Unora,
poziţia comuniştilor li se pare exagerat de inflexibilă, ne la locul ei în politică, donquihotiană,
dar ce se ascunde în spate?
Din toţi actorii politici vizibili din Moldova, doar Partidul Comuniştilor atrage atenţia societăţii, în mod insistent şi
consecvent, asupra ilegalităţii revenirii la alegerile prezidenţiale directe de
către tot poporul — în forma în care a procedat Curtea Constituţională.
Cu atît mai mult că declaraţia corespunzătoare din partea PCRM, mai
exact din partea liderului formaţiunii — Vladimir Voronin, a răsunat ferm şi decisiv încă atunci cînd restul formaţiunilor politice erau vădit confuze în
legătură cu cele ce se întîmplau.
Minus «ţipătorii»
Deja în ziua următoare, după 4
martie 2016, cînd Curtea Constituţională a aprobat Hotărîrea
Nr. 7, potrivit căreia «Preşedintele Republicii Moldova este ales în
baza alegerilor generale, echitabile şi directe prin vot secret şi liber
exprimat», Vladimir Voronin, în comentariul său pentru Ziarul «Comunist», a indicat asupra «activităţii antistatale şi antinaţionale»
a judecătorilor de la Curtea Constituţională.
«În Parlament, nimeni nu ştia
nimic. Mai mult decît atît, nu a fost informată nici Comisia de la Veneţia. Cu
atît mai mult că problema cu privire la constituţionalitatea Legii din 5 iulie 2000, a fost examinată de
Curtea Constituţională încă pe data de 18 mai 2001 şi în baza deciziei Înaltei
Curţi a fost aprobată decizia finală. Aduceţi-vă
aminte cum membrii Curţii Constituţionale, la propria lor dorinţă, reieşind din
interesele cetăţeniei lor romвneşti, au întors pe dos art.13 al Constituţiei şi
au schimbat denumirea limbii din «moldovenească» în «romвnă». Atunci, au scăpat
basma curată. Şi în multe alte situaţii, nimeni nu atrage atenţia asupra
activităţilor lor antistatale şi antinaţionale. O asemenea permisivitate ne
poate costa scump. Curtea Constituţională şi deciziile acesteia devin din ce în
ce mai imprevizibile şi mai periculoase. Noi, cu toţii împreună, trebuie să ne
gîndim cum să oprim «constituţionaliştii» aroganţi pînă cînd nu este prea tîrziu», a
declarat Voronin pe 5 martie anul curent.
Doar după asta, după ce şi-au
mai revenit puţin, liderii ce au format mişcarea protestatară la sfîrşitul
anului 2015 — începutul anului 2016, Năstase, Dodon şi Usati, au ieşit cu
replici separate pe marginea samavolniciei CC. Însă, momeala aruncată în curtea
lor s-a dovedit a fi mai atractivă pentru ei decît normele de drept. Figurile
enumerate mai sus, care doar la proteste declară prioritar principiul supremaţiei
legii, au fost ademenite cu perspectiva de a concura pentru funcţia de şef al
statului.
Această perspectivă este şi mai atractivă dacă e să luăm în calcul că
la acea vreme, ei, de bine-de rău, reuşiseră să călărească mişcarea
protestatară a cetăţenilor, care a degenerat în împînzirea orăşelelor de
corturi în faţa Guvernului şi Parlamentului în speranţa că se va reuşi redresarea situaţiei din ţară.
Reamintim,
cu puţin timp înainte de adoptarea de către Curtea Constituţională a deciziei
cu privire la schimbarea modalităţii de alegere a şefului statului, cea mai
răspîndită întrebare în rîndul cetăţenilor activi din punct de vedere politic
era: «Ce va fi în continuare?». Orăşelele corturilor stau pe loc, se desfăşoară
acţiuni de protest, mitinguri, conferinţe de presă, se aud discursuri, cerinţe
fără compromis — după toate acestea, într-adevăr, trebuia să urmeze ceva. Şi a
urmat, s-a materializat în ventilul pentru eliberarea aburilor — Hotărîrea Nr.
7. Tensiunea protestatară, umflată pînă în acel moment, s-a dus pe apa sîmbetei,
liderii protestatarilor, cu mare ardoare, s-au aruncat în fantezii de genul:
«Dacă eu aş fi preşedinte».
A devenit absolut clar că, din
acest moment, ei şi-au pierdut orice capacitate «de a gîndi» pe marginea
spuselor lui Voronin, «cum să oprim «constituţionaliştii» aroganţi pînă nu
este prea tîrziu». Pentru ei, asta nu mai era, deja, actual.
Evident, o atare atitudine din
partea flecarilor, care şi-au confirmat grija pentru asigurarea exclusivă a
propriilor interese, nu a putut să oprească PCRM. Şi, Partidul Comuniştilor
emite o declaraţie în care constată că «Curtea Constituţională a substituit
toate ramurile puterii în stat».
A fost o declaraţie simbolică şi,
subliniem, unica în toată arena opoziţiei politice. O declaraţie în care s-a
spus lucrurilor pe nume, iar concluziile — probate prin argumente
incontestabile. Comuniştii au tins să explice societăţii raţionale şi
structurilor internaţionale «debandada constituţională» ce avea loc în Moldova
— totodată, şi partenerilor, care, neobosit, promit susţinere Moldovei în calea
ei spre democraţie, valori general umane şi, printre altele, legalităţii.
Minus «parteneri»
Comisia de la Veneţia a reacţionat în
stilul său «partenerial-european» caracteristic. În mod particular, pe marginea
acestui subiect s-a expus secretarul Comisiei de la Veneţia, Tomas Market,
care a menţionat într-un interviu, că la Comisie «nu a parvenit o asemenea
solicitare, iar cîtă vreme Curtea Constituţională a luat această decizie, nu
este rolul nostru să spunem dacă decizia trebuie aplicată sau nu». Totodată,
Market a declarat că «ar fi fost dezastruos pentru Curtea Constituţională să
spună că toţi preşedinţii moldoveni din 2000 şi până acum nu au avut
legitimitate».
Tot el a recunoscut dreptatea
comuniştilor, subliniind că «este o decizie cu implicaţii profunde şi de
anvergură. Să anulezi, după 16 ani, un amendament constituţional, spunînd că a
violat procedura constituţională, ridică probleme importante, cum ar fi, de
exemplu, legitimitatea instituţiilor statului în toată această perioadă. De
aceea trebuie avută mare grijă».
Mulţumesc şi pentru atît, cum se
spune — deşi nu într-un mod direct, totuşi, reprezentantul Comisiei de la Veneţia a Consiliului
Europei a lăsat să se înţeleagă că Curtea Constituţională din Moldova se
preocupă nu doar de interpretarea samavolnică a Legii Supreme, ci, în mod
deschis, subminează Constituţia prin propriile lor decizii.
Minus Parlamentul amorf
În acest context, comuniştii
moldoveni au continuat să îndemne Parlamentul «să oprească
«constituţionaliştii» aroganţi», indicînd că decizia respectivă a CC
reprezintă «o lovitură de stat constituţională».
«Noi ce, am înghiţit decizia CC?
Suntem de acord cu această decizie? Noi nu vedem ce se întîmplă, că asistăm la
o lovitură de stat constituţională? Propun organizarea dezbaterilor
parlamentare cu participarea membrilor CC. Ce presupune această decizie? Ei au
mai procedat la fel acum doi ani, au deschis cutia Pandorei. Acum, iar s-au
băgat la Constituţie.
Se pune întrebarea, la ce bun mai stăm noi aici — 101 de
deputaţi? Parlamentul este organul legislativ suprem al puterii, iar ei cine
sunt, aceşti cetăţeni ai Romвniei? Veşnic, ei inventează ceva, acolo, pe la
spate, iar dimineaţa ne pun în faţa faptului împlinit.
