Reforma antisocială a
sistemului de pensionare constituie un rezultat firesc al conducerii guvernelor
puterii liberal-democrate
Comuniștilor deseori li se reproșează că ei au înghețat vîrsta de
pensionare și, la timpul lor, nu au schimbat în mod cardinal sistemului de
pensionare. Dar așa-numiții analiști trec sub tăcere faptul că în perioada
guvernării PCRM salariile au crescut de mai multe ori, pensiile erau indexate
și, pe parcursul a 8 ani, s-au mărit în medie de 9 ori. Iată de
ce nu avea sens ca sistemul de pensionare să fie recroit strict după tiparele
occidentale. Să fie corectat — da, însă nu modelat la insistența și dictarea
donatorilor străini.
Celor care vor supraviețui, le va fi bine
Declarînd
că doar reforma antisocială a pensionării va salva sistemul de pensionare din
Moldova, premierul Pavel Filip recunoaște astfel totala impotență a Guvernului
și a întregii puteri corupte din Republica Moldova. În calitate de stimulent
excitant, FMI propune credite, însă pentru ele Guvernul trebuie să plătească cu
bunăstarea cetățenilor din categoria așa-numitei a treia vîrstă.
Experții, —
în temei, cei străini, – susțin că, în cazul în care nu va fi înfăptuită
reforma, peste cîțiva ani, sistemul de pensionare se va prăbuși. Iar premierul
susține că totul se face, chipurile, pentru ca pensionarii să poată duce o
viață demnă. O spune, însă, cu o rezervă: înainte ca să trăiască mai bine decît
astăzi, ei vor trebui să trăiască ceva un pic mai rău decît astăzi. Iar celor
care le va reuși să supraviețuiască acest «un pic mai rău», peste zece ani le
va fi mai bine.
Ramolirea sistemului de
pensionare este condiționată de cîțiva factori. Unul din ele este migrația. Pe
parcursul ultimilor șapte ani, numărul cetățenilor care pleacă peste hotare nu
s-a micșorat, după cum promiteau guvernările alianțelor, ci dimpotrivă, a
crescut. Pe lîngă asta, din cauza impozitelor peste măsură de mari, mulți
patroni preferă ca partea cea mai mare a salariului s-o achite în plicuri. În
plus, unii producători ascund o parte din veniturile lor. Sunt doar cîteva
cauze din care bugetul de stat și bugetul asigurăii sociale nu primește sute de
milioane de lei. Să adăugăm la acestea furturile din mijloacele statului, care
ajung la miliarde.
Dar, ocolind problema furtului
miliardului și a falimentării sistemului bancar, Guvernul anume migrației în
masă îi atribuie rolul acelei bombe cu explozie întîrziată, care va arunca în
aer sistemul de pensionare. Populația aptă de muncă continuă să părăsească țara
și o parte considerabilă a cetățenilor Moldovei plecați nu mai revin la
baștină.
Conform practicii mondiale, unui
pensionar trebuie să-i revină 3-4 lucrători.
Conform statisticii, dacă în
anul 2000 corelația populația ocupată în cîmpul muncii — pensionari era în
Moldova 2,1:1, în 2010 — 1,8:1, acum respectivul raport cu greu ajunge la
indicele de 1,2:1, și această breșă continuă să crească. Vorbind despre
sistemul de pensionare, Guvernul nostru folosește anume acest argument în
calitate de atu. Dar nimic nu spune despre faptul ce anume a făcut guvernarea în
ultimii ani pentru a mări numărul locurilor de muncă și a-i întoarce pe
cetățenii noștri acasă de pe unde sunt plecați.
Timpul dumneavoastră a expirat
Proiectul sistemului de
pensionare, elaborat de Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei, în
opinia ministerului, propune o formulă clară de calculare a pensiilor. Ce-i
drept, deocamdată nu prea este clar cum va fi aplicată ea în practică.
«Pe nou»,
vom începe să ne primim pensiile din aprilie 2017. Chiar și cei care timp de
15-20 de ani au lucrat peste hotare și, deci, nu prea au investit mijloace în
fondul social, vor putea beneficia de pensii de vîrstă, acestea fiind, practic,
egale cu cele pe care le primesc oamenii care au lucrat în Moldova. În această
privință, specialiștii de la Ministerul Muncii au explicat că se propune să
fie efectuată o recalculare și a veniturilor obținute după anul 1999, la
nivelul veniturilor existente. Adică, a pensiilor celor care întreaga lor viață
au muncit în mod legal.
