Simbolurile
naţionale ale fiecărui stat poartă pecetea vremurilor trecute, în cazul
statului nostru aceste vremuri fiind glorioase
Moldova este o
ţară cu o istorie multiseculară. Faptul că această istorie deseori se intersectează, iar
uneori coincide cu istoria României în nici un caz nu constituie un temei
pentru a nega noţiunile «istoria Moldovei» şi «identitatea moldovenească».
Tocmai adînca
vechime şi primele secole ale istoriei Ţării Moldovei ne oferă exemple de
adevărate simboluri naţionale.
Drapele
ale domnitorilor Moldovei
Stindarde glorioase moldave, înconjurate de
nume şi fapte legendare! Executate manual de meşteri geniali pentru noi,
urmaşii, sunt nu doar un artefact, nu un element arhaic şi o simbolică
pierdută. Drapelele vechii Ţări a Moldovei sunt ceea ce trebuie să devină
simbolul şi spiritul luptei pentru consolidarea actualei statalităţi a
Republicii Moldova.
Este un
lucru cunoscut: culorile acestor drapele, în corespundere cu tradiţia
religioasă a acelor timpuri, era cea roşie, avînd imprimate pe ele cu aur
titlurile primilor cîrmuitori ai Ţării Moldovei în limba slavă bisericească:
«Воевода Молдавский, дядич оувсей земли Волошской: от планин адже до брега
моря». Ceea ce în limbaj modern ar suna cam aşa: «Voievod al Moldovei şi
protector al tuturor pămînturilor valahe, de la munte pînă la malurile mării»,
acest titlu fiind plasat pe steagul de luptă încă de fiul mai mic al Margaretei
Muşat, Roman, domnitor al Moldovei din 1391 pînă în 1394.
Sub acest steag,
oştile moldave, împreună cu armatele aliate ale Poloniei, Lituaniei şi ale
cnejilor Rusiei Kievene, au respins ordinara expansiune militară a Hoardei de
Aur pe pămînturile Europei Centrale. În acea luptă a căzut ca un erou fiul lui
Roman, domnitorul Ştefan I. În acea luptă cu hoarda, pe cîmpul de luptă au
căzut aproape toţi comandanţii oştilor aliate.
Însăşi armata a căzut aproape în
întregime pe malurile rîului Vorscla*. Dar, prin eroica jertfire de sine, ea a
istovit hoarda şi a oprit lavina unei noi năvăliri a ei asupra pămînturilor
europene. Vitejii ostaşi au salvat drapelul domnitorului moldav şi l-au adus în
ţară împreună cu corpul lui neînsufleţit.
Acest steag a
devenit drapel însufleţitor al altui legendar cîrmuitor al Moldovei — Alexandru cel Bun. El a condus la luptă oştile moldave în componenţa forţelor
aliate în bătălia de la Grunewald** (1410) şi în cea de la Marienburg
(1422). Mai apoi, drapelul armatei moldoveneşti a continuat să fie păstrat şi
înconjurat de o nouă glorie de marele domnitor şi comandant de oşti Ştefan cel
Mare.
S-ar părea că ce
poate fi mai presus şi mai convingător decît aceste fapte istorice? Dar..., cu
regret... Din voinţa unor destine politice, cu şase veacuri mai tîrziu, — în
secolul XXI — conjunctura politică din nou îndepărtează Moldova de străvechile
ei drapele. În acest fapt se întrevede o încercare ascunsă a politicienilor
care se autoafirmă în «cîmpul unionismului» de a argumenta caracterul
provizoriu al existenţei Republicii Moldova în calitate de «al doilea stat
român», şi, odată ce lucrurile stau aşa, şi nu altfel, dispare necesitatea de a
ne întoarce cu memoria la trecutul glorios al Ţării Moldovei şi al poporului
moldovenesc.