Haideţi să discutăm la
modul serios pe marginea acestei decizii», s-a adresat Parlamentului Vladimir Voronin pe 18 martie anul curent în cadrul discuţiilor pe marginea
iniţiativei deputaţilor PDM de a include pe ordinea de zi a şedinţei
Parlamentului chestiunea cu privire la crearea unui grup de lucru pentru
aprobarea amendamentelor la
Codul Electoral în legătură cu modificarea, de către Curtea
Constituţională, a modalităţii de alegere a şefului statului.
Minunea nu s-a produs şi
majoritatea parlamentară, controlată de democraţi, a acceptat lovitura de stat
constituţională şi au votat pentru crearea grupului de lucru respectiv.
Comuniştii, de altfel, şi după
asta au insistat pe poziţia lor. Pe 25 martie, deputaţii fracţiunii PCRM au
propus organizarea audierilor parlamentare extinse pe marginea «imixtiunii la Constituţie» cu
implicarea reprezentanţilor Guvernului,
judecătorilor Curţii Constituţionale, reprezentanţilor mediului academic, societăţii civile ş.a.m.d.
Precum a menţionat, atunci, preşedintele Partidului Comuniştilor, Vladimir Voronin, asemenea audieri sunt necesare pentru a înţelege, ce s-a întîmplat.
«De ce se teme Parlamentul de acest subiect?», şi-a exprimat nedumerirea
liderul PCRM.
În răspuns, spicherul Andrian Candu a propus Partidului Comuniştilor să organizeze de sine stătător asemenea
audieri în contextul unei conferinţe publice. În acest fel, preşedintele
organului legislativ, pusul partidului Democrat, Andrian Candu, a înstrăinat Parlamentul de la discuţiile pe marginea uneia dintre cele
mai acute probleme pentru societatea moldovenească. Şi a recunoscut, în acest
fel, faptul că deputaţii comunişti încearcă să obţină claritate pe marginea
deciziei scandaloase a CC.
Ce urmează?
Cuiva (multora, în realitate)
această poziţie a comuniştilor, în ceea ce priveşte determinarea modului de
alegere a preşedintelui, i se pare exagerat de inflexibilă, ne la locul ei în
politică, donquihotiană.
Nu ar fi mai simplă conformarea
cu decizia aprobată de Curtea Constituţională (ca şi restul), determinarea unui
candidat (experienţa şi rezultatele — sunt de necontestat), includerea
resurselor partinice de agitaţie (unice în ţara noastră) şi avîntarea în
alegeri (în pofida acuzaţiilor — de la absurzi pînă la falşi), în pofida
coruperii alegătorilor, fraudei şi falsificării, în pofida observatorilor orbi
ş.a.m.d.
Întrebări legate de participarea
comuniştilor în alegerile prezidenţiale, începînd cu luna martie curent, sunt
adresate liderului PCRM la toate (!) talk-showurile şi conferinţele de presă.
Care este răspunsul? Răspunsul este — «Şi ce urmează?».
În
condiţiile structurii puterii actuale în Moldova, preşedintele este nimeni, întrucît
competenţele sale au fost restrînse pînă la refuz. Fiţi de acord, doar un
personaj de carisma lui Nicolae Timofti este capabil să fie şef de stat în aşa împrejurări.
Un preşedinte despre care se spune «aşa numitul», iar în loc de «ales de
Parlament» se concretizează — «desemnat de majoritatea parlamentară
liberal-democrată». În cazul lui Timofti, ambele variante induc adevăr. Toţi îşi
amintesc un alt exemplu — preşedinţia de 8 ani a lui Vladimir Voronin. Însă,
asta ar fi cum ai compara creionul cu degetul — şi Timofti alături de Voronin
nu se compară, şi balanţa de forţe în puterea legislativă şi executivă era, la
drept vorbind, alta.
Între timp, aşa cum s-a
confirmat din luna lui martie, există un interes major pentru implicarea
comuniştilor în cursa pentru prezidenţiale. De unde vine acest interes — există
un singur răspuns: participarea în alegeri a unei formaţiuni atît de unical
pentru Moldova, cum este Partidul Comuniştilor, legalizează toate deciziile
care au precedat acest proces.
