Discursul preşedintelui Partidului Comuniştilor din Republica Moldova,
Vladimir Voronin în cadrul adunării festive dedicate împlinirii a 15 ani de la accederea la guvernare a PCRM
Dragi tovarăşi!
Ne-am adunat astăzi împreună, pentru a marca a
15-ea aniversare din ziua cînd Partidul Comuniştilor a obţinut o victorie
convingătoare la alegerile parlamentare şi a procedat la conducerea ţării.
În legătură cu asta, în numele Comitetului
Central, permiteţi-mi să vă felicit pe toţi cei prezenţi şi, în persoana dumneavoastră,
să-i felicit şi pe toţi acei care şi în anul 2001, şi în anul 2005, pentru
întîia oară în spaţiul postsovietic, ne-au ajutat să obţinem acea Victorie.
Astăzi, merită să
li se spună cuvinte de recunoştinţă şi acei tovarăşi care, fiind aleşi sau
numiţi la funcţii de răspundere, au depus eforturi considerabile, pentru a
îndreptăţi încrederea ce le-a acordat-o poporul şi partidul. Numărul acestor
oameni e mare. Dar trebuie să menţionăm că această mare echipă de conducători a
făcut o bună şcoală în acei ani, de aceea pe drept cuvînt pot fi numiţi «fondul
de aur» al ţării, indiferent de faptul în ce partide şi în ce echipe se află ei
la ziua de astăzi. Principalul e ca să slujească Moldova cu acelaşi devotament.
Tovarăşi! Haideţi să ne amintim în ce condiţii
au venit comuniştii la putere în februarie 2001 şi ce evenimente au precedat
respectivul fapt.
Responsabilitate
pentru guvernarea ţării
Începînd cu anul 1999, în Republica Moldova în
repetate rînduri s-a vorbit despre criza puterii, care s-a desfăşurat pe
fundalul unei înrăutăţiri din ce în ce mai grave a situaţiei economice. În
această perioadă au avut loc două crize guvernamentale de lungă durată.
Astăzi, la fel ca şi atunci, cauzele crizei
sunt incapacitatea de a conduce ţara şi de a consolida societatea, iar soluţia
era căutată în modificarea Constituţiei şi a formei de guvernare.
Şi atunci, şi
acum, PCRM consideră că forma parlamentară de conducere este cea mai
democratică şi mai optimală pentru ţara noastră. În această privinţă, partidul întotdeauna
s-a plasat pe o poziţie clară şi consecventă. Din fericire, atunci, în anul
2000, Parlamentul a reacţionat în mod adecvat, a efectuat o reformă
constituţională şi a declarat în ţară trecerea la o republică parlamentară.
La alegerile parlamentare din 2001 au
participat 26 de formaţiuni politice. Şi doar trei din ele au trecut pragul
electoral şi au fost reprezentate în Parlamentul Republicii Moldova de legislatura a XV-ea.
Din cele trei formaţiuni, Partidul Comuniştilor din Republica Moldova a acumulat 50,7 la sută din voturile alegătorilor şi a
obţinut 71 din 101 de mandate de deputat.
Astfel, Moldova a ajuns să fie unica ţară
europeană în care Partidul Comuniştilor a devenit guvernant, venind la putere
pe cale democratică. Ea de asemenea a ajuns să fie unica ţară din spaţiul CSI,
în care de la republica semiprezidenţială s-a trecut la forma parlamentară de
guvernare. Dar reforma constituţională din anul 2000 în Moldova nu s-a limitat
doar la schimbarea modalităţii de alegere a preşedintelui ţării, după cum
afirmă astăzi unii dintre aşa-numiţii experţi constituţionali. Respectiva
reformă a avut un caracter complex.
PCRM, avînd
majoritatea constituţională în Parlament, şi-a asumat întreaga responsabilitate
pentru guvernarea ţării şi, datorită acestui fapt, după aprilie 2001, în
Moldova s-a instaurat stabilitatea politică, iar Guvernul a avut posibilitatea
să-şi exercite în mod eficient obligaţiunile sale pe parcursul întregii
perioade de aflare la putere a PCRM, pînă în septembrie 2009, adică, timp de
mai mult de 8 ani.
