Pe
neașteptate, pe unul din site-urile on line a fost depistat un întreg «top al
faptelor bune» ale actualului arestant, care mai are încă statutul de primar
general
«Pe neașteptate» — pentru că în
imaginea chișinăuienilor, iar noi ne-am convins de acest lucru în repetate
rînduri, toate faptele «bune» ale lui Dorin Chirtoacă se bazează pe interesele sale
proprii.
Cu toate acestea, colegii din
cadrul surselor media corespunzătoare au încercat să identifice în activitatea
de zece ani a primarului general de Chișinău fapte bune, și chiar le-au numit,
fapt care a trezit nedumerirea multor locuitori ai capitalei. Cine să știe mai
bine ca ei în ce s-a transformat Chișinăul în perioada de activitate a
primarului liberal.
Al treilea nu este de prisos
Ratingul
menționat mai sus începe cu renovarea Parcului Urban de Troleibuze. Istoria cu troleibuzele
noi a început în anul 2012. Au fost examinate diferite variante, inclusiv
procurarea acestora din China. Însă, primăria a respins această propunere, deși
chinezii au propus o tranzacție foarte avantajoasă. Probabil, lui Dorin nu i-a
plăcut însăși formularea «confecționat în China», de aceea a optat pentru
achiziționarea unităților mult mai scumpe — din Belarus. Unde mai pui că
acordul de cumpărare a celor 102 troleibuze belaruse a fost trilateral — cu
participarea unei firme românești intermediare. Al treilea figurant a fost
inclus de primar anume pentru a ascunde prețul adevărat al troleibuzelor și
pentru a cîștiga bine din procurarea transportului orășenesc.
Primăria a declarat atunci cu fast
despre intenția de a asambla troleibuzele belaruse la Chișinău, fapt ce ar fi
trebuit să reducă costul acestora. În consecință, fiecare troleibuz asamblat la
noi a fost mai scump cu 9 mii de euro. În Chișinău au apărut troleibuze noi.
Dar cu ce preț?
Construcția este o afacere
profitabilă
A doua
faptă «bună» — reconstrucția parcului «Valea Morilor». La drept vorbind, dacă
orășenii nu l-ar fi somat pe Dorin Chirtoacă, lucrările așa și nu se mișcau din
loc. Unde mai pui că și consilierii comuniști au insistat în permanență pentru
ca să fie alocate sursele financiare necesare pentru lucrările respective de
reconstrucție. În consecință, primarul și-a asumat rezultatul doar lui
personal. În ceea ce privește comisioanele ilegale dobîndite — despre existența
lor putem vorbi implicit, dacă sînt cheltuieli trebuie să fie și comisioane
ilegale.
Următoarea
«faptă bună» — amenajarea primei străzi pietonale în Chișinău, pentru care s-a
cheltuit circa 12 milioane de lei. Proiectul a fost implementat de comun cu
Societatea pe Acțiuni Efes Vitanta Moldova Brewery, care a alocat în acest sens
200 de mii de dolari în schimbul dreptului de a reclama și vinde producția sa
pe această stradă.
Acum, putem să-i întrebăm pe
chișinăuieni — cît de des se plimbă ei pe strada pietonală și admiră peisajul
din împrejurime?
Punctul
patru — «soluționarea problemei apelor uzate». În acest proiect au fost
investite surse enorme. Chirtoacă se mîndrește cu faptul că a scutit Chișinăul
de putoare, însă, în capitală mai persistă mirosul urît. Și asta pentru că
proiectul pentru reconstrucția stației de epurare a apei nu a fost implementat
pînă la capăt. Orășenii nu mai zîmbeau deja, ci rîdeau fățiș atunci cînd
primarului general i se atribuia următoarea faptă «bună» — «modernizarea
străzilor Chișinăului».
În
fiecare an auzim că primăria contractează credite de milioane pentru reparația
arterelor capitalei, iar în rezultat, noi așa și nu avem drumuri bune. În
general, drumuri, ceea ce se poate a fi numit drumuri — sînt din ce în ce mai
puține în capitală. Strada centrală stă în ruine, deja, de cîțiva ani. Pietonii
își rup picioarele pe trotuarele dărîmate, iar șoferii îl pomenesc pe primarul
capitalei cu cuvinte grele, atunci cînd se pomenesc cu mașina într-o nouă
groapă.
Dansul pe oase
Următoarea
«realizare» — construcția monumentului în memoria victimelor deportărilor.
Proiectul a costat bugetul municipal 25 de milioane de lei. Însăși ideea
edificării unui asemenea monument nu este clară. Multe s-au întîmplat în acea
perioadă cînd se forma statul puternic — au fost și represalii, au fost și
exiluri. Istoria a recunoscut acest lucru.
Însă,
liberalii, jucînd pe sentimentele cetățenilor simpli, au pervertit ideea și au
transformat monumentul într-un altar de sacrificiu, unde se aduce în jertfă
trecutul nostru comun. Unde se intersectează ideile naționalismului și
unionismului.
Însuși
proiectul monumentului nici pe departe nu place tuturor orășenilor. În popor,
monumentul a început să fie asociat cu o omidă sau «monumentul gasterbaiterilor
reveniți» (asta pentru că în această compoziție monumentală, deportații vin
spre gară dar nu pleacă din ea).
Imediat a apărut întrebarea, de ce atunci cînd
primarul a decis să instaleze asemenea monument, nu s-a consultat nici măcar cu
locuitorii Chișinăului, deși, trebuia să se consulte cu toți cetățenii
Moldovei?
De ce nu
a fost organizat un concurs deschis al proiectelor, în care fiecare locuitor al
capitalei să-și expună opinia. La urma urmei, decizia unilaterală a primarului
înseamnă nu doar o atitudine desconsideratoare față de chișinăuieni, dar și
atitudine nerespectuoasă față de memoria victimelor represiunilor. Astăzi,
actualele victime — victimele regimului liberal-democrat, comercializează
boarfe vechi în preajma acestui monument. Este vorba despre cetățenii noștri
care au ajuns la limita existenței. În mare parte, este vorba despre
pensionarii care nu pot face față facturilor la serviciile comunale, cărora nu
le ajunge bani nici măcar pentru medicamente și nici pentru produse alimentare.
Jocul lui neica cel bun
Cineva se învrednicește să atribuie
meritelor primarului și faptul că în oraș apar terenuri de joacă pentru copii
și terenuri sportive. De altfel, în capitală, terenurile de joacă se renovau
anual și se ocupau de acest lucru angajații «Spațiilor Verzi». Pe cît de
calitativ — asta este deja o altă întrebare. Desigur, este bine că avem
terenuri de joacă pentru copii, însă, echipamentele au fost procurate de primar
la un preț exagerat. Adică, vorbim aici anume de acea situație în care poți să
arăți bun și frumos și, totodată, să te îmbogățești pe seama copiilor.
Următoarea
«faptă bună» — săgeata verde instalată la semafoare. Nici nu are sens să
abordăm această chestiune, semnul rutier permisiv respectiv se regăsește în
Regulamentul circulației rutiere și nici pe departe Dorin Chirtoacă nu se
numără printre autorii documentului. (Apropo, faptul că el nu are atribuție la
ceva anume, poate că nu este meritul lui, însă, pentru cetățeni, cu siguranță,
este un mare noroc).
Este
dubioasă atribuția lui Chirtoacă și la următoarea realizare — excluderea
clorului din componența chimică a apei de la robinet. Aceasta este munca
nemijlocită a întreprinderii «Apă Canal Chișinău». Substituirea
dezinfectantului — clor cu altă substanță — hipoclorit de sodiu, este o
chestiune foarte obișnuită, pe care primarul nu este obligat să o cureze.
