Economie pe seama viitorului
РУС. MOLD.
» » Economie pe seama viitorului

Economie pe seama viitorului

4-05-2017, 14:05
Viziuni: 173
  
Versiunea de tipar   
Economie pe seama viitoruluiRegimul de la guvernare confirmă faptul că Moldova nu mai are nevoie de oamenii cu carte
Cu fiecare an, în instituțiile de învățămînt din Moldova se reduce numărul locurilor bugetare.  Unde mai pui că această tendință se atestă nu doar în cadrul instituțiilor de învățămînt superior, dar și în colegii, școli profesionale. Vine timpul cînd profesia la alegere poate fi obținută doar contra bani.

Profesie forțată

Așa cum a comunicat Sputnik, Ministerul uncii, Protecției Sociale și Familiei a lansat spre discuții publice proiectul legii cu privire la comanda guvernamentală în educație pentru anii 2017 – 2018. Potrivit documentului, Guvernul este gata să achite cu 1938 de locuri mai puține decît în anul de învățămînt care se încheie. Totodată, cea mai considerabilă reducere se va opera anume în sistemul de învățămînt superior. 1190 de tineri vor fi lipsiți de posibilitatea de a beneficia de studii gratuite.  

S-a constatat că în Moldova sînt mai mult decît suficienți economiști și juriști. Mulți ani la rînd, aceste specialități s-au bucurat de o popularitate sporită. În schimb, așa cum a fost întotdeauna, nu ajung specialiști în medicina generală. Ministerul Sănătății a calculat că pentru această specialitate este necesar de a oferi 366 de locuri bugetare. În colegiile medicale vor fi rezervate 650 de locuri bugetare pentru pregătirea personalului medical de grad mediu și inferior. Însă, așa cum demonstrează practica, Asistentele medicale, care primesc salarii mizere, nu se rețin timp îndelungat în sistemul de sănătate. Majorarea simțitoare a salariilor lucrătorilor medicali, de facto, a vizat doar conducătorii de rang înalt – managerii și administratorii. Asistentele medicale și infirmierele primesc, în continuare, foarte puțin.  Rămîne să fie modest și salariul medicilor de familie, în special, a celor care activează în localitățile rurale.

În colegiile din republică, de asemenea, cu fiecare an se reduc locurile bugetare. La etapa actuală, statul este gata să achite studiile a 796 de specialiști în sfera agriculturii. În opinia funcționarilor din cadrul ministerului, continuă să fie solicitați inginerii, constructorii, business-administratorii, care ar putea studia în cadrul colegiilor.

Cele mai multe locuri bugetare, circa opt mii, statul le oferă în cadrul școlilor profesionale. Anume aici, vor primea studia gratuit viitorii specialiști în domeniul electronicii, automatizării, prelucrării metalelor. De asemenea, statul este gata să achite studiile viitoarelor cusătorese, viitorilor bucătari și constructori.

Cifre pentru comparație

Urmărind procesul de distrugere a sistemului educației, logic apare necesitatea de a compara vremurile actuale cu perioada în care statul era guvernat de Partidul Comuniștilor din Moldova.  În acei ani, nimeni nici nu-și putea imagina că este posibilă reducerea locurilor bugetare în sistemul educației.

Dimpotrivă, în anii de guvernare a Partidului Comuniștilor, în domeniul învățămîntului se făceau investiții de perspectivă îndelungată. Pentru a crește un cetățean demn, un patriot și un profesionist, sînt necesare surse deloc puține și pe care, în acei ani, guvernarea le oferea. Oare se pot face economii pe seama generației tinere ?!

În perioada corespunzătoare, cheltuielile statului pentru educație au fost majorate de 7 ori, în 2008 cota cheltuielilor statului în educație au constituit 8,7 la sută din PIB. Totodată, educarea personalității începea încă din grădiniță.

PCRM acorda o atenție considerabilă tinerilor studenți. Numărul locurilor bugetare în universități creștea simțitor în fiecare an. În 2005 erau 7048 de locuri, în 2006 – 7835, în 2007 – 8275, în 2008 – deja 10 785. Se presupunea că universitățile de stat vor trece la sistem bugetar total, iar studiile superioare vor fi accesibile pentru toți, nu doar pentru cei aleși.

În anii de guvernare a PCRM a cescut considerabil numărul beneficiarilor de burse în cadrul instituțiilor de învățămînt superior și mediu – de la 1 februarie 2005, numărul bursierilor a crescut de la 40 % la 70 %. La fel, au crescut și bursele. În 2005 – cu 20 la sută, în 2006 – cu 25 la sută, în 2007 – cu 35 la sută, în 2008 – cu încă 15 la sută comparativ cu nivelul anului precedent. În total, în perioada anilor 2001 – 2009, bursele au crescut de 7 ori.

