Grigori
Cioban: «Pentru mine, viitorul nostru înseamnă copiii noștri».
Comunistul și
pedagogul Grigori Cioban este adeptul ideii că fiecare om trebuie să se ocupe
de ceea ce el poate face mai bine. De aceea, în cazul în care va fi ales în
Adunarea Populară, se vede pe sine în comisia pentru educație. Domeniul
învățămîntului este principala lui preocupare. Dar este clar și faptul că un deputat în
organul legislativ trebuie să cunoască toate problemele regiunii și să știe cum
pot fi soluționate acestea. Fiind un om bine instruit și un patriot al
pămîntului său natal — Găgăuzia, Grigori Cioban cunoaște toate rănile lui,
toate problemele lui. Și nu doar atît: el vede modalitățile prin care ele pot
fi rezolvate.
Legi la diferite niveluri
Grigori Cioban menționează că pînă acum există
lipsă de joncțiune între legile de nivel republican și actele legislative ale
autonomiei. La unele etape, acestea intră în contradicție și trebuie examinate
în mod diferit.
În programul
candidatului din partea PCRM, un loc aparte îl ocupă controlul asupra
cheltuielilor din mijloacele bugetare. Chiar și în cadrul autonomiei este
foarte complicat să urmărești cîți bani bugetari au fost cheltuiți și pentru ce
anume au fost cheltuiți. În particular, în mod necontrolat ei sunt cheltuiți la
reparația drumurilor și a obiectelor de stat. În opinia lui Grigori Cioban, la
adoptarea bugetului anual, trebuie alcătuit un plan de perspectivă cu luarea în
calcul a documentației care ține de proiect și de devizul de cheltuieli pentru
realizarea acestuia. Să fie alocate mijloace pentru obiecte concrete și la
cheltuieli să nu fie aplicat un cifru de tipul «pentru dezvoltare și
reparație». Doar așa se va putea controla în ce mod sunt cheltuite mijloacele
de stat. Și de acest control poate și trebuie să se ocupe Adunarea Populară.
La straja intereselor poporului
Grigori Cioban a devenit comunist în anul 1978.
Desființarea PCUS mulți membri ai partidului au trăit-o cu multă durere în
suflet. Dar iată că a sosit anul 1993…
«Secretarul comitetului nostru raional, Ivan
Dimitrievici Cîlcic, mai întîi «m-a pipăit» un timp, pentru a se convinge că nu
mi-am schimbat vechile principii. Cînd mi-a comunicat că partidul va fi
renăscut, m-am bucurat foarte mult. Pe atunci, noi de bună seamă ne adunam în
mod ilegal, își amintește dumnealui. Le țin minte foarte bine pe toate. În ziua
ceea era foarte frig. La noi a venit Vladimir Voronin și ne-am adunat în
subsolul centrului de telecomunicație, unde am și hotărît să creăm organizații
primare de partid. Anume de la ele a început totul. În acei ani, eu am fost
delegat la primul congres de constituire a partidului și membru al CC. Acum
sunt membru al comitetului raional Comrat».
Partidul Comuniștilor din Republica Moldova a
devenit un partid al renașterii sociale. Anume comuniștii au ridicat țara din
ruine, le-au întors oamenilor demnitatea și încrederea în viitor. Dar după
plecarea lor în opoziție, după ce PCRM a fost lipsit de postul său de
televiziune, — adică de posibilitatea de a comunica direct cu masele largi ale
oamenilor –, Partidul Comuniștilor a început să fie învinuit de toate păcatele
inexistente. Oamenii care au venit la guvernare după lovitura de stat din
aprilie 2009 se simțeau foarte incomod din cauza că «realizările» lor nu fac
nici cît două parale în comparație cu schimbările pozitive globale, pe care
le-a făcut PCRM în Moldova. Actuala guvernare dorea foarte mult ca cetățenii
Moldovei să uite despre acea stabilitate care domina în țară în timpul
guvernării comuniștilor. Dar comuniștii care reprezintă poporul în organele
legislative demonstrează că, chiar și aflîndu-se în opoziție, pot apăra
interesele majorității oamenilor. Aceasta o va putea demonstra și Grigori
Cioban după alegerea sa în Adunarea Populară a Găgăuziei.
Apreciere de expert a sferei educaționale
Grigori Cioban s-a
născut și trăiește la Comrat. În anul 1975 a absolvit facultatea de chimie a
Universității de Stat din Chișinău — unica pe atunci universitate din Moldova.
Vechimea de muncă în calitate de pedagog a lui Grigori Cioban alcătuiește 41 de
ani. În acest răstimp, în sistemul educațional al țării s-au produs multe
schimbări. Ele pot fi apreciate în mod diferit, însă doar pedagogii pot da o
apreciere reală a tuturor celor ce s-au întîmplat în respectiva sferă.
«În programele
școlare deseori se fac modificări, pentru că civilizația nu stă pe loc, explică
Grigori Cioban. Dar în timpurile sovietice, cînd era elaborată programa
școlară, între obiecte era o legătură strînsă. Acum sunt multe, să le zicem
așa, nejoncțiuni. Dacă la chimie noi studiem hidrații de carbon în clasa a
12-ea, la biologie respectiva temă se predă în clasa a 10-ea. Deci, situația e
cam de așa natură că mai întîi îmbrăcăm flaneaua, iar după aceea maioul. Și
exemple ale acestei lipse de joncțiune la predarea obiectelor există cu
nemiluita. Să mai adăugăm că nu este clar ce fel de istorie studiem. Dar
problema din sfera educației nu constă doar în asta…».
