Agendă politică
14-07-2016, 11:59. Разместил: redactor
Acest lucru l-au declarat deputații din fracțiunea parlamentară a Partidului Comuniștilor din Republica Moldova în cadrul întîlnirii lor cu reprezentanții Biroului pentru institutele democratice și drepturile omului (BIDDO), care a avut loc miercuri, pe 13 iulie.
Haos electoral
După cum a subliniat pe parcursul discuției președintele PCRM, Vladimir Voronin, astăzi procesul legislativ este controlat de majoritatea parlamentară, aceasta fiind concentrată în mîinile Partidului Democrat, din care, de fapt, fac parte 58 de deputați. Anume ei sunt cei ce modifică legile după placul lor. În acest context, Vladimir Voronin a relevat că, atunci cînd s-au aflat la guvernare, în ceea ce privește modificările în legislație, comuniștii întotdeauna au consultat Comisia de la Veneția, lucru pe care actuala guvernare nu-l face.
Liderul comuniștilor moldoveni a mai comunicat reprezentanților BIDDO că, la 4 martie, în țară a avut loc, s-ar putea spune, o revoluție constituțională: Curtea Constituțională, în loc că să stea la straja Legii Fundamentale, în mod unilateral a introdus în ea modificări în procedura de alegere a președintelui țării. Referitor la amendamentele în Codul electoral, Vladimir Voronin a declarat că acestea au fost făcute doar cu un singur scop: ca alianța liberal-democrată, care a capturat Moldova, să rămînă la putere cît mai multă vreme.
Președintele
PCRM a mai subliniat că, atunci cînd s-au aflat la guvernare, comuniștii
întotdeauna au manifestat o atitudine atentă și responsabilă față de voința pe
care și-o exprima poporul. Pentru îmbunătățirea acestui proces, a fost
perfecționată și legislația. Comuniștii de asemenea aveau de acum pus la punct
un sistem de vot electronic disponibil pentru aplicare. Dar nu au reușit s-o
introducă în practică – în 2009, la guvernarea Moldovei a venit alianța liberal-democratică.
La întrebarea privind motivele din care actualele autorități nu doresc să introducă
votul electronic se evocă pretexte de tipul că urnele de vot necesare pentru
asta, chipurile, îl vor costa prea scump pe stat.
Pe cînd adevărata cauză, a precizat Vladimir Voronin, e cu totul alta. De la 2009 încoace, la toate alegerile care s-au desfășurat de atunci pînă acum, au avut loc falsificări în masă ale rezultatelor. Iar dacă, în opinia dumnealui, ar fi introdus sistemul electronic de vot, guvernarea liberală ar pierde posibilitatea de a măslui rezultatele alegerilor. Liderul comuniștilor moldoveni a declarat că la alegeri, potrivit celor mai modeste estimări, sunt folosite mai mult de 30 de scheme. Dintre cele mai des aplicate sunt cumpărarea alegătorilor și transportarea lor în ziua alegerilor la secția de vot, împărțirea masivă a formularului nr.9 și a anexei la buletinele de identitate, ”caruselul” etc.
Un asemenea haos, a remarcat președintele PCRM, Vladimir Voronin, domină nu numai în sistemul electoral. Guvernarea aplică aceeași abordare în economie, în sfera finanțelor, în sistemul educațional, în alte sfere de activitate a statului.
Secretarul executiv al CC al PCRM, Elena Bodnarenco, a atras atenția reprezentanților BIDDO asupra faptului că, în conformitate cu legislația Republicii Moldova, anual, organele administrării publice de nivelul întîi, adică primăriile, indiferent dacă sunt sau nu sunt alegeri în acel an, efectuează verificarea listelor alegătorilor. Cînd dumneaei a exercitat funcția de primar de Soroca, a urmărit strict ca aceste liste să fie permanent precizate. Dar, înainte de alegerile parlamentare din anul 2014, primarul a primit de la Ministerul de Tehnologii Informaționale liste în care figurau cu 4200 de alegători mai mult decît existau în realitate. Respectivul exemplu face dovada faptului că oamenii care dețin funcții de stat nu au o închipuire nici cît de vagă despre ceea ce se numește responsabilitate.