Pe cînd adevărul istoric, în mod riguros şi
imuabil, ne dovedeşte că în Moldova, încă în anul 1377, în timpul lui Petru I
Muşat (1375-1391) au început să fie bătute monede de argint — groşi — pe al
căror revers era înfăţişat un cap de zimbru, însoţit de o stea, de roza
heraldică şi de semilună. Anume de atunci încoace, chipul zimbrului (bourului)
însoţit de stea, roză şi semilună a devenit pentru veacuri înainte simbol al
Moldovei, iar chipul de vultur cu o cruce în cioc — simbol al Valahiei.
Simbol al
eroismului, probităţii şi adevărului
Dar omului preocupat de munca pentru a-şi
cîştiga pîinea de toate zilele şi istovit de greutăţile vieţii de astăzi îi mai
pasă oare de simboluri? Cel care duce o viaţă grea, nu are cum şi nici nu are
cînd să ajungă cu gîndul la glorioasele noastre tradiţii istorice. Pentru a
deştepta conştiinţa poporului, este nevoie de un exemplu strălucit şi credibil,
de un simbol de eroism, de probitate şi adevăr.
Un asemenea simbol a fost şi rămîne a fi
Steagul de luptă al Oştii moldoveneşti medievale ortodoxe. Acest drapel este
iconografic şi în diferite variante (cunoaştem acest lucru, deoarece s-au
păstrat cîteva asemenea drapele) prezintă icoana făcătoare de minuni a
Sfîntului Gheorghe — ocrotitorul creştin al pămîntului moldovenesc şi al
moldovenilor.
În letopiseţul său
istoric, cronicarul Grigore Ureche ne vorbeşte despre minunata vedenie a
Sfîntului Procopie galopînd pe cal deasupra oştilor lui Ştefan cel Mare în
timpul războiului de la Rîmnic. Iar în legenda care povesteşte despre «icoana
făcătoare de minuni a Sfîntului Gheorghe», se spune că Sfîntul Mucenic
Gheorghe, care a fost martirizat pentru credinţa sa, i s-a arătat în vis lui
Ştefan cel Mare şi i-a spus să poarte această icoană în faţa oştilor sale, pentru
a le da putere ostaşilor, pentru a-i îmbărbăta în bătălia pe care aveau s-o
poarte cu duşmanul şi pentru a-i ajuta să devină învingători în război. După
cum mărturiseşte letopiseţul, mistica implicare a Domnului în această luptă l-a
potolit şi l-a îmblînzit pe duşman, iar ocrotirea din partea Sfîntului
Gheorghe, Purtător de Biruinţă, a apărat şi a ferit oraşele şi satele Moldovei
de pustiirea şi de focul războiului.
În timpul domniei lui Ştefan cel Mare, Moldova
era atacată de numeroşi duşmani, la fel cum era atacat şi Constantinopolul,
înconjurat de inamici. Sentimentul de cetate asediată, de război drept,
defensiv îşi găseşte reflectare în culorile steagului acestui mare domnitor al
Moldovei.
Un fundal
purpuriu, broderie cu fir de aur şi albastrul profund al cerului şi al mării.
Trebuie să ţinem cont de faptul că pentru trăitorul în Moldova medievală era
caracteristică o comunicare intensă şi profundă cu lumea metafizică a tradiţiei
religioase.
Pentru a simţi şi a vedea această lume, omul acelor timpuri trebuia
să-şi deschidă oshii săi spirituali, să-şi contopească toate simţurile trupeşti
şi sufleteşti. Pentru a ajunge la o asemenea integritate interioară, el se
sprijinea pe rugăciune şi pe simbolurile religioase: «crucea dătătoare de
viaţă», «icoana», «steagul».
