Proclamarea independenței
Republicii Democratice Moldovenești
Lupta pentru
independență — este un subiect mereu actual în istoria dezvoltării umanității. În
memoria populară sunt glorificate numele celor care au apărat cu eroism
independența comunității lor. Și dimpotrivă, erau blestemați cei care plecau capul benevol, fără
luptă, în fața cuceritorilor.
Pentru Republica Moldovenească
Democrată Autonomă, declararea independenței pe 24 ianuarie 1918 a devenit ziua trădării
naționale — primul pas spre lichidarea statalității poporului moldovenesc
obținută în lupta revoluționară.
Pregătirea pentru ocupație
Înainte de termenul stabilit, 21
noiembrie 1917, au fost deschise ședințele Sfatul Țării, iar pe 2 decembrie în
baza dreptului la autodeterminarea popoarelor, Sfatul Țării a declarat
Basarabia Republică Democrată (Populară) Moldovenească egală în drepturi cu
Republica Democrată Rusă.
Potrivit Declarației, Sfatul
Țării păstra după sine puterea supremă în Republica Democrată Moldovenească pînă
la convocarea ședinței ordinare a Republicii Moldovenești, care urma să fie
aleasă în baza dreptului electoral universal, prin vot direct și secret. A fost
format și Guvernul — Consiliul directorilor generali. Majoritatea în Sfatul
Țării reprezenta «blocul moldovenesc», reprezentanții minorităților etnice s-au
consolidat în fracțiuni.
Sfatul Țării a îndemnat «poporul
moldovenesc și toate popoarele frățești din RDM» să stea la straja Adunării
Constituante Ruse și a patriei comune — Republicii Federative Democratice
Rusia, ceea ce însemna că liderii RDM nu recunoșteau guvernul sovietic.
Istoriografia naționalistă
romвnească, precum și literatura istorică moldovenească de orientare româno-unionistă
prezintă Sfatul Țării ca pe un «organ reprezentativ al Basarabiei», «ales în
bază democratică», «care reprezenta toate clasele și păturile sociale ale
populației basarabene». În realitate, formațiunile politice au obținut locuri în
Sfatul Țării nu în conformitate cu greutatea lor socială, ci, în conformitate
cu orientarea lor politico-ideologică. În Sfatul Țării nu erau reprezentați
proporțional muncitorii și țăranii sau minoritățile naționale din ținut. De
aceea, organul dat nu avea nici un drept să reprezinte populația din Basarabia
și să decidă soarta oamenilor de aici.
Sfatul Țării a cerut să i se
supună toate instituțiile și organizațiile, care constituiau circa 50% din
populația ținutului (36 de mandate). Cu toate acestea, la putere nu doar că
pretindeau dar și era executată în teritorii de Soviete, care erau pregătite să
se supună guvernului bolșevic din Petrograd. Cu fiecare zi se intensifica lupta
pentru putere dintre naționaliștii pro-români din blocul moldovenesc al
Sfatului Țării, pe de o parte și internaționaliști de diferită orientare
politică, pe de altă parte.
Internaționaliștii și bolșevicii
se bazau pe Soviete și unitățile militare bolșevizate, cu speranța de a obține
ajutor din partea guvernului Lenin. Puterea anti-bolșevică sconta exclusiv pe
susținerea forțelor din afară — Antanta și România. Aflîndu-se sub influența
bolșevicilor frontului romвnesc, Basarabia era cea mai revoluționară regiune
din Rusia. S-a creat situația în care părtașii bolșevicilor puteau instaura
puterea sovietică în ținut. Anume de asta se temeau forţele naționaliste. În
situația creată, conducerea Sfatul Țării a adoptat o decizie secretă de a se
adresa pentru ajutor din exterior. La
Iași au fost trimiși comisarii în pofida protestelor secției
țărănești și altor membri ai Sfatului Țării din afara blocului moldovenesc.
