În opinia experților PCRM,
măsurile prevăzute de «Foaia de parcurs RM-UE» și realizarea lor nu vor conduce la creșterea
bunăstării poporului Moldovei.
În cadrul unei mese rotunde care
a avut loc miercuri, pe 6 iulie, trei organizații nonguvernamentale — ADEPT,
EXPERT-GROP și Centrul de Resurse
Juridice din Moldova — au prezentat un raport intermediar privind monitorizarea
implementării «Foii de parcurs a
implementării reformelor prioritare RM-UE (martie-iunie 2016)», adoptată de Guvern.
Vladimir Voronin, președinte al Partidului Comuniștilor din Republica
Moldova, al treilea președinte al Moldovei, care a participat la această masă
rotundă, a dat o apreciere critică atît respectivei «Foi de parcurs», cît și acțiunilor de
realizare a ei, întreprinse de guvernarea de coaliție. Vladimir Voronin a atras
atenția asupra faptului că astăzi toți repetă concluzia făcută de PCRM cu patru
ani în urmă – și anume că Moldova este un stat capturat – pe cînd în «Foaia de parcurs» nici nu se pomenește
despre eliberarea din această captivitate a instituțiilor de stat – principalul
obstacol în calea modernizării europene a statului.
Ziarul «Comunistul» publică textul complet
al discursului lui Vladimir Voronin.
«De ce a apărut necesitatea acestei foi de parcurs? Și, în genere, ce
înseamnă ea și pentru cine a fost elaborată? Dacă am simplifica întrebarea, aș
răspunde că pentru cei care stau la volan, nu cunosc drumul și au nevoie de un
dispozitiv care se numește navigator. Și dacă țara noastră este condusă de un
guvern de diletanți, de oameni nepregătiți, probabil, anume ei au nevoie de
ajutorul navigatorului, care în cazul nostru se numește foaie de parcurs. Eu nu
întîmplător spun asta, deoarece și noi ne-am preocupat de modernizarea europeană
a țării și primul lucru pe care l-am făcut a fost crearea unui Consiliu
Național.
Mersul Republicii Moldova pe calea modernizării europene constituie scopul
imanent și obiectivul statului moldovenesc și al societății moldovenești. De
aceea e straniu faptul că «Foaia de parcurs» propusă pentru discuție este elaborată în baza «Concluziilor Consiliului Uniunii
Europene pentru probleme internaționale» din 15 februarie 2016, a
indicaților unor așa-numiți parteneri de dezvoltare și a recomandărilor unor
birocrați europeni. Și dacă-i să le spunem
lucrurilor pe nume, acest document, adică foaia de parcurs, a apărut din cauza
neprofesionalismului Guvernului.
E la fel de straniu și faptul că autorii (Guvernul), fără ca respectiva «Foaie de parcurs» să fie propusă și
societății pentru discuții largi, îndrăznesc să afirme că tot ceea ce prevede
ea corespunde tuturor așteptărilor cetățenilor Republicii Moldova. (E
suficient doar să intri în rețelele de socializare, ca această afirmație
categorică să-ți trezească îndoieli).
În opinia autorilor documentului și a «recenzenților europeni», reformele planificare
sunt, chipurile, necesare pentru asigurarea stabilității în țară (probabil,
mai degrabă se are în vedere stabilitatea menținerii la putere a actualelor
forțe politice guvernante), pentru reluarea relațiilor cu FMI și cu alți «parteneri» și pentru accelerarea
realizării Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană. Acordul de Asociere, al cărui proiect, după cum
țineți minte, ne-a fost trimis, ca și cum în bătaie de joc, doar într-un singur
exemplar și în limba engleză, nici nu s-a găsit de cuviință să fie tradus
pentru noi. Și acest proiect n-a fost pus în dezbatere nici în Guvern, nici în
Parlament, nici în societatea civilă. Din punctul de vedere al
intereselor societății moldovenești și ale statului nostru, toate cele trei
scopuri enumerate sunt, cel puțin, îndoielnice, dacă nu chiar ambigue.