Comentariu exclusiv
Valerii Pavlov, fost
consilier în cadrul Consiliului Municipal Chișinău din partea PCRM:
Achiziționarea
troleibuzelor este o afacere întunecată și ascunsă. Îmi aduc aminte că atunci
cînd au început discuțiile despre renovarea parcului de troleibuze, au fost
propuse cîteva variante. Atunci, ei, chipurile, au încheiat un acord direct cu
uzina din Minsk cu privire la livrarea troleibuzelor. Apoi, a ieșit la
suprafață o schemă cu firma românească intermediară. De aceea, costul real al
troleibuzelor este tăinuit în România sau în off shore. Noi atunci am
protestat, am cerut transparență, pentru că se propuneau troleibuze rusești,
cehe, chineze la un preț mult mai mic. Tot atunci a fost adoptată schema
tenebră cu asamblarea troleibuzelor la Chișinău, însă, nimeni nu a efectuat un
calcul a acestor lucrări.
Poate doar că ei (conducerea
liberală a Chișinăului — nota red.) au calculat pentru ei, pentru a stabili cît
se poate fura. Trezea dubii și calitatea asamblării.
S-a promis o testare modernă,
verificare electronică, s-au alocat bani sub GPS ș. a. m. d., dar nu s-a făcut
absolut nimic. În contextul asamblării proprii dispărea segmentul termenului de
garanție. La achiziție, o atribuție nemijlocită avea directorul Direcției
Transport Electric — Morgoci, ruda lui Dorin Chirtoacă, care întotdeauna a
trezit dubii. Iar acum el se consideră stăpîn unic al parcului de troleibuze și
a introdus în Chișinău o practică în care pentru două luni de vară se sistează
activitatea a două rute de troleibuz, chipurile, din cauza lipsei de studenți.
Însă, restul orășenilor au, de asemenea, dreptul de a utiliza serviciile
transportului public.
În ceea ce privește reconstrucția
parcului «Valea Morilor». Chirtoacă are o atribuție foarte modestă la acest
proiect. Totul a început din comunitate, de la entuziaștii care au decis să
restabilească Rotonda legendară. Deja mai apoi, sub presiunea orășenilor și
consilierilor comuniști, s-a inclus primarul cu reconstrucția cascadei și
scărilor.
La acea
vreme, Chirtoacă a umplut lacul cu apă și a făcut acest lucru cu încălcări
enorme. Mîlul de la fundul lacului a fost evacuat în tranșee, nu în totalitate.
Atunci cînd se turna apa în lac, pe fund erau ierburi, pe alocuri cu înălțimea
de 3-4 metri. Noi nu am achitat timp îndelungat lucrările necalitative de
curățare a fundului lacului, însă, primarul a creat scheme încîlcite și,
într-un final, a ascuns urmele crimei sub apă.
În
continuare, au urmat lucrările cu scările cascadei, dar nimeni nu a organizat
tendere pentru construcția acestora, nimeni nu a văzut schemele. Toate
fluxurile financiare treceau exclusiv prin primar și ajutorii lui. Nimeni nu
știe cîți bani s-au cheltuit și cîți s-au furat.
Construcția primei străzi pietonale
din Chișinău — asta, în general, este o bătaie de joc față de orășeni.
Materialul a fost adus natural, dar foarte scump. Totodată el a fost pus cu
parte neșlefuită în sus. Oamenilor le este greu să meargă pe stradă, în
special, femeilor în tocuri. Și, din nou, piatra a fost procurată fără tendere,
iar lucrările de construcții s-au desfășurat fără proiectare serioasă. Iar
însăși strada pietonală, care cuprinde două cartiere, este intersectată de o
magistrală cu trafic intens.