Statul — zero
În
literatura istorică populară s-a creat deja un anumit șablon. Cum se spune,
«Sfatul Țării s-a adresat după ajutor României și patru divizii romвnești au
invadat Basarabia…». În acest fel s-a creat impresia despre acest stat că este
capabil să suprime anarhia pe un teritoriu străin. În esență, însă, în acea
perioada, România prezenta în sine un stat — zero. Guvernul său își exercita
puterea doar asupra unei treimi din propriul teritoriu. Restul teritoriului se
afla sub ocupație germană. Toate deciziile politice de la Iași erau adoptate de misiunile
diplomatice ale Franței și Angliei.
Adresarea Sfatului Țării a pus
România într-o situație complicată, atît în fața marilor puteri centrale — cu
care generalul rus Șerbacev (comandantul principal al frontului român) din
numele României a semnat, la Focșani,
armistițiul separat din 26 noiembrie 1917, întrucît blocul Austro-german
considera că este mai prejos de onoarea sa să stabilească relații diplomatice în
raport cu regatul, — precum și în fața aliaților din Antanta. De aceea, ea
vroia să obțină de la conducerea RDM o rugăminte oficială.
Pe 22 decembrie 1917, la Iași, Sfatul Țării și Consiliul
directorilor generali au expediat o telegramă secretă cu rugămintea de a
trimite la Chișinău
un regiment din foști prizonieri de război din cadrul armatei austro-ungare —
transilvăneni, care se aflau în acel moment la Kiev. La Iași, această
adresare era așteptată cu mare nerăbdare. Cu toate acestea, la stația feroviară
din Chișinău, transilvănenii au fost dezarmați de forțele revoluționare.
Însă, debutul intervenției a
fost pus deja. Înțelegînd că majoritatea poporului moldovenesc nu-i va susține,
liderii naționaliști se lamentau și mințeau, încercau să ducă societatea în
eroare, mascau cu iscusință planurile în vederea menținerii puterii cu ajutorul
intervenției internaționale.
Fără a
atrage atenția la tensionarea luptei politice din toată republica în legătură
cu invitarea trupelor străine, guvernul românesc, avînd asigurarea de susținere
din partea Antantei și promisiunea din partea comandamentului german să nu facă
uz de trimiterea trupelor de front pentru «anihilarea anarhiei» în Basarabia,
România a purces la realizarea anexării RDM. Cu atît mai mult că reprezentanții
Antantei au înarmat pînă în dinți armata romвnă cu acordul comandamentului
contrarevoluționar rus responsabil de frontul românesc, ei au transmis către
armata romвnă tot armamentul și munițiile după ce au dezarmat trupele rusești.
Ofensiva masivă a patru divizii romвnești sub comandamentul generalului
Prezana, a început pe 8 ianuarie 1918.
Conform scenariului de acaparare
Ocupanții și
servilii lor din Sfatul Țării au încercat să ducă poporul în eroare. Generalul
Prezana, avansat în grad prin decizia publicată pe 12 ianuarie în limbile
moldovenească și rusă, a declarat că trupele sale au intrat în Basarabia la
invitația Sfatului Țării cu scopul de a asigura transportul de provizii pentru
aprovizionarea trupelor ruse și românești ale frontului românesc; că zvonurile
precum că România vrea să ocupe Basarabia, să le ia țăranilor pămînturile, și întregului
popor — drepturile politice și naționale, dobîndite în rezultatul revoluției,
nu corespund realității. Iar pe 13 ianuarie 1918, trupele romвnești au ocupat
Chișinăul.
A început o nouă perioadă în
istoria ținutului. Soarta acestuia se decidea deja nu la Chișinău, ci la Iași. Asupra scenariului de
acaparare a Basarabiei lucrau cu toții: regele, prim-ministrul, miniștrii,
corpul diplomatic. Cu toate acestea, rolul principal a fost atribuit armatei,
serviciilor siguranței și jandarmeriei.
Prima manevră de probă în
subordonarea ținutului a fost schimbarea prim-ministrului P. Erhan, care nu era
pe placul generalului Broșteanu la întrevederea cu el a conducerii RDM la Strășeni, înainte de intrarea
trupelor românești în Chișinău.
