Previzibilitate şi stabilitate
РУС. MOLD.
» » Previzibilitate şi stabilitate

Previzibilitate şi stabilitate

23-04-2016, 11:18
Viziuni: 1 717
  
Versiunea de tipar   
Previzibilitate şi stabilitateAbordăm raportul preşedintelui PCRM, Vladimir Voronin
 

PCRM a creat toate condiţiile necesare pentru ca business-ul să iasă din umbră


Pe 7 aprilie s-au împlinit 15 ani din momentul în care PCRM a acces la guvernare. Această dată este un prilej potrivit pentru a ne aminti despre totalurile guvernării comuniste, despre faptele concrete pe care le-au realizat comuniştii pentru diferite sfere vitale ale statului.

 

În discursul său, rostit în cadrul adunării festive dedicate împlinirii a 15 ani de la venirea PCRM la guvernare, preşedintele partidului Comuniştilor din Republica Moldova, Vladimir Voronin, a declarat că «PCRM a adoptat, decisiv, cursul democratizării vieţii economice, pentru protecţia agenţilor economici de samavolnicia funcţionarilor, de controalele şi «mulgerea» lor infinită, de schimbarea nejustificată a normelor şi regulilor. […] Noi am făcut totul pentru ca statul să devină un partener de nădejde în raport cu structurile mediului de afaceri, pentru ca legile adoptate să nu fie un impediment, ci să contribuie la activizarea economiei».

 

Care au fost paşii concreţi întreprinşi de PCRM pentru a stopa prăbuşirea economică şi a impulsiona dezvoltarea mediului de afaceri? Pentru început, să ne reamintim că odată ce au acces la guvernare, comuniştii au primit în moştenire o economie devastată, o datorie internă şi externă imensă, o societate fără speranţă în viitor. Cifrele şi faptele vorbesc de la sine: salariu mediu pe ţară era de cel mult 30 de dolari, datoria externă constituia 70 la sută din PIB, reţinerile la plata pensiilor şi salariilor erau de un an şi jumătate, în mare parte, oamenii primeau, în loc de bani reali — macaroane, galoşi şi alte produse.

 

De îndată ce au purces la efectuarea ordinii în ţară, în doar cîteva luni de zile, comuniştii au reuşit să obţină primele rezultate. În mod special, au fost identificate surse pentru achitarea salariilor, pensiilor şi alte plăţi sociale; au început să fie lichidate datoriile plăţilor; PCRM căuta posibilităţi de majorare a pensiilor şi salariilor, fapt care, timp de opt ani de zile, devenise o axiomă. Pe lîngă efectuarea ordinii pe interior, comuniştii au stabilit relaţii de colaborare cu Estul şi Vestul. În consecinţă, într-o perioadă scurtă de timp, în ţară a fost restabilită stabilitatea şi regula, fapt care a influenţat pozitiv sfera socială, economică dar şi politică din ţară.

 

În 2001, anul în care PCRM a acces la guvernare, activitatea economică în ţară era, practic, la zero. Se impunea implementarea măsurilor urgente pentru reanimarea acestei sfere. Printre acestea se numără — legalizarea capitalului, amnistia fiscală, stabilirea cotei zero la impozitarea profitului reinvestit al întreprinderilor.

 

Odată cu aplicarea amnistiei fiscale, adică anularea arieratelor reflectate în sistemul contabil al Serviciului Fiscal de Stat, Casei Naţionale de Asigurări Sociale, inclusiv, în sistemul contabil special, în 2007, PIB-ul a crescut cu 3 %; volumul creditelor, eliberate de băncile comerciale, a sporit de la 13,8 miliarde de lei în 2006, pînă la 25,1 miliarde de lei — în 2008. Au fost legalizate active şi surse băneşti în sumă de 2,2 miliarde de lei; datoriile istorice la bugetul de stat au fost amnistiate în cazul a circa 270 de mii de contribuabili, fiind vorba despre suma de 4,3 miliarde de lei; au fost eliberate de sub arest mărfurile agenţilor economici în valoare totală de circa 300 milioane de lei. Esenţa amnistiei fiscale aplicate de comunişti în 2007, a fost, de facto, o încercare de a limita aria de corupţie a funcţionarilor.

 

În continuare, în 2008, volumul investiţiilor străine directe a constituit 708 milioane de dolari, în timp ce în 2006, acest indice era de trei ori mai mic. În rezultat, către sfîrşitul anului 2008, fluxul investiţiilor străine directe în economia naţională a constituit 2,6 miliarde de dolari. Mai mult decît atît, datoria internă de stat s-a redus de la 8,5 % din PIB în 2006, pînă la 5,6 % în 2008, iar datoria externă a fost diminuată de la 20,7 la sută în 2006, pînă la 12,9 % în 2008.

 

De asemenea, datorită acestei reforme s-a reuşit diminuarea presiunii administrative asupra sferei de afaceri — pînă la 1 ianuarie 2007 au fost sistate controalele şi procesele judiciare iniţiate la iniţiativa organelor de control. Odată cu implementarea cotei zero la impozitul pentru profitul reinvestit al întreprinderilor, presiunea fiscală asupra agenţilor economici a fost redusă cu aproximativ 1 miliard de lei pe an.

 

Măsurile sus menţionate au fost, de fapt, decizii riscante — contrare recomandărilor structurilor internaţionale. Însă, aceste măsuri au fost adoptate în favoarea business-ului moldovenesc şi dezvoltării economice a ţării. Cu alte cuvinte, datorită reformelor implementate s-a reuşit dezvoltarea companiilor, concomitent, creşteau salariile şi investiţiile. Altfel spus, banii au fost scoşi la lumină din economia tenebră şi plicuri.

 

Cu toate acestea, noua guvernare a partidelor liberal-democrate a anulat cota zero la impozitul pentru profitul reinvestit. Rezultatele nu s-au lăsat aşteptate — agenţii economici s-au pomenit, din nou, în situaţia anilor 90, investitorii — atît locali, cît şi cei străini, au încetat să-şi mai investească banii în proiecte şi fug din Moldova ca dracul de tămîie, iar business-ul se retrage, iar, în sfera tenebră. Cum se spune, sunteţi liberi să faceţi concluziile de rigoare.

 

Marina Țurcan

 

скачать dle 10.6фильмы бесплатно
Рейтинг статьи: