Unul
din instrumentele serioase de excludere a schemelor de falsificare a alegerilor
în Moldova va fi neîntîrziata introducere a sistemului electronic de vot
Acest lucru l-au declarat deputații din fracțiunea
parlamentară a Partidului Comuniștilor din Republica Moldova în cadrul
întîlnirii lor cu reprezentanții Biroului pentru institutele democratice și
drepturile omului (BIDDO), care a avut loc miercuri, pe 13 iulie.
Haos electoral
După cum a
subliniat pe parcursul discuției președintele PCRM, Vladimir Voronin, astăzi
procesul legislativ este controlat de majoritatea parlamentară, aceasta fiind
concentrată în mîinile Partidului Democrat, din care, de fapt, fac parte 58 de
deputați. Anume ei sunt cei ce modifică legile după placul lor. În acest
context, Vladimir Voronin a relevat că, atunci cînd s-au aflat la guvernare, în
ceea ce privește modificările în legislație, comuniștii întotdeauna au
consultat Comisia de la Veneția, lucru pe care actuala guvernare nu-l face.
Liderul
comuniștilor moldoveni a mai comunicat reprezentanților BIDDO că, la 4 martie,
în țară a avut loc, s-ar putea spune, o revoluție constituțională: Curtea
Constituțională, în loc că să stea la straja Legii Fundamentale, în mod
unilateral a introdus în ea modificări în procedura de alegere a președintelui
țării. Referitor la amendamentele în Codul electoral, Vladimir Voronin a
declarat că acestea au fost făcute doar cu un singur scop: ca alianța
liberal-democrată, care a capturat Moldova, să rămînă la putere cît mai multă
vreme.
Președintele
PCRM a mai subliniat că, atunci cînd s-au aflat la guvernare, comuniștii
întotdeauna au manifestat o atitudine atentă și responsabilă față de voința pe
care și-o exprima poporul. Pentru îmbunătățirea acestui proces, a fost
perfecționată și legislația. Comuniștii de asemenea aveau de acum pus la punct
un sistem de vot electronic disponibil pentru aplicare. Dar nu au reușit s-o
introducă în practică – în 2009, la guvernarea Moldovei a venit alianța liberal-democratică.
La întrebarea privind motivele din care actualele autorități nu doresc să introducă
votul electronic se evocă pretexte de tipul că urnele de vot necesare pentru
asta, chipurile, îl vor costa prea scump pe stat.
Pe cînd
adevărata cauză, a precizat Vladimir Voronin, e cu totul alta. De la 2009
încoace, la toate alegerile care s-au desfășurat de atunci pînă acum, au avut
loc falsificări în masă ale rezultatelor. Iar dacă, în opinia dumnealui, ar fi
introdus sistemul electronic de vot, guvernarea liberală ar pierde
posibilitatea de a măslui rezultatele alegerilor. Liderul comuniștilor
moldoveni a declarat că la alegeri, potrivit celor mai modeste estimări, sunt
folosite mai mult de 30 de scheme. Dintre cele mai des aplicate sunt cumpărarea
alegătorilor și transportarea lor în ziua alegerilor la secția de vot,
împărțirea masivă a formularului nr.9 și a anexei la buletinele de identitate,
”caruselul” etc.
Un asemenea
haos, a remarcat președintele PCRM, Vladimir Voronin, domină nu numai în
sistemul electoral. Guvernarea aplică aceeași abordare în economie, în sfera
finanțelor, în sistemul educațional, în alte sfere de activitate a statului.
Secretarul
executiv al CC al PCRM, Elena Bodnarenco, a atras atenția reprezentanților
BIDDO asupra faptului că, în conformitate cu legislația Republicii Moldova,
anual, organele administrării publice de nivelul întîi, adică primăriile,
indiferent dacă sunt sau nu sunt alegeri în acel an, efectuează verificarea
listelor alegătorilor. Cînd dumneaei a exercitat funcția de primar de Soroca, a
urmărit strict ca aceste liste să fie permanent precizate. Dar, înainte de
alegerile parlamentare din anul 2014, primarul a primit de la Ministerul de Tehnologii
Informaționale liste în care figurau cu 4200 de alegători mai mult decît existau
în realitate. Respectivul exemplu face dovada faptului că oamenii care dețin
funcții de stat nu au o închipuire nici cît de vagă despre ceea ce se numește
responsabilitate.
Paradoxuri inadmisibile
La rîndul său,
conducătorul fracțiunii parlamentare, Ina Șupac, a menționat că Parlamentul
Republicii Moldova încă la 8 februarie 2016 trebuia să înceapă procedura
oficială de alegere a președintelui țării, legea prevăzînd termene concrete.