În opinia lui Grigori Cioban, programele
claselor de liceu sunt peste măsură de complicate, ele cuprind teme care e mai
rațional să fie studiate în instituții de învățămînt superior. Iar pentru a
obține titlul de bacalaureat, absolvenții școlilor ruse și ai celor naționale
trebuie să treacă mai multe examene. Și în toate acestea cu dumnealui sunt
solidari mii de elevi care trăiesc nu doar în Găgăuzia.
«Dacă aș deveni
deputat, aș înainta o inițiativă legislativă în Adunarea Populară, — iar
această inițiativă poate fi transmisă pentru examinare în Parlament —, ca
examenele de absolvire să fie revizuite. În opinia mea, absolvenții trebuie să
treacă două examene obligatorii. Primul — limba de stat. Al doilea — dacă e
vorba despre profilul de științe exacte — matematica, iar dacă e vorba despre
profilul umanitar — limba străină. Celelalte două examene — la dorința
absolventului, în funcție de instituția de învățămînt superior aleasă de el,
deoarece în actualul sistem al BAC-ului examenele de absolvire sunt, de fapt,
și examene de admitere. Conform actualelor reguli, dacă absolventul trei ani la
rînd pică la examenele pentru titlul de bacalaureat, ușile instituției de
învățămînt superior nu se mai deschid în fața lui. Dar tinerii se pot decide în
ceea ce privește profesia și la vîrsta de 23-24 de ani. Toți trebuie să aibă
șanse egale la obținerea studiilor superioare. Dar, urmărind «dezvoltarea»
sistemului educațional, se creează impresia că statul nu are nevoie de oameni
instruiți.
Grigori Cioban de
asemenea a atras atenția asupra faptului că în clasele cu profil real și
umanitar științele exacte se studiază după programe diferite, prin urmare
notele mari ale umanitarilor nu reflectă cu adevărat cunoștințele lor. Dar în
practică, ei, chiar dacă nu posedă cunoștințe profunde, avînd puncte mai multe,
au și mai multe șanse de a intra la instituții de învățămînt superior. Cu alte
cuvinte, aprecierea calității instruirii trebuie să fie supusă unor anumite
modificări, iar acest lucru poate fi făcut doar în cazul în care vor fi
adoptate inițiativele legislative corespunzătoare, la a căror elaborare Grigori
Cioban este dispus să participe nemijlocit.
Roadele optimizării
«Dacă e să vorbim
despre optimizarea generală a sistemului educațional, putem semnala că statul
la această etapă face o mare greșeală, este convins Grigori Cioban. Optimizarea
a atins parțial și Găgăuzia. De exemplu, cu patru ani în urmă, după clasa a
10-ea, la noi au venit de la Tomai 6 elevi, toți foarte inteligenți. Clasa cu profil
real în care au învățat în satul lor a fost închisă, deoarece avea mai puțin de
15 elevi. Așa că băieții, pentru ca să-și continue studiile, au fost nevoiți să
facă drum pînă la Comrat. Ceilalți însă pur și simplu nu și-au mai continuat
învățătura.
Noi știm că în
Moldova clasele închise, chipurile, «temporar», în ultimă instanță conduc la
lichidarea liceelor și reorganizarea lor în gimnazii. Este clar că, în momentul
de față, e complicat să întreții o școală mare cu un număr mic de elevi. Dar
dacă se depun străduințe, întotdeauna poate fi găsită o soluție. În plus,
optimizarea presupune că în clasele de liceu trebuie să fie nu mai puțin de 25
de elevi. Dar în calitatea mea de profesor, pot spune că, avînd o programă atît
de complicată, pentru a preda o temă în mod calitativ, numărul optim de elevi
în clasele de liceu trebuie să fie 15, maximum 20».
Renaștere
culturală
În anii tinereții
sale, Grigori Cioban dansa în ansamblul popular cu liricul nume «Diuz ava»,
ceea ce înseamnă «Timp senin».Cu patru ani în urmă, foștii dansatori au decis
să renască ansamblul și au adăugat la numele lui cuvîntul «bătrînul», ca să
sublinieze vîrsta lor de acum. Pauza în activitatea de dansator a lui Grigori
Cioban alcătuiește 36 de ani. Din repertoriul de acum al ansamblului fac parte
nu doar dansuri găgăuze, ci și dansuri ale altor popoare care locuiesc în
Moldova.
«Noi ne deplasăm
prin sate, îi amintim poporului despre tradițiile lui. Asta se referă mai ales
la cei tineri, care, lăsîndu-se captivați de «valorile» europene, își uită
propriile rădăcini. În loc de sărbătorile naționale, care educă sentimentul de
patriotism, apar altele străine nouă.
Adresîndu-mă către alegători, aș vrea să le
spun că, atunci cînd se vor apropia de urnele de vot, să se gîndească la
viitorul nostru, subliniază candidatul. Pentru mine, viitorul nostru înseamnă
copiii noștri. Ceea ce vom investi în copii, aceea și vom avea pînă la urmă.
Cîndva la UNESCO s-a calculat că o unitate monetară investită în sfera
educațională în viitor aduce un venit de 7 unități monetare. Adică, este vorba
despre cea mai rentabilă investiție financiară. Pentru țară, este avantajos din
punct de vedere economic să aibă cetățeni bine instruiți. Iar dacă e să vorbim
și despre componenta spirituală a acestui gen de investiții, ea este pur și
simplu de neprețuit».
Natalia Lujina
скачать dle 10.6фильмы бесплатно