Orașul a fost declarat ca fiind în
stare de asediu. Erau operate aresturi interminabile și executarea prin împușcare
a celor care erau bănuiți de opunerea rezistenței. Au fost executați prin împușcare
17 soldați din cadrul primului regiment a infanteriei de rezervă — elitele
forțelor armate a Republicii Moldovenești.
Pentru atingerea scopului
propus, conducătorii Sfatului Țării, așa cum a cerut administrația ocupantă, au
schimbat samavolnic componența acestui organ. Sub diverse pretexte de genul
«expirarea împuternicirilor» or revocarea «mandatului de deputat», în
decembrie-ianuarie, din componența Sfatului Țării au fost excluși 58 de
deputați, adică 40% din componența inițială, cooptați — 66. Așa a și fost
forată «majoritatea necesară». «Completarea» erau, în general, românofili înrăiți,
inclusiv, aduși din România și care, anterior, fugiseră din Rusia.
Fără drept la autodeterminare
Cu toate acestea, în procesul de
fabricare a proclamării independenței RDM stătea un impediment politic serios.
Pentru 18 ianuarie se planifica deschiderea celui de-al treilea congres al
țăranilor din RDM.
Congresul
care urma să aibă loc inducea frică la nivelul conducerii Sfatului Țării. Își
făcea griji și corpul generalilor români, a fost pus pe jar și Iașul. Nu-i
costa nimic pe strategii români să nu permită, pur și simplu, desfășurarea
congresului. Acesta, însă, a fost permis. Ocupanții și sateliții acestora au
oferit posibilitatea țărănimii moldovenești de elită să se convoace la Chișinău. Unde e mult mai
simplu — așa cum au menționat autoritățile ocupante — de a împușca liderii decît
să anihileze, ulterior, răscoala.
Au fost gîndite
manifestații, selectați oameni «competenți» care ar fi orientat activitatea
congresului în direcția potrivită. Cea mai potrivită personalitate pentru
această cauză a fost P. Erhan. El a fost pregătit pentru funcția de președinte
al congresului. Faptul că P. Erhan, odată cu intrarea trupelor românești în
Chișinău, a fost amestecat cu funcția de președinte al guvernului, trebuia să
provoace, așa cum considerau cei din conducerea Sfatului Țării, compasiunea
deputaților ca și față de o persoană din tabăra opozanților în raport cu
intervenționiștii. În al doilea rînd, P. Erhan a fost guvernatorul comitetului
executiv al deputaților țărănimii din gubernie, fiind ales în cadrul celui deal
doilea congres al țăranilor în august 1917, de aceea el și avea toate cărțile
la mînă. Totuși, candidatura lui P. Erhan, propusăpentru funcția de președinte
al congresului, a fost respinsă de delegați.
Cu toate acestea, ideile cu care
a venit P. Erhan la congres, a reușit într-o oarecare măsură să le aducă la
cunoștința delegaților. Lui i s-a oferit posibilitatea să salute congresul. Pe
lîngă toate, oratorul a declarat: «De această dată, țărănimea s-a convocat într-o
situație foarte dificilă. Țara s-a pomenit în stadiul de descompunere. Unele
raioane nu au legătură cu centrul — Chișinăul și autoritățile Republicii
Moldovenești în persoana Sfatului Țării și Consiliului directorilor generali …
Acest lucru este foarte periculos pentru țară, or, ea poate deveni pradă pentru
țările vecine. Inica cale de salvare este consolidarea țărănimii și încetarea
luptei unor raioane și localități împotriva Sfatului Țării. Această instituție
trebuie să existe în mod neapărat, în caz contrar, vocea țării nu va mai fi
prezentată de nimeni și nicăieri, din numele nostru va lucra și va guverna țara
oricine va vrea și oricui nu-i va fi lene». Se pare că Erhan presupunea că
delegații nu știau cine «conduce balul» în ținut începînd cu data de 13
ianuarie.
