Ziarul «Comunistul» propune atenției cititorilor săi extrase din
stenograma ședinței plenare a Parlamentului, în cadrul căreia au fost adoptate
un șir de amendamente la Constituția țării, inclusiv, la capitolul ce ține de modalitatea alegerii șefului statului.
Motivele care au
impus aceste modificări în Legea Supremă au fost destul de serioase (fapt
confirmat de extrasele din stenogramă publicate în continuare). Către anul
2000, sistemul asigurării puterii statului în Republica Moldova, care funcționa la acel moment, și-a demonstrat ineficiența
funcțională.
Lipsea balanța dintre
ramurile puterii — legislative, executive și judecătorești; un șir de funcții
executive reveneau Parlamentului și, dimpotrivă, Guvernul nu deținea toate
instrumentele necesare pentru soluționarea operativă a problemelor de
importanță majoră.
Disensiuni serioase
apăreau în relațiile dintre Parlament și Președintele țării, care, la acel
moment, se desemnau prin alegeri generale directe. Programele în baza cărora
activa organul legislativ și șeful statului se deosebeau considerabil, uneori,
cardinal. În consecință, era deosebit de complicat de a obține un compromis or,
cel puțin, de a apropia pozițiile, fapt care, la rîndul său, genera
aprofundarea confruntărilor dintre instituțiile respective ale puterii.
Pe acest fundal,
situația din Republica Moldova degrada pe toate dimensiunile — socială,
economică, politică. Migrația populației căpăta o amploare din ce în ce mai
mare. Economia stagna, creștea vertiginos datoria de stat. Salariile, pensiile,
indemnizațiile sociale nu se mai achitau cu lunile, iar această situație
devenise parte integrantă a vieții cetățenilor țării. Criminalitatea atinsese
cote de amploare.
Totodată, instituțiile
puterii statului, practic, nu purtau nici o responsabilitate pentru starea
lucrurilor din țară și se justificau prin lipsa competențelor de rigoare.
În cele din urmă,
situația, în mod firesc, a dus la apariția a două variante de soluționare
radicală a disensiunilor existente. Prima — pe calea acordării puterii aproape
exclusive președintelui țării; a doua — pe calea redistribuirii funcțiilor
între Guvern și Parlament și scutirea Președintelui de necesitatea de a
răspunde în fața alegătorilor pentru îndeplinirea programului său.
În acest scop, un grup
de deputați a propus schimbarea modului de alegere a șefului statului —
desemnarea lui nu în cadrul alegerilor generale, ci de majoritatea
parlamentară.
Publicînd în acest
număr — și în următoarele — extrase din stenograma respectivă, redacția
Ziarului «Comunistul» oferă cititorilor posibilitatea, personal, să facă
cunoștință cu argumentele expuse în timpul ședinței plenare. Multe dintre ele
rămîn actuale și astăzi, în timp ce altele pot deveni realitate pentru țara
noastră în scurt timp, după alegerile programate pentru 30 octombrie 2016.
* * *
Stenograma
ședinței în plen a Parlamentului de Legislatura a XIV-a din 05.07.00
În cadrul ședinței au fost adoptate următoarele
documente:
1. Proiectul Legii pentru modificarea
Constituției Republicii Moldova. Nr. 3389. (Cu privire la Procuratură) Lectura
I. (Pro — 98, contra — 0).
2. Proiectul Legii pentru modificarea
Constituției Republicii Moldova. Proiectul Legii cu privire la delegarea unor
împuterniciri Guvernului. Nr. 3346. Lectura I. (Pro — 98, contra — 0).
3. Proiectul Legii pentru modificarea
Constituției Republicii Moldova. Proiectul Legii cu privire la alegerea
Președintelui de către Parlament. Nr. 4098. Lectura I. (Pro — 92, contra — 5).
4. Proiectul hotărîrii cu privire la comasarea
proiectelor nr. 3346, nr. 3389, nr.4098. (Pro — 93, contra — 3).
5. Proiectul Legii privind revizuirea
Constituției Republicii Moldova cu nr.3346, nr.3389, nr.4098. Lectura II. (Pro
— 90, contra — 5).
