Pe 2 mai 2013, autoritățile au închis, definitiv, vocea postului de
televiziune NIT — din acest moment, toate declarațiile grandilocvente despre
libertatea presei în Moldova au devenit absurde
În realitate,
sistarea emisiei NIT a avut loc cu un an mai devreme, cu încălcarea tuturor
normelor legale și morale. Iar în 2013, industria judiciară moldovenească, care s-a transformat în
sferă de acordare a serviciilor pentru guvernarea antipopulară, a pus punct în
acest dosar.
Nu se
poate de privit, sistați emisia
Acțiunile în masă de protest, organizate de
Partidul Comuniștilor, în perioada februarie-martie 2012, au băgat în sperieți
la greu alianța de guvernare. S-au cum se mai spune în anumite cercuri — s-au
«potlogărit». Cei din conducerea AIE — s-au scărpinat la ceafă și au decis să
dea lovitura principală împotriva postului de televiziune NIT. În acest fel,
privînd opoziția de sursa de informare în masă cu un auditoriu de milioane, iar
telespectatorii au fost privați de dreptul de a primi informații alternative.
Între timp, ratingurile de televiziune
demonstrau, în mod clar, că postul de televiziune NIT ocupa ferm locul doi în
preferințele telespectatorilor, mai bine de jumătate din numărul cetățenilor
preferau să urmărească știrile NIT. Însă, cînd oare alianța de atunci și de
acum (chiar dacă se cheamă diferit)s-a preocupat de interesele cetățenilor?
Și iată că se creează un precedent arhi-josnic:
pentru prima dată, în cei 21 de ani de independență ai Moldovei, autoritățile
decid sistarea emisiei unui post televizat incomod. În același timp, încalcă
procedurile de rigoare, în special, somează instituția să-și sisteze emisia
înainte de a fi pronunțată decizia instanței.
În luptă s-au lansat pretorienii informaționali
ai regimului — Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA). Pe 2 aprilie
2012, NIT a fost privat de licența de emisie, iar pe 5 aprilie — s-a luat
decizia de a închide acest post de televiziune. Șochează operativitatea cu care
s-a lucrat. Decizia, pronunțată în amiaza zilei de 5 aprilie, apare în
Monitorul Oficial — adus la gheretele de presă în dimineața zilei de 6 aprilie.
Cei care, măcar odată, au avut de furcă cu agenția informațională de stat
«Moldpres» și tipografia cu pricina, vor spune că acest lucru este absolut
imposibil. Explicația poate fi una singură: decizia a fost semnată de CCA și
transmisă mai departe înainte de ședința din 5 aprilie.
În ajunul
ședinței, toți membrii CCA, care a luat cuvîntul, aveau pregătite discursuri
diatribe «cu privire la nocivitatea și angajarea NIT», de asemenea, cu privire
la faptul că postul TV trebuie închis «în numele libertății și democrației».
Aici totul este clar — orice bătaie de joc se poate auto-califica cu ușurință —
luptă. Pentru dreptate. Și mai bine — în numele dreptății.
La cîteva ore
după apariția Monitorului Oficial, ÎS «Radiocomunicații» — aflată în subordinea
nemijlocită a ministrului Tehnologiei Informației ci Comunicațiilor, Pavel
Filip (îl cunoașteți?), a sistat emisia postului de televiziune pînă la
încheierea procesului de judecată. Ceea ce a fost o acțiune vădit ilegală.
Apropo, există dubii cu privire la faptul că odată ce s-a făcut prim-ministru,
Pavel Filip a început să respecte mai mult legea.
În fine, după un an de examinare a dosarului
NIT (!), Curtea de Apel Chișinău după care și Curtea Supremă de Justiție au
confirmat că CCA a retras licența în conformitate cu toate normele. În acest
fel, instanța a demonstrat că, la noi, fiecare dosar este individual, iar în
cazul NIT-ului — fărădelegea este salutabilă.
