În ce măsură cetăţeanul
de rînd este responsabil pentru starea de lucruri în ţara sa?
Întrebarea pare a fi retorică. În variantă ideală, anume cetăţeanul este instanţa de bază, a cărei opinie
solidară, exprimată prin proprie voinţă, determină cursul politic al puterii.
Asta însă în variantă ideală.
Dar dacă de la înălţimile teoretice, imaculat de curate, vom cobor] pe pămîntul
păcătos al Moldovei, vom vedea că cetăţeanul nostru nu întotdeauna este
responsabil, nici raţional şi nici activ.
Nu e secret că aproape
patruzeci, ba chiar şi toţi cincizeci la sută din cetăţenii Moldovei cu drept
de vot, de fiecare dată, ignorează procesul electoral, manifestă indiferenţă şi
infantilism. Cineva din obişnuinţă îşi motivează antipoziţia prin faptul că,
chipurile, «la ce bun să mai mergem la votare, dacă toate de acum sunt hotărîte
fără noi?». Şi, parţial, acest infantil «copil matur» are, bineînţeles,
dreptate!
Ultimele campanii electorale au
demonstrat monstruoasele dedesubturi ale presiunii oligarhice asupra însuşi
procesului electoral şi asupra organelor publice obligate să asigure
desfăşurarea respectivului proces. Respectiva poziţie a cetăţeanului, care, în
ansamblu, dă naştere acelui gol al «cîmpului de posibilităţi», care permite maşinaţii
cu listele alegătirlor, este oare adecvată? Absolut şi precis — NU ESTE
adecvată, ci este una de capitulare şi de trădare atît faţă de ţară, cît şi
faţă de sine însuşi.
Care sunt sursele unei asemenea
poziţii? Se pot face referiri la trecut, cînd se vota «solidar şi în masă»,
fără a se pătrunde în esenţa procesului ca atare. Cineva era ales, iar «aleşii»
urmau să conducă. Şi, printre altele, nu totdeauna conduceau prost. Ba chiar,
mai des, conduceau în mod responsabil şi concret.
Astăzi, ce-i drept, asemenea
metode nu par a fi acceptabile. Timpul şi epoca cer altceva. Şi acest altceva
creşte în solul nostru cu mari dificultăţi. Pasivitatea şi nedorinţa de a
cheltui eforturi şi timp pentru schimbarea stării de lucruri din societate în
mod benevol şi fără o o recompensă materială pentru asta creează casta ONG,
cumpărată sau ademenită cu altceva de oligarhi — străbunii actualei societăţi
civile.
În timp ce
aceeaşi asigurată cu de toate Europă, despre care trîmbiţează atît de mult în
Moldova mass-media angajată, înainte de a ajunge la viaţa ei îmbelşugată de
astăzi, pe parcursul mai multor decenii a asigurat spiritul activ politic şi
progresul anume pe seama participării benevole a milioanelor de cetăţeni în
deloc simplele procese electorale, care au stabilit un climat social favorabil,
de compromis, şi un dialog responsabil cu societatea civilă şi cu oamenii
muncii.
Aşa a fost în Franţa, în Italia,
în Spania şi în alte ţări ale actualei Europe unite.
Liberul consimţămînt şi
responsabilitatea — iată două elemente componente ale sistemului onest şi
transparent, care, fie şi cu careva cheltuieli, asigură o conducere adecvată a
societăţii şi a ţării. Mituirea, mercantilismul, cinismul, hoinăreala politică
dau naştere la o poziţie indiferentă a unui număr colosal de cetăţeni ai
Moldovei.
În articolul 21 al Declaraţiei
generale a drepturilor şi libertăţilor omului se spune că fiecare om are
dreptul să participe la conducerea ţării sale nemijlocit sau prin intermediul
reprezentanţilor aleşi de el în mod liber. Şi că fiecare om are dreptul la
acces legal în serviciul de stat din ţara sa. Şi că voinţa poporului trebuie să
constituie fundamentul puterii guvernului. Şi că această voinţă trebuie să-şi
găsească expresie în alegeri periodice şi nefalsificate, desfăşurate în
condiţiile dreptului general şi egal prin vot secret sau prin alte mijloace
echivalente, care asigură libertatea votării.