Aceasta
este, în esența ei, o reevaluare a pensiilor, care, conform datelor
Ministerului Muncii, va conduce la majorarea lor cu 5-25 procente. Dar asta nu
se va întîmpla imediat, ci pe parcursul a 10 ani. Adică, cei care s-au
pensionat în acea perioadă, peste zece ani vor avea mai mult de optzeci. În
condițiile vieții noastre de astăzi, oare cîți dintre pensionarii noștri vor
ajunge la o vîrstă atît de înaintată?
Acum să vorbim despre însăși
formulă. Mărimea pensiei va fi calculată reieșind din venitul din care au fost
defalcate impozitele corespunzătoare. Mai simplu, anume impozitele defalcate în
fondul de asigurare socială constituie viitoarea pensie a cetățeanului.
Potrivit noii formule, venitul va fi indexat în funcție de creșterea salariului
mediu pe țară. Va fi aplicat un coeficient pentru fiecare an de participare la
sistemul de asigurare socială. De aceea, susțin cei care au elaborat formula,
pentru cetățean va fi mai avantajos să se pensioneze cît mai tîrziu.
În cadrul unei emisiuni
televizate, consilierul principal pentru probleme de sănătate și dezvoltare
socială al prim-ministrului, Mircea Buga, a dat cîteva exemple de calculare a
pensiilor pînă la 1 aprilie 2017 și după asta. Conform spuselor dumnealui, dacă
o femeie cu vechimea de muncă de 27,5 ani și cu salariul mediu în toată
perioada respectivă de 1313 lei va ieși la pensie în decembrie anul curent,
mărimea acesteia va fi de 872 de lei, în această sumă intrînd și indexarea din
aprilie cu 6,8% și adaosul de 12% în perioada de după 1999. Dar dacă această
femeie se va pensiona după 1 aprilie 2017, ea va primi imediat o pensie de
1174 de lei.
Și încă un
exemplu adus de domnul consilier. Dacă vechimea în muncă e de 33 de ani, iar
salariul mediu — de 1892 de lei, pensia calculată în decembrie 2016 va fi de
950 de lei, pe cînd, fiind calculată după 1 aprilie 2017, mărimea ei va fi de
1862 de lei. Adică, — chipurile, — cîștigă cetățenii care se vor pensiona după
1 aprilie. Cei care s-au pensionat mai devreme, chiar și cu indexările
pensiilor, nicidecum nu vor ajunge să aibă pensii de aceeași mărime. În acest
caz, despre ce fel de dreptate este vorba?!
Și încă
ceva. Dacă e să continuăm tema simplității formulei, să luăm în calcul faptul
că, pensionîndu-se, omul va primi atîta cît a transferat în fondul de asigurare
socială. În cîți ani trebuie să împartă el această sumă? Cinci, zece,
cincisprezece? Nici un om, pensionîndu-se, nu poate ști cît mai are de trăit
după asta. Sau într-un careva moment, cînd banii acumulați se vor epuiza,
pensionarului i se va spune că, gata, timpul lui a expirat?!.. Cîte cineva va
pleca fără întoarcere chiar înainte de a ajunge la timpul odihnei binemeritate.
În acest caz, ce se va face cu banii acumulați de dînsul în fondul de
pensionare?
În goană după pensii
În timp ce principalele
«subtilități» ale reformei sistemului de pensionare sunt ascunse sub frazele
generale ale funcționarilor despre pensii echitabile și demne, oamenii de rînd
se gîndesc dacă vor ajunge să trăiască pînă la atingerea vîrstei de pensionare,
odată ce va fi mărit censul de vîrstă și vechimea de muncă.
Vechimea de
muncă este mărită de la 30 la 33 de ani pentru femei și de la 33 pînă la 36 —
pentru bărbați. Se poate presupune că cetățenii noștri se vor strădui să
lucreze, cum se spune, pînă la victorie. Cu alte cuvinte, pînă nu vor fi
alungați sau pînă nu vor fi scoși cu picioarele înainte. Dar asta în cazul în
care vor avea de lucru și în cazul cînd starea sănătății le va permite să
lucreze. În caz contrar, vor primi pensie de invaliditate. Interesant, prin ce
formulă va fi calculată aceasta?
Reforma
prevede și mărirea vîrstei de pensionare. Femeile vor ieși la pensie la 62 de
ani, iar bărbații — la 65. Experții autohtoni și, — principalul! — cei străini
menționează că asta, chipurile, se face pentru stabilitatea reformei sistemului
de pensionare. Tot ei remarcă un nivel de neînchipuit al duratei vieții, care,
potrivit lor, în 2015 a
fost de 71,5 ani. Și acest nivel, ne asigură experții, va crește. Asta chiar
dacă, în prezent, durata vieții în Moldova e mai mică decît în țările europene în
care censul de pensionare este majorat.