În legătură cu acest fapt,
trebuie să reiterăm că astăzi, în Moldova, doar Partidul Comuniştilor declară despre nelegitimitatea revenirii la alegerile
prezidenţiale directe în baza deciziei anticonstituţionale aprobate de
componenţa CC. Cade acest zid de apărare — uzurparea constituţională va primi
undă verde chiar şi din partea opoziţiei.
De altfel, PCRM nu a publicat,
deocamdată, poziţia sa cu privire la participarea sau neparticiparea
formaţiunii în alegerile prezidenţiale. Dar nici dilema corespunzătoare nu o
ascunde în faţa cetăţenilor.
În eterul
unui post de televiziune, Vladimir Voronin a remarcat: «Noi, niciodată, nu
ne-am eschivat de la alegeri, începînd cu anul 1993, cînd a fost format PCRM.
Dar eu aş vrea să-i întreb pe judecătorii de la Curtea Constituţională:
care decizie a Curţii Constituţionale o va îndeplini Parlamentul — cea de la 18
mai 2001 sau cea de la 4 martie 2016? Pentru că în decizia din 4 martie nu este
indicat că, prin aceasta, este anulată decizia din 18 mai. Al doilea moment.
Curtea Constituţională scrie că deciziile ei sunt definitive şi irevocabile. Pentru
cine respectiva decizie este una definitivă? Unde este indicat în legislaţie că
deciziile CC din Moldova sunt obligatorii pentru Parlamentul Moldovei? Cine formează Curtea Constituţională? Parlamentul! În
acest caz, de ce, în retrospectivă, ea trebuie să oblige Parlamentul la ceva?
Eu fac aluzie la faptul că problema încă nu s-a epuizat. Şi în general — dacă
vor avea loc aceste alegeri?».
Tot atunci, liderul Partidului
Comuniştilor a explicat că intenţionează «să se clarifice pînă la capăt: noi
vom alege preşedintele aşa cum indică însăşi Constituţia sau peste patru ani se
vor găsi alţi «deştepţi» care vor spune că decizia din 4 martie nu a fost constituţională, ci una adoptată în urma unui dictat. Pentru
că motivaţia pe care au inventat-o membrii Curţii Constituţionale este extrem
de riscantă».
«Consensul» — ca şi arhaism
Dar haideţi
să ne gîndim prin ce a fost rău sistemul prin care era ales şeful statului şi
apoi, desemnat — Guvernul graţie consensului parlamentar? Aici este cuvîntul
cheie — «consens». La drept vorbind, este noţiunea pentru care a şi fost gîndit
parlamentul.
Nu pentru
confruntarea ideilor şi doctrinelor, nu ca arenă pentru vociferarea
declaraţiilor populiste, nu pentru escapade circare ce includ elemente
politice, ci anume pentru consens. Pentru că în organul reprezentativ,
cetăţenii îşi aleg mandatarii pentru soluţionarea problemelor întregii ţări, ci
nu a unui grup de persoane. Este imposibilă soluţionarea problemelor tuturor
insistînd doar pe problema ta personală. Şi dacă parlamentul ales nu reuşeşte
acest lucru — la gunoi cu acest parlament, trebuie de ales altul.
S-a scris în Constituţie că preşedintele
este ales cu votul a 61 de deputaţi — adică trei cincimi din numărul total al
reprezentanţilor poporului au ajuns la un consens.
Parlamentul a aprobat candidatul la funcţia de premier — s-ar părea că şi în
această chestiune există consens. Dacă premierul nu face faţă problemelor ţării
— Parlamentul, prin consens, îl demite. Totul este simplu.
A fost simplu pînă cînd la
guvernare s-au cocoţat uzurpatorii. În condiţii de uzurpare — noţiunea de
consens este una absolut străină. De aici — statul capturat, de aici — criza
social-economică, plecarea în masă a cetăţenilor, ameninţarea dispariţiei
Moldovei ca şi subiect al dreptului internaţional.
Evident, realitatea respectivă
determină liderul Partidului Comuniştilor Vladimir Voronin să prevină despre o revoluţie socială foarte probabilă în Moldova.
