... Și drumurile
РУС. MOLD.
» » ... Și drumurile

... Și drumurile

20-07-2018, 12:37
Viziuni: 959
  
Versiunea de tipar   
... Și drumurileMoldova are două probleme — guvernanții incapabili, să le spunem așa, și drumurile
 
În cadrul ședinței ministeriale, ministrul Economiei și Infrastructurii, Chiril Gaburici nu și-a amintit despre prima, deși, acești băieți au făcut multe pacoste, cît ajunge pentru un veac. În schimb, la capitolul drumuri a declarat: «am moștenit drumuri rele, care nu s-au reparat cu anii».

Interesant, cine «noi»? Și de la cine s-a moștenit? Nume, Chiril, nume! Nu în zadar spunea comisarul poporului din perioada stalinistă, Lazăr Kaganovici că fiecare avarie are nume, prenume și patronimic...

«Ministrul fără diplomă» așa și nu a vociferat numele celui care i-a aruncat această pacoste, respectiv, vom încerca individual să ne punem logica în mișcare și, totodată, să ne împrospătăm memoria.

Pînă în 2009, cînd «integratorii europeni» au venit la guvernare, nimeni nu se prea plîngea de drumuri. Chiar dacă și atunci acestea erau deteriorate de camioanele grele, alunecări și averse. Fiind la guvernare, comuniștii se îngrijeau de arterele rutiere, le reparau cu regularitate, totodată, era respectată tehnologia de rigoare, nu vindeau materialele de construcție la negru și nu eliberau oferta companiilor «corecte». Șoferii achitau taxa de drum fără pretenții.
 
Acum au pretenții. Exprimate, exclusiv, în expresii indecente. Iată ce mi-a povestit prietenul și colegul meu (impresii de acum doi ani): «Merg de la răscrucea Drochia-Otaci la Pocrovca. Acolo drum, în general nu există! Gropi de jumătate de metru adîncime de ai impresia că au fost bombardamente. Și acest traseu este de importanță națională! Iar această situație nu a apărut ieri, ci se agravează pe parcursul a cîtorva ani».

De ce să ne mai mirăm? Actuala guvernare a primit moștenire întreprinderi active, infrastructură decentă, drumuri bune, guri de captare a apei pluviale funcționale, dar ea s-a învrednicit să distrugă toate aceste lucruri și să transforme Moldova într-o țară a centrelor comerciale, benzinăriilor și farmaciilor.
 
Așa că, Chiril Gaburici nu ar trebui să fățărnicească și să se plîngă, pentru că el însuși este parte a sistemului. Și dacă el se jenează să vocifereze numele celor care i-au lăsat moștenire drumurile proaste, eu îi voi reaminti cu mare drag — ministrul Economiei și Infrastructurii a primit drumurile proaste chiar de la prim-ministrul Chiril Gaburici. Și de la nimeni altcineva.

* * *
În acest an, președintele PD, Vladimir Plahotniuc, a anunțat proiectul «Drumuri bune pentru Moldova». În conformitate cu acesta, guvernarea trebuie să repare 1300 de km de drumuri, în special, în localitățile rurale. Proiectul este un truc preelectoral obișnuit, deși, clica de la guvernare neagă acest lucru. Spicherul Parlamentului, Andrian Candu, a declarat, spre exemplu, că programul «nu este un proiect preelectoral și a fost elaborat în urma consultărilor îndelungate cu cetățenii».

Doar că nimeni din prietenii și persoanele cunoscute mie, mulți la număr, nu-și amintesc despre desfășurarea unor consultări în acest sens și încă «îndelungate». (Apropo, dacă democrații apreciază atît de mult consultarea cetățenilor, oare de ce nu li-o fi organizat înainte de implementarea sistemului electoral mixt? Consultări îndelungi și extinse. Și să mai fie și de acord cu voința populației).

Clar lucru, funcționarii guvernamentali sînt, pur și simplu, obligați să urmeze inițiativele «coordonatorului întregii Moldove». Iată că și eroul nostru — Chiril Gaburici, a convocat, zilele acestea, o ședință cu participarea grupurilor tehnice implicate în procesul de reparație a drumurilor, în cadrul căreia a și turnat toată această galimatie despre «proasta moștenire». Totodată, el nu a uitat să laude capacitatea liderului de partid: «Desfășurînd lucrări de reparație în cadrul programului «Drumuri bune pentru Moldova», noi ne-am convins, încă o dată, pe cît de importante sînt proiectele de infrastructură pentru cetățenii noștri». Desigur, sînt importante dacă sînt executate calitativ și la timp. Practica, însă, ne arată o cu totul altă situație. Vreți ceva mai concret? Poftim.

La începutul acestei luni, în internet au apărut imagini video despre cum în satul Biești, raionul Orhei, o femeie smulge cu mîna asfaltul, așternut recent pe drumul proaspăt reparat. Timp de cîteva zile, imaginile au acumulat 71 de mii de vizualizări. Ministrul Gaburici s-a deplasat, imediat, în raionul Orhei, dar nu la Biești, așa cum ați putut crede, ci la Step-Soci unde drumul este în regulă (deocamdată). Iată o asemenea inspecție interesantă.

Tot la începutul lunii la intersecția satelor Puhăceni și Delacău, un grup de localnici din cele două sate, precum și din Speia și Șerpeni, a protestat împotriva stării deplorabile a drumului. La fața locului s-a deplasat prim-ministrul, Pavel Filip. Și, vai–minune — a nimerit la destinație. Este adevărat că nu le-a spus oamenilor nimic concret, în schimb, a găsit vinovatul — camioanele cu nisip de la cariera din apropiere.

Totodată, însuși Filip a declarat, în repetate rînduri, că programul «Drumuri bune pentru Moldova» reprezintă una dintre prioritățile Guvernului. Se pare, însă, că drumul cu pricina, în opinia șefului Executivului (la fel ca și cel de la Pocrovca), nu se află în Moldova.

Din cauza lucrărilor de reparație necalitative desfășurate pe traseul Chișinău — Leușeni, au avut de suferit trei autoturisme. Drumuri bune și mașini avariate pentru Moldova?

Chiril Gaburici ne-a sfătuit să raportăm despre lucrările necalitative de reparație a drumurilor la ministerul condus de el, Administrația de Stat a Drumurilor sau Agenția pentru Supraveghere Tehnică. «Dacă vor fi depistate încălcări, compania contractantă va fi obligată să repete lucrările din cont propriu», a promis Gaburici.

Mda... Chiril Gaburici, constatăm că nu aveți nu doar diploma de bacalaureat dar nici conținut în cutia craniană. Oare de cînd cetățenii trebuie să urmărească calitatea lucrărilor de reparație a drumurilor? Aceasta este treaba celor care anunță programe naționale populiste și cheltuiesc, în acest scop, banii din buget. Aceasta este treaba ministerului pe care-l conduceți.

* * *
Potrivit datelor oficiale, la ora actuală, în cadrul proiectului «Drumuri bune pentru Moldova» s-a reparat circa 300 de km de drum, încă 220 de km sînt în proces de reparație. Așa cum vedem, realizarea proiectului nu a ajuns nici măcar la o treime. În schimb, Partidul Democrat promovează, deja, un nou proiect — «Apă bună pentru Moldova». Despre acesta a anunțat vicepreședintele PDM, Vlad Cebotari. Tot așa, totul și toate pentru Moldova în preajma alegerilor! Grăbiți-vă la secțiile de votare, oameni buni!

Eugeniu Marianскачать dle 10.6фильмы бесплатно
Рейтинг статьи: