Nu e buget, ci o rușine
РУС. MOLD.
» » Nu e buget, ci o rușine

Nu e buget, ci o rușine

10-06-2016, 09:23
Viziuni: 1 401
  
Versiunea de tipar   
Nu e buget, ci o rușineÎn cadrul ședinței Parlamentului din 9 iunie, deputatul din partea PCRM, Oleg Reidman, a supus unei critici dure proiectul bugetului propus pentru anul în curs. Site-ul  comunist.md propune textul complet al acestei luări de cuvînt.

”În sfîrșit, nouă cu dumneavoastră ne-a fost prezentat un document pe care majoritatea guvernantă îl numește proiectul bugetului țării noastre pentru anul în curs. Și din nou iresponsabilitatea Guvernului, cauzată de lipsa de control și de sancțiuni, care domnește la noi, e atît de mare, încît doboară la pămînt toți parametrii unităților de măsură, adică indicatorii de vitalitate ai Moldovei. Probabil, guvernarea încurcă responsabilitatea în fața poporului cu tremurul de genunchi în fața unui grup de capturatori ai statului,  care nu au nevoie nici de bunăstarea oamenilor și a țării, nici de dezvoltarea ei, ci doar de bunăvoința ”boierului” în persoana FMI și a altor organizații financiare internaționale.


Cei de la putere își pun toată speranța în faptul că va veni boierul și boierul  va decide. Ei speră că boierul, în loc să-i pedepsească în fața lumii, va da bani și noi nu vom muri de foame. Vedeți și dumneavoastră: de acum nu mai vorbim despre careva programe de dezvoltare ce ar opri tragica plecare în masă peste hotare a populației active din Moldova. În schimb, vedem că, doar conform planului, pentru cele mai indispensabile obligații nu ajung mai mult de 4 miliarde de lei. Guvernul contează că va primi acești bani din surse străine, iar ca rezultat va crește de 2,5 ori cota acestor împrumuturi în PIB, iar datoria externă va ajunge să fie mai mare de 1 miliard de dolari, astfel că noi va trebui să cheltuim doar pentru deservirea datoriei externe suma de 2 miliarde de lei, deci, cu 70 la sută mai mult decît anul trecut.


 Suma pe care trebuie s-o rambursăm pentru un asemenea ajutor crește mai mare decît cea care ni se împrumută. Principalul e că respectivul ajutor este folosit doar pentru consum, ci nu pentru crearea unor noi surse de avuție națională. Iar oamenilor le va fi și mai greu. De acum s-a planificat că nivelul de inflație va fi de 10,5%, iar salariul mediu lunar va crește doar cu 9,1%. Și această, să zicem așa, temperatură medie pe întregul spital este asigurată de aprofundarea procesului de fugă din țară a diferitelor categorii de lucrători.


Salariul în sistemul organelor de ocrotire a ordinii de drept (procuratură, judecătorii) crește cu o viteză cosmică, iar pentru ceilalți rămîne la același nivel. Și în asta constă reforma justiției? Perefrazîndu-l pe ”marele combinator” Ostap Bender, voi spune: cel care va simți rezultatele pozitive ale acestei reforme, să arunce cu pietre în mine.


Cîteva cuvinte despre profesionalismul funcționarilor din Guvern. Vine un viceministru al Protecției Sociale care, pare-se, a dormitat din cale afară de mult și din această cauză i-a lăsat în afara sistemului de protecție socială pe 36 mii de pensionari. Iar acum – ca să vedeți – respectivul își permite să inducă în eroare Parlamentul în ceea ce privește  necesitatea de mijloace pentru  corectarea acestei erori a ministerului, economisește pe seama pensionarilor mai mult de 40 milioane de lei, îi lasă pe cei 36 de pensionari cu o pensie de aceeași mărime ca și pînă la indexare, iar în loc să fie pedepsită pentru această gafă de neiertat, este mutată în fotoliul de director al Casei Naționale de Asigurări Sociale. Așa, vom ajunge tare departe…


Procesul bugetar este dezechilibrat. El este dereglat nu doar formal, ci și logic. Politica bugetară încă nu a fost aprobată, darea de seamă nu a fost analizată, iar bugetul este plasat ca și căruța înaintea cailor. Spuneți-mi, domnilor, cei din majoritatea guvernantă, care e conținutul de bază al acestui buget, cum se numește el? Buget al dezvoltării? Buget al stabilizării? Buget al stopării crizei? Buget al industrializării? Sau se numește cumva altfel? Unde este principala idee a acestui document? În ce constă ea? Referirile autorilor la faptul că instabilitatea politică a influențat formarea bugetului de stat nu sunt întemeiate. 

 

Oare puterea din mâinile actualei majorități de la guvernare a fost preluată de altcineva?  Sau ministerele Economiei și Finanțelor, ministerele sociale au trecut de partea majorității? Toată politica promovată în ultimii șapte ani este o politică distructivă și degradantă, despre orice domeniu ar fi vorba.

 

Dumneavoastră, majoritatea guvernantă, ați adus Moldova la asocierea cu Uniunea Europeană. Pentru ce ați făcut acest lucru? În ce constă respectivul proces? Încotro mergem noi?  În anul cînd a fost semnat Acordul de Asociere (2013), bugetul nostru alcătuia circa 8 miliarde de lei, iar anul acesta ( la doi ani după semnarea acordului) noi așteptăm doar 6,3 miliarde de dolari.

 

Creșterea volumului de exporturi, promisă de guvernare și de experții europeni, inclusiv de domnul Barrosu, acum turist, de facto, a ajuns să fie o descreștere cu o treime de volum. Investițiile pe termen lung au scăzut cu aproape jumătate de miliard de dolari,  adică, aproape cu o treime. Și acesta e viitorul nostru? Și desigur, o urmare a celor enumerate mai sus este reducerea cu 20% salariului nominal – de la 299 de dolari în anul 2013 la 239 de dolari acum.


Ca rezultat al politicii nefondate și, principalul, lipsite de sens, de profesionalism a guvernării, crește brusc datoria de stat, astfel fiind definitiv omorîte perspectivele dezvoltării noastre. În situația dată, dumneavoastră îndrăzniți să ne propuneți ca să votăm un asemenea buget. Noi, comuniștgii, în nici un fel de împrejurări nu ne vom permite să ne dăm voturile pentru un astfel de document”.скачать dle 10.6фильмы бесплатно
Рейтинг статьи: