Filmul
«Basarabia. 1918», realizat de Valeriu Ostalep și Elena Pahomova, este oportun și folositor
Pe fundalul
dezinformației privind cele mai importante chestiuni din istoria Moldovei,
răspîndită de manualele de istorie pentru școli și pentru instituțiile de
învățămînt superior, precum și de mass-media proromână, apariția unor cărți și
a unor filme ce reflectă veridic evenimentele cu influență hotărîtoare din
îndepărtatul sau nu prea îndepărtatul nostru trecut — comun pentru toate
etniile țării — este mai mult decît lăudabilă.
Autorii
filmului au reușit să integreze și să valorifice numeroase materiale și
documente demult «uitate» de actuala istoriografie proromână a Republicii
Moldova.
* * *
Autorii au ilustrat în mod foarte convingător
componența națională și socială a populației Basarabiei la începutul anului
1918, care nici pe departe nu coincide cu componența națională și socială
creată în culoarele «Consiliului Suprem al ținutului» — Sfatul Țării — organ
provizoriu al puterii în Basarabia autonomă, care a declarat Republica
Democrată Moldovenească.
Filmul demască mașinațiile politice ale
reprezentanților Partidului național moldovenesc, care a promovat o politică ostilă intereselor
poporului moldovenesc și ale celorlalte etnii locuitoare în ținut. Comentariile
întemeiate ale istoricului îi imprimă filmului mai multă credibilitate, aceasta
fiind susținută și de documentele-fotografii.
Folosind date de arhivă, autorii au reușit să
demonstreze forțele externe, care făceau un joc abil pe seama sentimentelor
naționale ale puținei intelectualități moldovenești, pe care au transformat-o
în «lider al mișcării naționale moldovenești» și, prin intermediul unei
propagande demagogice, prin amenințarea de «expropriere a expropriatorilor», să
obțină transformarea acestei intelectualități în forța hotărîtoare de unire a
Basarabiei cu România. În acest scop, forțele externe în mod intens au umflat
spiritul separatist al intelectualității moldovenești și al moșierilor, în fel
și chip îi provocau la ruperea de Rusia revoluționară, considerînd această practică cea mai bună cale și metodă
de atingere a scopului sacru.
Autorii filmului au arătat în mod concret
«evoluția» lozincilor intelectualității moldovenești în persoana
reprezentanților Partidului național moldovenesc. La început ei își ascundeau
scrupulos concepțiile sale privind «unitatea» și «continuitatea» națiunii
române și a statului român pe teritoriul de la Tisa pînă la Nistru, însă din
ianuarie 1918 au început să vorbească de acum deschis despre asta și propagau
ideea unirii Basarabiei cu România.
Din film, spectatorii află foarte multă
informație din partea «umbrită» a biografiei politicienilor din Partidul
național moldovenesc și a conducătorilor Sfatului Țării. Suficient de
convingător este demonstrat eșecul politicii promovate de Sfatul Țării, care a
condus la pierderea totală a susținerii și a încrederii populației.
În linii generale, filmul scoate în vileag
politica antipopulară promovată de o parte a elitei politice locale, care a
impus poporului decizia din 27 martie 1918 privind unirea Republicii Democrate
Moldovenești cu România (nu a Basarabiei, deoarece în 1918 nu exista o
republică cu această denumire).
Filmul de asemenea ne amintește și ne previne
pe noi toți că evenimente analogice după forma și conținutul «modelului din
anul 1918» se pot repeta și astăzi. De aceea autorii filmului ne îndeamnă să
fim vigilenți.
* * *
Cu regret, nu toate evenimentele din anul 1918
au nimerit în atenția autorilor filmului, lucru ce s-ar fi cuvenit să se
întîmple, așa cum o cere logica denumirii lui. Doar anul 1918 nu se termină cu
27 martie 1918. Și după această dată au avut loc evenimente nu mai puțin
hotărîtoare. Ar fi fost oportun să se demonstreze în ce mod conducerea Sfatului
Țării a încălcat rezoluțiile fundamentale ale Congresului militar moldovenesc,
care a fondat Sfatul Țării și a determinat principalele lui sarcini și
împuterniciri. În rezoluțiile respectivului congres este univoc indicat faptul
că Sfatul Țării este un organ provizoriu al puterii pînă la convocarea Adunării
Constituante a ținutului.
