Negocierile Moldovei cu FMI au eşuat din nou, ceea
ce înseamnă că, deocamdată, ţara nu va primi bani pentru menţinerea rezervelor de valută
Programul precedent de colaborare a Moldovei cu FMI şi-a luat startul la
sfîrşitul lui ianuarie 2010 şi a ajuns la finiş în 2013. În perioada de timp dintre aceşti ani, Moldova a
primit de la FMI un sprijin financiar în suma de aproximativ 490 milioane de
dolari.
Banii au fost
oferiţi republicii în baza unor condiţii speciale de împrumut conform unui
program special de creditare.
În general, colaborarea cu FMI,
într-o oarecare măsură, ţine de
imagine. Dacă respectiva organizaţie
refuză parteneriatul cu guvernul vreunei ţări, acesta e un semn clar pentru
toţi ceilalţi investitori, pentru instituţiile financiare mari din UE şi
Occident că, în general, cu guvernele în cauză e mai avantajos să nu ai de a
face. Şi respectiva ţară se pomeneşte într-o izolare financiară, apoi şi în una
politică.
Pe de altă parte,
FMI este o organizaţie specifică: cînd se grăbeşte să-ţi vină în ajutor, după
aceea bucuria nu-ţi este chiar atît de mare. Cu alte cuvinte, în astfel de
situaţii, este important să se înţeleagă cu ce condiţii şi garanţii se contractează astfel de programe. Anume în
acest sens, în 2010, guvernul Filat a avut, vorbind delicat, mari probleme. Mai
bine zis, după încheierea de către cabinetul de miniştri al PLDM a unui
memorandum cu FMI, probleme mari a început să aibă întreaga populaţie a
Moldovei. Şi asta pentru că Filat&compania au acceptat toate condiţiile
puse în faţa guvernului moldav de către creditorii occidentali. Iar una din
principalele condiţii ale acestor investitori occidentali era micşorarea
cheltuielilor pentru sectorul social pînă la 10% din PIB. Nici mai mult, nici mai puţin! Iată cum —
adică, pe ascuns — «eurointegratorii» au predat întreaga ţară, punînd pe umerii
contribuabililor de rînd obligaţiile de împrumut, pe care ei vor trebui să le
achite pe parcursul multor ani.
Vrilă financiară
Banii acestui
credit au fost cheltuiţi pe orice vrei, nu însă şi pentru dezvoltarea ţării. În
aprilie 2013, cei din FMI s-au scărpinat pe cap şi au decis: pînă aici, de acum
înainte nu-i dăm nimic Moldovei. Motivul oficial al nemulţumirii FMI a fost
faptul că Moldova face cheltuieli mari pentru sectorul social şi are un mare
deficit bugetar. Pe cînd în realitate o parte a creditului pur şi simplu a fost
cheltuită ineficient, iar cealaltă parte — furată de funcţionarii din Alianţă.
Iar furtul miliardului din cele trei bănci moldoveneşti a fost ca ultimul cui
bătut pe sicriului mult trîmbiţatei «istorii de succes». Astfel, a fost hotărît
destinul ultimei tranşe a creditului în sumă de 76 milioane de dolari, pe care
FMI nici gînd s-o mai trimită Moldovei.
De atunci, Moldova
în repetate rînduri a încercat să reia colaborarea cu FMI, însă fără nici un
rezultat. La fel cum şi de data asta. Şi la mijloc este nu doar demisia
guvernatorului Băncii Naţionale, Dorin Drăguţanu. În orice caz, asta e părerea
dlui Dumitru Ursu, preşedinte al Ligii Bancherilor.
«Partenerii de
dezvoltare au înaintat un şir de propuneri pe care noi trebuia să le
îndeplinim. Mai există şi o listă întreagă de sarcini care a fost prezentată
Guvernului Gaburici. Şi acestea de asemenea aşteaptă să fie realizate.
Respectiva listă, dacă nu greşesc, ocupă 83 de pagini, şi ea conţine sarcini
concrete referitoare la sistemul bancar, inclusiv la cea a furturilor; apoi
multe se referă la problemele din reforma economiei, a altor domenii, şi, nu în
ultimul rînd, la reforma fiscală», a declarat dl Ursu.
Deocamdată,
reprezentanţii FMI nu au comentat respectiva situaţie şi nici mersul
negocierilor cu Moldova, dar e clar lucru că ţara noastră se află în faţa
«perspectivei» unei mari şi puternice vrile financiare.
Timpul unor mari lucruri neaşteptate...
Iar între timp
situaţia privind veniturile bugetare în Moldova se complică. Cererea la
hîrtiile de valoare ale statului scade, iar procentul dobînzii la ele creşte.
Semnarea unui memorandum cu FMI ar fi dat posibilitatea să fie deblocată
finanţarea proiectelor financiare cu partenerii de peste hotare. În caz
contrar, ţara va fi nevoită să reducă investiţiile.
S-a pomenit în
pericol şi executarea bugetului pentru anul 2015, cu alte cuvinte, sunt în
pericol şi salariile, şi pensiile noastre, precum şi alte plăţi sociale, precum
şi construcţiile şi reparaţiile, sfera transportului şi multe altele. Cum s-ar
spune, respectiva situaţie ne atinge pe toţi împreună şi pe fiecare în parte.
Există multe
probleme şi în ceea ce priveşte adoptarea bugetului pentru anul 2016. Şi asta
pentru că, aşa cum am aflat din surse de încredere, FMI va examina
posibilităţile de colaborare cu Moldova abia în 2016.
În acest context,
mai trebuie de adăugat că, fără memorandumul cu FMI, Moldova nu poate primi
creditul oferit de România. Am în vedere cele 150 milioane de euro pe care
România este gata să ni le ofere pe un termen de 5 ani...
