Pentru a
înţelege ce înseamnă, astăzi, China şi cum, încă acum cîteva decenii, această ţară era cufundată într-o
sărăcie lucie, a dar reuşit
să urce pe primele poziţii în topurile mondiale a puterilor economice, nu este suficient să parcurgem traseul turistic bătătorit.
Din cîte
spun chiar chinezii, răspunsul este simplu — disciplina, patriotismul pentru
ţară şi istorie şi, ceea ce este la fel de important, autoorganizarea politică
internă a organelor conducerii statului. De importanţă strategică este munca cu
dăruire maximală pentru bunăstarea societăţii chineze, indiferent de funcţiile ocupate, indiferent de sfera de activitate.
Și acestea nu
sunt doar sloganuri tocite. În această ţară atitudinea faţă de fiecare cuvînt
despre China, despre istoria şi cultura Chinei, despre aspiraţiile şi
doleanţele chinezilor, este una respectuoasă.
Cultura, tradiţiile
seculare, tehnologiile moderne şi metodele de lucru — în asta constă fenomenul
Chinei, şi anume: în corelarea celor trei componente. Chinezii nu reneagă
trecutul pentru a justifica erorile prezentului, totodată, fără a se îngriji de
viitor. Aici, chintesenţa constă în faptul că China a învăţat să tragă
concluziile din greşeli, să ia din patrimoniul cultural şi istoric tot ce este
benefic pentru dezvoltarea prezentului. Dezvoltarea contemporană a Chinei este
prezentată, exclusiv, prin prisma construirii viitorului. Toate aceste legături
sunt atît de inseparabile, încît, dezvoltarea ulterioară a acestei puteri
politice şi, deja, economice unice este destul de previzibilă, firească. La fel
ca şi beneficiul pentru China şi poporul ei.
Ruperea
de sărăcie
În
conformitate cu planul aprobat la Congresul XVI al Partidului Comunist Chinez
din 2002, către anul 2020, indicatorul PIB trebuie să fie de circa 44-46
trilioane yuani iar pe cap de locuitor — 30-31,5 mii yuani pe an.
Însă, deja peste nouă ani de la congres, adică
în 2011, PIB-ul Chinei a atins 47,2 trilioane yuani, în echivalentul dolarului — 7,3
trilioane de dolari. Respectiv, pe cap de locuitor, PIB-ul a constituit 35 083 yuani.
Nivelul de viaţă al
populaţiei a crescut semnificativ. Dacă în 2010, venitul pe cap de locuitor, în
localităţile urbane, era de 19 109 yuani, adică 3 mii de dolari, deja în 2014, acest indicator a crescut cu
7,9 % în oraşe, la sate — de la 970 de dolari — cu 10,1 %. Salariul mediu al
locuitorilor oraşelor din China, în 2014, era de 56 360 yuani pe an, în
condiţiile neimpozitării impuse din 2011 — minim 550 dolari pe lună.
În ultimii ani, în
China s-a extins considerabil procesul asigurărilor sociale. Judecaţi şi
singuri: practic toată populaţia urbană şi 90 % din populaţia rurală, nu doar
că au acces, dar folosesc programele sociale de deservire medicală.
Guvernul chinez a
atins succese uluitoare în procesul de combatere a sărăciei. De exemplu, încă
la începutul anilor 80 ai secolului trecut, mai bine de 60 % din populaţia
Chinei se afla peste limita sărăciei absolute. Timp de 30 de ani, acest
indicator al sărăciei a reuşit să fie redus pînă la 5 % din numărul total al
populaţiei Chinei. În anul 2015, conducerea Chinei a pus în faţa ţării o
sarcină ambiţioasă — să fie lichidată în totalitate sărăcia din ţară.
Au fost elaborate
un şir de programe speciale şi realizarea lor treptată. În următorii şase ani,
statul s-a obligat să implementeze planul în viaţă în aşa fel să scoată din
sărăcie 70 de milioane de locuitori, în special, din localităţile rurale. Cu
alte cuvinte, anual, numărul populaţiei sărace va fi redus cu peste 10 milioane
de oameni.
Toate aceste
planuri ambiţioase ar fi fost ireale fără existenţa unui plan concret de
dezvoltare la nivel de stat, iar ceea ce este şi mai important — la nivelul
abordării şi adoptării acestor planuri de către toată societatea chineză.
Trebuie să înţelegem că aici nu sunt contradicţii şi disensiuni în ceea ce
priveşte cursul de dezvoltare, există discuţii la nivel diferit despre metodele
şi posibilităţile de realizare. Şi, apropo, aceste discuţii sunt percepute
drept o condiţie obligatorie, fără de care, statul nu poate colabora, cu maximă
dăruire, cu mediul de afaceri, care, la rîndul său, se dezvoltă datorită
susţinerii din partea statului, în primul rînd, pentru asigurarea dezvoltării
economiei statului, atingerea perspectivelor trasate.
