Nici un popor
nu este în măsură să-şi păstreze memoria istorică fără protecţie spirituală.
Această protecţie, întotdeauna, este asigurată de promotorii spiritualităţii, eroi şi genii
Nici un popor
din istoria umanităţii nu şi-a păstrat identitatea ca şi comunitate în dezvoltare fără a crea un complex unic de patrimoniu istoric.
Schimbările radicale şi provocările care au
marcat poporul Moldovei pe parcursul întregii sale istorii şi mai ales în
secolul XX, s-ar părea că ar fi trebuit să dea naştere unui fundament solid a
unei protecţii existenţiale de valoare naţional-istorică. Însă, ceea ce se întîmplă astăzi este o dovadă a
faptului că acest fundament a fost hoţit din interior chiar de cei care, în
condiţii normale, au menirea de a păstra şi consolida valorile istorice
adevărate.
Anume
reprezentanţii sferei intelectuale din ţara noastră, din anumite considerente,
au constituit acea forţă socială care, pe parcursul tuturor anilor de
independenţă ai Republicii Moldova, s-au preocupat de nimic altceva decît
alimentarea procesului autoidentificării negative care s-a exprimat prin
renegarea identităţii naţionale moldoveneşti în favoarea autoidentificării unei
alteia, deşi conexe, identităţii româneşti.
Astăzi, acest fapt influenţează obiectiv asupra
distrugerii statalităţii moldoveneşti şi lichidării Republicii Moldova ca şi
subiect al dreptului internaţional.
***
Evenimentele istorice, în special acela cere
sunt legate de dezastre, războaie şi închiderea graniţelor, lasă o amprentă
profundă în memoria popoarelor. În istoria poporului moldovenesc, pămîntului pe
care, în secolul XX, a fost creată statalitatea moldovenească, asemenea
evenimente au fost mai mult decît suficiente.
Istoria a scos în
avanscenă oameni foarte diferiţi. Mulţi dintre ei, cu toată complexitatea lor,
nu s-au remarcat prin virtuţi creştine. Însă, oare este acesta un motiv pentru
a-i exclude sau a uita de ei, despre aportul lor în dezvoltarea ţării,
dezvoltare care s-a produs în mod obiectiv? În formarea concepţiei istorice
este important de a avea o abordare respectuoasă pentru trecut, fără speculaţii
şi interpretări negative. Din păcate, la noi asta nu s-a întîmplat.
În istoriografia
oficială a Republicii Moldova, înscrisă abil în aşa numita «Istorie a
românilor», este consacrat conceptul de «străin» şi «venetic», care a marcat toţi activiştii politici şi publici, care au pledat,
într-un fel sau altul, pentru independenţa statului moldovenesc.
La fel de zelos sunt atribuiţi odiosului
calificativ «străin» şi excluşi din istoriografia oficială şi cei care au
construit, apărat şi dezvoltat statalitatea moldovenească în cadrul proiectului
transcontinental Uniunea Sovietică, cei care, în rîndurile Armatei Sovietice au stîrpit fascismul
hitlerist.
De veacuri, însă, în conştiinţa naţională,
calificativul de «străin» a fost interpretat ca «periculos» sau «duşman».
Reiese că pentru moldovenii care se consideră «români» nu a existat un duşman
mai mare decît «ruşii». Şi asta în condiţiile în care, cel puţin o treime din
populaţia ţării, consideră că limba rusă este limba lor natală. Această
diversiune pe dimensiunea conştiinţei naţionale, fără îndoială, urmăreşte
ştergerea din memorie a noţiunii de prietenie şi colaborare între oamenii de
diferite naţionalităţi care convieţuiesc pe teritoriul Moldovei.
***
Pentru moldoveni,
pentru istoria ţării noastre, pentru memoria colectivă naţională era important
să se clarifice clar şi obiectiv — ce urmări au lăsat popoarele cu care am
convieţuit de veacuri. Ce a oferit istoria poporului moldovenesc de pe urma
comunicării strînse cu turcii, ruşii şi românii? Anume aceste popoare au lăsat
cele mai adînci urme în mentalitatea cetăţenilor actualei Moldove.
Nu este secret că secole la rînd, influenţa
turcă asupra politicii Cnezatului Moldovenesc a fost dominantă. Apoi a venit
timpul influenţei ruseşti. Astăzi, cu siguranţă domină influenţa României.
