Doi
ani — pierduți pentru modernizarea europeană a țării
S-au împlinit
doi din ziua intrării în vigoare a Acordului de Asociere a Republicii Moldova
la Uniunea Europeană. Analiza tendințelor și rezultatelor generează concluzii deloc optimiste:
acești doi ani, ca și restul anilor din 2009 încoace, au fost pierduți în ceea
ce privește dezvoltarea țării noastre. Ba chiar, dimpotrivă, acești ani fac
parte din perioada de degradare pe toate dimensiunile a țării noastre.
La
realizarea unor asemenea scopuri strategice și ambițioase cum este modernizarea
țării conform standardelor europene nu poți sconta doar pe lozinci, care se fac
auzite de la diferite tribune guvernamentale, demonstrînd, în fiecare zi,
decalajul dintre vorbe și fapte, mai exact imitarea faptelor. Adevăratul curs
pentru modernizarea țării — este cursul bazat pe susținerea societății, cu
participarea societății, a unei societăți consolidate.
Acordul perfid
Așa a fost în perioada din 2002 pînă în 2009,
cînd euro-modernizarea era susținută de peste 70 % din populația Moldovei.
Cînd, în condițiile existenței opiniilor diferite, criticii libere, dar și
respectării suveranității țării și intereselor ei, conducerea Moldovei,
împreună cu societatea și mediul de afaceri, au demonstrat o dezvoltare a
vieții sociale, economice, culturale și spirituale în Republica Moldova.
În momentul semnării Acordului de Asociere de
către guvernul alianței, era deja clar că acest acord poartă un caracter
trădător. Pentru că toată activitatea anterioară a alianței de guvernare,
începînd de la acapararea puterii și utilizarea măsurilor ilegale pentru
confirmarea acesteia, inclusiv, alegerea ilegală a șefului statului, suprimarea
democrației moldovenești imature, lichidarea libertății cuvîntului prin
închiderea presei de opoziție și monopolizarea cîmpului mediatic — toate aceste
acțiuni au fost orientate spre evitarea controlului puterii de către societate
în ceea ce privește modernizarea țării.
De asemenea, toate aceste acțiuni au fost
întreprinse pentru a acoperi, cu promisiuni sonore, concesiile de suveranitate
și neutralitate, înflorirea corupției, hoția de amploare și incapacitatea la
fel de pronunțată în ceea ce ține de gestionarea treburilor statului și
promovarea intereselor naționale. În confruntarea geopolitică, declanșată de
structurile europene pe teritoriul Moldovei, minciuna și trădarea colosală au
servit drept plată pentru susținerea europeană și banii europeni. Iar
birocrația europeană s-a comportat în baza principiului: «Vai, e ușor să mă
minți, eu însămi sunt bucuros să fiu mințit!».
Anume această politică a puterii și standardele
duble ale birocrației UE, evaluările umflate ale rezultatelor primilor ani de
așa-numită guvernare pro-europeană nu s-a putut ascunde de poporul moldovenesc,
iar cursul european a început să piardă rapid popularitatea și încrederea
oamenilor, prăbușindu-se pînă la mai puțin de jumătate. Mai mult decît atît, o
atare politică de scindare socială, a generat tensiune în viața cetățenilor,
care s-a soldat cu conflicte și confruntări.
Amenințare în adresa suveranității politice și economice
Partidul Comuniștilor
din Republica Moldova a avut o atitudine foarte pretențioasă în ceea ce
privește procesul de semnare a Acordului. Noi am reușit să obținem ca textul
documentului să fie prezentat integral cel puțin deputaților din fracțiunea
noastră. Studierea documentului a confirmat cele mai rele îngrijorări pe care
le-am avut în ceea ce privește respectarea de către autorități a intereselor
Moldovei și poporului ei.
Partea politică a Acordului amenință
neutralitatea moldovenească, partea economică sacrifică interesele economiei
țării noastre în numele posibilității mitologice de a cuceri piața europeană de
consum cu 500 de milioane de cumpărători. În realitate însă, asigurarea
funcționalității și realizarea acordului calcă în picioare suveranitatea țării.
Protestele noastre împotriva unor asemenea
acțiuni, în totală conformitate cu metodele democrației AIE, au fost ignorate
și blocate pe plan informațional. Anume acesta a fost motivul de închidere a
postului de televiziune NIT, au încercat să acapareze ziarul Nezavisimaia
Moldova, au monopolizat spațiul mediatic.
Comuniștii au cerut
și au reușit să se întîlnească cu funcționari de rang înalt din cadrul UE, care
au participat la elaborarea acestui Acord, inclusiv, domnul Luc De Vinh. În
cadrul acestei întrevederi s-a confirmat că toate prevederile trădătoare ale
documentului au fost incluse la propunerea părții moldovenești.
De exemplu, atunci
cînd am întrebat, în cadrul întrevederii, de ce Moldova urmează să protejeze
1530 de denumiri geografie de băuturi spirtoase europene, iar europenii sunt de
acord să protejeze doar două denumiri — «Romanești» și «Ciumai», Luc De Vinh a
fost sincer mirat să afle că în Moldova sunt considerabil mai multe denumiri comerciale și a făcut trimitere la
delegația moldovenească care a participat la negocieri.
Președintele PCRM,
Vladimir Nicolaevici Voronin a expediat președintelui UE din acea perioadă,
domnul J.M. Barroso, scrisoare secvențe din care, astăzi publică, Ziarul
«Comunistul». Și a primit din partea lui o notă diplomatică care conținea
argumentările demult epuizate despre «posibilitățile de vis» pentru Moldova pe
piața europeană imensă. Și iată că astăzi, peste doi ani de muncă «asiduă»
pentru realizarea Acordului, savurăm din plin a ceste posibilități de vis.
Îngrijorările PCRM s-au confirmat
Iată cîteva cifre
selectate din surse oficiale. Dacă în 2008, sistemul nostru financiar se
poziționa pe locul 5 la nivel mondial la capitolul rezistență și stabilitate,
astăzi, avem trei bănci lichidate, inclusiv, una — preponderent cu cotă a
statului. S-a furat un miliard și, practic, tot cu atîta a crescut datoria
internă de stat. Întregul sistem bancar se clatină, fiind sub atacurile
permanente ale presei, experților angajați și funcționarilor internaționali.
Și ce ar putea autoritățile să demonstreze
populației? După intrarea în vigoare a Acordului, rata exportului din Moldova a
scăzut cu 461 mln. de dolari, cu 431 mln. de dolari a scăzut exportul în țările
CSI și doar 80 de mln. din această reducere au fost compensate prin creșterea
exportului pe piața celor 500 de mln. de consumatori a «posibilităților de vis»
din UE. Adică fiecare din acești 500 de mln. de consumatori și-a achiziționat o
margă din produse din Moldova în valoare de 16 cenți SUA.
În acest fel, prognoza despre pierderea
veniturilor din export, menționate în p.5 din scrisoarea lui V. Voronin
adresată lui J. Barroso, s-au confirmat. În răspunsul lui Barroso, accesul
companiilor moldovenești pe piața UE este condiționată de pregătirea acestor
companii de a corespunde cerințelor pieții europene. Însă toate acestea au fost
asigurate anterior prin acordul despre comerțul asimetric, care proteja piața
noastră internă de expansiunea mărfurilor occidentale. Acesta este doar un
singur exemplu de previziune clară a efectelor negative generate de semnarea
Acordului de Asociere cu UE — un document pripit, neglijent și necalitativ.
În același timp, din partea UE, în răspunsul la
scrisoarea lui V. Voronin, găsim «piesele vechi despre esențial». Barroso se
asigură și se acoperă cu un oarecare studiu independent, care promite, în
termen mediu, (timp de trei ani), perspective de creștere a exporturilor în UE
cu 16 %. În realitate, însă, în 2015, această creștere a fost de doar 7 %, care
nicidecum nu compensează prăbușirea generală a exportului și creșterea PIB în
proporție de 5,6 % doar din cauza realizării Acordului cu UE. În realitate,
după semnarea acestui acord, ritmul de creștere s-a prăbușit sub 5%, iar
volumul fizic al PIB, în general, s-a redus.
«Visul european» nu are să fie
Să revenim la
rapoartele revigorante ale guvernării. Pe 18 mai curent, «remarcabil expert» în
domeniul integrării europene din partea guvernării — Sergiu Sîrbu, a repetat,
în urma premierului Filip, minciuna despre îndeplinirea în proporție de 60 % a
foii de parcurs pe marginea acordului respectiv.
Însă, îndeplinirea
în proporție de 60 % — este atît de mult încît și societatea, și economia, și
sfera socială trebuiau să resimtă serios acest lucru și să aplaude din picioare
această guvernare. Asta înseamnă că din totalul de 200 de regulamente și
directive UE, prevăzute în Acord pentru implementare pînă în anul 2016,
trebuia, deja, să fie implementate 120 dintre ele.
Concretizez — nu înscrise în
legi și dispoziții, ci implementate. Însă în activitatea practică a guvernării
noastre nici măcar nu există un asemenea punct — monitorizarea implementării.
De aceea, în loc de aplauze se atestă o nemulțumire generală. Și iată că deja
80% din numărul populației consideră că țara noastră se îndreaptă într-o
direcție greșită.
Agricultura este în
recesiune, mediul de afaceri este constrîns, riscurile sunt tot mai mari și mai
multe, creditele se scumpesc, businessul trece în sfera tenebră, se deschid noi
perspective pentru corupție. Cercul se închide.