Distrugerea consecventă

Încă un an școlar ajunge la final. Sîntem foarte aproape de o nouă sesiune a examenelor de bacalaureat. Și, din nou, liceenii au intrat în panică. Unii fac ore suplimentare intensive la disciplinele de profil. Alții, pur și simplu se încred în soartă.

Anul trecut, examenele la bacalaureat au fost ”cu succes prăvălite” de jumătate din numărul absolvenților. Unii vor risca să încerce să susțină examenele în acest an, alții au renunțat la asta. În orice caz, înscrierea la universitate în bază bugetară, în condițiile în care se reduc absolut locurile bugetare, devine din ce în ce mai complicată chiar dacă rezultatele în diploma de absolvire denotă excelență.

Ministerul Educației de la noi, în frunte cu miniștrii liberali,  u poate fi acuzat de neconsecvență. Deja de cîțiva ani, această instituție promovează programul de distrugere a sistemului educațional din Moldova. Optimizarea liceelor și gimnaziilor, lichidarea a zeci de clase, înăsprirea examenelor la gradul de bacalaureat, reducerea locurilor bugetare ... Toate aceste lucruri sînt foarte bine gîndite. Învățămîntul în Moldova va fi cu plată, or, el nu va exista în general.  

La drept vorbind, deja de pe acum, încearcă să facă uz de cotele educaționale propuse Moldovei de către alte state. Conform unor calcule modeste, anual, pînă la șase mii de studenți pleacă din țară în baza acestor cote. Adică, avem nu doar asupra a ce medita, dar avem toate motivele să batem toate semnalele de alarmă.

Conform calității – nesatisfăcător

Studenții din cadrul universităților din Moldova sînt nemulțumiți de calitatea învățămîntului superior

În ultimii ani, studenții din cadrul instituțiilor de învățămînt superior, tot mai des, își exprimă nemulțumirea în legătură cu nivelul de calitate a procesului educațional.  Atunci cînd studiile sînt oferite gratuit, beneficiarii se văd nevoiți să tacă respectînd principiul conform căruia calul de dar nu se caută în gură. Însă, la ora actuală, cînd universitățile trec alert la sistemul contractual, iar cunoștințele devin marfă pentru care trebuie să plătești, cumpărătorii vor ca această marfă să corespundă prețului.

Putem presupune că tineretul de astăzi are cerințe prea mari, inclusiv, față de corpul didactic din universități. Însă, poate că de facto, programele universităților din Moldova, rescrise de zeci de ori, completate și refăcute din nou, nu mai corespunde deja realităților contemporane. Poate că și unii pedagogi s-au dezamăgit în munca lor, inclusiv, dascălii  cărunți a căror profesie a fost umilită, după ce s-a călcat în picioare tot ce a fost mai bun în sistemul educației, iar profesorii au fost condamnați la existență mizerabilă.

Studenții, la rîndul lor, afirmă că în sistemul învățămîntului superior înflorește cumetrismul și corupția. În colectivele de profesori ajung oameni care nu strălucesc de talent profesoral și țin lecții plictisitoare și care nu au nicio utilizare practică. Uneori, din cauza lipsei de personal, unii profesori țin lecții combinate și, de foarte multe ori sînt verzi în materie. În programul educațional se includ prea puține cunoștințe practice, iar baza materială a multor universități lasă de dorit.

Unii studenți spun că-și continuă studiile doar pentru a primi diploma, așa pentru ca să fie, iar cunoștințele adevărate se obțin mai ușor în procesul de producere. Diploma, însă, iese a fi prea scumpă. Pentru că, de foarte multe ori, pe lîngă contribuția oficială, studenții se văd nevoiți să dea mită profesorilor pentru note mai bune n matriculă. Prăvălirea sesiunii poate însemna exmatricularea, respectiv, banii cheltuiți în perioada precedentă, au fost aruncați în vînt. Și timpul la fel. Apropo, de cele mai multe ori, mită impun profesorii care citesc cele mai plictisitoare lecții.

Totodată, studenții vorbesc și despre faptul că în universități au mai rămas pedagogi  fideli profesiei lor. De asemenea, mai avem și absolvenți cu care Moldova se poate mîndri. Deocamdată, mai avem...

Natalia Ustiugovaскачать dle 10.6фильмы бесплатно
Рейтинг статьи: