Pentru actuala
guvernare care se menține la putere, «voința poporului» este un verbiaj pe care, în caz de necesitate, în
folosesc în propriul beneficiu
S-ar părea că societatea moldovenească, bogată în experiență,
care a văzut suficiente în ultimii șapte ani, care nu o dată s-a confruntat cu
faptul că cei de la guvernare schimbă regulile jocului în propriile interese —
după toate acestea, societatea nu ar putea să cadă pradă momelii dubioase sub
forma unei noi jonglerii politice. Dar s-a lăsat pradă.
Curtea Constituțională
aprobă o decizie șocantă cu privire la revenirea alegerii președintelui de
către popor și societatea — de la multitudinea de partide, inclusiv, cele de
opoziție, de la armata organizațiilor obștești, inclusiv, a celor care stau la
straja respectării legislației, pînă la cetățenii normali, trecătorilor simpli
din stradă — aproape că aplaudă acestei anarhii. Or, inclusiv ceea ce a făcut
și de această dată Curtea Constituțională, este anarhie pură și uzurparea
plenipotențelor altei puteri în stat. Nici mai mult, nici mai puțin — a
Parlamentului. Cine stă în spatele acestei decizii a Curții Constituționale —
este o întrebare aparte.
Vaccin
împotriva demnității
Se consideră că
poporul Moldovei și-ar dori ca șeful statului să fie ales prin votul direct al
cetățenilor. După mai bine de șase ani de balansare la marginea prăpastiei, de
abuzuri pe scară largă, înflorirea corupției și jafurilor fățișe, oamenii văd
lichidarea radicală a tuturor problemelor în alegerea de către popor a unei
«mîini de fier» la Președinție.
Despre asta ar vorbi, chipurile, rezultatele
ultimelor sondaje de opinie publică. Acest lucru l-ar indica, chipurile vox
populi de la toate produsele televizate pe marginea acestui subiect. În baza
acestor cerințe a fost construită campania PR a tuturor formațiunilor
populiste. Și iată, poftim — CC a decis, bucurați-vă!
Însă nu există
senzația de adevăr. Nici pe departe nu apare gîndul că a fost luată în calcul
anume opinia poporului în cazul dat. De ce? Pentru că «voința poporului»
reprezintă, pentru actuala guvernare care se menține la putere, un verbiaj
care, în caz de necesitate, poate fi ignorat, iar atunci cînd trebuie — folosit
în satisfacerea intereselor personale.
Cui
prodest?
Întrebarea «Cine are de cîștigat» se referă, în
cazul dat, nu la forma de alegere a președintelui. Aș vrea să înțelegem și cine
are de cîștigat de pe urma agitației care s-a iscat după pronunțarea deciziei
respective a CC.
Timp de trei
săptămîni, cîte au trecut din 4 martie, a fost spulberată baza unei motivații
protestatare, care, de bine de rău, îmbina «caii și căprioarele» și care
exprima un spectru destul de larg de așteptări — de la centru-dreapta pînă la
cele declarate a fi de stînga. Practic toate mișcările politice, mai mult sau
mai puțin cunoscute, au prezentat publicului larg, candidații proprii pentru
fotoliul de președinte, concomitent, turnînd zoi în tabăra recenților aliați de
proteste. În așa numitul mediu al experților s-au declanșat discuții sterile
interminabile dedicate «problemei prezidențiale».
Este cazul să orientăm privirea critică asupra
faptului că nimănui nu-i mai este, deja, interesant, cu ce se ocupă, la modul
concret Guvernul «democrat» și Parlamentul «reformat». S-a schimbat trendul
analizelor, țintele au fost concentrate pentru alte scopuri. Sunt numite chiar
și perioadele mai mult sau mai puțin probabile în care alegerile prezidențiale
sunt posibile sau ar putea să aibă loc.
