Cu iz de combustibil
РУС. MOLD.
» » Cu iz de combustibil

Cu iz de combustibil

7-06-2016, 10:00
Viziuni: 840
  
Versiunea de tipar   
Cu iz de combustibilMajorarea preţurilor la motorină va influenţa direct costul producţiei agricole

Pe 26 mai, Moldova a fost cutreierată de încă o veste neplăcută. Cîteva reţele de staţii PECO au afişat preţuri majorate pentru benzină şi motorină la comercializare cu amănuntul. S-au întristat toţi cei ale căror activitate şi business au tangenţă cu transportul auto. 


Totodată, dacă preţul s-a majorat considerabil, cea mai mare lovitură o va suporta agricultorii. Guvernul încearcă să regleze cumva situaţia. Însă, există sfere în care nu poate sau nu vrea să intervină.


Pierzantul este determinat

 

Preţurile pe care le-au afişat, săptămîna trecută, importatorii de produse petroliere, au tulburat Moldova la modul real. Benzina s-a scumpit, în medie, cu 60 de bani. Motorina — cu 1,1 lei. Nu mai este mult pînă la recoltarea grîului, la ora actuală, se culege roada din livezi ş.a.m.d. Iar în sectorul agrar, din cîte se ştie, se activează în baza motorinei.

 

Noutatea despre scumpirea produselor petroliere a ajuns şi la premier, care s-a adresat Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică (ANRE) cu solicitarea de a organiza dezbateri publice pe marginea acestei probleme. Nu este clar, însă, cu cine, pentru ce şi care va fi rezultatul. Totodată, el a criticat ANRE pentru tergiversare — pînă la ora actuală, instituţia nu a aplicat noua metodologie de formare a preţurilor la produsele petroliere şi nu a stabilit plafonul acestor tarife. Noua metodologie a intrat în vigoare pe 13 mai. Conform documentului, ANRE trebuie să stabilească, la fiecare două săptămîni, preţurile cu amănuntul maxim admisibile, iar operatorii PECO să nu aibă dreptul să depăşească aceste plafoane.

 

La rîndul său, ANRE a respins cu vehemenţă acuzaţiile premierului. Reprezentanţii instituţiei au explicat că importatorii au majorat preţurile samavolnic, iar Agenţia nu are nicio atribuţie la această situaţie neplăcută. Importatorii, la rîndul lor, au luat o pauză pentru meditaţii şi nu s-au grăbit să comenteze situaţia, însă, unora, totuşi, li s-a şoptit la ureche că preţurile au fost majorate din cauza scumpirilor cotaţiilor pe pieţele internaţionale şi au mai adăugat un cuplet la piesa veche despre devalorizarea leului. În afară de aceasta, unii importatori afirmă că au informat ANRE despre intenţia de a modifica preţurile la produsele petroliere.

 

La începutul săptămînii a început o adevărată hărmălaie. În cadrul unei şedinţe deschise la ANRE, s-a anunţat că 27 de importatori au operat scumpiri ilegale. Agenţia a subliniat, încă o dată, că majorarea respectivă contravine Legii cu privire la piaţa produselor petroliere şi Metodologiei de formare şi aplicare a preţurilor la produsele petroliere. înlinii generale, ANRE s-a trezit şi a început să se gîndească cum să redreseze situaţia şi să pedepsească, pe viitor, operatorii nedisciplinaţi care-şi vor permite să acţioneze samavolnic. Cea mai aspră pedeapsă, pe care o riscă companiile în cazul nesupunerii — sistarea licenţei de activitate.

 

În ultima zi de primăvară, pe 31 mai, ANRE a publicat preţul maxim al produselor petroliere, calculat în baza noii metodologii, potrivit căreia costul unui litru de benzină «Premium» nu poate să depăşească 16,21 de lei, plafonul de preţ pentru un litru de motorină a fost stabilit la nivelul de 13,83 de lei, gaz lichefiat — 7,20 de lei. Acum, importatorii au reper pentru orientare.

 

Totodată, încălcările de care-i acuză Agenţia, la drept vorbind, nu sunt tocmai încălcări. Şi asta, pentru că în conformitate cu Legea cu privire la piaţa produselor petroliere «Se interzice realizarea cu amănuntul a produselor petroliere de bază şi gaz lichefiat la preţ ce depăşeşte plafonul stabilit de ANRE». Aşa deci, nu există plafon — nu există încălcarea legii. Reiese că ANRE, din cauza tergiversării, a permis importatorilor să acţioneze samavolnic. Survine altă întrebare — intenţionat sau involuntar.

 

Potrivit noii metodologii, peste două săptămîni, Agenţia pentru Reglementare în Energetică va trebui să revizuiască preţurile actuale şi să prezinte altele noi. Judecînd după felul în care se mişcă instituţia — este puţin probabil. Deşi instituţia ar putea să reuşească să menţină creşterea preţurilor, chiar dacă pentru puţin timp. Adică majorarea va fi operată etapizat, cîte puţin la fiecare două săptămîni. Război rece dintre «apărătorul» intereselor consumatorilor şi importatorii de produse petroliere. Pierzantul a fost, deja, determinat.