Apropo, toate
iniţiativele legislative, înainte de a ajunge să fie examinate în Parlament,
sunt puse în discuţie de comunitatea de experţi, comunităţile localităţilor
rurale, care sunt vizate într-o reformă structurală sau alta. Toate opiniile şi
propunerile exprimate se analizează minuţios şi doar după atingerea consensului
cu toate părţile interesate se operează corective la proiectul de lege. Dacă nu
se ajunge la un asemenea consens, iniţiativa legislativă este retrasă de pe
ordinea de zi şi se remite spre reevaluare.
«Trei
paşi» în viitor
Încă în anii
80, PCC a elaborat aşa numita strategie a «celor trei paşi». Scopul ei de bază
era eradicarea sărăciei din ţară. Trebuiau să fie scoase din sărăcie 592 judeţe
sărace. În primul rînd, a fost elaborată o politică financiară specială şi, de
asemenea, un sistem de susţinere socială (cu garanţii din partea statului
pentru primirea acestui ajutor). Statul garanta şi asigura acordarea creditelor
preferenţiale pentru ţăranii săraci.
Însă, autorităţile
Chinei înţelegeau că sărăcia nu poate fi lichidată fără extinderea programelor
sociale. Era puţin de a oferi populaţiei facilităţi sub formă de indemnizaţii
sociale, de exemplu, sau ajutor medical gratuit. Era necesar de a garanta
condiţii de muncă pentru cei săraci. Adică, era necesar de a crea locuri de
muncă. Pentru asta, este necesar nu doar de a dezvolta posibilităţile interne
ale pieţii (totuşi, avînd în vedere numărul populaţiei, această muncă poartă un
caracter specific), dar se mai impunea extinderea relaţiilor
comercial-economice din afara Chinei. Creînd corporaţii internaţionale şi,
respectiv, odată cu extinderea influenţei peste hotare, dar şi odată cu
cucerirea noilor pieţe de desfacere vor apărea noi întreprinderi, noi
tehnologii, respectiv, noi locuri de muncă pentru specialiştii chinezi atît pe
piaţa internă cît şi pe piaţa externă.
Dezvoltarea pieţii şi noile realităţi dictează
necesitatea unei înalte calificări a specialiştilor în diferite domenii. Și
dacă guvernarea îşi pune scopul de a ridica nivelul de viaţă al populaţiei,
asta înseamnă că de rînd cu programul de combatere a sărăciei, este necesar de
a dezvolta un plan de sporire a nivelului educaţiei generale şi speciale în
rîndul populaţiei rurale.
Pe 26-29 octombrie
2015, a avut loc cea de-a 5-a plenară a CC PCC, în cadrul căreia a fost aprobat
un şir de măsuri menite să îmbunătăţească calitatea şi nivelul de viaţă al
populaţiei chineze şi, de asemenea, să sporească cererea de consum. Printre
acestea: acordarea subsidiilor suplimentare pentru ţărani şi crearea sistemului
de compensaţii pentru agricultori în regiunile în care se produc cereale; majorarea
salariului; modificarea sistemului de pensii şi majorarea treptată a pensiei
minimale de la 700 de yuani pe lună (în 2014) pînă la 2082 de yuani lunar în
2015; modificarea mecanismului de susţinere financiară şi majorarea
subvenţiilor pentru familiile cu venituri mici şi pentru persoanele cu
posibilităţi limitate…
* * *
China luptă
împotriva sărăciei nu pentru «bife frumoase». Dar pentru a asigura bunăstare
pentru fiecare familie chineză. Şi planul celei de-a 13-a cincinale — din 2016
pînă în 2020, este totalmente supus acestui scop. În ultimele cîteva decenii,
China s-a confruntat cu o problemă, care părea că niciodată nu va atinge
realitatea chineză — populaţia Chinei îmbătrîneşte iar situaţia demografică
impune implementarea altor măsuri urgente care să schimbe în totalitate
abordarea anterioară — «o familie — un singur copil».
În China, această
decizie este calificată drept una fatidică — pentru realizarea sarcinilor
trasate la cea de-a cincea plenară a CC PCC, orientate spre atingerea nivelului
maxim de dezvoltare social-economică, China a renunţat la politica unui singur
copil în familie şi a trecut la politica familiei cu doi copii. Se înrăutăţeşte
structura de vîrstă a populaţiei ceea ce riscă să reducă, pe viitor, forţa de
muncă şi să implice o presiune majoră asupra asigurărilor sociale. Există
opinii în rîndul demografilor chinezi că, în principiu, este necesar de a
renunţa la toate restricţiile în ceea ce priveşte numărul copiilor în familie.
Edificarea
societăţii «Xiaokang»
Aşa numita
«foaie de parcurs» de edificare a societăţii chineze, propusă la a cincea
plenară a CC PCC în perspectivă apropiată, este edificarea societăţii chineze
«Xiaokang». O societate prosperă moderată, cu un nivel înalt de viaţă, cu un
nivel înalt de cultură şi educaţie. Astăzi, politica internă de stat a Chinei
este orientată spre dezvoltarea pieţii de consum, crearea a cît mai multe
locuri de muncă şi detaşarea dependenţei de comerţul extern.
