Abia un an şi
jumătate în urmă, la semnarea Acordului de Asociere cu UE, atît funcţionarii
occidentali, cît şi cei moldoveni calificau respectivul eveniment drept o nouă
pagină în «istoria de succes» în calea spre integrarea europeană. Pe cînd astăzi
exportatorii moldoveni nu-şi ascund şocul pe care-l trăiesc, iar europenii tac
chitic. Şi doar partidele alianţei de guvernare «nu observă» ceea ce au făcut
ele cu ţara.
Zero din zero
Pe parcursul
recentei sale întrevederi cu Cecilia Malstrom, comisar european pentru comerţ, prim-ministrul Valeriu Streleţ
continua să-i încredinţeze pe toţi şi pe toate de faptul că, după semnarea
Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană, în Moldova a început un proces care
garantează modernizarea ţării, indiferent de evenimentele în plan politic,
social sau economic. Întrebarea e ce anume a avut în vedere dl Streleţ?
Potrivit spuselor
dumnealui, în Moldova, care se află într-o stare de profundă ruinare economică,
în ceea ce priveşte exportul, treburile nu stau deloc rău. Cică, — aşa
consideră dl Streleţ, — exportul producţiei moldoveneşti în ţările UE
alcătuieşte 62% (!) din volimul lui total. Dar în ceea ce priveşte detaliile
referitoare la volumul total al exportului de mărfuri moldoveneşti, prim-ministrul
a preferat să nu intre în amănunte. Probabil, a priceput că se va da de ruşine.
Dacă e să ne
orientăm după datele Biroului Naţional de Statistică, din septembrie 2014 pînă
în septembrie 2015, exportul din Moldova s-a redus cu 17,2%, importul — cu 23%.
Cît priveşte nivelul inflaţiei, doar în perioada analogică, acest indice a
atins 12,6%. Totodată, creşterea numărului de şomeri s-a dovedit a fi cea mai
mare din ultimii patru ani.
Acord fără asocieri
Încă la stadiul de
pregătire a Acordului de Asociere, guvernarea «proeuropeană» a Moldovei nu a
avut nici un fel de consultări nici cu domeniul business-ului, nici cu
societatea. Nu a cîntărit riscurile cu care se va confrunta ţara noastră în
procesul de realizare a punctelor respectivului acord. Fracţiunea parlamentară
a Partidului Comuniştilor în repetate rînduri a cerut Guvernului să prezinte
textul documentului, pentru a fi studiat în comisiile parlamentare. Dar această
revendicare legitimă a fost în mod cinic ignorată. Astfel, cabinetul de miniştri
al lui Leancă, pe cînd dumnealui se afla în funcţia de prim-ministru, aproape
în secret, a semnat cu UE un document potrivit căruia Moldova şi-a pierdut o
parte a suveranităţii sale economice şi chiar şi a celei politice.
Conform Acordului
de Asociere, Uniunea Europeană îi oferă Moldovei cote minime de export al unor
anumite produse moldoveneşti, pe cînd ţările europene, practic, fără nici un
impediment, pot să exporte pe piaţa moldovenească tot ce doresc ele. Şi această
strangulare şi inegalitate în drepturi «eurointegratorii» o numesc «istorie de
succes»!
În plus, toate deciziile referitoare la
condiţiile şi obligaţiile Acordului de Asociere cu UE le ia nu Moldova, ci
cîteva subcomitete, a căror componenţă de asemenea este numită de structurile
conducătoare ale Uniunii Europene. Şi tot ceea ce poate să facă Moldova în
aceasta situaţie e să se supună cu smerenie.
Scopul declarat al
unor asemenea acorduri este calea modernizării, apropierii Moldovei de UE,
implementarea unor standarde înalte de calitate etc., toate acestea fiind doar
nişte instrumente de prostire a poporului. Pînă la semnarea nenorocitului de
acord, în Moldova nimeni nu era contra implementării unor standarde înalte de
calitate în sectorul real al economiei. Mai mult decît atît. Aceste standarde
europene chiar şi erau cu succes implementare în producţie în timpul guvernării
PCRM. Şi, printre altele, modernizarea constituia atunci o parte a programului
de stat, iar pentru realizarea acestuia business-ului i se aloca din bugetul de
stat un ajutor concret.