Este
dubioasă și soluționarea problemei ce ține de stația de epurare. Lucrările nu
au fost efectuate pînă la capăt. Stația de epurare, construită în anii 70,
evident, avea nevoie de reconstrucție. Era necesar de evacuat nămolul. El a
fost evacuat, mai exact ascuns în țevi din plastic. După idee, acest nămol
trebuia să fie prelucrat, fapt pentru care a fost construită chiar și o stație
electrică, bazată pe arderea metanului. Gaz nu-i, iar stația electrică pînă
acum nu este solicitată. Nămolul este utilizat la poligoanele de gunoi. După
idee, în condițiile unei bune prelucrări și deshidratare suficientă, nămolul
poate servi un bun îngrășămînt. Așa că bani au fost investiți mulți, iar
rezultatele — mizere. Însuși proiectul de reconstrucție a stației de epurare a
fost bun, însă, el așa și nu a fost implementat pînă la capăt.
Chirtoacă a luptat împotriva
mirosului neplăcut printr-o metodă originală — stropea stația de epurare cu
preparate ce reduceau putoarea. Este aproape același lucru cum ai da
antiperspirant pe subrațul deja transpirat.
Modernizarea
străzilor orașului — este un concept relativ. El nu începe cu retorică, așa cum
se face în primăria capitalei, ci cu proiecte concrete, care, de regulă,
lipsesc. În timpul reparației drumurilor, întotdeauna, se uita despre
scurgerile pluviale, una a fost construită doar în regiunea Gării Feroviare. Pe
bulevardul Negruzzi, cînd primarul a coborît în canalizarea pluvială, aproape
că nu a dărîmat trecerea subterană. Acesta este rezultatul lucrărilor fără
proiecte, fără documentația tehnică, fără grafice și contractori dubioși.
Este
greu de spus cîte străzi au fost reparate. Cîrpirea gropilor și reparațiile
medii se făceau și pînă la el. Însă, atunci cînd primarul a început să ia
credite, i-a sporit apetitul. În baza reparației drumurilor se puteau spăla
milioane de lei. Tenderele pentru construcții erau cîștigate de firme selectate
de Dorin Chirtoacă. În afară de aceasta, calitatea drumurilor «modernizate»
este dubioasă. În Moldova nu avem laboratoare specializate, capabile să
verifice calitatea reparației drumurilor. În caz de necesitate, o asemenea
expertiză se poate efectua, chipurile, la Odessa. Dar și acest lucru face parte
din seria bancurilor. Așa că, în Chișinău, avem zeci de străzi modernizate la
nivel declarativ, de facto, însă, nu avem niciuna.
A
reușit să cîștige bine și pe construcția monumentului dedicat victimelor
deportărilor, edificarea căruia a fost finanțată din bugetul municipal și,
care, de asemenea, s-a ridicat fără proiect. Așa că nu este clar care este
costul lui real. Acest monument este unul dintre obiectele la edificarea căruia
s-au spălat bani enormi. Cel mai probabil a reușit să cîștige și în baza
terenurilor de joacă pentru copii, care se procură în seturi, de undeva din
România. Din nou — fără licitații, exclusiv prin intermediul primarului.
Proiectul cu săgeata verde la
semafor este o chestiune rațională, dar asta se face fără panică, fără PR și
această idee nu-i aparține primarului și participarea lui în această acțiune
este minimală. Aceasta este o chestiune de lucru care se soluționează la
nivelul structurilor de stat specializate. Tot în regim de lucru a fost
soluționată și problema excluderii clorului din componența chimică a apei
livrate chișinăuienilor. La timpul său, acest lucru a fost făcut calm, fără
agitație și cheltuieli în plus de către fostul director general al «Apă canal
Chișinău», Constantin Becciev.
Încă o «realizare» — schimbarea
geamurilor și ușilor blocurilor locative. Este vorba despre cazuri izolate. În
acest fel, Chirtoacă a ajuns la implementarea proiectului său grandios de
izolare a pereților blocurilor locative, care presupune credite de milioane
promise de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare. Unde mai pui că
jumătate din costul lucrărilor trebuie să fie achitată de locatari. (Despre
aceasta a relatat în detalii Ziarul «Comunistul» în articolul «Izolare termică
totală» — nota red.).
Așa că toate faptele «bune»
ale lui Dorin Chirtoacă sînt bazate pe propriile sale interese.
Natalia Ustiugova
скачать dle 10.6фильмы бесплатно