Deficitul
bugetului de stat, propus de Guvern, constituie 4 miliarde de lei
Suntem, deja,
la jumătate de an… dar buget de stat nu avem… Nu înțeleg, ce jocuri fac
politicienii noștri, pe ce cărți mizează, însă, vara e «sub nas», iar țara
trăiește în lipsa celui mai important document economic al statului. Din ce surse trăim noi? Cîte surse
mai avem în rezervă (există oare această rezervă în general), ce ne putem
permite ca la sfîrșit de an să nu rămînem în pielea goală — cu exactitate nu
poate răspunde nici măcar Ministerul Finanțelor.
Cu găuri
în buzunare
Noi cu toții trăim peste capacitățile
buzunarului. Guvernul jură să majoreze salariile angajaților în medicină, să
achite odihna de vară a copiilor din familii social vulnerabile, se mai promit
încă multe alte lucruri… Dar din ce buzunar vor scoate autoritățile asemenea
surse? Bugetul de stat nu este de cauciuc, cu atît mai mult că nu este clar cît
constituie el ca atare. Este suficient de menționat că în ianuarie, veniturile
bugetului de stat al Moldovei au fost de 1 miliard 582,9 mln. de lei, iar
cheltuielile au constituit 2 miliarde 62,6 milioane de lei. În continuare,
situația nu este mai bună… Probabil, doar o asemenea țară cum este Moldova este
în stare să supraviețuiască în lipsa celui mai important document financiar al
țării. Săptămîna trecută, Guvernul, în sfîrșit, s-a dezmorțit și a aprobat
proiectul de lege cu privire la bugetul de stat. Cu ce s-a ocupat Cabinetul de
miniștri, care a raportat solemn despre primele 100 de zile de activitate, nu
este clar. Însă, s-a văzut că această constatare poartă un caracter pur
simbolic. În martie, premierul a «lansat o scuză» — chipurile, bugetul nu poate
fi aprobat pentru că ne așteaptă alegerile prezidențiale, care vor costa
poporul Moldovei bani buni. Acestea nu vor costa mai puțin decît alegerile
parlamentare, care, în 2014, au determinat statul să cheltuiască 52 milioane de
lei. Vom spune deschis — scuza este una pe cît se poate de proastă pentru că
bugetul presupune miliarde, iar cheltuielile pentru alegeri ar putea fi
calculate.
Apropo, bugetul nicidecum nu poate fi aprobat
din cauza faptului că există întrebări referitoare la accesările de granturi și
credite. Adică, noi, din start, ne planificăm viața reieșind din împrumuturi.
Cu alte cuvinte… trăim pe datorie. Și acesta este motivul pentru care Guvernul
a tras de timp în ceea ce privește adoptarea bugetului, în acest fel încercînd
să clarifice care va fi susținerea din partea donatorilor externi. La rîndul
lor, aceștia nu se grăbesc să sară în ajutor.
Autoritățile au încercat să acopere găurile din
buget din contul comercializării proprietății statului. Cel puțin așa au vrut
să creeze impresia. Proprietatea statului este vîndută «la ciocan», însă,
poporului nu-i este nici mai cald și nici mai frig, pentru că, de regulă,
obiectele pasibile privatizării, inițial, se aduc în prag de faliment, iar
ulterior, clar lucru, se vînd pe bănuți.
Privatizarea în Moldova este susținută
«cu ambele mîini» de Fondul Monetar Internațional. Apropo, proprietatea statului este proprietatea care ne
aparține nouă tuturor, adică poporului. Pe noi ne-a întrebat cineva dacă vrem
să vindem SA «Farmaco», sanatoriul «Sănătate» sau ÎS «Căile Ferate»? Încă
cîțiva ani de asemenea guvernare și Moldova va rămîne cu nimic doar cu
impozitele noastre, care pentru multe lucruri nu ajung. Impozitele noastre
constituie 28 miliarde de lei, cheltuielile pentru achitarea pensiilor și
salariilor ajung la circa 27 miliarde de lei. Și de unde vom lua bani pentru
restul cheltuielilor, spre exemplu, pentru cultură, medicină și educație?
Despre investiții, în general, putem să uităm.
Nu este
pentru prima dată
Istoria cu tergiversarea adoptării bugetului nu
este una nouă pentru Moldova. Și anul trecut, proiectul bugetului a fost
prezentat cu mare întîrziere — în luna aprilie. Atunci Guvernul și-a asumat
răspunderea în fața Parlamentului. Însă, din cîte se știe, asta nu a salvat
situația statului, ci — dimpotrivă.