Graba în realizarea «Foii de parcurs» propuse nu are nimic
comun cu prioritățile și dinamica reformelor, ea este dictată de dorința
arzătoare a guvernării noastre de a înșfăca cu amîndouă «colacul de salvare» al ei. Am în vedere
finanțarea Moldovei din exterior. Și dacă de bună seamă se propune scopul creșterii bunăstării Moldovei,
dezvoltarea ei pe calea modernizării europene, nu se procedează într-un
asemenea mod. Acordul de Asociere a fost semnat în pripă, el este politizat și
ne-a fost impus. Moldova nu este pregătită pentru asta. Acordul privind
comerțul asimetric, pe care l-am încheiat în anul 2008, era cel mai bun pentru
Moldova pentru următorii 20-25 de ani, deoarece ne permitea să desfășurăm
procesul de modernizare în toate aspectele, să creștem și calitativ, și
cantitativ. Dar, odată cu semnarea Acordului de Asociere, ne-am închis noi
înșine calea spre Europa, deoarece nu avem cu ce merge încolo. Și asta pentru
că în Moldova a fost distrus tot ceea ce a putut fi distrus. Și nici spre Est
nu putem să mergem, deoarece și acolo, după semnarea Acordului de Asociere,
atitudinea față de noi s-a schimbat.
Guvernarea ne propune această «Foaie de parcurs» ca o măsură de depășire a crizei social-politice și
economice în care ne aflăm, ea ascunzînd faptul că toate cauzele respectivei
stări de lucruri din Moldova rezidă în politica promovată de autorități și în
comportamentul lor, acestea reflectîndu-se în ignorarea legilor, inclusiv a
Legii Fundamentale – Constituția, și în numeroasele consecințe provocate de
neglijarea problemelor de caracter politic, economic și social cu care se
confruntă Moldova.
Asemenea compartimente ale «Foii de parcurs», cum ar fi combaterea corupției, reforma conducerii
administrative, libertatea mass-media, reforma justiției, reforma procuraturii,
capitolele privind Banca Națională și Comisia Națională pentru Piața Financiară
amintesc vindserfingul – o lunecare pe valuri, fără a te cufunda în adîncul
apei.
Între capitolele documentului nu există o legătură logică. Iar acțiunile
propriu-zise, în opinia noastră, presupun o eficiență mai mică decît costul
hîrtiei ce va fi folosită la realizarea acestora și la scrierea rapoartelor
despre îndeplinirea lor.
Astăzi, doar un om leneș nu repetă concluzia cu privire la faptul că
Moldova este un stat capturat, pe care PCRM și o parte din societatea noastră
au făcut-o încă în anul 2012. Astăzi, cu aceasta sunt de acord și așa-numiții
parteneri de dezvoltare. Ce-i drept, din punctul nostru de vedere, unii din
acești parteneri participă ei înșiși la această capturare. Probabil, anume din
acest motiv, în «Foaia
de parcurs»
nici nu se amintește despre eliberarea din captivitate a instituțiilor
statului, ceea ce, în opinia noastră, constituie principalul impediment în
calea modernizării europene a Moldovei.
Și birocrații noștri, și cei europeni trebuie să tragă învățăminte din
lecția referendumului care s-a desfășurat recent în Marea Britanie: luarea unor
decizii și respectarea lor de către un grup restrîns de la putere, fără o
susținere largă din partea societății, mai degrabă conduce la probleme, decît
la realizări. Încercările de a asigura prin acțiuni corupte majoritatea
reprezentativă pentru votarea deciziilor unui grup mic de persoane care au
capturat statul nu au nimic comun cu structura opiniei publice și a intereselor
societății.
În documentul supus discuțiilor nu și-au găsit loc anume acțiunile de
contracarare a capturării statului. Pe cînd anume aceasta este principala
sarcină politică în ceea ce privește
asigurarea condițiilor necesare pentru participarea reală a societății la
formarea în diferite sectoare a unor politici echilibrate și obținerea unui
larg sprijin din partea ei la traducerea în fapt a respectivelor politici.
PCRM posedă suficientă experiență și resurse profesionale pentru a aprecia
fiecare în mod separat, dar și luate în ansamblu măsurile prevăzute de «Foaia de parcurs», precum și realizarea
lor. Și, cu toată sinceritatea, trebuie să spun că nu-mi insuflă optimism nici
una, nici alta.
Se prea poate că un scop foarte îngust va fi atins,
și anume va fi obținută o careva finanțare din exterior. Probabil, birocrația
anume pentru asta, formal, are nevoie și de acest document, și de toate
acțiunile ce țin de promovarea lui, și de vînzoleala mediatică din jurul lui.
Toate acestea îi sunt necesare birocrației, cărei puțin ce-i pasă de scopurile
și nevoile atît ale societății, cît și ale Republicii Moldova în general»
скачать dle 10.6фильмы бесплатно