6. Proiectul Declarației Parlamentului
Republicii Moldova. (Votat — majoritatea, contra — 1).
La ședință este prezent Domnul Petru LUCINSCHI,
Președintele Republicii. Lucrările ședinței în plen sunt prezidate de Domnul
Dumitru DIACOV, Președintele Parlamentului, asistat de domnii vicepreședinți
Vadim Mișin și Vladimir Ciobanu.
* * *
(Pagina 14 a stenogramei)
DOMNUL PREȘEDINTE:
Și următorul proiect de Lege cu privire la
modificarea Constituției 4098. Raport din partea autorilor domnul Sergiu Burcă.
DOMNUL SERGIU BURCĂ:
Domnule Președinte
al Republicii Moldova, doamnelor și domnilor, onorată asistență. Proiectul de
Lege pe care am onoare să-l prezint aici, în fața domniilor voastre, elaborat
acum un an de către grupul de deputați ai Partidului Popular Creștin Democrat
și prezentat Curții Constituționale spre avizare împreună cu semnăturile a 38
de deputați, este o replică la tentativa Președintelui Lucinschi de a se auto-investi cu toate puterile din acest stat, tentativă care anunța încă
din vara anului trecut începutul unei lungi, istovitoare, costisitoare și
inutile campanii electorale prezidențiale.
Avem ferma
convingere că dacă proiectul nostru nu va întruni aprobarea Parlamentului,
riscăm să nu mai ieșim din această campanie electorală pînă cel puțin în anul
2004, dacă nu și mai tîrziu. Prin încercarea sa de a se substitui puterilor,
legislativă, executivă și judecătorească șeful statului nu a făcut altceva
decît să ne arunce mănușa nouă, deputaților, dar și societății noastre în
întregime.
Noi am ridicat
această mănușă, dar spre deosebire de alții n-am făcut-o dintr-un spirit gregar
de rivalitate, ci din convingerea că numai în așa fel vom putea să punem capăt
luptei crîncene dintre instituția Prezidențială și Parlament și să asigurăm
echilibrul necesar între aceste instituții de stat.
De zece ani durează
această luptă intestină. De zece ani alegătorii, care și-au investit în egală
măsură încrederea lor și în Parlament și în Președinte, asistă neputincioși la
această încleștare între aleșii lor și se întreabă nedumerit: ce se întîmplă
acolo sus și cu ce sîntem noi de vină, ca să suportăm consecințele
neînțelegerilor și sfădăliilor de la vîrfuri?
Întrebarea este cît
se poate de legitimă și suntem siguri că ea nu ar fi fost formulată niciodată
dacă s-ar fi procedat de la bun început la alegerea șefului statului de către
Parlament.
Doresc să vă
amintesc aici, stimați colegi, că formațiunea noastră, care se numea atunci
Frontul Popular din Moldova, a lansat inițiativa politică privind modelul de
republică parlamentară încă în anul 1990. Evoluțiile ulterioare au demonstrat
că am avut dreptate.
Am dori să credem
că semnalul de alarmă, pe care l-am dat noi acum zece ani, s-a făcut auzit de
domniile voastre și că votul dumneavoastră de azi se va constitui într-o
ripostă fermă tendințelor periculoase de uzurpare a puterii în statul nostru
și, totodată, într-un vot pentru democrație și parlamentarism.
Nu este nimic nou
în ceea ce propunem noi prin acest proiect de Lege. Propunerile noastre consună
perfect cu tendința generală de pe continentul european, urmează modele
cunoscute de republici parlamentare dintre care cele mai elocvente sînt:
Germania, Grecia, Israel, Italia și Ungaria și răspund pe deplin doleanțelor
majorității cetățenilor Republicii Moldova.
Ar fi un lux
inadmisibil din partea clasei noastre politice ca în aceste condiții de
profundă criză economică, cînd majoritatea absolută a populației, mă refer la
cea care a rămas în țară, trăiește sub pragul sărăciei, să arunce iarăși pe
aripile fluturașilor electorali milioane de dolari, adunați pe căi frauduloase.