În esenţă, China —
care a cucerit lumea — cît de complicat nu le-ar fi marilor puteri să
recunoască acest lucru, cum ar fi SUA şi Rusia — acumulînd cunoştinţe,
experienţă, tehnologii şi, fără îndoială, potenţial industrial, se îndepărtează
conştient de politica «Cu cît mai mult cu atît mai bine» şi implementează politica
«mai puţin înseamnă calitativ». Cel mai interesant este faptul că nu există
dubii — China va putea transforma această «calitate» într-un nou brand, în
primul rînd, pentru propria societate.
Astăzi, volumul
economiei Chinei depăşeşte 10 trilioane de dolari SUA. Însă, responsabilii din
Guvern remarcă că dacă se orientează pe dezvoltarea unui asemenea volum, în
condiţiile unei dependenţe exagerate de investiţii şi export, această
dezvoltare nu va fi de lungă durată. Iată de ce, în China, în problema dezvoltării
economice — în capul mesei se pun
reformele structurale. Din perceperea acestei paradigme economice, Guvernul a
determinat 5 sarcini de bază ai economiei chineze pentru anul 2016: de a
extinde satisfacerii cererii, stimularea pieţii imobiliare, de a ajuta
întreprinderile să reducă preţul mărfurilor, de a preveni şi combate riscurile
financiare.
Anume stimularea
cetăţenilor Chinei în construirea afacerilor şi implicarea lor în sfera
inovaţiilor, care, astăzi, trăieşte în China o nouă eră, aşa cum afirmă
responsabilii din Guvernul ţării — reprezintă o parte componentă importantă a
reformelor structurale. Mai mult decît atît, statul trebuie să înţeleagă
importanţa extinderii sferei de acordare a bunurilor şi serviciilor comunitare.
Toate aceste măsuri împreună duc la majorarea calităţii nivelului de consum şi
standardelor de viaţă a oamenilor.
Ceea ce este
interesant: Guvernul a simplificat, intenţionat, aparatul şi a oferit
competenţe mari în ceea ce priveşte luarea deciziilor organizaţiilor
teritoriale de nivel inferior, fapt care a sporit eficienţa controlului
statului. În acest fel, astăzi, în China, şi relaţia stat-business trece
printr-o adevărată modernizare, dacă vreţi, trece printr-o reformă structurală.
Toate acţiunile mediului de afaceri şi organelor de conducere sunt supuse
sarcinilor de dezvoltare trasate. Iar acest principiu dă, deja, rezultate.
În China, a devenit
deja la modă de a crea propria afacere şi inovaţii noi. Pentru comparaţie:
zilnic, în ţară, se înregistrează 10 mii de întreprinderi noi. Iar ritmul de
creştere a tehnologiilor înalte depăşeşte evident ritmul de creştere
industrială. În rezultat, orizonturile economiei chineze se extind, iar noile
modele de gestionare comercială şi statală oferă noi perspective.
Chiar şi în condiţiile
existenţei diferitor opinii despre riscurile diminuării economiei chineze din
cauza crizei regionale, piaţa internă a Chinei se dezvoltă mai mult decît
dinamic, este capabilă şi pregătită să răspundă adecvat tuturor provocărilor
externe. Şi răspunde. Cu ce? Cu mega-proiecte concrete de dimensiune globală.
Mega-proiecte
pentru lume din partea unei mega-economii
În articolul
său «Planul economic al Chinei», publicat anul trecut de publicaţia anuală
«Lumea-2016», premierul Consiliului de Stat a Republicii Populare Chineze, Li Keqiang, prezentînd planurile economice ale
ţării sale, a scos în evidenţă una dintre conceptele de bază spre care se
orientează economia chineză. «Noi suntem convinşi că, deja acum, China
reprezintă o piaţă demnă, o verigă importantă în funcţionarea lanţului global
de aprovizionare, un partener de încredere pentru extinderea pieţii mondiale.
Deocamdată, planeta noastră nu este bogată. Miliarde de oameni, care trăiesc în
ţările în curs de dezvoltare, încă nu se bucură, în deplină măsură, de toate
beneficiile industrializării la scară largă şi infrastructură comodă. Cererea
este colosală, însă, reţinută din cauza insuficienţei surselor financiare,
echipamentului şi tehnologiilor accesibile. Această situaţie poate fi
schimbată. La ora actuală, China promovează construcţia «unui tren şi a unei
căi ferate». Graţie colaborării internaţionale în sfera capacităţii de
producţie, combinarea avantajelor Chinei în industria prelucrării şi
tehnologiile înalte ale economiilor dezvoltate, am putea livra ţărilor în curs
de dezvoltare echipament de calitate la preţuri accesibile, menţinînd creşterea
activă cu prioritatea pe propunerea inovaţională, să-i ajutăm să accelereze
procesul industrializării şi urbanizării.
…Colaborarea
internaţională în baza profitului reciproc va deveni orientarea prioritară în
activitatea noastră. Acesta este răspunsul nostru la îndemnul dezvoltării
calitative, proiectul iniţial pentru utilizarea comună, cu toată lumea, a
pieţii chineze şi a tot ceea ce este legat de «ceea ce este creat în China».
Pavel Marfin
скачать dle 10.6фильмы бесплатно