Cine
e responsabil în fața bulgarilor pentru faptul că raionul Taraclia riscă să nu primească statutul de raion de importanță național-culturală
Zilele acestea,
reprezentanților Comisiei de la Veneția, care au sosit în Moldova într-o
vizită de lucru, deloc nu le ardea de glume. Scopul vizitei lor a fost aprecierea
proiectului de lege cu privire la atribuirea Taracliei statutului de raion
național-cultural.
Pe de o parte, partidele de la guvernare
au vorbit mult despre «valorile europene» și despre faptul cît de multe
eforturi se cer depuse pentru promovarea lor. Pe de altă parte, experții au
avut posibilitatea să se convingă la concret cum în Moldova majoritatea
guvernantă renunță foarte ușor la respectarea legii de dragul corupției și al
prostituției politice.
În primul rînd, experții au venit în țara
noastră la invitația conducerii Parlamentului Moldovei. Coaliția guvernantă i-a
invitat, putem spune, impuși de o situație exasperată.
De mai
mult timp, fracțiunea PCRM în mod insistent cere să fie adoptate două
importante proiecte de legi elaborate de comuniști. Primul proiect de lege se
referă la introducerea unor modificări și completări la o lege care este în
vigoare — Legea cu privire la organizarea teritorial-administrativă. Comuniștii
insistă asupra faptului ca respectiva lege să conțină o prevedere care să
permită atribuirea statutului de raion național-cultural. În aprilie anul
trecut, Parlamentul chiar a votat acest proiect de lege în prima lectură.
Al doilea proiect de lege fracțiunea PCRM l-a
elaborat în colaborare cu comunitățile bulgare. Documentul presupune atribuirea
Taracliei statutului de raion național-cultural. Imediat cum acest proiect de
lege a fost înregistrat în Parlament, partidele din coaliția guvernantă au
început să se împotrivească. La toate cererile și ale comuniștilor, și ale
comunității bulgare ca documentul să fie examinat în Parlament, guvernanții se
refereau la lipsa unei expertize din partea Comisiei de la Veneția.
Odată ce doriți să obțineți adoptarea legii,
așteptați răspunsul experților (iar după aceea se va vedea dacă vom lua noi în
considerare opinia lor sau nu, cu atît mai mult cu cît ea poartă un caracter de
recomandare). Se creează impresia că partidele din coaliția guvernantă în
general au mizat pe faptul că această organizație, Comisia de la Veneția, nu-și
va trimite în Moldova reprezentanții săi ca să discute cu privire la o problemă
care pentru țara noastră pare să fie una de caracter pur intern. Totuși, ei au
venit, iar vizita lor de lucru a fost urmărită de toți bulgarii din Moldova.
Iar cînd toată spuma parlamentară, adică, în
temei, reprezentanți ai majorității guvernante în comisiile parlamentare —
pentru administrare publică, dezvoltare regională, mediu înconjurător și
schimbări climatice, pentru drepturi și imunități, pentru cultură, educație,
mass-media, pentru tineret și sport — s-au așezat la o masă rotundă împreună cu
experții Comisiei de la Veneția, a început ceva rușinos.
Ei, bine, domnilor moldoveni, totuși, nu se
poate să vă încurcați atît de vădit în cuvinte, legi, scopuri și sarcini. Nu e
frumos mai întîi în mod obraznic să spui și să gîndești una, iar după aceea să
spui și să faci absolut contrariul. Într-o atare situație, ce le rămînea să
facă experților Comisiei de la Veneția? Nimic altceva decît să urmărească acest
spectacol de circ din Parlament, prezentat de oameni care nu se știe prin care
anume ironie a sorții au ajuns să fie deputați.
Un exemplu elocvent de poziție coruptă și
egoistă a demonstrat fățarnicul ins din Hîncești, ajuns în fotoliu de deputat,
care se numește Anatolie Zagorodnîi. Da, da, e unul dintre cei 14 trădători ai
PCRM, care și-a schimbat brusc vectorul «silogismelor» sale. Printre altele,
doamna Violeta Ivanov, prezentă și ea la întrevederea cu experții venețieni,
prietena fidelă a lui Zagorodnîi la capitolul «incoruptibilitate», împreună cu
Galina Apolschi, și-a adus și ea contribuția la acest teatru al absurdului.