Și ar fi culmea cinismului să mergi acum și să-i vorbești unui pedagog
bunăoară, care nu și-a primit salariul mizerabil de 15 luni, despre tot felul
de povești electorale.
Stimați colegi, în
calitatea noastră de deputați, aleși în condițiile Legii de către cetățenii
acestui stat, avem toată libertatea, dar și obligația ca să punem acum capăt
acestei situații rușinoase și să creăm cadrul constituțional, care ne-ar
permite să alegem aici în Parlament, în cadrul acestui organ reprezentativ, un
șef de stat, care s-ar mulțumi în sfrșit cu prerogativele pe care i le oferă Constituția
și ar căuta să le onoreze. Vă mulțumesc pentru atenție.
DOMNUL PREȘEDINTE:
Da, mulțumesc. Din partea Comisiei domnul Eugen
Rusu.
DOMNUL EUGEN RUSU:
Doamnelor și domnilor deputați, Comisia
specială a examinat proiectul de Lege cu numărul 4098 din 24 noiembrie 1999 și
constată următoarele. Proiectul de Lege menționat este o inițiativă legislativă
a 38 de deputați din Parlamentul Republicii Moldova, avizat pozitiv de către
Curtea Constituțională prin decizia nr. 6 din 16 noiembrie 1999, care a
parvenit în Parlament la 24 noiembrie 1999.
De la data
prezentării proiectului în Parlament, au decurs mai bine de 6 luni, și în
conformitate cu art. 143 din Constituție, el poate fi examinat de către
Parlament. În proiect se propune modificarea articolelor 73,78, 80, 85, 86,
89,90, 91, 98, 100, 101, 102, 135, 136 și 141 din Constituție. De asemenea, în
proiectul de Lege se propune omiterea articolelor 82,83 și 92 din Constituție.
[…] (sunt
prezentate detaliat modificările concrete cu indicarea articolelor,
paragrafelor, formulărilor ș.a.m.d.)
Comisiile
permanente au avizat proiectul de lege constituțională și recomandă
Parlamentului adoptarea lui în prima lectură. Este și avizul Guvernului, avizul
Direcției Juridice a Aparatului Parlamentului.
Comisia specială
recomandă Parlamentului adoptarea proiectului de Lege constituțională în prima
lectură. Totodată, comisia propune Parlamentului comasarea tuturor proiectelor
de lege privind revizuirea Constituției și adoptarea lor în lectura a doua
într-o singură lege. Vă mulțumesc.
[…] (în
continuare, au urmat întrebări, concretizări și propuneri concrete din partea
deputaților pe marginea proiectelor de lege propuse)
DOMNUL PREȘEDINTE:
Bun. Alte întrebări? Rog să luați loc. Poftim la
dezbateri, așa cum s-a stabilit de către Parlament, liderii fracțiunilor
parlamentare. Poftim, domnule Matei.
DOMNUL VALERIU MATEI:
Domnule
Președinte, stimați colegi, onorată asistență. Discutarea acestor 3 proiecte de
legi vizînd modificarea Constituției Republicii Moldova, consider, că este cel
mai important eveniment în activitatea legislativă a actualului Parlament și
acest eveniment trebuie interpretat ca atare, fără speculații și fără tălmăciri
rău voitoare.
Aceste inițiative
pornesc de la necesitatea perfecționării raporturilor între ramurile puterii în
stat prin stabilirea clară a competențelor, drepturilor și responsabilităților,
ceea ce sunt sigur că va avea un impact benefic asupra evoluției societății
noastre.
Așa dar, cel
dintîi proiect vizează stabilirea clară a locului și rolului Procuraturii și
totodată înseamnă și realizarea unui angajament asumat de Republica Moldova la
momentul admiterii ei în Consiliul Europei. Procuratura, ca parte a sistemului
executiv, va avea menirea să vegheze apărarea intereselor fundamentale ale
persoanelor fizice și juridice în numele statului și o asemenea modalitate
specifică tuturor statelor democratice de drept nu poate fi decît benefică
pentru societatea noastră aflată în plin proces de edificare a statului de
drept.
