China: Zborul lin al dragonului roșu
24-07-2017, 09:03. Разместил: redactor
Actuala delegație a PCRM a devenit a șaptea delegație de partid invitată în China pe linia Departamentului Internațional al CC PCC. Membrii Comitetului Central, secretarii comitetelor raionale au posibilitatea să cunoască teoria și practica edificării socialismului cu specific chinez, cu acele schimbări pozitive colosale pe cale le obține China sub conducerea Partidului Comunist.
Programul vizitei a fost divers și bogat. El a inclus discuții la Beijing cu reprezentanții Departamentului Internațional al CC și conducerea acestuia, vizitarea expozițiilor dedicate experienței luptei împotriva corupției din interiorul partidului în provincia Shanxi, discuții consistente cu adjunctul catedrei de economie al Institutului de cercetare a situației macroeconomice de pe lîngă Comitetul Național pentru dezvoltare și reforme, un curs de lecții în școala partinică din provincia Provincia Yunnan, discuții cu reprezentanții conducerii partidului din raionul central al capitalei acestei provincii – orașul Kunming, vizite în localitățile rurale unde se realizează proiecte pentru combaterea sărăcie, un program vast a inclus și vizita în Shanghai.
Concluzia stă la suprafață: activitatea Partidului Comunist din China, după dezvoltarea Republicii Populare Chineze pe parcursul a mai multor decenii, demonstrează competitivitatea comunismului. Așa cum au fost confirmate rezultatele aflării la guvernare în Moldova a PCRM.
Atitudini speciale
Departamentul Internațional al CC PCC este o structură de experți legendară. Anume această structură pregătește deciziile politice externe pentru conducerea de vîrf a Chinei. Discuția noastră a continuat două ore jumătate. Este uimitor pe cît de bine și profund cunosc experții și analiștii chinezi realitățile din Moldova. Pînă în cele mai mici detalii, toate nuanțele. Însă, pentru asemenea structuri nu există prea multă informație. Pe ei i-a interesat nu doar situația în PCRM, dar și situația din Moldova, politica actuală internă și externă a statului, situația politică și particularitățile doctrinale ale diferitor partide.
Discuțiile au vizat, în mare parte, perioada în care Partidul Comuniștilor s-a aflat la guvernare. Anume în această perioadă s-a înregistrat o creștere economică stabilă, populației i-au fost întoarse garanțiile sociale, s-a produs o revoluție în infrastructură, un bum investițional, au fost elaborate strategii de dezvoltare, a fost consolidată suveranitatea și statalitatea. În ciuda incomparabilității dimensiunilor, se pare că pentru Beijing este important că unicul partid comunist care a învins în cadrul alegerilor democratice în plin centrul Europei, a obținut succese impresionante. Teza despre faptul că comuniștii, indiferent de ce stat ar guverna, sînt orientați spre progres, creare, stabilitate și dezvoltare se percepe în Republica Populară Chineză foarte pozitiv.
În același timp, are loc o activizare a dialogului moldo-chinez. Vizita Secretarului General al PCC și Președintelui RPC Jiāng Zémín la Chișinău, iar apoi a președintelui PCRM și Președintelui Republicii Moldova, Vladimir Voronin, în China au demarat o nouă epocă în relațiile dintre partidele și statele noastre. Este suficient să reamintim că, în 2009, înainte de a pleca de la guvernare, conducerea de atunci a țării purta negocieri pe marginea investițiilor de un miliard de dolari ale Chinei în economia moldovenească și, întîi de toate, în infrastructură ! Acest proiect, însă, așa și nu a fost realizat. Din cauza retragerii PCRM în opoziție.
Dar nimic nu se uită. La Beijing se știe foarte bine că și atunci cînd guverna Moldova, dar și fiind în opoziție, PCRM, întotdeauna, a avut o poziție dură și pe marginea problemei Taiwanului, și pe marginea insulelor din Marea Chinei de Sud, și pe marginea activității sectei totalitare interzise în China - Falun Dafa. Înregistrarea Falun Dafa, infama organizație cunoscută pentru autoincendierile și declarațiile politice împotriva conducerii RPC și partidului Comunist din China aflat la putere, a avut loc după schimbarea guvernării n Republica Moldova.
În timpul acestei vizite, tovarășii chinezi au subliniat în repetate rînduri: Partidul Comunist din China are relații deosebite cu PCRM, iar comuniștii moldoveni, întotdeauna, pot sconta pe susținerea sinceră și frățească.
Principala politică – economia
S-a părut că partea chineză a avut o atitudine înțelegătoare în dialogul ce a vizat politica externă a Republicii Moldova, cu ideea ei primitivă a alegerii elementare – ”ori-ori”, ”Vestul ori Rusia”. Deja măcar și pentru faptul că din această schemă simplistă se pierde pe undeva una dintre cele mai mari economii mondiale – oficial a doua din lume – Republica Populară Chineză. Politica rațională multi-vector în politica externă, pe care o promova PCRM, este mai pe înțelesul Beijingului. Revenirea de facto la retorica timpurilor războiului rece subminează interesele economice ale statelor, creează un mediu social neconfortabil, împiedică concentrarea pe problemele cu adevărat importante pe dimensiunea dezvoltării statului.