În mod analogic cu
Adunarea Constituantă a întregii Rusii, se presupunea că Adunarea Constituantă
a Basarabiei va fi un organ reprezentativ, investit cu dreptul de a aproba
Constituția și a adopta legi. Sarcina de a convoca această adunare a fost pusă
pe seama Sfatului Țării. Congresul a adoptat rezoluția «Cu privire la autonomia
Basarabiei în componența Republicii Democrate Ruse». Congresul nu admitea nici
un fel de separare a Basarabiei de Rusia, cu atît mai mult — unirea ei cu
România.
Conducătorii Sfatului Țării nu au îndeplinit
hotărîrea Congresului militar moldovenesc cu privire la organizarea alegerilor prin vot
secret în Adunarea Constituantă a republicii în baza dreptului de vot universal
egal și direct. Biroul pentru formarea Sfatului Țării, format de congres, din
proprie voință a decis să majoreze numărul reprezentanților în Sfatul Țării
pînă la 150 de oameni, deși, conform deciziei Congresului militar moldovenesc,
numărul acestora trebuia să fie nu mai mare de 120.
Conducerea Partidului național moldovenesc a
modificat hotărîrea Congresului militar moldovenesc, formînd diferite comisii
și birouri și atribuindu-le funcții executive, promovîndu-i în aceste birouri
și comisii pe mandatarii lor. Într-o scurtă perioadă de timp, pe arena politică
au fost lansați numeroși activiști noi. Iar cei care au elaborat proiectele de
rezoluții ale Congresului militar moldovenesc și s-au aflat la începuturile
Sfatului Țării au fost împinși pe planul al doilea și al treilea.
Reprezentanții în componența Sfatului Țării nu
erau aleși de întregul popor, ci delegați de diferite organizații și chiar
cooptați. Multe organizații nici n-au fost informate privind data cînd va fi
convocată adunarea și nu li s-a propus să-și delege reprezentanții lor. Din
cauza deselor lipse la ședințe, unii delegați erau excluși, iar în locul lor —
cooptați alții. În felul acesta, unii delegați luau în dezbatere unele
chestiuni, iar pentru adoptarea lor votau alții. Județele Akkerman și Hotin nu
au recunoscut Sfatul Țării, iar Duma de la Chișinău a trimis delegații săi doar
în calitate de observatori.
În pofida hotărîrilor congresului, delegații în
mod arbitrar au investit Sfatul Țării cu împuterniciri atît executive, cît și
legislative, ceea ce contravenea deciziilor Congresului militar moldovenesc. Cu
această decizie, Sfatul Țării a uzurpat puterea.
Din cauza politicii
sale duplicitare, Sfatul Țării și-a pierdut încrederea soldaților din două
regimente ale Armatei naționale moldovenești, create chiar prin hotărîrile lui,
regimente care, cu ajutorul autorităților române, au fost desființate.
În taină față de
delegații săi, Sfatul Țării ducea tratative cu autoritățile române cu privire
la introducerea trupelor române în Basarabia. Dar, în pofida politicii sale
proromâne, Sfatul Țării nu se bucura de autoritate în fața structurilor puterii
din România. Deputații Sfatului Țării care nu au fost de acord cu politica
conducerii sau au criticat ocuparea Basarabiei de către trupele române au fost
supuși represiilor, iar unii chiar executați.
Bunăoară, pe
conducătorii congresului țărănesc gubernial și pe unii delegați ai Sfatului
Țării, printre care au fost V. Rudnev, V. Prahnicțchi, T. Corotos, I. Panțiri,
P. Ciumacenco, au fost împușcați de autoritățile române. În dosul paravanului
«lupta contra bolșevicilor», au fost împușcați cunoscuta activistă a partidului
menșevicilor, Nadejda Grinfeld, și redactorul ziarului «Свободная Бессарабия», N. Covsan.
Autoritățile române
au supus represaliilor sute de oameni care nu aveau nimic comun cu bolșevismul.
După cum se știe, Sfatul Țării, fiind un organ temporar, nereprezentativ, nu
avea împuterniciri să ia la 27 martie 1918 hotărîrea privind unirea Republicii
Democrate Moldovenești cu România.
* * *
Dacă autorii intenționează
să continue tema anului 1918 în destinul poporului nostru multinațional, sunt
convins că evenimentele menționate mai sus pot fi reflectate în ulterioarele
serii ale filmului.
Anatolie Dubrovschi, doctor în istorie
скачать dle 10.6фильмы бесплатно