Paradoxuri inadmisibile
La rîndul său, conducătorul fracțiunii parlamentare, Ina Șupac, a menționat că Parlamentul Republicii Moldova încă la 8 februarie 2016 trebuia să înceapă procedura oficială de alegere a președintelui țării, legea prevăzînd termene concrete. Dar decizia din 4 martie a Curții Constituționale a schimbat în totalitate agenda politică.
Referitor la modificările introduse în Codul electoral, Ina Șupac a constatat că nici pînă astăzi nu există o variantă definitivată a respectivului document. Acum cîteva luni, majoritatea parlamentară, folosindu-i în acest scop pe deputații cumpărați, în mod forțat a stabilit data alegerii președintelui țării – 30 octombrie, fără nici măcar a-și închipui în baza căror principii și reguli vor fi desfășurate aceste alegeri. Lucru care, în opinia deputatului, este inadmisibil.
Cu o săptămînă în urmă, au fost adoptate amendamente la Codul electoral, fiind prezentate de majoritatea parlamentară ca lectură definitivă. Urma ca documentul să fie publicat în ”Monitorul oficial”. Pe parcursul discuției cu reprezentanții BIDDO, conducătorul fracțiunii parlamentare a PCRM a comunicat că, nu cu mult înainte de această întîlnire cu ei, ea a aflat că la ședința comisiei juridice a Parlamentului deputații majorității parlamentare au decis că este necesară încă o lectură a Codului electoral, a treia.
”Unicul scop al ultimilor modificări făcute în Codul electoral este tendința de a se menține la putere a celor care au capturat Moldova. E un paradox – pînă astăzi nu a fost publicată varianta finală a Codului electoral adoptat de majoritatea parlamentară. Și asta în situația cînd pînă la începutul procedurilor electorale de înaintare a candidaților a rămas puțin mai mult de o lună și jumătate, în timp ce, atunci cînd la guvernare se afla PCRM, toți partenerii externi categoric insistau asupra inadmisibilității introducerii unor modificări în Codul electoral cu șase luni înainte de alegeri”, a declarat Ina Șupac.
Stop al sistemului
Reprezentanții
Biroului pentru institute democratice și drepturile omului i-au întrebat pe reprezentanții
PCRM dacă introducerea la alegeri a sistemului electronic de calculare a
numărului de voturi a avut efectul scontat. Răspunzînd la întrebarea lor,
deputatul Oleg Reidman le-a comunicat că acest sistem s-a dovedit a fi
nepregătit pentru un volum mare de informații și, după 20 de minute din momentul cînd a
început să funcționeze, a făcut un stop,
după care nu s-a reușit să fie reanimat.
Oleg Reidman a atras atenția interlocutorilor și asupra faptului că, în Moldova, concurenții electorali nu au drepturi egale în ceea ce privește accesul la mijloacele de informare în masă. În perioada electorală, posturile televizate private majorează considerabil costul unui minut de emisie. A doua problemă la care s-a referit deputatul a fost falsificarea rezultatelor votării peste hotarele țării. În acest sens, există o problemă între dreptul cetățeanului de alege și posibilitatea de a face alegerea în mod legal. Iată de ce, în opinia dumnealui, votarea trebuie să aibă loc în instituțiile consulare și în listele de vot trebuie incluși oamenii care se află la evidență consulară.
”Cînd noi vorbim despre procesul electoral, despre exprimarea liberă a voinței, trebuie să vorbim și despre faptul că falsificarea și piedicile în calea exprimării libere a voinței încep cu mult înainte de ziua votării. E suficient să faci o analiză a spațiului mediatic din Moldova. Cinci posturi televizate aparțin Partidului Democrat, unul – PLDM, televiziunea publică, finanțată de stat, e capturată de liberali, iar influențarea din exterior se face prin două canale televizate, care aparțin socialiștilor. Nici pînă acum nu este soluționată problema legată de soarta postului televizat care promova poziția comuniștilor – NIT. Și astăzi iresponsabilitatea față de alegător a condus la faptul că structura Parlamentului nu corespunde în totalitate voinței exprimate de popor”, a concluzionat Oleg Reidman.
* * *
Вернуться назад