Cum se spune, aici nu ai nici ce
scoate, nici ce adăuga. Şi, avînd la dispoziţie un document atît de fundamental
şi de mare putere, pus la baza Constituţiei Republicii Moldova, un număr colosal de cetăţeni ai ţării pînă
acum nu şi-au format o clară poziţie civică?
Răspunsul e simplu: nu şi-au
format-o din cauza că, din prima zi a existenţei Republicii Moldova
independente, anumite forţe politice influente şi mass-media controlată de
acestea au injectat în conştiinţa de masă a cetăţenilor ideea că acest stat
este temporar, «inferior» în comparaţie cu altele. Pe parcursul a mai bine de
douăzeci de ani, politicienii care se pronunţă în mod direct pentru lichidarea
statalităţii Republicii Moldova au fost finanţaţi şi sprijiniţi de «prietenii
de Peste Prut». Şi dacă-i aşa, poţi să ai încredere în ceva temporar, care, mai
devreme sau mai tîrziu, cum se spune, se va duce în nefiinţă? Poftim şi
răspunsul.
Ideea impusă privind caracterul temporar şi inferioritatea
proiectului de stat Republica Moldova a provocat şi conflictul de la Nistru, şi reacţia în masă
a sutelor de mii de cetăţeni ai ţării. Mai mult decît atît, această idee ce
flutură în conştiinţa de masă, vicioasă şi care ne poate aduce multe năpaste,
le permite diferiţilor aventurieri politici
să edifice proiecte în baza unor vectori geopolitici. Şi asta pentru că,
odată ce ţara este una temporară, nu e oare logic să te alipeşti la «o mînă
puternică», să devii vasalul altui stat sau în general să te uneşti cu vecinul într-un
concubinaj politic inegal?
Moldova e o ţară populată dens
de reprezentanţi ai multor popoare şi etnii. Însuşi faptul ca atare este unul
fericit. Comunitatea forţelor creatoare ale moldovenilor, ucrainenilor,
ruşilor, găgăuzilor, bulgarilor, evreilor, polonezilor şi ale altor cetăţeni ai
ţării ar putea asigura un avînt nemaivăzut avînt în economie, în cultură, în însăşi
conştiinţa de sine a tuturor cetăţenilor Moldovei.
După cum a scris pe timpul
său marele umanist Lev Gumiliov, «Substratul naţional al unui stat polietnic
poate fi totalitatea tuturor popoarelor care locuiesc în acest stat,
considerată ca o naţiune specială în baza a însăşi denumirii ţării şi în această
calitate posedînd un «naţionalism» special, care se numeşte patriotism de
stat».
Patriotismul de stat — iată ce poate vindeca cetăţenii Moldovei de
infantilism. Bineînţeles, în fruntea acestei mişcări trebuie să se plaseze
avngarda societăţii. O forţă politică ce este expresia narodnicismului şi a
statatlităţii. O asemenea forţă eu o văd doar în PCRM. Anume acest partid poate
şi trebuie să fie unul de avangardă în lupta pentru neschimbarea statutului de
stat al Moldovei. Aceasta cere noi decizii, abordări nestandarde, lipsă de
compromis în ceea ce priveşte noţiunile «Moldova», «moldovenesc» şi
«moldovean». Drapelul roşu al PCRM trebuie să fluture alături de stindardul
roşu de luptă al nemuritorului voievod Ştefan cel Mare. Avangarda, ca un
remorcher, trebuie să scoată din împotmolire şi din imobilitate nava noastră,
cea care s-a înglodat în şovăieli. Timpul nu aşteaptă. Timpul se numără în luni
de zile. Să ne amintim cîteva rînduri dintr-un cîntec: «Nimeni nu ne va salva
de cele rele — nici Dumnezeu, nici ţarul, nici eroul. Să ne eliberăm de acestea
cu propriile mîini». Aş mai adăuga: şi cu propria bună chibzuială...
Mihail Lupașco
скачать dle 10.6фильмы бесплатно