De asemenea, congresul a fost
salutat și de P. Halippa — directorul ziarului «Cuvîntul moldovenesc»
reprezentantul partidului național moldovenesc. Demagog naționalist neîntrecut,
Halippa s-a lansat în declamații, enumerînd meritele deosebite ale partidului
său. «Scopurile puse în fața partidului chiar la începutul revoluției ruse, au
fost atinse. Basarabia a fost smulsă din labele Petrogradului și s-a proclamat
Republică Moldovenească».
P. Halippa asigura delegații că
nu puteau rămîne calmi în legătură cu viitorul republicii pentru că Basarabia
cea frumoasă și bogată a fost inundată de dezertori din armata rusă și supusă
jafurilor, violențelor, crimelor, într-un cuvînt — anarhiei.
Delegații prezenți în sală înțelegeau
perfect că «dezertorii armatei ruse» nu au apărut de bună voie în Basarabia să
caute aventuri. Ei au salvat România de înfrîngerea definitivă pe care putea
s-o suporte de pe urma armatei germane. Drept mulțumire pentru această salvare,
România i-a transformat în dezertori. În loc să fie trimiși organizat în
patrie, după dezarmarea lor, au purces la exterminarea acestora în masă. Lîngă
Ocnița au fost luați ostatici 400 de soldați ruși care au fost împușcați din
automate.
Orice se pricepe cît de puțin în
militărie, înțelege că luarea a 400 de ostatici poate fi doar rezultatul unei
lupte de amploare. La Ocnița
nu s-a înregistrat un asemenea eveniment. Soldații au fost pur și simplu încercuiți
de trupele române, duși forțat sub escortă la locul ales unde «aliații» au fost
împușcați. Avînd în vedere situația creată în RDM, Halippa afirma că «oamenii
speriați sunt gata să renunțe la libertățile obținute cu atîta greu în timpul
revoluției și să se supună oricărei puteri care va garanta țării liniște și
ordine, însă, țăranii nu trebuie să se împace cu această idee, ei trebuie să
stea la straja revoluției» și «cît mai repede să înceapă lupta împotriva
bolșevismului și sora acestuia — anarhia».
În replică, președintele ales al
congresului, deputatul Sfatului Țării, comisar la Bălți, E. Rudiev a declarat:
«Unica posibilitate de a elibera ținutul nostru scump este de a alunga neîntîrziat
românii și fără a jeli viețile oamenilor noștri, să ne răsculăm ca un tot întreg
pentru libertatea noastră călcată în picioare de români, libertate dobîndită
prin lupte și cu cu sîngele fraților noștri».
Peste jumătate de oră de la
discursul lui Rudiev, în sala de ședințe a intrat un maior romвn fiind însoțit
de un pluton înarmat, au fost instalate patru mitraliere. Maiorul a cerut să
fie divulgați oratorii care au rostit discursuri denigratoare în adresa
guvernului românesc. Cum s-a constatat mai tîtrziu, membrii a două componențe
ale prezidiului au fost împușcați.
Convingîndu-se de voința
statornică a delegaților congresului, ocupanții au dispersat reuniunea. La
dispersarea congresului, capii Sfatului Țării nu au ratat ocazia, noaptea tîrziu,
fără a aborda acest lucru la congres, să delege în componența Sfatului Țării 36
de persoane printre care șefii — Inculeț, Erhan, Halippa, care, în acest fel,
au devenit «deputați aleși pe cale democratică».
Adoptînd măsuri extreme în
raport cu delegații congresului, Iașul urmărea atent evenimentele ce aveau loc în
Rusia Sovietică și, în primul rînd, la
Kiev (informația operativă parvenea de la misiunea
diplomatică franceză).
Evenimentele de la Kiev încurajau și ocupanții
și unioniștii din Sfatul Țării. Ziua proclamării Ucrainei «republică populară»
— 9 noiembrie 1917 — nu doar că a fost luată în calcul, dar i-a și fost urmat
exemplul, pe 2 decembrie 1917, la
Chișinău, Sfatul Țării a proclamat Moldova drept Republică
Populară.
Însă informația potrivit căreia,
la 4 decembrie, Guvernul Sovietic a recunoscut dreptul Ucrainei la secesiune,
iar pe 18 decembrie — independența Finlandei, a trezit neliniștea unioniștilor.
