O
mulțime de sondaje de opinie arată că 95 % dintre respondenți apreciază negativ situația
în sfera învățămîntului din Moldova
«Învățătura e
lumină», spune o înțelepciune populară. Și este greu să nu fim de acord cu
asta. Pentru că cunoștințele obținute de noi în tinerețe sînt direct legate de
perspectivele de viață, reputația în societate și bunăstarea financiară. Vom
sublinia — cunoștințele adevărate, nu cele dogmatice. Însă, în actuala Moldovă, lumina
cunoștințelor se stinge. Treptat, ca și în debutul unei sesiuni
cinematografice.
O mulțime de sondaje de opinie arată că 95 % dintre respondenți apreciază
negativ situația în sfera învățămîntului din Moldova. Iată doar cîteva păreri:
«Educația noastră suferă din cauza lipsei de sistem»; «Rucsacul fiului meu
cîntărește 7 kg. Totodată, nu există niciun folos din asta, pentru că la noi nu
există educație de calitate»; «Este o dezordine absolută în sistemul educației.
Păcat de copii». Și tot așa mai departe.
…Însă ieri
Dezvoltarea completă a sistemului educațional în
Moldova a început abia în perioada de după război. Fondarea Universității de
Stat din Chișinău, Universității de Medicină, Pedagogice, Institutelor
Politehnic și Agrar au stat la acea bază care a asigurat dezvoltarea economiei,
culturii și sănătății în Moldova în perioada sovietică și post sovietică. Da,
pînă la acea vreme existau două facultăți a Universității din Iași la Chișinău
(Agricolă și Teologică) și Institutul Pedagogic din Tiraspol în RASSM, însă,
influența lor asupra educației este incomparabilă cu ceea ce s-a dezvoltat după
război.
Încă un monument a «ocupației rusești» a fost
accesul la studii a tuturor păturilor sociale din Moldova, inclusiv la studii
superioare. Inerția educației sovietice a fost atît de mare, încît și după
obținerea independenței, la începutul anilor 90, Moldova (conform criteriilor
ONU) făcea parte din categoria țărilor cu grad sporit de educație a populației.
Totul pentru lupta împotriva educației!
«Fondatorii» Moldovei independente, cu
încăpăținare și foarte insistent au distrus sistemul sovietic de învățămînt un
deceniu întreg, iar în ultimii opt ani de zile «reformează» deja ceea ce au
creat în schimb.
Pe an ce trece, problema studiilor de calitate
devine tot mai acută în Moldova. Însă, sistemul educațional nu devine mai bun.
Inovațiile «euro-integratorilor» nu sînt benefice. Pe fundalul majorării
numărului de absolvenți ai universităților, practic, noi nu avem tineri
specialiști bine instruiți. De cele mai multe ori, profesorii universitari nu
se prea obosesc cu instruirea studenților. Important este ca la colocvii sau
examene să fie oferită bancnota dorită cu portretul președintelui de peste
ocean. Rădăcinile problemei se ascund chiar în abordarea procesului de studii,
atît a profesorilor, cît și a elevilor. Lipsa perspectivelor legate de o bună educație
pune cruce pe tot procesul de studii. Pentru că, odată ce absolvește școala,
elevul se înscrie la facultate. Și după... unde să meargă? Or, locuri de muncă
după specialitate nu sînt chiar așa de multe și chiar dacă sînt acolo vor fi
direcționați cei cu pile în baza cumetrismului.
Unde mai pui că un tînăr specialist nici nu prea
are chef să muncească pentru un salariu de 2 200 de lei. Și el poate fi lesne
înțeles. Statul nici nu tinde să-i susțină pe tinerii specialiști, cu excepția
timpurilor sovietice și perioada de guvernare a PCRM, iar tînărul specialist
răspundea statului cu reciprocitate.
Aderarea Moldovei la așa numitul proces de la
Bologna nu a îmbunătățit deloc calitatea învățămîntului. Universitățile au
început să apară ca ciupercile după ploaie (la ora actuală, în țară activează
35 de universități de stat și private), însă, prioritatea procesului de
educație s-a transferat de la obținerea cunoștințelor la obținerea
deprinderilor. Pentru că cunoașterea limbilor străine, bazele managementului și
studiile juridice speciale nu sînt altceva decît deprinderi. Obținerea în masă
a acestor deprinderi a fost cerută de globalizare. De rînd cu «integrarea
europeană».
Predarea nu poate fi optimizată
Începînd cu anul 2011, guvernatorii Moldovei au inventat
un joc nou — «optimizarea școlilor». Dacă învățătura este lumină, atunci, se
pare că această guvernare a decis să arunce mii de copii absolut nevinovați în
Evul Mediu întunecat. Fără a sta mult pe gînduri, Ministerul Educației a
început să lichideze școlile cu predare în limba rusă și cele din satele mici.
Optimizarea, care, chipurile, trebuia să ducă la
îmbunătățirea calității educației, a dus la reducerea în masă a cadrelor
didactice, a cadrelor auxiliare, la majorarea numărului copiilor care nu frecventează
școala. Calitatea învățămîntului s-a redus brusc: copiii — fiind în clase a
cîte 35 — 45 la număr, nu pot asimila normal materia. În mod special au avut de
suferit localitățile rurale — din cele circa 300 de școli lichidate în toată
republica, 30 la sută sînt anume din sate.
Satul trebuie să trăiască. Aceasta este o axiomă.
Iar școala la sat este mai mult decît o școală — ea este un centru social. Dacă
în sat mai funcționează școala, el are șansa să mai primească localnici. Dacă
în sat nu există școală... chiar dacă e să fie construită o întreprindere în
apropiere, foarte puține familii tinere cu perspectivă ar veni aici să lucreze
știind din timp că copiii lor vor trebui să parcurgă kilometri întregi cu
autobuzul școlar pentru a ajunge la studii.
În acest fel, optimizarea, care, chipurile, a
fost pregătită atît de minuțios de către Guvern, deocamdată, nu a generat nimic
altceva decît procese negative și probleme suplimentare mai multor familii.
Subtilitățile BAC-ului
Funcționarii din cadrul Ministerului Educației
consideră că cea mai importantă realizare în sistemul învățămîntului este
metoda inchizitorială de susținere a examenelor de BAC. Despre neajunsurile
acesteia s-a scris atît de mult că nici nu mai este necesitatea să ne repetăm.
Important este că BAC-ul nu este eficient, tendențios și, plus la toate,
periculos din punct de vedere pentru cei care susțin examenele.
Conducerea ministerului de profil, în loc să
facă, în sfîrșit, concluziile corecte și să se preocupe de îmbunătățirea
procesului de studii în instituțiile de învățămînt, le recomandă cinic
absolvenților, care au picat examenele de BAC, să se înscrie la colegii sau
școlile medii tehnice profesionale pentru că țara are mai multă nevoie de
muncitori calificați. Doar nu toți pot să aibă studii superioare.
* * *
Pentru ca elevii să iasă bine pregătiți și intelectual
dezvoltați din școli și licee, ei trebuie să aibă o motivație. Dar fiind
martorii unei asemenea proze de viață, unde în capul mesei nu se regăsesc
valorile morale înalte ci, dimpotrivă — ticăloșia, minciuna, trădarea,
cumetrismul, generația în creștere nu vede necesitatea de a avea mari studii.
Iată care sînt tristele perspective ale sistemului educațional moldovenesc.
Evgheni Tamanțev
скачать dle 10.6фильмы бесплатно