Totodată, este caracteristic faptul că interpretarea istorică şi realizările
lor politice sunt în strictă conformitate cu valorile globale propuse al căror
generator principal se află peste ocean. Tot acolo este determinat vectorul
valoric şi gradaţia de determinare a «prietenilor» şi «duşmanilor».
În general,
poporului Moldovei, care de secole a muncit din greu pămînturi, îi este caracteristică
toleranţa şi adaptarea cu alte grupuri etnice. Însă, se pare că această
trăsătură nu este caracteristică pentru tot poporul.
În mare parte, reprezentanţii etniei
moldoveneşti, prinşi în sfera industriei nemateriale — mediul scriitoricesc şi
cultural, lucrători medicali şi profesori — în special din anii 90 ai secolului
XX au început să se manifeste din poziţia complexului de inferioritate a
naţionalităţii moldoveneşti, fapt care a generat procesul de formare a
complexului de inferioritate a propriei istorii şi culturi în raport cu o alta
(asemănătoare cu cealaltă) cultura românească, drept urmare — renegarea
identităţii moldoveneşti.
Perversiunea,
paradoxul gîndirii intelectualităţii de primă generaţie, care a simţit o
presiune puternică rusească, ulterior, şi presiunea culturii şi ideologiei
sovietice. Autodistrugerea, forma neconştientizată a protestului interior, care
se caracterizează printr-o autoidentificare negativă atît de stranie. Problema
este atît de ordin social cît şi de ordin psihologic.
Prima generaţie de
săteni urbanizaţi, întotdeauna, se autoafirmă destul de straniu în viaţa
orăşenească. Dar pentru ca acest fenomen să devină etno-negativism, renegarea
identităţii lor — mai sunt necesari şi factori externi. În condiţiile anilor 90
ai secolului trecut, pentru Moldova, acest factor a constituit influenţa
ideologiei unirii cu România vecină, ridicarea drapelelor «Marii uniri a
tuturor românilor». În acest fel, problema psihologică s-a transformat în
problemă politică.
***
Istoria cunoaşte suficiente exemple cînd
elitele unor ţări au suferit de complexul inferiorităţii în raport cu alte
culturi. De regulă, acesta este un impediment în procesul istoric de formare a
statalităţii.
Respectiv, elita
rusească suferea de complexul inferiorităţii în raport cu cultura franceză. A
fost nevoie de invazia lui Napoleon pentru a o trata de acest viciu.
Inteligenţa coreeană, de veacuri, a tins să vorbească japoneza. Mongolii şi
triburile nomade aferente, au tins să se afirme prin intermediul realizărilor
culturale chineze.
Toate aceste exemple nu ţin de secolul XX! Şi
doar la noi, în Republica Moldova independentă, în secolul tehnologiilor
informaţionale şi deschiderea graniţelor, autoidentificarea negativă reprezintă
instrumentul de atingere a scopurilor politice. Din cîte arată experienţa altor state, soluţia
eficientă pentru depăşirea reală a unui asemenea complex, este integrarea
intelectuală în acele elite dominante «străine». Tuturor cetăţenilor,
indiferent de apartenenţa naţională , în baza inteligenţei şi
profesionalismului.
Să luăm drept exemplu SUA — în elita acestei
ţări se regăseşte şi Zbigniew Brzezinski, şi Francis Fukuyama, şi Vasili
Leontiev, şi… Frank Sinatra şi mulţi alţii.
…Nici un popor
nu-şi poate păstra identitatea fără memorie istorică, fără protecţie
duhovnicească existenţială. Această protecţie, întotdeauna, este asigurată de
cetăţenii necomplexaţi şi care nu se lasă speriaţi de vîntul schimbărilor, ci
promotori ai spiritualităţii, eroi şi genii. Printre personalităţile marcante
auto-suficiente se numără regretatul interpret de muzică populară — Nicolae
Sulac, scriitorul moldovean cu renume mondial — Ion Druţă. Ei niciodată nu au
fost implicaţi în complexul inferiorităţii naţionale.
«Moldovean» şi
«moldovenesc» — sunt termene ce determină identitatea poporului şi a statului
său. Statalitatea are de suferit, această boală a afectat şi poporul. Slava Domnului, nu este vorba despre tot poporul. Doar o parte… şi nu cea mai bună! A
venit timpul să începem tratamentul. Pentru asta este necesar de a conştientiza
responsabilitatea pentru popor, pentru ţară, pentru Moldova!
Mihail Lupașco
скачать dle 10.6фильмы бесплатно