Dar decizia din 4 martie a Curții Constituționale a schimbat în totalitate
agenda politică.
Referitor la
modificările introduse în Codul electoral, Ina Șupac a constatat că nici pînă
astăzi nu există o variantă definitivată a respectivului document. Acum cîteva
luni, majoritatea parlamentară, folosindu-i în acest scop pe deputații
cumpărați, în mod forțat a stabilit data alegerii președintelui țării – 30
octombrie, fără nici măcar a-și închipui în baza căror principii și reguli vor
fi desfășurate aceste alegeri. Lucru care, în opinia deputatului, este
inadmisibil.
Cu o săptămînă
în urmă, au fost adoptate amendamente la Codul electoral, fiind prezentate de
majoritatea parlamentară ca lectură definitivă. Urma ca documentul să fie
publicat în ”Monitorul oficial”. Pe parcursul discuției cu reprezentanții
BIDDO, conducătorul fracțiunii parlamentare a PCRM a comunicat că, nu cu mult
înainte de această întîlnire cu ei, ea a aflat că la ședința comisiei juridice
a Parlamentului deputații majorității parlamentare au decis că este necesară
încă o lectură a Codului electoral, a treia.
”Unicul scop
al ultimilor modificări făcute în Codul electoral este tendința de a se menține
la putere a celor care au capturat Moldova. E un paradox – pînă astăzi nu a fost publicată varianta finală a Codului
electoral adoptat de majoritatea parlamentară. Și asta în situația cînd pînă la
începutul procedurilor electorale de înaintare a candidaților a rămas puțin mai
mult de o lună și jumătate, în timp ce, atunci cînd la guvernare se afla PCRM,
toți partenerii externi categoric insistau asupra inadmisibilității
introducerii unor modificări în Codul electoral cu șase luni înainte de
alegeri”, a declarat Ina Șupac.
Stop al sistemului
Reprezentanții
Biroului pentru institute democratice și drepturile omului i-au întrebat pe reprezentanții
PCRM dacă introducerea la alegeri a sistemului electronic de calculare a
numărului de voturi a avut efectul scontat. Răspunzînd la întrebarea lor,
deputatul Oleg Reidman le-a comunicat că acest sistem s-a dovedit a fi
nepregătit pentru un volum mare de informații și, după 20 de minute din momentul cînd a
început să funcționeze, a făcut un stop,
după care nu s-a reușit să fie reanimat.
Oleg Reidman a
atras atenția interlocutorilor și asupra faptului că, în Moldova, concurenții
electorali nu au drepturi egale în ceea ce privește accesul la mijloacele de
informare în masă. În perioada electorală, posturile televizate private
majorează considerabil costul unui minut de emisie. A doua problemă la care s-a
referit deputatul a fost falsificarea rezultatelor votării peste hotarele
țării. În acest sens, există o problemă între dreptul cetățeanului de alege și
posibilitatea de a face alegerea în mod legal. Iată de ce, în opinia dumnealui,
votarea trebuie să aibă loc în instituțiile consulare și în listele de vot
trebuie incluși oamenii care se află la evidență consulară.
”Cînd noi
vorbim despre procesul electoral, despre exprimarea liberă a voinței, trebuie
să vorbim și despre faptul că falsificarea și piedicile în calea exprimării
libere a voinței încep cu mult înainte de ziua votării. E suficient să faci o
analiză a spațiului mediatic din Moldova. Cinci posturi televizate aparțin
Partidului Democrat, unul – PLDM, televiziunea publică, finanțată de stat, e
capturată de liberali, iar influențarea din exterior se face prin două canale
televizate, care aparțin socialiștilor. Nici pînă acum nu este soluționată
problema legată de soarta postului televizat care promova poziția comuniștilor
– NIT. Și astăzi iresponsabilitatea față de alegător a condus la faptul că
structura Parlamentului nu corespunde în totalitate voinței exprimate de
popor”, a concluzionat Oleg Reidman.
* * *
După
cum a declarat la încheierea întrevederii reprezentanților PCRM cu
reprezentanții BIDDO liderul PCRM, Vladimir Voronin, astăzi Moldova este
capturată de oameni corupți, aventurieri politici, hoți și bandiți. Comuniștii
consideră că unul din cele mai serioase instrumente de excludere a schemelor de
falsificare a alegerilor va deveni neîntîrziata introducere a sistemului
electronic de vot. La rîndul lor, reprezentanții BIDDO au mulțumit pentru
dialogul sincer, declarînd că toată informația pe care au aflat-o în timpul
discuției o vor include în raportul final al misiunii lor.
Marina Țurcan
скачать dle 10.6фильмы бесплатно