Experimentele asupra sistemului de învățămînt și
pedagogilor moldoveni continuă. Autoritățile au mai pregătit un cadou cu ocazia
Zilei Profesorului
Epidemia inovațiilor a inundat sistemul
educației. La capitolul implementarea reformelor absurde, ministra Educației,
Corina Fusu a decis să o depășească pe predecesoarea sa, fosta reprezentantă a
PLDM, Maia Sandu.
Se pare că problema modificării retribuirii muncii
o urmărește demult pe ministră. Funcționarii noștri guvernamentali suferă de o
permanentă mîncărime de palme — ba trebuie să schimbe mobila în apartament, ba
să implementeze o reformă.
Tendința de a schimba sau reforma ceva s-a transformat într-un sindrom
maniacal.
Tainele ministrului liberal
Evident, noua formulă de remunerare a muncii
profesorilor, ca și unul din punctele reformei educației, este susținută de
Banca Mondială. Fără această structură, nici un funcționar guvernamental nu va
îndrăzni nici să sughițe. Înainte de a întoarce totul cu picioarele în sus,
Corina Fusu a decis să invite specialiștii unei companii baltice de
consultanță. Chipurile, să confirme și ei că reformele sunt necesare iar
adevărul este de partea reformatorilor…
La rîndul lor, experții străini au început să
depună efort, să caute adevărul și au dezvălui ministrului Educației taine
oribile. În special, ei au ajuns la concluzia că sfera educației, demult, nu
mai constituie o atracție pentru tinerii specialiști. Cum s-a putut întîmpla
că, pînă acum, nimeni nu a raportat doamnei ministru despre acest lucru? Doar
unul din zece absolvenți ai universităților pedagogice preferă să activeze după
specialitate, așa că undeva peste cinci ani, din numărul total al pedagogilor,
jumătate — vor fi la vîrsta de pensionare.
De altfel, Fondul Monetar Internațional, încă
acum patru ani, a înaintat cerința ca pedagogii pensionari să fie lejer demiși
din funcție dacă în școală vrea să vină să lucreze un tînăr specialist. Acum,
profesorii pensionari nu sunt incluși în tabelul de cadre, iar administrația
școlilor încheie în raport cu ei contracte pe termen de un an. Mai exact — pe
un an de învățămînt care constituie 9 luni de zile. Și dacă profesorul, din
devotament pentru profesia sa, muncește peste program, iar pedagogii care se respectă
rămîn alături de elevii lor în perioada examenelor, nimeni nu-i stabilește nici
un surplus la salariu. Așa că, în realitate, această stare de lucruri este
comodă pentru Ministerul Educației. Cu cît mai mare este numărul pedagogilor
pensionari, cu atît mai semnificativ se poate economisi.
Experții baltici au
mai făcut o concluzie importantă: motivul fluxului tinerilor profesori din
sistemul de învățămînt se ascunde în salariile mici în condițiile unei munci
deloc ușoare. De asemenea, ei au ajuns la concluzia că «remunerarea în funcție
de orele și stagiul de muncă nu motivează, întrucît nu se iau în calcul
realizările pedagogului și dezvoltarea sa pe cîmpul profesional. Obținerea
categoriilor pedagogice este neatractivă pentru că se remunerează puțin».
În acest fel, primim aproape că aceeași
formulare la care au ajuns, pînă acum, funcționarii din sistemul ocrotirii
sănătății — remunerarea trebuie să aibă loc reieșind din performanțele
personale. Pardon, dar gradele didactice în baza la ce au fost oferite? Oare nu
pentru aceleași performanțe? Pur și simplu, cineva adoră să încîlcească tot mai
mult mecanismele de remunerare a muncii.
Și, evident,
cercetătorii baltici și-au anunțat verdictul precum că reforma educației este
necesară, pentru că, în opinia lor, în școlile cu un număr mare de elevi
procesul educațional este mai calitativ. Așa că, unica soluție este optimizarea
instituțiilor de învățămînt. Corina Fusu, probabil, cînd a auzit această
încheiere, a bătut fericită din palme, cu toate acestea, rămîne neclar cum
influențează acest lucru salariile profesorilor și evaluarea performanțelor lor
profesionale.
Profesori multidisciplinari
Corina Fusu a declarat bucuroasă că va susține
implementarea practicilor europene. În mod special, pentru continuarea
optimizării procesului educației va fi examinată chestiunea cu privire la
pregătirea multidisciplinară a cadrelor didactice. Profesorul este și cititor,
și plugar și naist.