În proiectul bugetului pentru 2016, aprobat de
Guvern, partea de venituri constituie 31,378 miliarde de lei, partea de
cheltuieli — 35,561 miliarde de lei. Se pare că deficitul de 4 miliarde de lei
nu intimidează pe nimeni. De asemenea, nici faptul că la sfîrșitul anului —
datoria internă a țării va depăși 21 miliarde de lei, iar datoria externă a
statului va sări peste 35 miliarde de lei. Cum reacționează la acest fapt FMI
și alți donatori străini? Privesc șiret și ne dau din deget …
Protecția de
popor
În timp ce guvernatorii noștri cheltuiesc banii
publici pe deplasări la Bruxelles și București pentru a cerși de la partenerii
«de dezvoltare» ceva bani în plus, Moldova continuă să trăiască. Sectorul agrar
nu poate aștepta mult ajutorul. Pămîntul nu poate rămîne neprelucrat, deși, în
Moldova, terenurile agricole neprelucrate se extind din ce în ce mai mult.
Evident, agricultorii, care ani la rînd, se confruntă cu secete severe, cer
ajutorul autorităților. Se pare, însă, că și în acest an, doar cei aleși vor
beneficia de suport financiar.
Agricultorii spun că nici un miliard nu este
suficient pentru dezvoltarea sectorului. Sunt necesare mult mai multe surse. În
acest an, pentru acordarea subvențiilor în agricultură au fost prevăzute surse
în valoare de 900 milioane de lei. Din nou, reieșind din faptul că ne vor ajuta
în acest sens donatorii din Uniunea Europeană, care trebuie (!) să achite 43 %
din suma sus menționată. Au ei, însă, nevoie de acest lucru? Europa nu are ce
face cu produsele ei alimentare. Apropo, din suma menționată de 900 de milioane
de lei, 45 de milioane constituie datoria față de agricultori pentru 2014, iar
440 milioane — datoria pentru 2015. Așa că rămîn doar 380 de milioane. Deloc
suficient.
Dacă e să ne referim la domeniul sănătății, inclusiv
la îmbunătățirea condițiilor de muncă și majorarea salariilor, în proiectul
bugetului nu s-au prevăzut surse financiare în acest sens. Chipurile, Cabinetul
de miniștri propune majorarea cu 13 % a cheltuielilor în educație și susținere
socială — dar toate astea sunt, deocamdată, doar pe hîrtie.
S-au majorat esențial articolele de cheltuieli
pentru susținerea ordinii publice (cu 22 % ) și apărare (cu 32 %). În primul
caz — este clar. Poporul este la limita răbdării, iar autoritățile se tem de
furia norodului, încearcă să se protejeze. Însă, cine este agresorul extern?
Or, din nou, se dă vina pe «mîna Moscovei»?
Istoria
ireală
Veniturile noastre sunt orientate spre
acoperirea cheltuielilor curente. Unde mai pui că sunt insuficiente. Ministrul
Finanțelor, Octavian Armașu a declarat că situația poate fi redresată prin
implementarea reformelor în administrația publică, care, apropo, la fel, va
costa destul de mult. Însă, de asemenea, nu sunt decît vorbe. Aparatul
organelor administrației publice centrale este în creștere — circa 6,5 mii de
oameni, iar salariile acestora vor fi mai mari decît ale profesorilor și
medicilor.
Încă pînă la examinarea proiectului bugetului
în Guvern, ministrul Finanțelor a declarat, în repetate rînduri, că dacă legea
bugetului pentru 2016 nu va fi aprobată, atunci, «profesorii se vor confrunta
cu rețineri de salarii, în casele cetățenilor nu va ajunge agentul termic, iar
mediul de afaceri nu va avea soluții pentru dezvoltare» ș.a.m.d. Guvernul și-a
tot tras pantalonii și a aprobat proiectul bugetului, în ce formă, însă — a
contat mai puțin. Ne-au spălat ochii și gata.
Economiștii au identificat atîtea carențe în
proiectul legii bugetului de stat, încît, chiar și unui elev îi este clar că
documentul nu este decît o ilustrație a «teoriei absurdului» propusă de Guvern.
Ecperții indică asupra faptului că proiectul bugetului se bazează pe prognoze
economice învechite. La elaborarea bugetului se presupunea că PIB-ul va crește
cu 1,5 %, însă, de facto — orientarea trebuie să fie de 1 % în cel mai bun caz.
Importul nu sporește cu 2 la sută — așa cum s-a prevăzut în proiect, ci,
dimpotrivă — se reduce cu circa 1 %. Nu s-a majorat nici inflația medie anuală
a cursului leului. Într-un cuvînt — toate sunt pe dos.
Menționăm încă o dată că o pătrime din
cheltuielile bugetului revin granturilor și creditelor. Ne-am cufundat atît de
mult în aceste credite că nu doar copiii noștri le vor răsplăti, ci și nepoții.
Iar ceea ce este absolut nedrept — creditele sunt accesate de Guvern, iar
datoriile trebuie întoarse de către popor. Și asta în condițiile în care nu
este bătut în cuie că finanțarea din exterior va avea continuitate…
Așa deci, Legea Bugetului pentru 2016 — nu este
altceva decît o istorie ireală relatată cu sfială de către Guvern. Urmează încă
să vedem cînd va ajunge proiectul în Parlament și cum va fi aprobat de către
legislatori…
Natalia Lujina
скачать dle 10.6фильмы бесплатно