Concluzie arbitrară
РУС. MOLD.
» » Concluzie arbitrară

Concluzie arbitrară

22-06-2017, 11:55
Viziuni: 147
  
Versiunea de tipar   
Concluzie arbitrarăÎn condițiile actualului nivel de dezvoltare democratică a Moldovei și Georgiei, sistemul electoral mixt este favorabil doar pentru partidele de la putere
 
Asta reiese din concluziile făcute recent de experții Comisiei de la Veneția după examinarea proiectelor de legi privind modificarea sistemelor electorale din Georgia și Moldova la solicitarea parlamentarilor din aceste țări.

Această relatare a făcut-o Ina Șupac, președinte al fracțiunii Partidului Comuniștilor în Parlamentul Republicii Moldova, în interviul său exclusiv pentru ziarul «Comunistul».

— Doamnă Șupac, săptămîna trecută ați făcut o vizită în Georgia. Spuneți-ne, Vă rog, ce scop a avut această vizită?

În perioada 12-16 iunie, o delegație din Republica Moldova a fost la Tbilisi pe linia unui proiect al Uniunii Europene, prin care să putem lua cunoștință de experiența organelor electorale și de particularitățile sistemului electoral din Georgia. În fruntea respectivei delegații moldovene s-a aflat Alina Rusu, președinte al Comisiei Electorale Centrale, iar din componența ei au făcut parte reprezentanți ai diferitelor fracțiuni parlamentare, precum și colaboratori ai CEC.

Programul vizitei a fost plin de conținut: întîlniri cu deputați din Parlamentul georgian, cu conducătorii CEC din Georgia, cu președinți ai comisiilor electorale de circumscripție și de sector. Cît mă privește, am avut și întîlniri cu reprezentanți ai cîteva partide extraparlamentare de opoziție din Georgia.

— Ce fel de sistem electoral funcționează acum în Georgia?

În prezent, în Georgia funcționează sistemul electoral mixt. Din Parlamentul de acolo fac parte 150 de deputați, 73 din aceștia fiind aleși în circumscripțiile uninominale majoritare, iar celelalte 77 de mandate sînt împărțite conform sistemului proporțional între acele partide politice, care au depășit pragul electoral de 5 %.
 
În total, pe lista alegătorilor din Georgia se numără 3 milioane 700 mii de oameni. Dar, după cum au recunoscut în timpul discuțiilor mulți dintre politicieni, circa un milion de georgieni se află peste hotarele țării. Pe noi, desigur, această informație nu ne-a uimit, deoarece, cu regret, avem aceeași stare de lucruri în țară. Totodată, pot participa la votare doar acei cetățeni de peste hotare ai Georgiei, care se află la o evidență consulară oficială. Iar numărul acestei categorii de cetățeni ajunge doar la vreo 50 de mii.

— Și care este atitudinea georgienilor față de acel sistem mixt pe care nouă, în Moldova, încearcă să ni-l impună Partidul Democrat împreună cu socialiștii?

E paradoxal, dar la 16 iunie, la ședința sa, Comisia de la Veneția a examinat două proiecte de lege opuse unul altuia — unul din Moldova, iar celălalt din Georgia. Cît privește proiectul de lege al Moldovei, după cum se știe, prevede trecerea de la sistemul electoral proporțional la cel mixt. Pe cînd proiectul de lege al georgienilor, din contra, propune revenirea la sistemul proporțional, renunțîndu-se la cel mixt.

Cu alte cuvinte, prin propria experiență, georgienii au cunoscut tot «farmecul» sistemului mixt, după care acum vor să scape de acesta și să revină la alegeri în baza listelor de partid. Cauza principală e clară și e de înțeles. Sistemul mixt este avantajos doar pentru un singur partid, și acesta e partidul care deține puterea. Trageți și dumneavoastră concluziile de rigoare: la ultimile alegeri parlamentare din 2016, partidul guvernant «Visul georgian» («Грузинская мечта») a acumulat 48,6 % (44 de mandate) după listele de partid și 97 % (71 din 73 de deputați-uninominali) în circumscripțiile uninominale. Și, datorită victoriei sale aproape sută la sută în circumscripții, acest partid a obținut majoritatea constituțională în Parlament.

Printre altele, vă pot aduce ca exemplu încă două țări în care funcționează sistemul electoral mixt. În Ungaria, în 2014, partidul guvernant a obținut victorie în 96 de circumscripții uninominale din numărul lor total de 106, adică 90 %. La fel s-a întîmplat anul trecut și în Rusia, unde «Единая Россия» («Rusia unită») a avut 203 de deputați-uninominali din numărul total de 225 de circumscripții și, astfel, de asemenea a obținut majoritatea constituțională în Duma de Stat. Noi ținem foarte bine minte cît de mult, — și pe bună dreptate, — s-au indispus atunci tovarășii noștri din PCFR, doar, conform tuturor ratingurilor, ei au obținut la alegeri un procent mare, însă anume rezultatele din circumscripțiile uninominale (doar 7 deputați din aceiași 225) au influențat decisiv situația lor.

— Cum de autoritățile georgiene au făcut acest pas spre renunțarea la sistemul electoral mixt?

Dacă e să fiu sinceră, aflîndu-mă la Tbilisi, nu puteam să mă debarasez de impresia că, în pofida diferențelor între proiectul de legi moldovean și cel georgian, motivul este unul și același. La noi oligarhul Plahotniuc, iar la ei oligarhul georgian Ivanișvili caută prin toate mijloacele un colac de salvare cu ajutorul căruia să se poată menține la putere. Plahotniuc s-a asigurat cu sprijinul lui Dodon și al socialiștilor și dorește să introducă sistemul electoral mixt chiar și în pofida opiniei contrare a majorității forțelor politice din țară. Ivanișvili folosește nemulțumirea de sistemul mixt a majorității absolute a partidelor politice din Georgia și a propus să se revină la cel proporțional. Dar, concomitent, el a inclus în proiect două momente importante, care îi pot da șansa de a cîștiga următoarele alegeri parlamentare din anul 2020.
 
Este vorba despre un bonus ce va permite partidului care va acumula cele mai multe voturi să formeze guvernul și va interzice formarea unor blocuri electorale.

Totodată, trebuie să subliniem că, în situația dată, Georgia nu și-a găsit un Dodon al său și nici unul din partidele politice de acolo n-a sprijinit aceste două «inovații» ale partidului guvernant controlat de Ivanișvili.

— Care a fost verdictul Comisiei de la Veneția cu privire la proiectul de lege al georgienilor?

Comisia de la Veneția a avut aceeași abordare atît față de proiectul Moldovei, cît și față de cel al Georgiei. Luînd în calcul contextul politic al acestor țări, care se află aproximativ la același nivel de dezvoltare a democrației, Comisia de la Veneția le recomandă să organizeze alegerile în Parlament conform sistemului proporțional, iar alegerile președintelui țării să aibă loc în Parlament. Astfel, republica parlamentară va fi consolidată.

Totodată, în cazul Georgiei, experții europeni au manifestat o atitudine critică față de cei doi «colaci de salvare» pentru oligarhul local. Acum rămîne să vedem dacă autoritățile moldovene și cele georgiene vor lua în considerare opinia Consiliului Europei sau vor prefera să aleagă calea spre un regim totalitar.

COMUNIST.MDскачать dle 10.6фильмы бесплатно
Рейтинг статьи: