Experţii: corupţia în sfera bancară e supravegheată de Guvern şi
Parlament
Parlamentul
este dispus să adopte în lectura finală proiectul de amendamente la Legea cu
privire la BNM şi la Legea cu privire la Comisia Naţională pentru Piaţa Financiară.
Experţii
Centrului de analiză şi combatere a corupţiei afirmă că prevederile acestui
document vor deschide calea pentru noi abuzuri în sistemul bancar.
Banca
Naţională a Moldovei (BNM) şi Comisia Naţională pentru Piaţa Financiară (CNPF)
pot să devină cele mai privilegiate structuri, lucru care se subînţelege din
proiectul de lege elaborat de Guvern, pe care, cu două săptămîini în urmă,
Parlamentul l-a votat în prima lectură.
Experţii afirmă că scopul acestor modificări
este de a mări gradul de independenţă al BNM şi al CNPF, fapt care ulterior
poate deveni un pericol real pentru securitatea sistemului bancar, ţinînd cont
de faptul că BNM a fost un martor pasiv al furtului miliardelor din cele trei
bănci care acum se află în proces de lichidare. Banca Naţională s-a dovedit
incapabilă de a face faţă problemelor din sistemul bancar-financiar, de aceea
ea nu trebuie scoasă de sub controlul statului.
Respectivul proiect de lege a fost
elaborat în scopul îndeplinirii recomandărilor Fondului Monetar Internaţional şi ale Băncii Mondiale, acestea fiind formulate în
temeiul totalurilor aprecierii sistemului financiar din Moldova în anul 2014,
precum şi pentru înlăturarea discordanţelor dintre legislaţia naţională şi
legisdlaţia de bază a Uniunii Europene. Totodată, în acest document lipseşte şi
indicarea directă a prevederilor legislaţiei europene, la care s-ar cere să fie
adaptată legislaţia naţională. În plus, proiectul nostru de lege prevede mult
mai multe împuterniciri şi libertăţi, decît în alte state.
Proiectul de lege introduce interdicţia la
aprobarea, stoparea acţiunii, anularea, cenzurarea, amînarea sau organizarea
condiţiilor pentru intrarea în vigoare a actelor emise de BNM şi CNPF, la
eliberarea unor avize provizorii privind actele lor, precum şi la exercitarea
oricărei influenţe de alt gen, la adoptarea de către aceste instituţii a unor
documente finale. Respectivul proiect de lege limitează împuternicirile
organelor de control în sectorul bancar şi în sectorul nebancar financiar.
Mai mult decît atît, acest proiect de lege
prevede excluderea răspunderii penale, exonerarea de răspundere civilă şi de
răspundere administrativă a lucrătorilor BNM şi CNPF. Potrivit documentului,
pot fi sancţionaţi doar funcţionarii care au admis încălcări în mod premeditat.
Specialiştii afirmă, şi asta este evident, că, în cazul apariţiei unor litigii,
soluţionarea lor va fi foarte dificilă. Se pot crea situaţii cînd nu va avea
cine să răspundă pentru anumite fapte şi acţiuni sau, dimpotrivă, pentru
pasivitatea intenţionată a persoanelor de conducere de la BNM şi CNPF. Ca
rezultat, intereselor statului le vor fi aduse prejudicii.
De faptul că libertatea excesivă în administrarea sistemului bancar
generează corupţie, ne-am convins din activitatea BNM. Pe parcursul anilor
2010-2014, au fost făcute mai mult de 10 modificări în diferite acte normative,
care, de facto, au minimalizat sau anulat sistemul existent de responsabilitate
pentru creditele nerambursate, pentru prezentarea unor gajuri false, pentru
acţiunile ilicite în ceea ce priveşte gajurile, pentru evaluarea inadecvată a
acestora etc.
Comentariu exclusiv
Oleg
Reidman, deputat din partea
PCRM, vicepreşedinte al Comisiei parlamentare pentru economie, buget şi finanţe:
«Proiectul de
amendamente la Legea cu privire la BNM şi la Legea cu privire la Comisia
Naţională pentru Piaţa Finaniară nu poate fi adoptat. Conform legii existente,
Banca Naţională are suficiente instrumente de independenţă şi responsabilitate
pentru starea de lucruri în sfera financiară. Aceasta nu e unica lacună în
modificările propuse, modificări în care este ridicată responsabilitatea
lucrătorilor BNM pentru deciziile luate, inclusiv cele care aduc prejudicii
statului. Această problemă e foarte periculoasă şi va conduce, în primul rînd,
la un comportament iresponsabil al lucrătorilor băncii, iar în al doilea rînd,
la aplicarea de către aceştia a unor instrumente de lucru, reieşind din
propriile preferinţe.
Aceste prevederi ce propun introducerea
respectivelor modificări cu referire la BNM, cu atît mai mult nu trebuie să fie
aplicate faţă de activitatea Comisiei pentru Piaţa Financiară, care de asemenea
poate activa în mod eficient şi în cadrul legislaţiei existente.
În opinia
noastră, proiectul de lege aflat în dezbatere nu poate fi adoptat în formula în
care a fost prezentat. Activitatea Băncii Naţionale în baza legii ce există a
rezultat faptul că, în toiul crizei financiare mondiale, sistemul bancar din
Moldova a fost apreciat ca al cincilea în lume după stabilitatea sa. Doar
operarea incorectă cu această lege, doar activitatea iresponsabilă a BNM au
condus la zguduiri dintre cele mai grave, pe care le simţim pînă astăzi în
sistemul bancar. În cazul în care proiectul de lege cu amendamentele propuse va
fi adoptat, ne putem aştepta la zguduiri şi mai mari».
Ana Vetrova
скачать dle 10.6фильмы бесплатно