Așa-numiții deputați s-au pronunțat categoric
împotriva sprijinirii proiectului de lege cu privire la atribuirea Taracliei a
statutului de raion național-cultural, referindu-se la concluzia cabinetului de
miniștri, în care se menționează că respectivul proiect de lege, chipurile,
încalcă normele constituționale.
Ceea ce a urmat a fost, cum se spune, și mai
și. Anatolie Zagorodnîi, în încercarea sa de a le susține pe doamnele Ivanov și
Apolschi, și-a descoperit puținele sale cunoștințe în ceea ce privește
legislația Moldovei. N-o să vă vină să credeți ceea ce zice el despre bulgarii
din Taraclia. Că, în cazul în care raionului lor le va fi atribuit un statut
deosebit de raion național-cultural, asta va trezi nemulțumirea altor raioane
și va conduce la încordarea situației din țară, ba chiar și spre un val de
separatism. Bulgarii vor cere după aceea unire cu găgăuzii. Orașul Bălți în
general va dori să se separe de Moldova. Și ce va rămîne din ea? Hîncești în
pereche cu Ocnița?
Printre altele, el a învinuit fracțiunea
comuniștilor, — nici mai mult, nici mai puțin!, de stimularea separatismului în
Moldova. Dar fracțiunea
comuniștilor întotdeauna (!) s-a pronunțat împotriva federalizării țării. Ea
s-a pronunțat pentru păstrarea unei Moldove integre și nedivizate. Trebuie pur
și simplu să cunoști legislația țării — asta e o remarcă pentru domnul
Zagorodnîi. În legislație în mod clar se indică faptul că localitățile au
dreptul să organizeze referendumuri locale privind probleme doar de importanță
locală, iar cele privind uniunile, unirea sau ieșirea din componență — acestea
sunt de importanță republicană și nici o judecătorie nu va aproba desfășurarea
unui asemenea plebiscit. Cu atît mai mult cu cît, dacă e să vorbim despre un
referendum pentru cîteva raioane din regiunea de nord a țării, un asemenea
referendum în general nu este prevăzut de legislația Republicii Moldova.
Dar principala poantă a zilei abia avea să
urmeze.
Ardoarea domnului Zagorodnîi imediat s-a
potolit atunci cînd i-a fost arătată semnătura lui personală sub primul proiect
de lege cu privire la introducerea unor modificări și completări la Legea cu
privire la organizarea teritorial-administrativă. Dar cînd a fost asta, în
primăvara anului trecut? — s-a mirat el.
Și acum, ce e de făcut? Și cum de s-a produs o
astfel de metamorfoză? «Să se mai gîndească» domnul Zagorodnîi nu a dorit și a
declarat că atunci el era comunist, iar acum nu-i comunist. Argumentul nu i-a
prea convins pe stimații europeni. Și atunci Anatolie Zagorodnîi din nou a
încercat să repare situația în care a nimerit.
Și a început cu o intrigă — chipurile, el știe
totul, chiar și cine a elaborat și a înregistrat respectivul proiect de lege,
și cine are nevoie de el. Potrivit lui, locuitorii din raionul Taraclia nu au
nevoie de acest proiect de lege. Iar însăși inițiativa nu e altceva decît un
adevărat act politic. Iată cum! Astfel, potrivit logicii lui Zagorodnîi, el a
fost impus în cel mai pervers mod să semneze documentul.
Următoarele sforțări de a se îndreptăți ale
trădătorului Zagorodnîi pur și simplu i-au năucit pe cei prezenți. Cuvînt cu
cuvînt, el a declarat că proiectul de atribuire Taracliei a statutului de raion
național-cultural a fost elaborat nu în Moldova. Dar unde?
Unde a fost elaborat? Răspundeți, domnule
Zagorodnîi! Asta îi interesează pe toți bulgarii din Moldova și de acum o
interesează și pe Europa! Oare nu cumva din nou este vorba despre «mîna»
Moscovei sau a Bucureștiului? Sau de amîndouă împreună? Dar cum rămîne cu
semnătura dumneavoastră..? Ori ea trebuie să fie trimisă la o expertiză
grafologică? În loc de a răspunde la aceste întrebări, domnul Zagorodnîi a
declarat că este gata să-și revoce semnătura pe care și-a pus-o sub respectivul
proiect.
Așa e totdeauna cu trădătorii: propria lor opinie
depinde de un buzunar străin.
Fiodor Luchianenco
скачать dle 10.6фильмы бесплатно