În
opinia experților PCRM, măsurile prevăzute de «Foaia de parcurs RM-UE» și
realizarea lor nu vor conduce la creșterea bunăstării poporului Moldovei
În cadrul unei
mese rotunde care a avut loc miercuri, pe 6 iulie, trei organizații
nonguvernamentale — ADEPT, EXPERT-GRUP și Centrul de Resurse Juridice din
Moldova — au prezentat un raport intermediar privind monitorizarea
implementării «Foii de parcurs a implementării reformelor prioritare RM-UE
(martie-iunie 2016)», adoptată de Guvern.
Vladimir
Voronin, președinte al Partidului Comuniștilor din Republica Moldova, al
treilea președinte al Moldovei, care a participat la această masă rotundă, a
dat o apreciere critică atît respectivei «Foi de parcurs», cît și acțiunilor de
realizare a ei, întreprinse de guvernarea de coaliție. Vladimir Voronin a atras
atenția asupra faptului că astăzi toți repetă concluzia făcută de PCRM cu patru
ani în urmă — și anume că Moldova este un stat capturat — pe cînd în «Foaia de
parcurs» nici nu se pomenește despre eliberarea din această captivitate a
instituțiilor de stat — principalul obstacol în calea modernizării europene a
statului.
Ziarul
«Comunistul» publică textul complet al discursului lui Vladimir Voronin.
«De ce a apărut
necesitatea acestei foi de parcurs? Și, în genere, ce înseamnă ea și pentru
cine a fost elaborată? Dacă am simplifica întrebarea, aș răspunde că pentru cei
care stau la volan, nu cunosc drumul și au nevoie de un dispozitiv care se
numește navigator. Și dacă țara noastră este condusă de un guvern de diletanți,
de oameni nepregătiți, probabil, anume ei au nevoie de ajutorul navigatorului,
care în cazul nostru se numește foaie de parcurs. Eu nu întîmplător spun asta,
deoarece și noi ne-am preocupat de modernizarea europeană a țării și primul
lucru pe care l-am făcut a fost crearea unui Consiliu Național.
Mersul Republicii
Moldova pe calea modernizării europene constituie scopul imanent și obiectivul
statului moldovenesc și al societății moldovenești. De aceea e straniu faptul
că «Foaia de parcurs» propusă pentru discuție este elaborată în baza
«Concluziilor Consiliului Uniunii Europene pentru probleme internaționale» din
15 februarie 2016, a indicaților unor așa-numiți parteneri de dezvoltare și a
recomandărilor unor birocrați europeni. Și dacă-i să le spunem lucrurilor pe
nume, acest document, adică foaia de parcurs, a apărut din cauza
neprofesionalismului Guvernului.
E la fel de
straniu și faptul că autorii (Guvernul), fără ca respectiva «Foaie de parcurs»
să fie propusă și societății pentru discuții largi, îndrăznesc să afirme că tot
ceea ce prevede ea corespunde tuturor așteptărilor cetățenilor Republicii
Moldova. (E suficient doar să intri în rețelele de socializare, ca această
afirmație categorică să-ți trezească îndoieli).
În opinia
autorilor documentului și a «recenzenților europeni», reformele planificare
sunt, chipurile, necesare pentru asigurarea stabilității în țară (probabil, mai
degrabă se are în vedere stabilitatea menținerii la putere a actualelor forțe
politice guvernante), pentru reluarea relațiilor cu FMI și cu alți «parteneri»
și pentru accelerarea realizării Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană.
Acordul de Asociere, al cărui proiect, după cum țineți minte, ne-a fost trimis,
ca și cum în bătaie de joc, doar într-un singur exemplar și în limba engleză,
nici nu s-a găsit de cuviință să fie tradus pentru noi. Și acest proiect n-a
fost pus în dezbatere nici în Guvern, nici în Parlament, nici în societatea
civilă. Din punctul de vedere al intereselor societății moldovenești și ale
statului nostru, toate cele trei scopuri enumerate sunt, cel puțin,
îndoielnice, dacă nu chiar ambigue.
Graba în
realizarea «Foii de parcurs» propuse nu are nimic comun cu prioritățile și
dinamica reformelor, ea este dictată de dorința arzătoare a guvernării noastre
de a înșfăca cu amîndouă mîni «colacul de salvare» al ei. Am în vedere
finanțarea Moldovei din exterior. Și dacă de bună seamă se propune scopul creșterii
bunăstării Moldovei, dezvoltarea ei pe calea modernizării europene, nu se
procedează într-un asemenea mod. Acordul de Asociere a fost semnat în pripă, el
este politizat și ne-a fost impus. Moldova nu este pregătită pentru asta.
