Continuarea
subiectului cu privire la Acordul de bază dintre Republica Moldova și Federația
Rusă
Cum s-a
remarcat, deja, în ediția precedentă, odată cu accederea comuniștilor la
guvernare, în țara noastră, procesul de negocieri în vederea semnării celui mai
important document politic, s-a activizat considerabil comparativ cu perioada
anterioară. Cu
toate acestea, asta nu înseamnă că absolut toate au mers ca pe roate.
Mai întîi de toate, era necesar de a
depăși neîncrederea în raport cu Moldova din partea Rusiei. Atitudine formată
în perioada guvernării președinților Snegur și Lucinschi. Astăzi, puțină lume
are nevoie de demonstrații ca să înțeleagă că cei 10 ani sunt considerați
pierduți pentru statul moldovenesc — în plan politic, social și economic.
În sfera relațiilor internaționale, de
asemenea, nu aveam cu ce ne mîndri. Ceea ce se numea atunci stabilirea și
dezvoltarea relațiilor cu comunitatea internațională, în esență, era o supunere
înrobitoare și necondiționată în fața emisarilor europeni și a celor de peste
ocean. Ceea despre ce se spunea că este o renaștere și aprofundare a relațiilor
cu România, în realitate, reprezenta în sine distrugerea consecventă a
propriului stat, care de-abia își căpătase independența. Evident, toate aceste
lucruri erau și în atenția Rusiei.
În rezultat, partea
rusă și-a creat impresia că autoritățile moldovenești, chiar dacă au inițiat
negocierile pentru semnarea Acordului de bază, nu manifestă dorință de a ajunge
pînă la semnarea documentului. Conducerea Moldovei de la sfîrșitul anilor 90,
permanent, se uita prin altă parte, se tot agita, nicidecum nu putea decide
asupra formulării definitive a textului Acordului cu Rusia.
După accederea
Partidului Comuniștilor la guvernare, conducerea țării noastre a manifestat o
abordate cu totul diferită. Foarte clar au fost formulate scopurile, realizarea
cărora era specificată în fiecare punct al Acordului politic cu Federația Rusă.
Principiile relațiilor bilaterale au fost, deja, specificate în preambulul
Acordului. În plan practic, elaborarea preambulului a constituit o etapă mai
complicată în cadrul procesului de negociere. Discuțiile pe marginea acestei
părți a documentului au durat patru luni de zile. Partea moldovenească a
insistat ca Rusia să recunoască integritatea teritorială a țării noastre în
granițele din august 1991. Acesta a fost scopul de bază al conducerii
Republicii Moldova. Iar scopul respectiv a reușit să fie atins pe calea
negocierilor directe dintre cei doi președinți — Vladimir Voronin și Vladimir
Putin.
Cum î-și amintește, astăzi, Vladimir Voronin,
«acesta a fost scopul meu de bază, și eu, împreună cu Vladimir Vladimirovici (Putin
— autor) am reușit soluționarea acestei chestiuni. Asta a fost cel mai
important. Dacă Putin nu venea în întîmpinare în această privință, nu cred că
aș fi acceptat să semnez documentul».
* * *
Rezultatele
semnării Acordului de bază au început să apară, practic, imediat cu intrarea în
vigoare a documentului. Și, practic, în toate sferele. Procesul de negocieri
pentru reglementarea transnistreană a fost scos din linia moartă, inclusiv,
datorită sintagmelor preambulului, în care Rusia «în calitate de mediator și
garant în baza suveranității și integrității teritoriale a Republicii Moldova»
își confirmă «angajamentul în procesul de reglementare politică a problemei
transnistrene».
Acordul de bază a
înviat la propriu exportul producției moldovenești în Federația Rusă. A crescut
volumul investițiilor ruse în țara noastră. Evident, acest lucru a generat,
inclusiv, crearea a noi locuri de muncă. Gasterbaiterii moldoveni — iar în 2001
numărul acestora era de circa 660 de mii — au început să revină în Moldova; să
locuiască și să muncească acasă, să nu-și mai lase familiile, construindu-și
propria viață, dezvoltînd propria țară, să achite impozite în bugetul statului
nostru.
Colaborarea
economică bilaterală dintre Moldova și Rusia, exprimată în cifre, arată în felul
următor. În anul 2008, care a fost unul de criză pentru economia mondială,
cînd, în esență, se încheia al doilea mandat de guvernare a Partidului
Comuniștilor, schimbul comercial dintre țările noastre atinsese 1,79 miliarde
de dolari (apropo, acest indice se majorase, în raport cu 2007, cu 32,1%).
Exportul din Moldova în Rusia era egal cu circa 651,1 mln. de dolari (și, de
asemenea, crescuse în raport cu 2007, cu 32,9%).
În 2008, circa 40
de întreprinderi vinicole își exportau producția pe piața din Rusia. În volumul
exportului producției alcoolice moldovenești, Rusiei îi revenea cota de 35 %.
Se prevedeau
proiecte strategice comune foarte serioase. De exemplu, construcția celei mai
mari stații electrice care să funcționeze în baza gazului rusesc la Burlăceni,
nu departe de Vulcănești, care ar fi asigurat cu energie nu doar Moldova, dar
și statele balcanice. S-a ajuns la o înțelegere principială cu Iurie Lujkov, în
acea perioadă, primarul Moscovei — cu privire la livrările regulate a
producției moldovenești în capitala rusă cu nave de clasa rîu-mare, cu
capacitatea de 5-10 mii de tone, din Portul Giurgiulești pe canalul
Volgodonsk... La drept vorbind, și Portul Giurgiulești a fost construit grație
atragerii investițiilor rusești.
Trebuie de remarcat
că Acordul de bază cu Rusia a servit drept fundament pentru încheierea
ulterioară a peste 160 de acorduri moldo-ruse bilaterale. În noiembrie 2008, în
timpul vizitei de lucru a lui Vladimir Putin la Chișinău, a fost semnat
Programul de colaborare economică pentru anii 2009 — 2020, realizarea căruia ar
fi asigurat țării noastre un nivel de dezvoltare calitativ nou. Însă,
realitățile actuale denotă că, astăzi, Moldova s-a rostogolit cu mult în urma
nivelului de acum opt ani, atît în plan economic cît și în plan social-politic.
* * *
Principala caracteristică a conducătorilor care
au succedat comuniștii la guvernare în Moldova, este incapacitatea și chiar
lipsa de dorință de a pune în aplicare experiența și realizările predecesorilor
în ceea ce privește asigurarea bunăstării cetățenilor și consolidarea statului
moldovenesc.
Degradarea
relațiilor cu Federația Rusă a dus, practic, la compromiterea procesului de
reglementare transnistreană, pierderea piețelor estice tradiționale de
desfacere, creșterea numărului de imigranți pe fundalul reducerii dramatice a
numărului locurilor de muncă în Moldova. Așa-numita politică pro-europeană,
care este impusă în mod agresiv poporului moldovenesc, începînd cu 2009
încoace, de către alianțele liberal-democrate, a cufundat țara într-o criză
absolută pe toate dimensiunile — politică, socială, economică. Realizarea
proiectelor moldo-ruse a fost sistată. În esență, societatea moldovenească este
scindată. Ca și în anii 90, atitudinea tuturor comunităților internaționale în
raport cu Moldova este una suspicioasă, și chiar disprețuitoare.
Nu ne rămîne
decît speranța că țara noastră mai are încă o șansă să depășească această stare
de lucruri.
Iuri Dzeatcovschi
скачать dle 10.6фильмы бесплатно