Cel de-al doilea
proiect vizează atribuirea unor prerogative sporite puterii executive,
Guvernului în exercitarea funcțiilor ce-i revin în detrimentul actualelor
prerogative ale Legislativului și anume: dreptul de stabilire a priorităților
activității legislative a Parlamentului, precum și de a cere adoptarea unor
proiecte de legi în procedură de urgență, dreptul Executivului de a-și angaja
răspunderea în fața Parlamentului asupra unui program sau a unei declarații de politică generală,
sau unui proiect de lege de o importanță deosebită pentru stat și societate.
Dreptul Guvernului de a dispune de delegare legislativă din partea
Parlamentului în unele domenii și pentru o anumită durată și, în sfîrșit,
interdicția pentru Parlament de a adopta legi și propuneri legislative ce
presupun majorarea sau reducerea cheltuielilor bugetare fără ca aceste
modificări să fie aprobate de Guvern. Acest proiect este expresia unor doleanțe
mai vechi exprimate pe parcursul ultimilor 6 ani.
Și în sfîrșit, cel
de-al treilea proiect ce rezultă firesc și organic din cel precedent,
stabilirea unor prerogative sporite pentru puterea executivă. Guvernul nu poate
să nu ducă la modificarea prerogativelor altor verigi ale puterii executive în
scopul asigurării uni echilibru corect al tuturor ramurilor puterii în stat.
Este un lucru
știut, că gradul de democrație a unei societăți este determinat și de gradul de
afirmare a parlamentarismului, un model și un sistem consacrat pe parcursul a
sute de ani cu efect benefic în multe dintre țările din spațiul european din
care noi facem parte nu doar din punct de vedere geografic.
Nimic din ceea
ce-i făcut de oameni nu este perfect, totul este perfectibil. Sunt convins că
perfecționarea Constituției, adoptată în 1994, prin aceste 3 proiecte de legi,
nu poate să aibă decît o influență benefică asupra prezentului și viitorului
societății noastre, contracarînd orice tendință și nostalgii autoritariste și
consacrînd valorile autentice ale statului de drept și ale societății civile.
Iată de ce,
stimați colegi parlamentari, Fracțiunea parlamentară a Partidului Forțelor
Democratice susține aprobarea acestor 3 proiecte de legi atît în prima lectură
cît și adoptarea lor definitivă, considerînd benefică și necesară, după votarea
în prima lectură, comasarea lor și adoptarea lor într-un proiect unic și-i
îndeamnă pe toți colegii parlamentari să sprijine aceste proiecte de legi. Vă
mulțumesc pentru atenție.
DOMNUL
PREȘEDINTE:
Mulțumesc. Cuvînt i se oferă domnului Mircea
Snegur, liderul Fracțiunii Convenția Democratică.
DOMNUL MIRCEA SNEGUR:
Domnule Președinte
al Republicii Moldova, Domnule Președinte al Parlamentului, doamnelor și
domnilor deputați, onorată asistență.
Ședința de astăzi a
Parlamentului este una istorică, ne-am întrunit pentru a pune capăt unei
perioade de confruntări istovitoare și inutile dintre persoane, partide
politice, diferite grupuri sociale în chestiunea ce ține de separarea puterilor
în stat. De modul în care vom ști acum să reașezăm lucrurile pe făgașul lor
firesc va depinde stabilitatea politică, pacea socială și chiar destinul
statului Republica Moldova.
Astăzi, poate mai
mult ca niciodată, nu avem nevoie de confruntări. Nu e nevoie să căutăm
vinovați, să ne învinuim reciproc, dimpotrivă, nouă, actualei generații de
politicieni ne revine și în continuare misiunea să ne consacrăm activitatea,
dacă doriți, să ne sacrificăm pentru interesele Republicii Moldova și ale
poporului ei.
Actuala Constituție
a fost adoptată în condițiile dictate de conjunctura politică la acel moment.
Personal, în calitate de șef al statului, atunci, am încercat să îmbunătățesc,
după posibilitate, textul Legii Supreme, nu am fost susținut.