Totodată, Curtea
Supremă de Justiție a transcris mot a mot textul deciziei Curții de Apel
Chișinău și nu a răspuns la nici un argument
de recurs a postului de televiziune NIT. Iar pe 2 mai 2013, în dosarul
postului de televiziune NIT Moldova, cum s-a mai spus deja, s-a pus punct.
Fluierul în
flăcări
Cum se obișnuiește, oficialii europeni au
criticat închiderea postului de televiziune NIT și încălcarea dreptului
cetățenilor Moldovei la informație. Ce să-i faci… obligațiune de serviciu —
nobless, cum se spune, oblige.
Și-au exprimat
indignarea secretarul general al Consiliului Europei — Thorbjorn Jagland și
șeful delegației UE la Chișinău — Dirk Schuebel, înaltul reprezentant al UE
pentru afaceri externe și politică de securitate — Catherine Ashton și
Comisarul european pentru extindere și politică de vecinătate — Stefan Fule.
Autorităților moldovene, însă, le-a fost în cot
de aceste reacții. Ei au știut că cei de la Bruxelles se vor agita nițel, iar,
ulterior, se vor calma. Pentru că, chiar și închiderea NIT a fost operată în
perioada în care la Chișinău se afla președintele APCE, Jean-Claude Mignon. Dar
pe care, însă, nu l-au anunțat despre această decizie. De exemplu, despre asta
știa viceministrul Afacerilor Externe de atunci, Natalia Gherman (care acum
pretinde la funcția de secretar general al ONU), dar nu a spus nici un cuvînt
oaspetelui de rang înalt.
Din păcate, jocurile judiciare nu se limitează
la Moldova, iar josnicia a trecut la nivel european. Curtea Europeană pentru
Drepturile Omului de trei ani examinează «dosarul NIT». Examinează, examinează,
dar nicidecum nu mai poate examina. De ce oare?
Pentru că, din
cîte se știe, în fiecare dosar există un om mic. În cazul dat, vorbim despre
cetățeanul României — Radu Panțâru, fiul unionistului și, implicit, judecătorului
Curții Constituționale din Republica Moldova — Tudor Panțâru. Anume prin Radu
dosarele moldovenești au trecere la CEDO. Și dacă e să luăm în calcul cel puțin
împrejurările menționate, putem ajunge la o concluzie foarte aproape de adevăr,
referitor la faptul de ce dosarul NIT se prăfuiește în sertarele CEDO.
Deși, dosarul trebuia să fie examinat în decurs
de două luni (totuși, nu în fiecare zi în Europa sunt lichidate posturi TV, cu
atît mai mult — de opoziție), acesta se prăfuiește la Strasbourg, deja, de
patru ani. Europa civilizată păstrează tăcerea și, se pare, că nici pe departe
nu este interesată de respectarea drepturilor omului în Moldova.
În
concluzie
Închiderea
postului de televiziune NIT a generat discuții controversate în societate referitoare
la libertatea gîndirii, pluralismului și chiar democrației. CCA și-a făcut o
imagine tristă pe care au reconfirmat-o în 2014, atunci cînd au încercat să
sisteze emisia a trei posturi TV. Acest fapt indică asupra faptului că
structura respectivă, care ar fi trebuit să stea la straja principiilor
democratice de emisie, este profund ostilă radiodifuzorilor și
telespectatorilor din Moldova. Or, odată reuniți în ședință, este suficient să
remarce că nu le place reflectarea unor evenimente de către unii radiodifuzori
— și, o nouă sancțiune este deja pregătită.
La noi, oamenii continuă să creadă că Europa ne
va ajuta să «deschidem» NIT, deși, ea nu face decît să ne ignore. Însă, oamenii
cred, pentru că acest post de televiziune era important pentru mulți cetățeni
moldoveni: pentru că, întotdeauna, cred în ceva bun, pentru că lucrurile urîte
nu se pot întîmpla permanent. Ei așteaptă și speră că televiziunea lor va
reveni.
Dumitru Crîmov
скачать dle 10.6фильмы бесплатно