Icoana şi chipul gloriosului Sfîntul Mucenic
Gheorghe, Purtător de Biruinţă, care nu o dată au alungat răul, nu o dată au
îmbărbătat oastea moldovenească şi pe Domnitor. Caracterul iconografic al
imaginii sfîntului nicidecum nu contrazicea posibilitatea de a-l folosi în
timpul campaniilor militare. Folosirea imaginii icoanelor pe steagurile de
luptă este confirmată de artefactele ce s-au păstrat pînă acum ale unor
asemenea drapele, care în acele timpuri au servit ca sfinţenii militare şi
simboluri ale statalităţii în Moldova, dar şi în Polonia, şi în Lituania, şi,
bineînţeles, în marele Cnezat al Moscovei. Şi dacă e să ne amintim că, în
timpul domniei lui Ştefan cel Mare, Moldova a purtat războaie de apărare atît
împotriva duşmanilor politici, cît şi a celor religioşi, atunci nu e greu să
fie explicată coincidenţa semnificaţiilor icoanei cu cea a stagurilor de luptă.
Pe de o parte, moldovenii i-au înfruntat pe
turci şi pe tătari, care propovăduiau Islamul, pe de alta — pe regatele vecine,
cuprinse de ardoarea misionară a Romei catolice. În felul acesta, inamicul
pămîntesc era pentru moldoveni şi un duşman spiritual.
Este necesar să fie menţionat faptul că tema
invizibilului război spiritual, care tindea să nimicească statalitatea
moldovenească (actuală şi peste secole!), a devenit şi mai acută în ultimii ani
de domnie ai îmbătrînitului Ştefan, cînd elanul lui militar a scăzut simţitor.
Cu alte cuvinte, invizibilul război, dus în umbra luptelor, devenea din ce în
ce mai important pe măsură ce se auzea tot mai rar zăngănitul de arme. Şi
atunci, pentru viitoarele lupte şi încercări ale vieţii, domnitorul Ştefan
încerca să înarmeze spiritual pămînturile ţării sale şi poporul său.
La mănăstirea Zografu (Grecia de astăzi), locul în care se află acum drapelul său, ca un testament
spiritual al lui Ştefan cel Mare, acesta cu adevărat conotează trăsături de
spirit de sacrificiu militar, devenind parte a războiului invizibil, izoteric,
dintre «bine» şi «rău». Nu întămplător, ci potrivit unor legi obiective, el se
păstrează anume acolo, unde acest război se duce cu o deosebită înverşunare şi
fără de nici un compromis — într-o mănăstire de pe Sfîntul Munte Athos —
însoţit şi de o rugăciune a Marelui Voievod în limba slavă bisericească:
«О страстотерпец и победоносец, Великий
Георгий, скорый приспешник и горячий помощник в несчастьях и злоключениях,
скорбящим радость невыразимая, прими от нас эту молитву твоего раба Господаря
Иоанна Стефана воеводы, милостью Божьей господаря Земли Молдавской, храни его
невредимым в веке нынешнем и грядущем молитвами нашими, твоих почитателей,
славящих тебя вовеки. Аминь! Исполнено было в году 7008, в 43 год господарства
его». (În limbaj modern: O, martirule şi biruitorule mare, Gheorghe, cel care
în nevoi şi nenorociri eşti grabnic sprijinitor şi fierbinte ajutător şi al
celor întristaţi bucurie nespusă, primeşte de la noi şi această rugăciune a
smeritului tău rob Domnul Ştefan Voievod, din mila lui Dumnezeu Domnul Ţării
Moldovei, şi păzeşte-l neatins în lumea aceasta şi în cea viitoare prin
rugăciunile celor care te cinstesc, ca să te proslăvim pe tine în veci. Şi s-a
făcut în anul 7008, iar al domniei lui al 43-lea».
Acest text
însufleţitor ne sugerează că Drapelul-testament a fost executat în scop de a fi
dăruit comunităţii pelerinilor de la biserica «Sfîntul Gheorghe». Anume ei sunt
cei care-l cinstesc pe Sfîntul Gheorghe şi de la care el primeşte cu
recunoştinţă rugăciunile pentru voievodul Ştefan şi pentru Ţara Moldovei.
Datorită acestui drapel, «Secolul de azi» în mod firesc curge în «Secolul de
mîine», iar Drapelul lui Ştefan cel Mare rămîne pe vecie un îndemn şi o
rugăciune către cei care trec prin suferinţe, îşi apără pămîntul lor şi
năzuiesc la biruinţa asupra forţelor Răului.