Despre ce drept la secesiune putea să fie vorba dacă Basarabia a fost ocupată
de trupele romвne. În raport cu România, pe 11 ianuarie 1918, în legătură cu
acțiunile guvernului romвnesc față de trupele sovietice, Guvernul Sovietic a
dispus: «Încetarea relațiilor diplomatice cu România. Ambasada României să fie
expulzată … peste hotare pe cea mai
scurtă cale».
Comedia
independenței
Capii «Sfatul Țării» erau gata să proclame
independența, în orice moment, fără a ține cont de voința statului, în
componența căruia ei au proclamat autonomia Republicii Democratice
Moldovenești. Pentru Iași nu asta era important, acolo s-a ajuns la concluzia
că un atare eveniment trebuie să fie dedicat unei date istorice importante.
În România, pe 24 ianuarie se marca unirea
Cnezatelor dunărene — Moldova și Valahia (1859) și formarea statului România.
Acestui act, în ziua în care s-au împlinit 59 de ani de la formarea României,
noii stăpîni au decis la Chișinău să-i confere un caracter festiv, care ar fi
eclipsat evenimentul principal — proclamarea independenței Republicii Democrate
Moldovenești, să prezinte acest eveniment ca și o continuare a actului de
unificare din 1859.
Așa cum s-a stabilit conform planului, prima
acțiune în cadrul manifestațiilor din 24 ianuarie 1918 la Chișinău a fost
serviciul divin festiv de la Catedrală și care a reunit, în primul rînd, elita
basarabeană. A doua — parada militară a trupelor românești menită să
demonstreze puterea statului care se consideră patria-mamă pentru românii din
Basarabia. În continuare a urmat organizarea recepției festive la clubul
Adunării nobilimii de către generalul Broșteanu, evident, pentru corpul
diplomatic reprezentat la Iași. În timp ce la Chișinău se sărbătorea, la Bălți,
Bender se duceau lupte sîngeroase între trupele românești și apărătorii
orașelor.
Ulterior, după manifestațiile organizate de
noii stăpîni, în aceeași zi, pe 24 ianuarie, «Sfatul Țării» a proclamat
independența Republicii Moldovenești. În continuarea comediei despre
suveranitate, în declarația de independență, capii «Sfatul Țării» au remarcat,
ca și cum scuzîndu-se pentru cele comise, că ei «sunt obligați să proclame
Republica Democratică Moldovenească suverană și independentă…
Sfatul Țării și Consiliul Miniștrilor se va
strădui să convoace, cît mai curînd posibil, Adunarea Populară (în momentul
formării sale, «Sfatul Țării» a promis Adunare Constituțională), care va
determina definitiv ordinea internă și relații RDM cu alte state dacă acest lucru
va cere binele poporului republicii noastre».
În declarație se
proclamau drepturile democratice și politice dar și libertățile popoarelor,
transmiterea pămîntului în mîinile țăranilor, încheierea acordurilor
internaționale de către republică. În declarație au fost negate acuzațiile
distribuite de «dușmanii poporului» referitoare la faptul că «românii au venit
cu scopul de a acapara țara și instaura domnia lor». Totodată, erau date
asigurări că «trupele românești nu amenință independența, libertățile și
drepturile cucerite în timpul revoluției, garantul acestui fapt fiind Franța,
Anglia și America, precum și România».
«Cuvînt
Moldovenesc» împotriva Moldovei
În timp ce conducătorii «Sfatul Țării» și
Consiliului directorilor generali pretindeau că sunt părtași ai suveranității
și independenței Republicii Moldovenești, munceau de zor reprezentanții presei.