Investițiile se reduc,
ceea ce nu oferă posibilitatea de a sconta pe crearea locurilor de muncă în
viitorul apropiat. Dacă în perioada 2006 — 2008 de la 37 pînă la 38 % din PIB
se orienta în investiții, atunci în 2012 — 2014 — acest indice a fost de doar
24-25 %. Încetinirea procesului de dezvoltare este evidentă.
Toate aceste
lucruri se reflectă în viața oamenilor. Numai în anul 2011, din Moldova au
emigrat 2 704 persoane, iar în 2014, numărul acestora a fost de 4 187 și
procesul are tendință de creștere. Deja, astăzi, una dintre impedimentele în
calea investițiilor este lipsa oamenilor. Dar de unde să-i luăm dacă în
2008-2009, numărul școlilor profesionale era de 75, iar în 2015-2016 — s-a
redus pînă la circa 47. Numărul specialiștilor pregătiți în acest școli a fost
de 24,2 mii și, respectiv, 16,1 mii.
Gradul de încadrare a copiilor în sistemul
de învățămînt — primar și gimnazial — a constituit, în 2014-2015, 92,4% și,
respectiv, 86,8% fiind în scădere cu 1,5 și 2,5 puncte procentuale. Și aceasta
este abordare europeană? Acesta a fost domeniul de activitate a M. Sandu —
marea luptătoare pentru valorile europene.
Baza ocrotirii
sănătății publice se reduce. Politica parteneriatului public-privat,
implementată în sectorul sănătății, duce la scumpirea serviciilor medicale, împiedică
investițiile publice în domeniu. Controlul asupra prețurilor la medicamente a
fost pierdut, deficitul celor mai necesare preparate este tot mai accentuat.
Toate aceste lucruri pot fi confirmate cu cifre din surse oficiale, dar și așa
sunt mai mult decît suficiente în acest comentariu.
* * *
Am utilizat doar
unele cifre din cele care sunt legate, nemijlocit, de «dezvoltarea și viitorul
prosper» al Moldovei, de promisiunile atît de generoase ale guvernării
«pro-europene» și birocraților europeni, care susține această guvernare și o
protejează de propriul ei popor.
Cei doi ani de
realizare a Acordului de Asociere au rămas în urmă. Cel care va spune că viața
a devenit mai bună, mai liberă, mai bogată, mai spirituală, că sunt mai
convinși în ceea ce privește soarta copiilor noștri, că bătrînii noștri au
încetat să mai lupte, din răsputeri, pentru supraviețuirea lor fizică, că ne-am
apropiat de stilul european de viață, așa cum spunea «marele strateg» — să
arunce primul cu piatra în mine.
Din scrisoarea Președintelui PCRM Vladimir Voronin
Preşedintelui Comisiei Europene José Manuel Barroso
Acordul nu contribuie la dezvoltarea
Republicii Moldova şi modernizarea reală a acesteia.
Partidul Comuniştilor şi fracţiunea în
Parlament evidenţiază un şir de prevederi ale Acordului în cauză care sînt
categoric inacceptabile.
În primul rînd,
unificarea într-un singur document al politicului şi economicului fac
imposibilă realizarea acestora unul independent de altul.
În al doilea rînd,
partea politică a Acordului, care prevede obligaţini pentru Republica Moldova
de a acţiona în conformitate cu politicile UE în domeniile securităţii şi
apărării, contravine Constituţiei Republicii Moldova, care consfinţeşte
neutralitatea statului nostru.
În al treilea rînd,
mecanismele de apărare a intereselor uneia dintre părţi pe teritorul alteia nu
sînt limitate cu nimic şi nu ţin cont de drepturile suverane ale Moldovei.
În al patrulea rînd,
gestionarea procesului de implementare a Acordului nu prevede participarea
Parlamentului Republicii Moldova. Dimpotrivă, prevede crearea organelor
supranaţionale precum Consiliul Asociaţiei, Comitetul Asociaţiei şi altele,
deciziile cărora poartă un caracter obligatoriu. Aceasta contravine
principiilor suveranităţii statului nostru.
În al cincilea rînd,
Acordul cu privire la Zona de Liber Schimb Aprofundată şi Cuprinzătoare oferă
beneficii unilaterale statelor UE şi reprezintă un pericol pentru vulnerabila
economie moldovenească , atît în perspectivă scurtă, cît şi medie.
În al şaselea rînd,
proiectul Acordului nu oferă perspective pentru reintegrarea ţării. Dimpotrivă,
aduce acestui proces, care este şi aşa complicat, dificultăţi noi.
În al şaptelea rînd,
în asemenea proiect care ar părea atotcuprinzător, nu sînt examinate chestiuni
importante şi principiale de ordin social.
12 iunie 2014.
Oleg Reidman, deputat din partea PCRM
скачать dle 10.6фильмы бесплатно