Prostirea…
Să-mi spuneţi: în
anii de guvernare a AIE-1,2,3 ce sume au fost alocate din bugetul de stat
pentru implementarea standardelor europene de calitate unor agenţi economici
concreţi din domeniul industriei de textile sau din alte domenii, unor
producători agricoli la fel de concreţi, ci nu unora care figurau doar pe
hîrtie? Toate granturile şi creditele au ajuns nu la realizarea unor proiecte
de infrastructură, ci în buzunarele funcţionarilor corupţi din structurile
puterii.
Nici locuri noi de
muncă, nici o remunerare demnă a muncii, nici protecţie socială a populaţiei.
Încă o «realizare» a aşa-numiţilor integratorilor europeni — plecarea în masă
peste hotare a cetăţenilor noştri. Moldova alimentează Uniunea Europeană cu
forţă de muncă ieftină.
Acţiunile elitei
guvernante au condus la aceea că acum Moldova se află în rîndul celor mai
sărace ţări din lume, ca Namibia, Guatemala, Bolivia. Institutul britanic
«Legatum» a plasat ţara noastră pe locul 89 în ratingul mondial al nivelului de
prosperare. În comparaţie cu anul 2014, Moldova a coborît cu cinci poziţii.
E clar că nimeni în
Europa nu are nevoie de cea mai săracă ţară, sfîşiată de corupţie, dezbinată în
urma unui vechi conflict nesoluţionat. Europa nu are nevoie de vinurile şi
legumele noastre. Dar autorităţile continuă să prostească poporul cu banala
poveste despre «raiul european», care neapărat va veni şi în Moldova după
aderarea la UE.
…cu iz politic
Bruxelles-ul nu
ascunde: Moldova poate să nu se mai gîndească la perspectiva de a deveni membru
cu drepturi depline al Uniunii Europene. Pentru că n-o aşteaptă nici în
următorii zece ani şi nici după aceea. Dar Moldova poate fi hăţuită din scurt,
din timp în timp mai dîndu-i-se nişte granturi şi nişte credite. Din
considerente pur geopolitice. Cel mai cinic fapt al respectivei situaţii este
că aceste reguli de joc le aranjează de minune pe partidele actualei guvernări
— PLDM, PDM, PL. Doar înşişi funcţionarii europeni le-au deschis semafor verde
la irosirea ajutorului financiar din exterior.
Pe de altă parte,
granturile şi creditele constituie o parte considerabilă a bugetului naţional.
Fără acest suport, guvernarea «proeuropeană» coruptă pur şi simplu se va
prăbuşi. Şi Bruxelles-ul, scrîşnind din dinţi, continuă să hrănească această
guvernare, prefăcîndu-se a nu vedea evidentul eşec, inclusiv al său, în
«istoria de succes».
Pe parcursul primei
şedinţe a Comitetului de Asociere Moldova-UE, care a avut loc la Chişinău pe 19
octombrie, reprezentanţii UE s-au grăbit să exprime încă o dată intenţia de a
sprijini guvernul moldovenesc, care a rămas adept al realizării «ordinii de zi
şi a procesului de reformare europene». La nivel oficial, retorica partenerilor
europeni aproape că nu s-a schimbat. La cel neoficial, ei îşi dau perfect de
bine seama că, în toţi anii de pînă acum, partidele de guvernare din Moldova au
înţeles prea pe placul lor «ordinea de zi şi procesul de reformare europene».
Ajutorul extern pentru buget îl încurcau cu propriile venituri, iar la
finanţele publice priveau prin prisma intereselor de partid.
Şi doar şeful
subdiviziunii Direcţiei generale pentru comerţ a Comisiei Europene la şedinţa comună a Comitetului de
Asociere, s-a scăpat cu vorba că UE este decepţionată de furtul miliardului din
sistemul bancar al Moldovei. În UE, se aud tot mai multe voci care spun: de ce
să ajutăm o ţară care nu vrea să se ajute ea însăşi pe sine?
E timpul ca găurile negre din economia şi din politica Moldovei să fie
astupate. Te-i mira ca UE să poată face acest lucru. Acest lucru trebuie să-l facă
însăşi guvernarea moldovenească, însă la sigur că nu cea pe care o avem astăzi.
Gheorghe Torița
скачать dle 10.6фильмы бесплатно