Ziarul «Cuvînt
Moldovenesc», în articolul dedicat aniversării a 59-a de la unirea cnezatelor
dunărene, deviind de la subiect, scria: «Noi, românii din Basarabia, care din
1812 trăim rupți de Moldova, pînă la ora actuală, nu am conștientizat trecutul
nostru istoric și nu ne-am pus problema viitorului nostru național. Însă, ziua
de astăzi, ziua unirii mamei noastre –Moldova cu sora sa Muntenia (Valahia), ne
determină să ieșim din inacțiune și să ne punem întrebarea: unde mergem, pentru
cine trăim, cu cine ne unim?» Și în continuare: «În această zi, 24 ianuarie,
cînd se marchează ziua unirii cnezatelor — surorilor Moldova și Muntenegru —
noi trebuie să ne gîndim la unire — la cea mai firească unire pentru noi:
unirea Basarabiei cu România».
Nu este complicat de presupus că de rînd cu
armata, jandarmeria și siguranța, care au împînzit ținutul, munceau de zor în
redacțiile ziarelor corespunzătoare de la Chișinău și maeștri ai cuvîntului și
peniței din România, care acordau «ajutor» frățesc jurnaliștilor, inclusiv
ziarului «Cuvînt Moldovenesc».
Pentru luarea decizie de unire cu România,
capii «Sfatul Țării» aveau nevoie recunoaștere internațională în ceea ce privește
ieșirea Republicii Moldovenești din componența Rusiei și primirea statutului de
stat independent și suveran. În februarie 1918, liderii «Sfatul Țării» s-au
adresat cu o rugăminte insistentă, avînd în vedere aprobarea Declarației de
independență din 24 ianuarie, de a recunoaște existența Republicii Moldovenești
ca stat național independent și absolut suveran.
Adresarea a fost transmisă, evident, nu Rusiei,
ci guvernului Franței, iar prin intermediul lui, Marii Britanii, Italiei, SUA,
Belgiei, Greciei, Spaniei, Suediei, Norvegiei, Olandei, Danemarcei, Elveției,
Portugaliei, de asemenea, nemijlocit Turciei și Bulgariei. Cu toate acestea,
nimeni nu a expediat nici un răspuns.
De rînd cu represiunile, ocupanții acordau o
importanță deosebită prelucrării ideologice a populației, în special a
moldovenilor, în spiritul unificării, tindeau să ațîțe divergențe în sînul
populației pe criterii etnice. Neostenit muncea presa angajată.
«Dacă moldovenii din România și Bucovina, scria
ziarul «Cuvînt Moldovenesc» — se numesc români, putem noi oare, cei din
Basarabia, să ne numim moldoveni? Însă, din două una: or noi, moldovenii din
Basarabia suntem români la fel ca și frații noștri de peste Prut din Bucovina,
or ei sunt moldoveni ca și noi. Și într-un caz și în altul, noi suntem unul și
același popor, și anume, suntem cu toții români».
Meditațiile de acest gen în 1918 se prezentau
oficial în premieră în timp ce moldovenii din Basarabia nu se considerau români
și percepeau negativ aceste idei. În zilele noastre, ideile românismului au
reușit a fi promovate în mediul moldovenilor destul de intens. La indicațiile
din afară, în loc de istoria Moldovei, în instituțiile de învățămînt din
Republica Moldova s-a introdus istoria românilor, românizarea a pătruns nu doar
în conștiința generațiilor în creștere, dar și în mediul conducerii de vîrf a
țării, promovată intens de intelectualitatea și jurnaliștii vînduți.
* * *
Proclamarea independenței Republicii
Democratice Moldovenești la 24 ianuarie 1918, așa cum au demonstrat evenimentele,
nu a avut scopul de a ajuta poporul moldovenesc muncitor pentru îmbunătățirea
vieții sale naționale și a consolida statalitatea națională renăscută, scopul a
fost de a se proteja de evenimentele revoluționare de la Petrograd și prin
intermediul trădării naționale și intervenției militare să fie păstrate
interesele de clasă a forțelor anti-moldovenești.
În ianuarie 1918, Republica Democrată
Moldovenească era asemenea unui condamnat, care-și aștepta executarea
condamnării — ocupația României. Așteptarea nu a fost de lungă durată — doar
două luni de zile, pînă la 27 martie 1918.
Petru Boico, doctor în științe istorice
скачать dle 10.6фильмы бесплатно