Schimbările
sunt inevitabile. Ar fi de dorit ca, în această perioadă oribil de complicată, să manifestăm înţelepciunea şi principialitatea necesară
De obicei, la
încheierea unui an, se obişnuieşte aruncarea unei priviri îndărăt, pentru a
reaminti principalele evenimente şi totaluri. 2015 a fost un an dificil al unei
epoci de cotitură.
Evenimentele au picat peste noi ca dintr-un corn al abundenţei. Ceea ce nu e de
mirare. Totul în lume s-a pus în mişcare.
Este necesat să remarcăm faptul că faţa lumii a început să se schimbe în
mod vertiginos şi ireversibil anume în preajma împlinirii a o sută de ani de la
Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie. Impulsul dat la începutul secolului
XX de acest eveniment epocal şi-a păstrat pînp acum forţa sa reformatoare. Dar
şi peste aproape o sută de ani, contradicţiile contemporanităţii sunt aceleaşi,
ca şi atunci: caracterul general de participare la procesul de creare a
bunurilor materiale şi un cerc îngust de beneficiari ai părţii leului din
produsul global creat în lume.
Cu alte cuvinte, după acalmia relativă din anii
’80 şi ’90 ai secolului trecut, spre anul 2015, munca şi capitalul se află
într-o încleştare dură. Acest conflict a şi determinat creşterea rdicalismului
în tendinţele politice şi, într-o măsură destul de mare, confruntarea actorilor
mondiali.
Evul Mediu în secolul XXI
Moştenirea URSS, ultimele segmente ale forţei
industriale de cîndva au fost doborîte odată ci «pacea şi concilierea» în
Ucraina. Şi chiar dacă acţiunile militare la sud-vestul acestei ţări s-a reuşit
să fie jugulate şi diminuate, contradicţiile au rămas şi încă multă vreme vor
tulbura satele şi oraşele din această pe vremuri bogată şi primitoare vecină a
noastră.
Indiscutabil, cuvînul-cheie al anului 2015 este
teroarea. Terorismul, într-o formulă organizată structuiral fără precedent,
înarmat pînă în dinţi, a ieşit pe arena mondială, provocînd şi marile puteri,
şi oamenii simpli. Drapelele negre ale gihadiştilor, sîngeroasele schow-uri
regizate ale execuţiilor în masă constituie o renaştere îngrozitoare şi
paradoxală a mentalităţii medievale, a războaielor religioase şi a
expansiunilor ideologice sub lozinca «purităţii credinţei».
Totodată, curăţirea de obscenitate a devenit o
cerinţă a timpului. «Charlie Ebdo» este simbolul moralei inversate şi al lipsei
absolute de principii etice. Ce poate fi mai rău? Experienţa culturală milenară
a Europei a fost doborîtă la pămînt ca ceva inutil. În schimb, în văzul tuturor
se expun viciul, mărşăvia, sărăcia sufletească. Un asemenea «canon» te-i mira
să indice o direcţie corectă a dezvoltării. Relaţiile de piaţă cer materializarea
a tot şi a toate. Dar sufletul şi creaţia nu se vînd, de aceea sunt înlocuite
cu surogate şi simulaţii.
La rîndul lor, gloanţele şi explozivele sunt şi
ele materiale, ce-i drept, în felul lor. Sufletele intoxicate cu otrava
radicalismului materializează violenţa în cele mai respingătoare forme. Pentru
a-i ţine piept, trebuie să ai în suflet un suport şi un ideal. «Charlie Ebdo»
şi toate celelalte din acest context sunt negarea idealului, negarea
viitorului. Sumbrul proiect al unui stat subjugat de radicalism în baza
neosclavagismului şi nimicirii bogăţiei precedente a dezvoltării culturale,
oare, pe de altă parte, nu este o negare în spiritul «Charlie Ebdo»? Extremele
se unesc şi se alimentează unele pe altele.
Milioane de oameni trăiesc cu Internet-ul
conectat, dar cu creierii deconectaţi. În anul 2015, deconectarea de la viaţa
reală s-a manifestat prin campanii masive în reţelele de socializare, campanii
care stimulează reacţia la evenimente cu subiecte tari, încordate, iar în
realitate asta înseamnă probarea tehnologiilor de manipulare şi dirijare a
conştiinţei.
Moldova — cu amendament la particularităţi
Moldova a trăit acest an împreună cu întreaga
lume, dar în felul său, cu o corectare la particularităţile sale, în situaţia
neprielnică ce s-a instaurat la noi în ultimii ani. Manipularea şi înşelăciunea
au devenit cuvintele-cheie pe parcursul întregului an. Defăimări, plecări,
demisii, arestări, discuţii, orăşele de corturi şi acţiuni de protest — toate
fiind nu altceva decît o imitaţie a spiritului activ, eforturi aplicate pentru
ca, în ultimă instanţă, pe avanscena politică să fie scos un careva candidat,
care de acum a fost în rolul de premier — neoliberalul şi multimilionarul Ion
Sturza, cetăţean al României. Şi mai departe?
Contradicţiile se vor înmulţi şi se vor
acutiza, aşa încît ele pot pur şi simnplu să dărîme statalitatea ţării noastre.
Repetarea a ceea ce s-a întîmplat de acum cîndva este un moment important al
dezvoltării sociale. Ce-i drept, dacă evenimentele iniţiale vor atrage după
sine schimbări reale, atunci perioada de criză ce se repetă peste ani înseamnă,
în expresie ştiinţifică, catamorfoză sau pieirea realităţii sociale, care,
astfel, a devenit inutilă.
* * *
Lumea presimte
schimbări. Schimbări se vor produce, deoarece nicăieri şi nimeni nimeni nu le
poate evita. Ar fi însă de dorit ca, în această situaţie oribil de complicată,
să manifestăm suficientă înţelepciune, cunoştinţe, răbdare şi principiualitate.
În faţa noastră e viitorul, noi orizonturi. Vînturile secolului bat în pînze
noi. E o prostie să ne prefacem că nu observăm acest lucru, e o crimă să ne
împotrivim lui. În rest — vă doresc să fiți fericiți!
Mihail Lupașco
скачать dle 10.6фильмы бесплатно