Din nefericire,
Parlamentul a ales cea mai nereușită variantă a raportului dintre ramurile
puterii. Practica ultimilor ani ne demonstrează că împuternicirile șefului de
stat, fixate în Constituție, nu justifică un scrutin general pentru alegerea
Președintelui. Mai mult ca atît, promisiunile electorale exagerate, uneori
ireale ale unui candidat la funcția dată, uneori se ciocnesc de imposibilitatea
de a le realiza, încep învinuirile, discordiile la care m-am referit mai sus,
Președintele devenind vrînd, nevrînd un focar de instabilitate permanent.
Experiența pozitivă
a majorității statelor europene, dar și experiența noastră negativă deja
trebuie să ne conducă spre un singur gînd, Legea Supremă trebuie să asigure
echilibru și separarea reală a puterilor în interesul bunei funcționări a
instituțiilor puterii. Consider că nivelul de democratizare al societății ne
permite să examinăm chestiunea introducerii sistemului parlamentar de guvernare
și să ne pronunțăm pro.
Doamnelor și
domnilor deputați, proiectele de modificare a Constituției propuse spre
examinare, în opinia noastră, soluționează concomitent cîteva probleme
fundamentale, Președintele statului ales de Parlament ferit în acest sens de
presiunea angajamentelor electorale va avea posibilitatea să-și exercite
atribuțiile sale în raporturile cu lumea exterioară și să medieze relațiile
dintre partidele aflate la putere.
Puterea executivă a
obținut toate pîrgiinele necesare pentru îndeplinirea programului de
activitate. Parlamentul își va concentra activitatea în exclusivitate asupra
procesului legislativ și va delega o parte din atribuțiile improprii. Astfel,
în Constituție va fi fixat atît gradul înalt de responsabilitate a fiecărei
ramuri a puterii, cît și nivelul de autoritate. O Constituție și o legislație
complimentară cu cea a statelor europene ne dau șanse mari de integrare în
structurile Europei Occidentale.
După cum bine se
știe, au existat și alte proiecte de modificare a Constituției, discuțiile
privind transformarea republicii noastre în una prezidențială nu s-au încheiat
nici pînă în prezent. Modelul pe care-l luăm în dezbatere astăzi, este, în
opinia noastră, unul de conciliere națională.
Alegătorii așteaptă
de la noi un mod de viață decent, respectarea drepturilor inalienabile ale
omului, protecție și încredere în ziua de mîine. În acest sens, actuala
modificare a Constituției corespunde pe deplin acestor aspirații.
Mult rîvnita
stabilitate poate fi asigurată numai în cadrul unei republici parlamentare. Nu
mai puțin semnificativă ni se pare și scutirea societății de un scrutin în plus
și de cheltuielile enorme în condițiile sărăciei de astăzi.
În opinia
deputaților Convenției Democrate, proiectul prin care modificăm statutul
Președintelui Republicii Moldova, proiectul prin care abilităm Guvernul cu
împuterniciri suplimentare, cît și proiectul de schimbare a statutului
Procuraturii se completează reciproc și în a doua lectură pot fi unite într-un
singur proiect.
Doamnelor și
domnilor deputați, Fracțiunea Convenției Democrate, după lungi dezbateri, după
consultări multiple cu alegătorii, va vota modificarea Constituției. Ne
exprimăm speranța că votul de astăzi va pune începutul unei perioade de
stabilitate politică, economică și socială în țara noastră.
La rîndul nostru, vom depune
eforturi pentru a contribui la o cît mai bună și eficientă activitate a
autorităților statului. Respectînd opinia fiecărui deputat ne adresăm
colegilor, care din anumite motive sunt împotriva acestor proiecte, cu
rugămintea ca și dumnealor să contribuie la realizarea dezideratelor poporului
din Republica Moldova de a trăi într-o țară stabilă, bogată și pașnică alături
de alte popoare europene. Vă mulțumesc pentru atenție.
(Continuarea - în următoarele adiții ale Ziarului "Comunistul")
скачать dle 10.6фильмы бесплатно