Depinde doar de noi dacă ne vom debarasa de ciuma individualismului și
vom conștientiza că mentalitatea noastră este publică, bisericească, colectivă
Realitatea
este dură și indestructibilă. În viața reală, nu cea înfrumusețată cu
vise fictive, dificultăți sunt mai mult decît suficiente. În lumea
contemporană, omului îi este mai greu ca niciodată.
S-ar părea că
tehnologiile informaționale sofisticate, nivelul sporit de producere a
bunurilor materiale, dispariția barierelor și obstacolelor artificiale, dar, cu
toate acestea, se atestă o criză a intelectualismului, dacă putem spune așa —
un deficit al bunului simț.
Toleranță
fără deosebire
Trebuie oare de
demonstrat că în cazul modelor economice, colaborarea și convergența nu doar că
sunt posibile, ci, uneori, necesare, atunci, în ceea ce privește modelele de
viziune asupra lumii — compromisul ideologic și colaborarea nu pot exista.
Toate încercările înfrumusețate, «condimentate» cu verbiaj și convingeri
pseudo-intelectuale, de a convinge persoana să fie tolerantă fără o distincție
clară între «bine» și «rău», pun baza unor începuturi devastatoare.
Ideologia nu poate fi semi-ideologie, ea nu se
poate poziționa între bine și rău. Ideologia este pivotul în jurul căruia se
formează doctrinele politice. Ideologia este baza politicilor claselor
guvernamentale. Această politică este capabilă să fie în beneficiul umanității,
însă, în același timp, este capabilă să inducă în viață răul adevărat, răul
care distruge umanitatea. Confuzie și extravaganță — iată ce propun
semi-ideologiile consumatorului în masă, concepte menite să formeze arene
politice pe care, în baza imitării alegerilor democratice, se instaurează
regimuri inamovibile susținute de clanurile oligarhice — așa numitele «elite».
Ce mai «elite» avem
ocazia să monitorizăm în viața reală a Republicii Moldova pe parcursul
ultimelor șase ani. Hoți adevărați și politicani — ce mai rămîne din ei dacă le
scoatem costumele și cravata ? Suflețele tatuate cu snobism și ură față de omul
muncii. În linii generale, acest nu este doar portretul liberal-democrației
noastre autohtone. Anume așa arată această ideologie egocentristă și
individualistă, care induce în viață interesele capitalurilor de clan
super-oligarhice și speculative.
În sine,
individualismul nu este nici rău, nici bine. Fiecărui om îi este caracteristică
propria individualitate unică. Însă, individualismul în conceptul
liberal-democrat înseamnă mîndrie incomensurabilă, care justifică orice acțiuni
ale individului ego — calificat mai presus ca orice, supremația lui în raport
cu alți oameni, de natură activă și nemiloasă. În esență, este vorba despre o
manifestare a darwinismului social, implementarea sloganului «Omul este lup
pentru om».
Această stare de
lucruri generează relații de pradă în toate sferele de viață, dar și
autoafirmare egoistă în baza căreia acționează individualistul
liberal-democrat. De aici și cresc rădăcinile politicii antisociale promovate
din birourile politicienilor liberal-democrați.
Din
propria experiență
Nu trebuie să
credem că reducerea programelor sociale, devastarea medicinii, degradarea
sferei culturale pînă la nivelul corporativelor la comandă și pop prostesc, iar
sistemul educației — diminuat pînă la nivelul minim de cunoștințe, practic,
pînă la semi-agramatism, se explică prin vectorul politicii impus
liberal-democraților din afară.
Acest tip de politică este caracteristic
individualismului liberal-democrat anume în baza naturii sale ideologice.
Ideologia respectivă s-a format pe parcursul a două secole, din perioada
apariției capitalismului și formarea burgheziei ca și clasă politică. La
mijlocul secolului XX, individualismul a fost înregistrat în cadrul comunității
internaționale a individualiștilor, fondată de către directorul școlii
neoliberaliste din Chicago, Milton Friedman — promotorul intereselor
corporațiilor transnaționale mari.
Deja atunci, în
anii 50 ai secolului XX, Milton Friedman pleda categoric împotriva ideii
«responsabilități sociale a businessului». Potrivit lui, «președinții de
corporații nu pot avea altă responsabilitate decît faptul că trebuie să cîștige
cît mai mulți bani». Începînd cu anii 60 ai secolului trecut, individualismul
neoliberalist, în ambalajul modelului politic liberal-democrat, a început să se
răspîndească în toată lumea.
În urma
evenimentelor memorabile din 7 aprilie 2009, care au fost, de fapt, o încercare
de a organiza o lovitură de stat, liberal-democrația și ideologia
individualismului agresiv s-a instaurat și în Moldova. Urmările acestei
expansiuni s-au dovedit a fi catastrofale pentru țară. Pierderile economice,
fizice și, cel mai important — morale, sunt groaznice ! Cu toate acestea, ne
încurajează nițel faptul că liberal-democrația s-a instaurat la noi în momentul
în care, din punct de vedere istoric, a venit timpul, să izbăvim umanitatea de
această contaminare ideologică și politică. Provocările, care stau în fața
acestei epoci, riscurile de păstrare sau distrugere a rasei umane, sunt foarte
mari.
Însănătoșirea
este inevitabilă
Anterior, am mai
scris despre faptul că sfîrșitul secolului XX s-a făcut remarcat printr-un șir
de devieri din calea progresului istoric. Individualismul și liberal-democrația
și-au revendicat o oarecare revanșă, în această perioadă istorică, au reușit să
arunce înapoi acele forțe care acționau din pozițiile umanismului sincer, iar
răzbunarea istorică nu s-a lăsat așteptată.
…Revenirea
umanității pe calea progresului istoric este inevitabilă, așa cum a fost
inevitabilă și criza în care s-a pomenit individualismul. Omul este o
personalitate publică, colectivă, înzestrată cu rațiune și conștiință.
Individualitatea lui poate fi descoperită în totalitate doar în cadrul unei
societăți prospere, cu adevărat democratice de orientare socială.
Cu alte cuvinte,
sensul conceptului «individ» este îmbibat cu ideologia democrat-liberale. De la
acești admiratori ai rasismului social nu ne putem aștepta la nimic decît
distrugeri, hoții, provocarea conflictelor armate. Criza individualismului se
desfășoară chiar în ochii noștri.
De fiecare din noi
depinde dacă vom izbăvi sau nu țara de această ciumă, cît de repede se va
întîmpla acest lucru și dacă vom conștientiza că mentalitatea noastră este
publică, bisericească, colectivă.
Mihail Lupașco
скачать dle 10.6фильмы бесплатно