Chiar însă și la această durată
a vieții, care în cazul bărbaților alcătuiește 67,5 ani, iese că bărbatul va
lucra pînă la vîrsta de 65 de ani, va avea o vechime de muncă de 36 de ani,
după care va mai trăi doar încă 2,5 ani. Se poate întîmpla că el în general nu
va ajunge să trăiască pînă la vîrsta de pensionare. Nu prea seamănă să fie cu
adevărat cel mai echitabil sistem de pensionare…
Coada străină
Autorii reformei sistemului de
pensionare nu uită să tot repete că la crearea acestui document n-au participat
în mod direct nici Banca Mondială, nici Fondul Monetar Internațional. Dar coada
străină a «partenerilor de dezvoltare» se simte în toate — și la nivelul
discuțiilor particulare, și în recomandațiile oficiale insistente ale țărilor
donatoare.
Încă în scurta aflare a lui
Chiril Gaburici în funcția de prim-ministru, el a primit un document transmis
prin ambasadorii țărilor occidentale — o notă informativă din partea
partenerilor de dezvoltare ai Moldovei. În aceasta se afirma că, în prezent,
sistemul de pensionare existent în Moldova prevede plăți neadecvate. Iată de
ce, în următoarele 12 luni, este necesar să fie efectuată o reformă a acestui
sistem, care, pentru început, să prevadă nivelarea vîrstei de pensionare pentru
bărbați și femei, aceasta urmînd să fie de 62 de ani. În următorii ani, vîrsta
de pensionare pentru femei și bărbați trebuie să fie mărită pînă la 65 de ani.
Anul recomandat pentru
respectiva reformare a sistemului de pensionare demult a trecut și, după cum se
vede, asemenea «mesaje» primește și actualul prim-ministru, Pavel Filip. Nu e
greu să-ți dai seama că semnarea noului acord cu FMI a fost condiționată de un
șir de angajamente de efectuare a diferitelor reforme, printre care și cea a
sistemului de pensionare, fiind vorba, desigur, și despre majorarea censului de
vîrstă.
Și, în general, se creează
impresia că reforma, în multe privințe nefinisată, a fost în mod grabnic
aprobată de Guvern doar pentru a mări pragul de pensionare și, astfel, a-și
face dare de seamă în fața FMI. Doar bugetul de stat are găuri de miliarde, pe
care Guvernul intenționează să le acopere cu ajutorul unor credite străine.
Printre altele, nici pe departe în toate țările europene pragul de pensionare e
de 65 de ani, ci doar în acele în care există în înalt nivel de trai. Nivel la
care cetățenii Moldovei, ne dăm seama cu toții, pot doar să viseze.
Națiune care îmbătrînește
Cu pensia de astăzi este
imposibil să trăiești, iar la cea din viitor nu se știe dacă vei ajunge. Într-o
atare situație s-au pomenit în Moldova pensionarii și oamenii care se apropie
de ieșirea la pensie. În plus, noi cu toții ne-am pomenit în fața unui fapt
incontestabil — națiunea îmbătrînește, iar să rețină tineretul acasă, nimeni nu
se găndește.
În anul 2000, coeficientul îmbătrînirii
demografice în Moldova se afla la nivelul de 13,6%, în 2013 — de 15,7%, în 2014
— de acum de 16,2%. Cu alte cuvinte, populația noastră a început să îmbătrînească
activ în anii guvernării liberal-democratice.
Numărul oamenilor în etate
crește, ei n-au cu ce să fie hrăniți — de aici pornesc programele antisociale
din ultimii ani, direcționate spre micșorarea duratei de viață a oamenilor în
etate.
La începutul lui 2015, pensia
medie de vîrstă alcătuia 1191,8 lei, din 2011 crescînd doar cu 32%. Anul
trecut, minimumul mediu de existență pentru pensionari a fost de 1437,4 lei.
Deci, acoperirea lui cu pensia medie de vîrstă alcătuiește circa 83%. Ar fi
bine ca cel care a stabilit suma minimumului de existență să încerce el însuși
să trăiască cu acești bani.
Poporul și slugile lui
Dacă ar fi ca pensiile să se
calculeze în mod echitabil, ar fi necesar ca pensiile deținătorilor puterii,
dacă să nu fie egalate (asta tot n-ar prea fi pe dreptate), cel puțin, ca
mărime, să fie apropiate în mod considerabil de pensiile cetățenilor de rînd. O
asemenea reformă a sistemului de pensionare ar consimți-o majoritatea
cetățenilor Moldovei.
Și încă ceva… să se fure mai puțin. Să fie recuperat nu doar miliardul
al cărui furt n-a putut fi ascuns de societate. Să fie întoarse și alte
miliarde sustrase din mijloacele statului, care au nimerit și mai continuă să
nimerească în buzunarele celor ce dețin puterea în stat.
Natalia Lujina
скачать dle 10.6фильмы бесплатно