Sînt
oare dispuse guvernele Moldovei și Ucrainei să întreprindă pași reali pentru
păstrarea rîului primordial pentru noi — Nistru?
Au trecut
cinci ani din momentul în care Ucraina a semnat Acordul de colaborare cu
Moldova în sfera protecției și dezvoltării durabile a bazinului rîului Nistru. Însă,
Rada Supremă a ratificat acest document important abia săptămîna trecută. Cei optimiști bat din palme și
speră că astfel vor fi rezolvate toate problemele. Cei realiști nu se grăbesc,
deocamdată să facă concluzii serioase.
Ratificarea
nu înseamnă și pași activi întreprinși
Proiectul de lege cu privire la ratificarea
Acordului respectiv a fost adoptat cu voturile a 227 de deputați din Rada
Supremă, numărul minim de votanți fiind de 226. Adică, în cazul în care doi
deputați ucraineni ar fi pus la îndoială, ratificarea nu ar fi avut loc. Ce a
intimidat și intimidează partea ucraineană dacă aproape jumătate din aleșii
poporului s-au pronunțat împotrivă? Pentru că scopurile sînt nobile pentru
ambele maluri ale Nistrului.
Acordul de colaborare în sfera protecției și
dezvoltării durabile a bazinului rîului Nistru a fost semnat la Roma pe 29
noiembrie 2012 în cadrul sesiunii a VI-a de consultări între părțile Convenției
cu privire la protejarea și folosirea resurselor de apă transfrontaliere și
lacurilor internaționale.
Conform documentului, părțile trebuie să
colaboreze în ceea ce privește realizarea sarcinilor ce vizează dezvoltarea
utilizării durabile a apei, bazată pe principiile protejării resurselor naturale,
reducerea considerabilă a nivelului de poluare și restabilirea ecosistemelor
bazinului rîului Nistru, de asemenea, diminuarea consecințelor nocive provocate
de factorii naturali și antropici.
De asemenea, Acordul
presupune desfășurarea acțiunilor comune în vederea prevenirii și lichidării
consecințelor situațiilor excepționale, monitorizarea și estimarea ecologică,
schimbul de date și informații în colaborarea științifico-tehnică, distribuirea
resurselor acvatice, reglarea debitului de apă, păstrarea și utilizarea
resurselor acvatice biologice, de asemenea, accesul societății la informațiile
cu privire la starea bazinului rîului Nistru.
La ratificarea Acordului s-a remarcat că Nistrul
este un obiect acvatic transfrontalier, rîul curge din Ucraina în Republica
Moldova după care revine în Ucraina și curge în Marea Neagră. Nistrul și
afluenții săi reprezintă sursa de alimentare cu apă potabilă pentru asemenea
orașe mari ca Lvov, Cernăuți, Ivano-Frankovsk, Chișinău, Bălți și Odessa.
Autorii proiectului de lege subliniază că situația ecologică nefastă care a
fost creată impune necesitatea aprobării măsurilor urgente atît la nivel
național, cît și la nivel interstatal.
Este de remarcat faptul că ratificarea Acordului
dat a avut loc doar după ce s-a anunțat oficial despre debutul construcției
fazei a doua a Stației electrice de hidro-acumulare (4-7 agregate), și pentru
construcția celui de-al patrulea agregat Ucraina a alocat, deja, 4,05 miliarde
de hrivne.
Gradul de
competență
Ratificarea
Acordului de către partea ucraineană a fost foarte importantă pentru că debitul
de bază al rîului se formează pe teritoriul Ucrainei. Suprafața bazinului
Nistrului constituie 72,1 mii de metri pătrați dintre care, 73 la sută se află
pe teritoriul Ucrainei, pe teritoriul Moldovei — 27 %. Poloniei — 0,05 % din toată suprafața. Acum, Acordul este
ratificat. Ce urmează? Ce acțiuni vor întreprinde guvernele Ucrainei și
Moldovei pentru a păstra acest rîu de importanță strategică? Acordul prevede că
va fi creată o comisie interguvernamentală specializată, care va determina
direcțiile prioritare pentru salvarea rîului. Din comisie trebuie să facă parte
reprezentanți ai puterii centrale, savanți, reprezentanți ai ONG-urilor,
reprezentanți ai administrațiilor regionale. Care va fi, în final, componența
acestei comisii este greu de spus, pentru că deja de pe acum apar întrebări
legate de reprezentanții puterii centrale, mai exact, cu reprezentanții
Ministerului Mediului de profil, care se află la etapa de lichidare. Funcțiile
acestuia vor fi preluate de Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare
sau de una dintre agențiile subordonate acestui minister. Între Ministerul
Mediului, care a formulat politica ecologică, și Ministerul Agriculturii nu a
existat niciodată înțelegere, dimpotrivă — o concurență vădită. Cine va cura,
în continuare, problemele ecologice, inclusiv, în ceea ce privește protecția
rîului Nistru?