Despre o posibilă revoluţie în
Moldova, în contextul înrăutăţirii constante a situaţiei, care, în deplină
măsură poate fi numită — catastrofală, Vladimir Voronin a declarat, inclusiv, în
cadrul conferinţei de presă desfăşurată, în aprilie curent, la Strasbourg.
«Ce soluţii
pentru depăşirea acestei situaţii există? Eu nu ştiu ce forme democratice ne
pot ajuta. Eu nu mai sunt sigur», a declarat Vladimir Voronin adăugînd
că nu o singură dată, în cadrul diferitor platforme moldoveneşti de discuţie, a
rostit cuvîntul «revoluţie». «În ce sens şi în ce plan — eu nu am
concretizat. Dar eu am vorbit despre revoluţie. Cum va fi aceasta — ne vom
clarifica împreună cu poporul, cu cei care au mai rămas în ţară», a subliniat
Vladimir Voronin.
În cadrul aceleiaşi conferinţe
de presă, preşedintele PCRM a acuzat Washingtonul, Bruxellesul şi Strasbourg-ul
de complicitate cu autorităţile antipopulare din Moldova, declarînd că «actuala
catastrofă este binecuvîntată de reprezentanţii inspectori ai SUA,
administraţia de la
Bruxelles şi conducerea APCE».
Nu rămîne decît să aşteptăm — va răspunde poporul la aceste fapte şi cum
anume.
Din Declaraţia PCRM:
«Deşi unii experţi şi un şir de comentatori califică această decizie a Curţii Constituţionale ca fiind pozitivă, motivînd acest lucru prin faptul că marea majoritate a populaţiei Republicii Moldova susţine alegerea preşedintelui de către popor, totuşi, această decizie, avînd în vedere maniera şi circumstanţele în care a fost adoptată, pare a fi motivată politic, ci nu una bazată pe argumente juridice incontestabile. Mai mult decît atît, Curtea Constituţională a creat impedimente serioase în activitatea Parlamentului — organul legislativ, depăşind cadrul constituţional şi substituind toate ramurile de stat în Republica Moldova.
Această decizie este fără precedent după gradul ei de creativitate în toată Europa. Din acest moment, sistemul constituţional al Republicii Moldova a fost spulberat de către patru magistraţi ai Curţii Constituţionale, care, deseori, se contrazic cu propriile lor decizii şi manifestă imprevizibilitate absolută», se menţionează în declaraţie.
În continuare, în acelaşi document, comuniştii reamintesc că încă pe datata de 18 mai 2001, «Curtea Constituţională a indicat, în menţiunea sa, că normele constituţionale nu pot fi revizuite de Înalta Curte. În această explicaţie, Curtea Constituţională menţionează în mod exhaustiv, că plenipotenţele sale stabilesc doar asigurarea controlului asupra legilor, ierarhic inferioare în raport cu Legea Supremă», şi această calificare, de asemenea, «a devenit definitivă şi irevocabilă».
Odată ce există o asemenea calificare, anularea deciziei din 2001, «cum a putut această Curte Constituţională să declare atît de uşor că o lege constituţională, adoptată în 2000, nu corespunde Constituţiei dacă aceeaşi Curte Constituţională a recunoscut mandatele a doi preşedinţi de ţară — Vladimir Voronin şi Nicolae Timofti, aleşi, anume, în baza legii sus menţionate?», s-au întrebat comuniştii.
«Acest precedent deschide larg uşile pentru abuzuri ulterioare şi chiar crime împotriva statului şi naţiunii. Adică, ne putem aştepta la faptul că, într-o zi, Curtea Constituţională va anula tot — chiar şi neutralitatea şi independenţa ţării», constată autorii declaraţiei. Şi remarcă că ar fi fost potrivit ca Comisia de la Veneţia «să examineze circumstanţele în care a fost aprobată decizia corespunzătoare, întrucît, felul în care s-a făcut acest lucru, precum şi urmările generate de schimbarea radicală a sistemului constituţional din ţara noastră, prezintă în sine, un caz fără precedent în spaţiul european».
Iuri Dzeatcovschi
скачать dle 10.6фильмы бесплатно