Deasupra lumii
fizice
Astfel, invizibilul război se ridică deasupra
conflictelor lumii fizice, materiale, ceea ce explică faptul de ce Drapelul pe
care este înfăţişat chipul Sfîntului Gheorghe a fost dăruit de către marele
domnitor anume mănăstirii Zografu de la Sfîntul Munte Athos.
Totodată, spre deosebire de alt cunoscut
stindard de la mănăstirea Zografu, şi acesta legat de numele lui Ştefan cel
Mare şi care îl înfăţişează tot pe Sfîntul Gheorghe călare pe cal, biruindu-l
în luptă pe balaur, — deci, al doilea drapel dăruit acestei mănăstiri de către
domnitor cu puţin timp înainte de moartea sa — ilustrează victoria spirituală a
lui Ştefan cel Mare.
Pe acesta, Sfîntul Gheorghe se află pe tron, la
fel ca şi cîrmuitorul domnitor al Moldovei, îngerii îi pun pe cap cununa
muceniciei şi îl înarmează cu scut şi spadă, iar el calcă în picioare balaurul
cu trei capete doborît la pămînt. În această imagine, Sfîntul Gheorghe ni se
prezintă în ipostaza sa cerească şi le dă cîrmuitorilor pămînteşti ai Moldovei
un exemplu de integritate morală şi victorie spirituală.
* * *
Ce-i drept,
actualii cîrmuitori ai Moldovei sunt departe de a corespunde noţiunii de
integritate morală şi în exclusivitate slujesc propriilor interese şi
«viţelului de aur». Dar este oare acesta un motiv ca, din cauza actualei
politici, doborîte de egoism şi lăcomie, să nu vedem libertatea istorică a
viitorului nostru?!
Noi, cetăţenii Moldovei de astăzi, care tindem
să păstrăm şi să întărim statalitatea ei, trebuie să luăm în mîini şi să
ridicăm cît mai înalt drapelele sacre ale domnitorilor Moldovei, ca unic şi
neîndoielnic simbol al unirii noastre în lupta împotriva răului fizic şi
spiritual.
* Bătălia
de pe Vorcsla — luptă
ce s-a data la 12 аugust anul 1399 între oştile Marelui Ducat Lituaniei
împreună cu aliaţii săi ruşi, polonezi, moldoveni şi germani sub conducerea
generalului Vitovta împotriva oştilor Hoardei de Aur comandate de hanul
Timur-Kutluga şi emirul Edighei. Una din cele mai mari bătălii în Europa de Est
din secolul XIV. Finalul ei a fost victoria hotărîtoare oştilor tătăreşti şi
zdrobirea totală a armatei aliaţilor. Pe de altă parte, bătălia a istovit
potenţialul militar al Hoardei de Aur, iar în consecinţă a făcut imposibilă
continuarea de către tătari a campaniei lor de cotropire a Occidentului.
** Bătălia de la
Grunewald — lupta decisivă a «Războiului Mare» din anii 1409-1411, care a avut
loc la 15 iulie 1410. Oştirile aliate sub conducerea regelui Vladislav II
Iagello şi a marelui duce lituanian Vitovta au obţinut o victorie hotărîtoare
asupra oştilor Ordinului Teuton. Cea mai mare parte a inamicilor a fost omorîtă
sau luată în prizonierat. Bătălia de la Grunewald a redistribuit balanţa
forţelor din Europa de Est şi a marcat ridicarea uniunii poloneze-lituaniene la
nivelul de forţă militară şi politică dominantă în regiune. Lupta de la
Grunewald a fost una dintre cele mai mari bătălii ale Europei medievale şi este
una din cele mai importante victorii în istoria Poloniei şi a Lituaniei.
Bătălia era învăluită de legende romantice, care, în ultimă instanţă, au
transformat-o într-un simbol al luptei împotriva cotropitorilor şi o sursă de
mîndrie naţională.
Mihail Lupașco
скачать dle 10.6фильмы бесплатно