Se mai cuvine a fi
menţionat şi faptul că reforma constituţională din anul 2000, precum şi
alegerile anticipate din 2001 nu a fost un capriciu al căruiva partid. Însăşi
viaţa, situaţia economică şi socială din ţară au indicat că este necesar de a
schimba modul de alegere a preşedintelui ţării, încredinţînd acest lucru
Parlamentului. În anul 2009, noi consideram că problema formei de guvernare în
Moldova e soluţionată definitiv. Dar iată că o lună în urmă, de acum în anul
2016, Curtea Constituţională a revenit la respectiva problemă.
Şi ţara din nou este aruncată într-o situaţie imprevizibilă. Interesul celor
care au capturat puterea prin metoda coruperii politice constă în faptul ca să
refacă Legea Supremă, Constituţia, după placul lor, al ambiţiilor sale politice, şi asta
pentru a atinge un singur scop: să menţină cu orice preţ puterea în mîinile
lor.
Deoarece nu au suficiente voturi pentru
alegerea preşedintelui ţării, majoritatea parlamentară amorfă a decis să se
joace de-a democraţia şi ori să modifice Constituţia existentă, ori să adopte o
nouă Constituţie. Iar opiniile exprimate de unii reprezentanţi ai actualei
puteri sunt atît de contradictorii, încît se creează impresia că nici ei înşişi
nu ştiu prea bine ce doresc.
Stabilitatea Constituţiei este cea mai
importantă condiţie pentru legalitatea, statornicia întregului sistem de drept
şi a organizării puterii de stat. Aceasta e şi un garant al clarităţii în
relaţia dintre persoană şi stat. Iată de ce, aflîndu-se la guvernare, avînd
majoritatera constituţională, PCRM a tratat cu o deosebită prudenţă Legea
Supremă şi nu a permis ca ea să fie modificată, de interesele oricui ar fi fost
vorba.
Legităţi
şi contradicţii
25 februarie 2001,
ziua victoriei partidului nostru la alegerile parlamentare, a fost un moment
firesc şi, în acelaşi timp, cu multe contradicţii. Haideţi să vorbim şi despre
legităţi, şi despre contradicţii. Chiar dacă atunci trecuse 10 ani de la
declararea independenţei ţării, în Moldova mai continua procesul de formare
socială. În respectivul proces erau atrase grupurile sociale compuse din adepţi
ai fostului mod de viaţă, dar şi din critici înverşunaţi ai acestui fost mod de
viaţă. La rîndul lor, cele două mari grupuri sociale erau împărţite într-un şir
de subgrupuri, care se deosebeau unele de altele doar prin motivele
preferinţelor ce le aveau.
Şi pe toate le unea conştientizarea faptului că procesul
schimbării nu poate fi depăşit pe negîndite. Era clar că metodele şi mijloacele
întreprinse de Moldova independentă pe parcursul a zece ani au distrus Moldova
ca subiect economic şi ca unitate economică. Lipsa de consecvenţă în practica
guvernării de atunci, ea urmînd doar recomandările venite din exterior, lipsa
unor programe politice, fie şi proiectate primitiv, existenţa clanurilor, a
cumetrismului, a criminalităţii, care jefuia ceea ce oamenii au reuşit să
cîştige şi să păstreze prin propria lor muncă, a condus la rezultate
distrugătoare pentru economia ţării.
În primul rînd,
economia naţională s-a pomenit brusc decapitalizată. E clar că întregul capital
naţional, în formă de fonduri fixe ale întreprinderilor, în condiţiile cînd el
nu funcţionează, nu aduce venituri, s-a devalorizat brusc şi prezenta interes
doar ca avere imobilă sau teritorii pe care se afla această avere imobilă. De
aceea procesul de privatizare, iniţiat ca un proces politic de creare a
proprietarului, foarte repede l-a lipsit pe acest potenţial proprietar de
partea reală a proprietăţii şi de venitul obţinut anterior în baza proprietăţii
de stat. Întreprinderile erau vîndute pe un preţ de mai multe ori mai mic decît
rezervele de materiale şi de producţie finită pe care le aveau păstrate în
depozitele lor.
Şi toate se întîmplau sub ochii oamenilor care
au muncit la aceste întreprinderi mulţi ani de-a rîndul. Oamenii rămîneau fără
locurile lor de lucru, fiind impuşi să devină negustori la piaţă, sau în
general erau lăsaţi fără posibilitatea de a-şi cîştiga existenţa.
Sectorul agrar al
Moldovei, cel mai dezvoltat în întreaga URSS, a fost distrus după implementarea
programului «Pămînt». Acest program a condus la decapitalizarea totală a
agriculturii, la pierderea caracterului ei tehnologic, la dependenţa
înrobitoare a ţăranilor de aşa-numiţii lideri. Agricultura a încetat să
primească investiţii, de aceea a trecut, în temei, la creşterea culturilor
anuale. Iată în ce condiţii s-a format la sat «proprietarul real». Ca şi în
filmele din anii ’30 ai secolului trecut, în cîmpuri din nou au apărut pluguri
trase de cai, iar pe alocuri şi plugul primitiv, cu care ţăranii «zgîrîiau»
bogatul cernoziom moldovenesc.
În consecinţă, piaţa internă nu avea suficiente
produse de producţie proprie, de aceea a fost inundată de mărfuri de import,
astfel satisfăcînd cererea consumatorului, pe cînd propria noastră producţie de
mărfuri de larg consum abia respira.
În aceste condiţii,
băncile nu riscau să crediteze proiecte investiţionale, de aceea creditele se
ofereau pe un termen tot mai scurt şi mai scurt cu o dobîndă din ce în ce mai
mare, fenomen care a cauzat majorarea preţurilor. Salariile şi pensiile erau
achitate cu diferite produse.
Datoria în ceea ce priveşte achitarea
salariilor alcătuia de la 8 pînă la 16 luni.
De aici au şi pornit neachitările reciproce. A
apărut barterul, în baza unor preţuri neîntemeiate. S-a ajuns pînă la
compensări reciproce, inclusiv cu statul, inclusiv şi a impozitelor.Ţara,
societatea, naţiunea se afla în pragul unui faliment total: datoria externă
depăşea 120% a produsului intern brut, iar datoria de stat — 80% din produsul
intern brut. Pericolul administrării din exterior, pierderea independenţei erau
mai mult decît reale. Dictatul Fondului Monetar Internaţional asupra Guvernului
era, practic, absolut.
Toate cele enumerate pînă acum nu sunt nişte
invenţii, o proză artistică. E situaţia din Moldova la sfîrşitul anilor ’90,
începutul anilor 2000.
Anume în acea
situaţie, cu acea «moştenire», am venit la putere în ţară noi, comuniştii. Şi
pe lîngă cele enumerate, asupra noastră mai plana un factor. Se prea poate, cel
mai important. Da, noi eram încredinţaţi că la alegerile din 25 februarie vom
învinge. Dar nimeni dintre noi n-a bănuit că victoria noastră poate fi atît de
convingătoare şi că pe umerii partidului nostru va fi pusă responsabilitatea
pentru ţară şi pentru popor. În plus, nu ne puteam lăuda că am avea o echipă de
profesionişti capabili să soluţioneze probleme atît de complicate. În faţa
noastră a apărut dilema ce metode, condiţii şi modalităţi să alegem pentru
actul de conducere a ţării. Şi cui să încredinţăm realizarea acestui act. Între
timp, şi-au venit în fire oponenţii şi criticii noştri. Ei îi preziceau
Partidului Comuniştilor aflarea la guvernare de la trei pînă la şase luni.
Posibil, aşa ar fi fost în cazul în care comuniştii Moldovei ar fi procedat la
actul de guvernare, înarmîndu-se cu dogmele de la începutul secolului trecut,
adică, ar fi guvernat pe vechi, în stil sovietic. Dar ne-a ajuns mintea ca, din
practica sovietică, să luăm doar scopurile. În economie, scopul nostru a
devenit dezvoltarea stabilă, creşterea venitului statului şi a veniturilor
cetăţenilor, participarea statului în procesul de investiţii, adăugînd la
acesta scopul perfecţionării condiţiilor pentru activitatea economică activă a
cetăţenilor, mobilizarea resurselor statului la investiţii în sănătate,
cunoştinţe ale cetăţenilor, în ştiinţă şi inovaţii.