În majoritatea cazurilor, în liceele și
gimnaziile atît din orașe cît și de la sate, se atestă o lipsă acută de
profesori de geografie, istorie, fizică, matematică și chimie. Poate oare un
geograf sau un istoric să predea matematica, sau un chimist — fizica? Spre
exemplu, la prima vedere, chimia și fizica au multe în comun, totuși, în
atenția ministrului, sunt două științe diferite care necesită studii
aprofundate. Și pentru a asimila la modul corespunzător cele două științe, 4-5
ani de studii universitare pot fi insuficienți. Apropo, în perioada sovietică,
pedagogii, de asemenea, primeau specialități combinate, dar era una de bază,
cea de-a două — cu caracter suplimentar. Ce presupune, însă, pedagogia
multidisciplinară contemporană, trebuie de concretizat la specialiștii Băncii
Mondiale.
Cine va plăti?
În linii generale, părțile — Ministerul
Educației din Moldova și compania baltică de consultanță, au decis să se
împrietenească, să creeze grupuri de lucru și să continue contemplarea noului
sistem de remunerare a muncii pedagogilor.
Nimeni nu neagă profesionalismul consultanților de peste
hotare, dimpotrivă, judecînd după reclamă, este vorba despre un partener destul
de respectabil. Dar în ce domeniu? Spectrul serviciilor este vast. Printre
toate, include în sine evaluarea reformelor, transformărilor și măsurilor în
sfera politicilor de stat, inclusiv, programele și proiectele convenite cu UE,
de asemenea, evaluarea impactului noilor reguli de reglementare guvernamentală
pînă și după intrarea lor în vigoare. Interesant, cît va costa serviciile
acestei companii? Practica demonstrează că asemenea consultații sunt evaluate
la zeci și chiar sute de mii de euro. Și cine va plăti pentru toate? Este naiv
să credem că acești consultanți vor lucra de dragul ochilor frumoși ai
ministrei.
Stimulul este în
stabilitate
În
sistemul educației va crește numărul locurilor vacante
Problemele legate de cadre în sistemul
educației au început să se aprofundeze odată cu venirea alianței pestrițe la
conducerea statului. De la bun început, guvernarea liberal-democrată a început
să creeze probleme pentru a le rezolva apoi cu intensitate mimînd faptul că
muncesc pentru binele poporului. Dar, dacă nu ar fi
existat alianța de guvernare, nu ar fi existat nici aceste probleme, cel puțin, nu într-un grad atît de
sever.
Deficitul
cadrelor didactice în țara noastră este o problemă cu care ne confruntăm nu
pentru prima dată. În acest an, școlile din republică au scos la concurs 1252
de locuri vacante. În realitate, în luna august, pe piața muncii au fost
înregistrați 654 de tineri specialiști în pedagogie. Ei ar fi putut, cel puțin
în jumătate, să rezolve problema cadrelor, însă, preferă să activeze în
instituțiile de învățămînt din orașe. La ora actuală, din cauza deficitului de
cadre didactice, și fără implementarea a tot felul de inovații, profesorii din
multe sate se văd nevoiți să predea mai multe discipline, de altfel
netangențiale. Această stare de lucruri nu sporește calitatea procesului
educațional, fapt, care, de fiecare dată, este subliniat de funcționarii din
cadrul Ministerului Educației cînd justifică optimizarea distructivă.
Acolo unde
problema cadrelor devine foarte serioasă, se rezolvă pe cît se poate de simplu
— instituția de învățămînt este lichidată. Tinerii nu vor să meargă la sate nu
doar din cauza salariilor mizere, deși, acesta este principalul motiv. Există
sute de cazuri cînd tinerii specialiști se angajează la muncă în liceele și
gimnaziile rurale, iar instituția nimerește în ghilotina optimizării.
Anterior, atunci cînd la guvernare se aflau
comuniștii, absolvenților li se acordau suporturi solide, posibilitatea de a
achiziționa o locuință. Acum, nu se mai procedează la fel. În timpul guvernării
PCRM era stabilitate. Pedagogii știau că, la fel ca și altor funcționari de
stat, li se vor majora periodic salariile. În timpul guvernării comuniste,
salariile pedagogilor au crescut de 12 ori. Nu este oare acesta un stimul?
Și
nu are nevoie sistemul educațional de reforme distructive și costisitoare, nu
este nevoie de optimizări, nu trebuie de transformat toți profesorii în
manageri hîtri-înțelepți, pur și simplu, tratați-i cu respect. Oferiți-le
oamenilor salarii decente, creați condiții civilizate de viață la sate și
orașe, modernizați procesul de învățămînt, dar fără trucuri europene. Și la noi
totul va fi bine. Dar, oare de asta își bat capul actualii guvernanți!
Natalia Lujina
скачать dle 10.6фильмы бесплатно