Curajoasele
relatări cum că datoria directă de stat a Moldovei faţă de FMI s-a micşorat cu 3,2% — de la
308,09 mln dolari pînă la 298,49 mln — nu sunt altceva decît vorbe goale.
…şi al făţărniciei
Dar liderii ţării noastre, cum se spune, în această
situaţie fac haz de necaz. Prim-ministrul Valeriu Streleţ, fără nici o
şovăială, a declarat că, pentru a semna atît de mult junduitul acord cu FMI,
Guvernul, chipurile, trebuie să îndeplinească doar cîteva condiţii. Şi una din
ele, ca şi cum principala, este numirea într-un termen cît mai scurt a unui nou
guvernator al Băncii Naţionale a Moldovei.
Pe parcursul vizitei
sale la Washington, Valeriu Streleţ a avut o întrevedere cu adjunctgul
directorului general al FMI, Miţuhiro Furusava, cu directorul Departamentului
european al FMI, Pol Matias Tomson, şi cu directorul executiv al FMI pentru
Moldova, Menno Snell, discutînd cu aceştia perspectivele semnării unui nou
memorandum-acord.
Premierul, căruia
funcţia i-a revenit potrivit «tradiţionalei» cote a PLDM, încearcă să prezinte
situaţia în culori trandafirii. Potrivit lui, Guvernul a îndeplinit majoritatea
măsurilor recomandate de FMI, iar celelalre rămase neîndeplinite acum se află
în proces de realizare. Aşa cum afirmă dumnealui, cel mai mult noi rămînem în
urmă în ceea ce priveşte reforma justiţiei şi în combaterea corupţiei.
«După discuţiile
din cadrul întrevederilor cu reprezentanţii FMI, consider că există toate
premisele pentru semnarea acordului în timpul apropiat, chiar în toamna acestui
an», a declarat Valeriu Streleţ. Ei, ce să zici... Dacă şeful cabinetului de
miniştri intenţionează toamna asta să taie capul corupţiei din ţara noastră...,
nu mai avem răbdare să ajungem la asta!
Pe cînd colegul său
român, Victor Ponta, consideră că semnarea acordului «Moldova-FMI» e posibilă
nu mai devreme decît la anul viitor.
Spicherul
Parlamentului nostru, dl Andrian Candu, planifică acest remarcabil eveniment
pentru ianuarie 2016. În acest context, a
dat semne de viaţă chiar şi domnul Preşedinte. Şeful statului s-a întîlnit cu
reprezentanţii misiunii FMI în Moldova. La sfîrşitul respectivei întrevederi,
dl Nicolae Timofti nu a făcut nici o declaraţie pentru presă. În locul domniei
sale, ca de obicei, a vorbit secretarul de presă Vlad Ţurcanu. Acesta a
declarat că, în cadrul întrevederii, nu a fost pus în discuţie subiectul cînd
anume va fi semnat acordul cu privire la finanţarea Moldovei de către FMI. Dacă
e aşa, ce rost a avut respectiva întrevedere?!
Potrivit lui Vlad
Ţurcanu, Nicolae Timofti a menţionat că «lucrurile neclare din sectorul
financiar-bancar vor fi explicate cetăţenilor, ca să nu mai fie lipsă de
încredere din partea lor». Dar ce ar schimba în viaţa noastră aceste
explicaţii?! Căci, să ne amintim — după cum spune o înţeleaptă zicătoare
orientală, oricît de multe ori ai rosti cuvîntul «halva», în gură nu ţi se va
face dulce.
Eugeniu Marian
Pavel Marfin
Comentariu exclusiv
Oleg Reidman, deputat al Parlamentului, în
trecut — consilier în probleme de economie al preşedintelui ţării
Examen la valabilitate
Există două
aspecte ale neîncheierii acordului cu Fondul Monetar Internaţional. Pentru
actualul Guvern, desigur, acest lucru este
foarte serios şi grav. Şi asta pentru că el are o mare gaură în bugetul
de stat, pe care nu va avea cu ce s-o acopere. Pe cînd membrii Guvernului
contau anume pe faptul că FMI le va da bani nu numai pentru susţinerea valutei
naţionale, adică va investi Banca Naţională, ci şi va sprijini bugetul, aşa cum
în general făceau ei în ultimii ani. Acum însă aşa ceva nu se va întîmpla.
În plus,
perturbările şi instabilitatea existente acum în Moldova, bineînţeles, nu-i dau
FMI temei pentru încheierea respectivului acord. Nu există o persoană
responsabilă la Banca Naţională, Guvernul abia de „se ţine pe picioare”, fiind
clătinat de protestele în masă, etc.
Pe de altă parte,
lipsa unui acord cu FMI poate fi
considerată şi drept un lucru bun. La o abordare profesională plus dorinţă,
pricepere şi mobilizare a întregii verticale a puterii executive, va deveni
posibilă consolidarea propriilor resurse şi facerea unei ordine, îmbunătăţirea
disciplinei bugetare şi, în ansamblu, a întregii situaţii privind bugetul. Ar
fi ceva de felul unui examen pentru puterea executivă.
Noi putem aduce
exemple din timpul guvernării precedente. În 2002, FMI a plecat din Moldova,
revenind abia în 2007, cînd puterea
executivă — şi în general puterea — a demonstrat succese importante, bunăoară,
creşterea încasărilor bugetare etc. Da, atunci conjunctura era întrucîtva alta.
Dar asta na înseamnă că, în condiţiile actualei conjuncturi, Guvernul nu trebuie să se preocupe de aceste
probleme.
скачать dle 10.6фильмы бесплатно