În preajma zilei de întîi aprilie şi pentru zilele ulterioare ale
anului: necredinţa a încetat să mai fie o glumă de îndată ce a atins dimensiuni
naţionale
Cum s-a întîmplat
în cazul Moldovei contemporane, nu este complicat să ajungi să pierzi credinţa — în sens temporal, totul se poate produce în termen de 3-5 ani.
Să te îndepărtezi
de la starea necredinţei este incomparabil mai greu — este o sarcină gradul
succesului căreia, acum, se reduce la zero.
Este uşor
să urmăreşti dintr-o parte ceea ce se întîmplă în Moldova. Din afara ei.
Dificultăţile etico-morale apar în percepţia din interior. Din interior, ceea
ce se întîmplă nu străinilor, ci propriul stat, concetăţenilor tăi, nu unor
oarecare altora; satului tău, oraşului — comunităţii tale, nu unui trib
dintr-un reportaj televizat. Relaţiilor uşuratice cu ţara, oraşul, concetăţenii,
comunitatea le împiedică vena de legătură — cordonul ombilical. Tot lui îi este
caracteristică funcţionarea inversă: prin acelaşi canal alimentar, în direcţie
opusă, se poate transmite celorlalţi concetăţeni ura pentru Patrie, ruşinea
pentru casă, familie, ostilitatea faţă de aproapele, egoism şi necredinţă
totală.
Tragedia poporului este atunci cînd
această transmisie inversă devine realitate. Aşa cum s-a întîmplat, în ultimii
ani, în cazul oamenilor din Moldova. Oamenii din Moldova nu se laudă, în faţa
altora, cu ţara lor. În cel mai bun caz, recunosc că sunt moldoveni. Şi se
prostesc în priviri, de parcă s-ar scuza pentru toţi şi pentru toate ce se întîmpă
în ţara lor, şi din vina cui.
* * *
«Noi nu credem!» — asta a
devenit diviza noastră. Nu mai credem pentru că a crede cuiva, oricui, ar însemna
— «lipsa respectului de sine». Frazeologismele născute de sociopaţi au
susbstituit în conştiinţa noastră legămintele multiseculare.
«Noi nu
credem!» — a devenit învăţătura noastră. Îndemnînd odraslele noastre: «Nu crede
nimănui», ne este mai uşor să-i adaptăm la tabăra necredincioşilor decît să le
inspirăm speranţă în ajutorul apropiatului.
«Noi nu credem!» — a devenit răspunsul nostru la
necredinţa celor din jur. Şi indulgenţa pentru propria impotenţă spirituală în
acele situaţii în care de participarea noastră depinde soarta cuiva.
«Noi nu
credem!» — iată care este religia apologeţilor care se transformă uşor în
turmă, cît de paradoxal nu ar suna acest lucru. În această religie, păstorii nu
cer de la turmă nici credinţă, nici încredere. Ei sunt un semafor pentru
generarea reacţiilor reflectorizante corespunzătoare din partea turmei.
* * *
Degrabă se împlinesc
25 de ani de cînd oamenilor din Moldova li se impune lecţia «necredinţei
optimale» — chipurile, aceasta permite supravieţuirea în epicentrul
protuberanţelor politice din interior şi geopolitice. Sub această minciună
globală ni s-a impus necredinţa pe scară largă. Iată şi rezultatul.
Dimineaţa, atunci cînd preparăm
ceaiul, noi nu credem că el este adevărat, pentru că în loc de ceai adevărat ni
se poate propune orice pai.
Atunci cînd privim buletinele
informative matinale, sorbindu-ne ceaiul, noi nu credem că vedem ştiri pentru
că ele coincid cu cele pe care ni le-au arătat în seara precedentă, dacă nu încă
acum două sau trei zile.
Atunci cînd ne deplasăm la
serviciu în transportul public, noi nu credem că şoferul conduce, pentru a ne
duce la locul destinat — el ne lasă în transportul lui de pasageri, suntem
convinşi noi, pentru a cîştiga bani pe seama noastră.
La locul de muncă, noi, cu siguranţă, nu credem că el a
fost creat pentru ca noi, dedicîndu-ne fără rezerve, să cîştigăm ceva măcar
pentru zilele care ne-au mai rămas.
«Zilele care ne-au mai rămas» —
viitor cu multe semne de întrebare şi noi nu credem că acest viitor preocupă pe
cineva anume decît pe noi înşine.
Noi nu credem poliţiei — adresîndu-ne
unui poliţist, nouă nici măcar nu ni se pare că cineva va încerca să-i găsească
pe cei care ne-au făcut rău.
Noi nu credem companiilor de
asigurări — noi nu încheiem contracte cu asemenea instituţii, numai dacă nu
suntem obligaţi de stat, pentru că primele de asigurare nu le primim decît prin
intermediul instanţelor de judecată.
Noi nu credem nici instanţelor
judecătoreşti te costă mai scump să te adresezi lor. Însă, după bunăstarea
magistraţilor putem judeca despre starea sistemului judecătoresc.
Noi nu credem nici uneia dintre cele trei ramuri
constituţionale ale puterii — nici Parlamentului, nici Guvernului, nici
instanţelor de judecată — pentru că, în ultimii şase ani şi ceva, niciuna din
ele nu ne-a demonstrat nouă, cetăţenilor Moldovei, că putem avea încredere în
ele.
A patra putere — presa — încrederea
este şi mai mică. Noi suntem absolut convinşi că mass-media este o sursă de a
manipula cu noi şi nu mai contează dacă suntem sau nu de acord cu această
manipulare.
Noi nu mai credem în nimic. Şi
asta a devenit o normă. Noi transmitem necredinţa noastră copiilor noştri —
lucru, care, de asemenea, se consideră a fi corect. Noi înşine ne-am raportat
la semnul minus şi nu vedem tragedia acestei situaţii. Însă tragedia — tragedia
noastră comună, a tuturor — constă anume în acest semn minus.
Necredinţa a devenit pentru
Moldova idee naţională. Ne examinată în societate, formal neaprobată de nimeni
şi neconfirmată de «partenerii de dezvoltare de peste hotare». Însă, adoptată
tacit de majoritatea.
Şi pentru că cele menţionate mai sus au temei, noi nu mai suntem
Moldova, noi suntem, deja, altă ţară. NEcredinţei.
Iuri Dzeatcovschi
скачать dle 10.6фильмы бесплатно