Toți sunt în
treabă, toți sunt activi, cei de la guvernare urmăresc ceea ce se întîmplă
dintr-o parte fiind mîndri de capacitatea lor de a răsturna opinia publică în
direcția în care le convine. Decizia Curții Constituționale din 4 martie este
cel mai ilustrativ exemplu în acest sens în toată istoria Republicii Moldova.
La singular?
Doar o singură
forță politică — Partidul Comuniștilor din Republica Moldova, din acea zi și
pînă în prezent, încearcă să întoarcă societății viziunea rațională asupra acea
ce s-a întîmplat.
«Nici un scop
binevoitor nu poate justifica încălcarea legilor și procedurilor de adoptare a
acestora. Toate ramurile puterii trebuie să acționeze în cadrul
constituțional», atrage atenția PCRM, prin intermediul publicării «Poziției pe
marginea deciziei Curții Constituționale cu privire la declararea
neconstituționalității modificărilor operate la Constituție în anul 2000,
potrivit cărora președintele țării este ales de Parlament».
În «Poziția…» sa
PCRM demonstrează «pe degete» iresponsabilitatea deciziei respective a CC din
punct de vedere juridic și constituțional și învinuiește direct judecătorii
Înaltei Curți în crearea impedimentelor serioase în activitatea Parlamentului,
de încercarea de a substitui toate ramurile puterii de stat în Republica
Moldova.
Devenind, practic,
unica forță care încearcă, în această situație, să întoarcă Moldova în cadrul
Legii, PCRM a propus, întîi de toate, să se examineze deschis în Parlament ceea
ce a avut să se întîmple. În Parlament — pentru că organul legislativ, chiar
dacă și formal în realitățile actuale ale Moldovei, reprezintă, totuși, voința poporului. Căruia, conform Constituției,
apropo, îi aparține suveranitatea națională.
Implicarea la o atare discuție a
opiniei experților Comisiei de la Veneția ne-ar ajuta să înțelegem ce precedent
a fost creat pe 4 martie de către Curtea Constituțională și ce urmări implică
acesta pentru stat.
Cum știm cu toții,
majoritatea parlamentară nu doar că nu a susținut inițiativa comuniștilor, dar
a și format un așa numit «grup de lucru» pentru elaborarea propunerilor pentru
realizarea în practică a acestei decizii scandaloase a Curții Constituționale.
În esență, asta înseamnă legalizarea de către Parlament a unei decizii
neconstituționale și, respectiv, consolidarea samavolniciei CC.
Responsabilitatea
directă pentru această situație revine acelor deputați care formează
majoritatea parlamentară, care votează ascultător la comanda stăpînilor din
Partidul Democrat. De asemenea, există motive de a include în această listă și
renumitele partide «stradale» de opoziție, care au înghițit momeala sub forma
alegerilor directe a președintelui în loc să ceară respectarea legislației în
totalitate — de la A la Z.
Scenarii —
oricare
A face prognoze
este o preocupare prostească în condițiile unei situații imprevizibile.
Încearcă de a presupune ce ar răzgîndi într-o perioadă sau alta cei (sau cel),
care se consideră pe măsură să supună, de dragul capriciilor și scopurilor
sale, un stat întreg, fiecare cetățean în parte.
Dacă e să ne
clarificăm în esența unui asemenea paradox la prima vedere, de ce, totuși,
organul legislativ nu a dat la socoteală Curtea Constituțională, care a ignorat
principiul de bază al separației puterii în stat, atunci un singur răspuns
poate fi foarte aproape de adevăr: nu există nici un paradox în asta. De facto,
nici o atribuire de funcții nu a avut loc, pentru că toate funcțiile — inerente
putearii executive, legislative, judecătorești — au fost atribuite pînă a fi
concentrate în mîna unei singure persoane. Pur și simplu, societatea
moldovenească a mai fost dată o dată cu nasul în acest fapt.
Toți cei care tac
despre asta, or sunt de acord, lucrează pentru păstrarea unei asemenea
realități orientate spre distrugerea statului Republica Moldova.
Iuri Dzeatcovschi
скачать dle 10.6фильмы бесплатно