* * *
Un lucru pe care putem să nu-l punem la îndoială
este faptul că după ratificarea Acordului de colaborare în sfera protecției și
dezvoltării durabile a bazinului rîului Nistru, atît Moldova cît și Ucraina vor
cere bani de la Europa sub pretextul implementării proiectelor respective. În
cazul Moldovei nu este greu de presupus că o mare parte din sursele financiare
va ajunge în buzunarele funcționarilor, așa cum se întîmplă întotdeauna. Aș
vrea să cred că totul va fi bine, însă, realitatea nu-mi permite.
Comentariu exclusiv
Nu-i apă, nu-i economie
Elena Zubcov, doctor habilitat în științe biologice, profesor,
șefa Laboratorului Hidrobiologie și Ecotoxicologie din cadrul Institutului de
Zoologie a Academiei de Ştiinţe a Moldovei:
— Îmi vine greu să spun de ce
Ucraina a ratificat Acordul de colaborare în sfera protejării și dezvoltării
durabile a bazinului rîului Nistru abia acum, la cinci ani după semnarea lui.
Presupun că nu s-a trecut fără presiunea proceselor europene. Recent, a intrat
în vigoare regimul fără vize între Ucraina și Uniunea Europeană. Cel mai probabil,
acest lucru a fost precedat de un șir de obligațiuni, pe care Ucraina trebuia
să le îndeplinească pentru a putea pretinde la statutul de putere europeană.
Deoarece, atît ecologiștii noștri
cît și cei ucraineni s-au adresat structurilor europene de drept pe marginea
problemelor ce țin de ocrotirea Nistrului, ratificarea Acordului dat putea fi
unul din punctele incluse în cerințele UE.
Însă, chiar dacă Acordul a fost
ratificat nu trebuie să ne așteptăm că de îndată vor începe a fi soluționate
toate problemele. Acordul prevede utilizarea rațională a bazinului rîului
Nistru, inclusiv chestiunile ecologice, economice și sociale. Este vorba despre
o sumedenie de probleme legate de bazinul rîului Nistru, tot teritoriul de
acumulare a apei rîului. La lucrări vor fi implicați mii de oameni, activitatea
cărora trebuie să fie convenită atît la nivel local cît și la nivel
internațional.
Fără acordul comisiei de profil,
nici Moldova și nici Ucraina nu vor putea întreprinde acțiuni care să dăuneze
rîului. Din componența acestor comisii, în afară de specialiști,
savanți-ecologiști, trebuie să mai facă parte și reprezentanți ai puterii de
toate nivelele și ONG-urilor. Îmi vine greu să judec în baza căror criterii vor
fi selectați membrii comisiei în Moldova, pentru că Acordul este, într-o
oarecare măsură, un document cadru, iar detaliile trebuie să fie soluționate de
Guvern în procesul îndeplinirii.
Din păcate, ratificarea
documentului de partea ucraineană, puțin probabil să influențeze construcția
centralei hidroelectrice de acumulare în faza a doua. Vom remarca că Acordul a
fost ratificat doar atunci cînd autoritățile ucrainene au anunțat despre faptul
că au găsit surse necesare pentru construcția celui de-al patrulea agregat.
Adică, acest obiect nu poate fi supus discuțiilor și eu presupun că și
construcția agregatelor 5–7 și următoarelor obiecte energetice (6 centrale
hidroelectrice) nu vor fi puse în discuția comisiilor. De altfel, după vizita
delegației noastre guvernamentale în Ucraina, circulă multe zvonuri încurajatoare,
dar eu nu pot să comentez situația fără a face cunoștință cu conținutul
documentelor semnate. Dacă după ratificarea acestui Acord, noi, într-adevăr,
vom lucra în direcția potrivită, noi vom avea nevoie de specialiști în domeniul
ecologiei. Moldova se confruntă cu un deficit acut de specialiști care înțeleg
ce înseamnă funcționarea rîului, geneza apelor naturale, problemele de
autopurificare și poluării repetate a ecosistemelor acvatice. Fără a înțelege
procesele naturale nu se poate face nimic. Funcționarul trebuie să aibă
posibilitatea și necesitatea de a armoniza documentul de ocrotire a mediului,
înainte de a purcede la executarea acestuia.
Eu nu pot acum să prognozez
pe cît de mult timp se va afla în centrul atenției autorităților acest Acord.
Este posibil ca peste o perioadă acest document va fi pur și simplu uitat or,
vor fi înaintate soluții pentru problemele Nistrului pentru o perioadă
nedeterminată. Dar se poate întîmpla invers, acest Acord va consolida
eforturile comune a autorităților în vederea prevenirii unei catastrofe
ecologice. Timpul le va arăta pe toate. Însă, cu cît mai activă va fi
societatea civilă și autoritățile cu atît mai repede va începe să funcționeze
Acordul respectiv.
Natalia Lujina
скачать dle 10.6фильмы бесплатно