Acordul privind comerțul asimetric, pe care l-am încheiat în anul 2008, era cel
mai bun pentru Moldova pentru următorii
20-25 de ani, deoarece ne permitea să desfășurăm procesul de modernizare în
toate aspectele, să creștem și calitativ, și cantitativ. Dar, odată cu semnarea
Acordului de Asociere, ne-am închis noi înșine calea spre Europa, deoarece nu
avem cu ce merge încolo. Și asta pentru că în Moldova a fost distrus tot ceea
ce a putut fi distrus. Și nici spre Est nu putem să mergem, deoarece și acolo,
după semnarea Acordului de Asociere, atitudinea față de noi s-a schimbat.
Guvernarea ne
propune această «Foaie de parcurs» ca o măsură de depășire a crizei
social-politice și economice în care ne aflăm, ea ascunzînd faptul că toate
cauzele respectivei stări de lucruri din Moldova rezidă în politica promovată
de autorități și în comportamentul lor, acestea reflectîndu-se în ignorarea
legilor, inclusiv a Legii Fundamentale — Constituția, și în numeroasele
consecințe provocate de neglijarea problemelor de caracter politic, economic și
social cu care se confruntă Moldova.
Asemenea
compartimente ale «Foii de parcurs», cum ar fi combaterea corupției, reforma
conducerii administrative,
libertatea mass-media, reforma justiției, reforma procuraturii, capitolele
privind Banca Națională și Comisia Națională pentru Piața Financiară amintesc
vindserfingul — o lunecare pe valuri, fără a te cufunda în adîncul apei.
Între capitolele documentului nu există o
legătură logică. Iar acțiunile propriu-zise, în opinia noastră, presupun o
eficiență mai mică decît costul hîrtiei ce va fi folosită la realizarea
acestora și la scrierea rapoartelor despre îndeplinirea lor.
Astăzi, doar un om
leneș nu repetă concluzia cu privire la faptul că Moldova este un stat
capturat, pe care PCRM și o parte din societatea noastră au făcut-o încă în
anul 2012. Astăzi, cu aceasta sunt de acord și așa-numiții parteneri de
dezvoltare. Ce-i drept, din punctul nostru de vedere, unii din acești parteneri
participă ei înșiși la această capturare. Probabil, anume din acest motiv, în
«Foaia de parcurs» nici nu se amintește despre eliberarea din captivitate a
instituțiilor statului, ceea ce, în opinia noastră, constituie principalul
impediment în calea modernizării europene a Moldovei.
Și birocrații
noștri, și cei europeni trebuie să tragă învățăminte din lecția referendumului
care s-a desfășurat recent în Marea Britanie: luarea unor decizii și
respectarea lor de către un grup restrîns de la putere, fără o susținere largă
din partea societății, mai degrabă conduce la probleme, decît la realizări.
Încercările de a asigura prin acțiuni corupte majoritatea reprezentativă pentru
votarea deciziilor unui grup mic de persoane care au capturat statul nu au
nimic comun cu structura opiniei publice și a intereselor societății.
În documentul supus
discuțiilor nu și-au găsit loc anume acțiunile de contracarare a capturării
statului. Pe cînd anume aceasta este principala sarcină politică în ceea ce
privește asigurarea condițiilor necesare pentru participarea reală a societății
la formarea în diferite sectoare a unor politici echilibrate și obținerea unui
larg sprijin din partea ei la traducerea în fapt a respectivelor politici.
PCRM posedă suficientă experiență și resurse
profesionale pentru a aprecia fiecare în mod separat, dar și luate în ansamblu
măsurile prevăzute de «Foaia de parcurs», precum și realizarea lor. Și, cu
toată sinceritatea, trebuie să spun că nu-mi insuflă optimism nici una, nici
alta.
Se prea poate că un scop foarte îngust va fi atins, și
anume va fi obținută o careva finanțare din exterior. Probabil, birocrația
anume pentru asta, formal, are nevoie și de acest document, și de toate
acțiunile ce țin de promovarea lui, și de vînzoleala mediatică din jurul lui.
Toate acestea îi sunt necesare birocrației, cărei puțin ce-i pasă de scopurile
și nevoile atît ale societății, cît și ale Republicii Moldova în general»
скачать dle 10.6фильмы бесплатно