Calea de
renaştere economică şi socială
Întîi de toate, PCRM a pornit pe linia de
democratizare a vieţii economice, eliberîndu-i pe agenţii economici de
samavolnicia funcţionarilor, care deseori încălcau legile.
Amintiţi-vă, după 25 februarie, ţara parcă
amorţise. Toţi erau în aşteptare. Aşteptau să ne vadă primii paşi. Se întrebau
cu ce ne vom începe activitatea. Cu cine va merge înainte Moldova. Care va fi
componenţa personală a Guvernului, şi multe, multe altele.
Alegătorii care şi-au dat voturile pentru PCRM
erau în aşteptarea unor schimbări, a unor măsuri neîntîrziate pentru
îmbunătăţirea vieţii lor.
După cum am spus şi anterior în unul din
discursurile mele, atunci Moldova semăna cu o casă în care arde totul: şi
pereţii, şi acoperişul, şi geamurile, şi uşile şi podelele. Şi focul din
întreaga casă trebuia stins. De aceea nici nu am prea avut de ales. Ne-am
apucat să le stingem concomitent pe toate cele ce ardeau.
Aşa că au greşit toţi acei care aşteptau o
apocalipsă economică. Cei care aşteptau de la noi răfuieli politice, o
întoarcere în trecut de asemenea au greşit.
În primul rînd,
PCRM nu a mers pe calea formării unui guvern partinic, care să fie doar din
membri ai PCRM. Mulţi miniştri şi funcţionari din precedentul Guvern au rămas
în funcţiile lor. Principalul criteriu de numire într-un post sau altul erau
calităţile profesionale pe care le poseda respectiva persoană.
În al doilea rînd, imediat
ne-am apucat să facem ordine în sfera financiară. A fost stabilit un control
asupra vistieriei statului. De la fluxurile financiare au fost înlăturate
persoanele dubioase şi cele care anterior au administrat mijloacele statului.
Şi cum am făcut ordine, imediat s-au găsit bani pentru achitarea salariilor,
pensiilor, indemnizaţiilor, burselor.
A devenit posibil să fie achitate şi datoriile la plăţile sociale.
În al treilea rînd, am declarat o luptă necruţătoare lumii criminale şi într-un timp
relativ scurt am reuşit să curăţim ţara de această lume.
În al patrulea rînd, Moldova a continuat colaborarea constructivă cu organizaţiile
financiare internaţionale, însă a renunţat să li se supună lor fără nici o
cîrteală. Cu alte cuvinte, am început să facem ordine în toate sferele, să
întărim disciplina şi responsabilitatea cadrelor pentru sectorul lor de muncă.
De aceea, fără
nici o exagerare, putem spune că în anul 2001, pentru întîia oară după
declararea independenţei, Moldova a păşit pe calea renaşterii sale economice şi
sociale.
Iar adevărata, ci nu declarata activitate
vitală a societăţii moldave a început doar după venirea la putere a PCRM,
atunci cînd demagogia primilor 10 ani de independenţă şi democraţie a fost
înlocuită cu un program concret al vieţii în întreaga ţară.
Nu e suficient să fii de acord cu acei clasici
care afirmă că economia este baza tuturor transformărilor sociale. Este
important, şi extrem de important, să traduci în viaţă respectivul principiu.
Iată de ce PCRM cu
hotărîre a pornit pe calea democratizării vieţii economice, a protejării
agenţilor economici de samavolnicia funcţionarilor, de interminabilele
controale şi biruri, de schimbarea nejustificată a normelor şi regulilor. La
una de la întîlnirile cu reprezentanţi din domeniul business-ului din aprilie 2002,
le-am spus că oamenii care, indiferent de condiţii, dezvoltă o afacere în ţara
noastră, sunt patrioţi într-o măsură nu mai mică, iar deseori şi mai mare decît
mulţi dintre politicienii şi funcţionarii din diferite partide şi structuri ale
puterii. Noi făceam tot posibilul ca statul să devină un partener de nădejde în
relaţia cu structurile business-ului, ca legile adoptate să nu împiedice, ci să
contribuie la dezvoltarea activităţii economice. La o şedinţă a Guvernului din anul 2004, le-am spus membrilor de Guvern să nu uite că noi toţi
existăm pe baza mijloacelor contribuabililor şi principala noastră datorie este
de a le asigura lor, contribuabililor, dar şi tuturor cetăţenilor, servicii
calificate în administrarea statului.
Această abordare, precum şi crearea unor reguli
stabile pentru activitatea structurilor economice a dat posibilitatea să
obţinem rezultate palpabile într-un timp destul de scurt. De acum spre
sfîrşitul anului 2002, au fost lichidate complet toate datoriile la salarii şi
pensii şi a fost începută indexarea depunerilor îngheţate ale populaţiei la
Banca de Economii.
Impozitele erau
micşorate în mod regulat, iar în anul 2007 impozitul pe venit al
întreprinderilor a fost fixat zero. O asemenea politică nu putea să nu ne dea
rezultatele aşteptate. De exemplu, în anul 2008, încasările bugetare au depăşit
cu mai mult de 5 ori nivelul de încasări al anului 2000. Iar volumul
investiţiilor a crescut de 4 ori. Şi această enumerare de rezultate p ozitive
poate fi continuată.
În practica administrării economiei, comuniştii
n-au devenit promotorii metodelor demult învechite, dar au fost consecvenţi în
atingerea scopului propus — o creştere economică stabilă întru folosul ţării şi
al bunăstării cetăţenilor ei. Şi chiar toate ne reuşeau? Comuniştii niciodată
n-au afirmat aşa ceva. Am făcut greşeli, am întîrziat cu unele lucruri, am avut
în munca noastră perversiuni birocratice? Da. Şi nici unul dintre comunişti nu
a negat vreodată respectivul fapt.
În timpul aflării
PCRM la guvernare, oamenii, cetăţenii noştri, au început să trăiască mai bine,
le-a reapărut încrederea în ziua de mîine — orice statistică privind nivelul de
trai, precum şi aprecierea pe scară internaţională a stabilităţii financiare, a
libertăţilor economice o confirmă cu toată certitudinea. S-a plătit pentru asta
cu îngrădirea drepturilor şi a libertăţilor, cu represiune ideologică, cu
exterminarea altui mod de gîndire? În nici un caz! Era satisfăcută societatea
de ritmurile îmbunătăţirii vieţii sale, de ritmurile creşterii economice? Nu
era. Dar poate că pe ici, pe colo am declarat noi înşine că suntem mulţumiţi de
noile ritmuri ale îmbunătăţirii vieţii noastre, de noile ritmuri ale
dezvoltării economice? Niciodată nu am declarat! Anume insatisfacţia şi
orientarea principială spre soluţionarea problemelor timpului viitor,
capacitatea şi dorinţa de a privi înainte i-au permis PCRM să găsească
instrumente sigure de soluţionare a problemelor stringente, de neamînat.
Amintiţi-vă. Noi ne-am debarasat de schemele
liberal-monetariste, luîndu-ne în dotare instrumente şi stimulente de extindere
a cererii de cumpărare. Altfel spus, în mod intenţionat majoram salariile,
pensiile, bursele, investiţiile în om, în învăţămînt, în ştiinţă. Totodată,
conştientizam faptul că nu acţionăm în baza unei oarecare teorii, că noi
«vorbim în limbajul prozei vieţii de toate zilele».
Şi, probabil, anume asta era cea mai importantă
şi mai fundamentală schimbare în caracterul situaţiei politice. Fiţi de acord
cu faptul că, pînă în 2001, în Moldova într-o mare măsură predomina atmosfera
direcţionării spre un careva trecut — trecutul perioadei sovietice.
(Continuarea în partea 2 și 3)
скачать dle 10.6фильмы бесплатно