Începînd cu anul 1978, cînd consacratul lider chinez Deng Xiaoping a anunțat despre demararea politicii de reforme și deschiderii, China a făcut un pas grandios înainte, transformîndu-se din una din cele mai sărace țări din lume, unde sute de milioane de oameni trăiau în sărăcie lucie, în una dintre cele mai dezvoltate puteri mondiale. În doar cîteva decenii s-a reușit scoaterea din sărăcie a circa 800 de milioane de oameni, țara a devenit atractivă pentru investitorii străini, a realizat o adevărată revoluție industrială și tehnologică asigurînd 15 la sută din PIB-ul mondial și tinde la 30 %, a reușit să lanseze program cosmic și să înceapă, deja, construcția stației spațiale chineze. Aceste performanțe nu ar fi fost atinse niciodată dacă China comunistă ar fi mers după logica ”ori-ori”.
Profesorul Wang Jun, șef al Catedrei de Economie din cadrul Institutului pentru Studierea situației macroeconomice de pe lîngă Comitetul Național pentru dezvoltare și reforme a prezentat o statistică impresionantă. În 1978, atunci cînd Deng Xiaoping a început marea reformare a Chinei, PIB-ul pe cap de locuitor era de circa 200 de dolari, iar în 2016, acest indice a constituit 8100 de dolari ! În această perioadă, absolut bine țintit, a fost formată clasa de mijloc solidă. Conducerea Republicii Populare Chineze planifică, către anul 2020, să lichideze totalmente diferența în dezvoltarea social-economică a regiunilor.
(Despre cît de creativ abordează comuniștii chinezi soluționarea acestei sarcini principiale – citiți în următoarea ediție a Ziarului ”Comunist”).
În aliajul reglementare statală și stimularea inițiativei private – esența actualei etape de edificare a socialismului cu specific chinez. Și aici atestăm încă o asemănare între Partidul Comunist din China și PCRM. Partidul Comuniștilor din Republica Moldova, de asemenea, considera că una din sarcinile sale este eliberarea potențialului antreprenorial al națiunii prin intermediul mecanismelor stimulatoare de stat. Și a obținut succese în acest sens.
Comuniștii secolului XXI – din Moldova și din China, în momentele de criză acționează în contradicție cu rețetele liberalilor-neoconservatori, negînd în practică teoria monetară de austeritate economică. Anume așa, stimulînd capacitatea de plată a populației, saturînd economia cu bani, comuniștii moldoveni au reușit, în doar cîțiva ani, să depășească criza profundă în care s-a pomenit populația în anii 90.
În baza aceleiași scheme au acționat și comuniștii chinezi luptînd cu criza anilor 2008 – 2009. Confruntîndu-se cu reducerea volumului de export, în baza căruia economia chineză creștea cu 10 la sută anual, conducerea țării s-a reorientat pe dezvoltarea pieții interne de consum. Un răspuns la provocările crizei globale a fost decizia de a activiza realizarea proiectelor de infrastructură. Acest lucru a permis nu doar asigurarea cu un loc de muncă și salariu un număr impunător de cetățeni chinezi și să nu fie redus volumul producției, dar și să soluționeze problemele legate de transport în raioanele greu accesibile din țară, construcția noilor raioane orășenești, și chiar – construcția de noi orașe necesare pentru lupta eficientă împotriva sărăciei.
Politica externă multidimensională, caracteristică și pentru PCRM în perioada în care s-a aflat la guvernare, permite Chinei contemporane să propună lumii noi proiecte globale capabile să determine trendul dezvoltării economice pe planetă în următoarele decenii și să umple cu nou conținut însăși noțiunea de globalizare.
Este vorba despre proiectele ”Marele drum al mătăsii” și ”O cale – un singur tren”. Tipică pentru globalizare dezvoltarea piețelor – muncii, capitalului și de desfacere se completează cu ideile avînturilor sociale serioase – construcții, infrastructură, sporirea calității vieții în țările participante la proiect.
Înțelegerea importanței conceptuale a corporației internaționale în numele sarcinilor comune, propulsează China în rîndul liderilor incontestabili, țara devine o locomotivă nu doar pentru dezvoltarea economică dar și, de facto, o super mare putere la nivel planetar.
Procesul decurge în asemenea ritm că aproape neapărat trebuie să cuprindă și Moldova. Și iată aici logica războiului rece, cu condamnabila alegere dintre două lagăre aflate în conflict, care, în ultimii ani, se promovează intens în țara noastră, își va demonstra definitiv păgubirea.
Constantin Starîș, secretar pe probleme ideologice al CC PCRM
(Va urma)
Вернуться назад