 

Legea umflată

 

Agricultorii, care au obosit de creşterea permanentă a preţurilor, au obţinut cu greu permisiunea de a cumpăra combustibil fără intermediari, care i curăţă pînă la piele. La începutul anului, agricultorii stabilesc o anumită sumă prevăzută pentru achiziţia de motorină, iar la sfîrşit de an, aceasta creşte cu 10 — 15 % şi mai mult. Parlamentul, în sfîrşit, i-a auzit şi a operat modificările de rigoare la Legea cu privire la piaţa produselor petroliere şi Codul Fiscal. Acum, producătorii agricoli, vor putea procura combustibil individual, adică, să-l importe fără licenţă pentru propriile necesităţi. Însă, de facto, această lege nu funcţionează. În condiţiile în care sectorul agrar a fost fragmentat, fermierii nu-şi pot permite să cumpere sau chiar să arendeze rezervoarelor de stocare şi autospecialelor de transportare. Ei sunt nevoiţi să suporte jăcmăneala importatorilor de produse petroliere, pentru că, Parlamentul nu va adopta pentru ei o altă lege mai bună…

 

Comentariu exclusiv


Nicolai Draganpreşedintele colhozului «Pobeda», s. Copceac, raionul Ceadîr-Lunga:

 

«Majorarea preţului la motorină cu un leu şi mai mult, va influenţa scumpirea producţiei cu pînă la 10 %. Pe parcursul anului, noi utilizăm circa 700 de tone de combustibil la 5 mii de ha. Asta înseamnă că cheltuielile pentru achiziţia motorinei vor creşte cu 700 de mii de lei. Însă, pierderile reale provocate de scumpirea combustibilului, sunt mult mai mari.

 

Noi nu putem procura combustibil direct de la furnizori — nu dispunem de transportul necesar. Producătorii agricoli vor putea face uz de acest drept doar atunci cînd se vor consolida.


De sine stătător nu va reuşi nimeni, avînd învedere condiţiile care au fost impuse. Şi este puţin probabil ca cineva să coopereze în acest scop — asta înseamnă griji şi probleme suplimentare.

 

Ne linişteşte faptul că, deocamdată, vremea ţine cu noi. Avem parte de ploi, se prevede o roadă bună. Deşi, dacă vor fi ploi şi în timpul recoltei, atunci, vom înregistra pierderi.


Iar recolta cerealelor de iarnă preconizăm să o începem în a doua jumătate a lunii iunie».

 

Gheorghe Strelciucpreşedintele SRL «Pohoarna — Agro» din raionul Şoldăneşti:

 

«Majorarea preţurilor la motorină va influenţa direct şi proporţional preţul produselor agricole. În condiţiile actuale, cheltuielile noastre vor creşte cu 200 — 250 de lei. Şi noi nu ştim dacă vom putea acoperi aceste cheltuieli din contul producţiei. Abia la sfîrşitul anului va fi clară politica preţurilor. La ora actuală, statul nu ne acordă nici un fel de ajutor. Şi acum, cînd republica este bolnavă, noi nu mai putem sconta pe nimic.

 

În ceea ce priveşte amendamentele la Legea cu privire la piaţa produselor petroliere şi problemei cu privire la achiziţionarea motorinei fără intermediari, pot să spun că aceste amendamente nu funcţionează. Din punct de vedere economic nu este profitabil. Pot să-şi permită să facă achiziţii direct de la producător doar gospodăriile care prelucrează 10 -15 mii de ha, iar noi avem doar cîteva. Gospodăria noastră prelucrează 1,7 mii de ha, de aceea, acest lucru este imposibil. În primul rînd, atunci cînd procuri combustibil trebuie să încarci autospeciala cu un volum de 25 — 30 de mii de litri — iar asta înseamnă foarte mulţi bani. În afară de aceasta, legea impune gospodăriei agricole condiţia să dispună de rezervor de stocare pentru 300 de tone. Noi nu dispunem de aşa ceva. Mai degrabă, este vorba de lobby-ul agenţilor economici, care vor să importe combustibil.

 

Noi procurăm combustibil de pe piaţa internă, de la importatori. Eu sun toate companiile şi mă opresc acolo unde preţurile sunt mai mici. În schimb, eu procur motorină cu certificat de calitate, pentru că se mai întîmplă că pe piaţa apare motorină de calitate inferioară şi din cauza căreia tehnica agrară iese din uz.

 

În ceea ce priveşte recolta, deocamdată, anul pare a fi unul mediu. Despre rezultate, însă, vom putea vorbi doar atunci cînd producţia va ajunge îndepozit».
 
Ana Vetrova
 
скачать dle 10.6фильмы бесплатно
Рейтинг статьи: