Profesorii din Moldova ies la
proteste, deși, anterior, tot ei au susținut venirea la putere a celor care i-a
condamnat la sărăcie lucie
În
capitala Moldovei s-au desfășurat proteste în masă ale profesorilor. Ministrul de profil,
doamna Corina Fusu, a comunicat cu profesorii protestatari într-o manieră pur liberal-unionistă:
chipurile, «ce ne tot bateți la cap, ați face bine să mergeți la școală!!!». Demonstranții, care nu erau puțini,
au petrecut-o pe ministră cu replici corespunzătoare mai puțin plăcute, însă ministra, asemenea unei gоște, s-a întors și a intrat în Casa Guvernului. Iată așa un ministru avem
noi!
Protestul este un fenomen
cunoscut. Democrație și toate celelalte. Însă, apare iată o întrebare. Dar oare
nu tot acești profesori au votat în masă pentru actuala guvernare? Se poate
numi — vot secret — cine să știe cum votează profesorii din Moldova? Noi, însă,
sîntem în cunoștință de cauză, nouă este inutil să ni se pună macaroane pe
urechi, atitudinile segmentului profesoral din Moldova se cunosc demult. Anume
această categorie a intelectualității, din anumite motive și influențe din
afară, susține fenomenul etno-negativismului și renunțării la propria
identitate moldovenească în favoarea identității românești. Un grup mic, care
conduce această mișcare socială artificială de zeci de ani promovează ideile
pan — românismului în segmentul intelectualității moldovenești, inclusiv profesori,
s-a îmbogățit destul și trăiește pe bunul plac, și cu mare «fast» se bizuie pe
nevoile și aspirațiile comunității de profesori.
Pentru ce au luptat aceea au și
obținut
Și iată
că după ce au votat pentru această companie de trоntori și flecari profesioniști
cărora li se atribuie, evident, și actualul ministru de profil, profesorii ies
la proteste. Unde este logica? Oare pentru profesori nu este suficient spiritul
unionismului și «valorile anului 1918»? Ce beneficii mai pot cere ei? Ideile
unionismului nu aduc nimănui niciun beneficiu. Aceste idei torpilează
statalitatea, provoacă scindarea națională, servesc drept ghid pentru
guvernarea incompetentă, flecară și coruptă. Așa că protestul rămоne protest,
însă, ar fi bine ca profesorii școlilor moldovenești să înțeleagă de unde se
trag rădăcinile tuturor problemelor.
Iar rădăcinile se trag din politica
antistatală, nepatriotică și distructivă a acelorași liberali-unioniști care
fac parte din coaliția de la guvernare. Sfera educației este partea social-corectivă
a vieții sociale. Conceptual și în practică, liberal-democrația de factură
moldovenească tinde, cu toate forțele, să scoată educația la auto-întreținere,
adică, să reducă la maxim susținerea bugetară a sferei educației. Votînd pentru
partidele de dreapta, profesorii trebuie să înțeleagă că în acest fel își taie
toate perspectivele vitale și profesionale.
În anii de guvernare a
comuniștilor, unioniștii nu aveau acces la conducerea țării și salariile
profesorilor creșteau pe măsură ce statul construia politica internă și externă
pe verticală a statului, o politică orientată social. Dar, s-a întоmplat ceea
ce s-a întоmplat: cu acordul tacit al partenerilor europeni occidentali,
liberalii unioniști de dreapta și tot felul de alți activiști au organizat pe 7
aprilie 2009 în capitala Moldovei «revolta tinerilor» iar în continuare au
derulat procesul de înlăturare a PCRM de la putere, ceea ce a perturbat și a
distrus din rădăcini toate reformele sociale. A început o luptă interminabilă
pentru sferele de influență din țară între partidele care au ajuns la
guvernare, ceea ce a dus după sine la furtul miliardului, scandaluri sonore,
schimbări peste noapte la
Guvern și batjocura asupra Constituției.
Așa
că, uitîndu-ne la protestul profesorilor îmi vine în minte o frază: «Pentru ce
ați luptat aceea ați și obținut!». Apropo, imediat în timpul acțiunilor de
protest ale profesorilor, manipulatorii pro-guvernare au aruncat osul
«modificării sistemului electoral». Cum să nu, cum să nu, fiecare profesor să
aibă «propriul său deputat!». În caz de ceva, el îi va asculta, îi va alina!
Naivitate la limita prostiei. Cu toate acestea, suprasaturîndu-se de «reformele
Maiei Sandu», profesorii care trăiesc la limita existenței, încep deja să
susțină aceste «dulcegării din gura flecarilor sătui» din buzunarul celor de la
guvernare. Ceva nu este bine în structura profesorală a țării!
Este timpul ca profesorii să se
«trezească»!
Clar lucru, nu vom subsemna pentru
toți profesorii. Există mulți dascăli demni și profesioniști cu o poziție
civică clară, însă, nu ei conduc balul în comunitatea profesorală din Moldova!
Ar fi timpul ca profesorii să se «trezească» din turmentarea unionistă, din
balamucul din cap, din prostia și propaganda impusă de distrugătorii sferei
sociale.
În caz contrar, încă puțin și sfera
învățămîntului primar și profesional-tehnic va ajunge în declin absolut și va
rămîne doar sfera învățămоntului superior pe care statul nici nu-l mai
controlează deja și de aceea diploma se cumpără fără ca deținătorul să corespundă
cel puțin nivelului minim de cunoștințe. Deși, nici aici nu putem judeca
dintr-un singur punct de vedere, pentru că și în sfera învățămîntului suprem
există exemple demne. Însă, este vorba despre sistemul educației în întregime,
iar în actuala Moldovă, lucrurile la acest capitol stau foarte și foarte prost.
Altfel, profesorii nu ar fi ieșit la proteste. Altfel, nu s-ar fi văicărat
angajatorii că, astăzi, este mai simplu să înveți de la zero un absolvent de
facultate decît să-i testezi cunoștințele!
Între timp, conform tuturor
prognozelor și premiselor, sfera educației la scară mondială devine
determinantă pentru perspectivele de dezvoltare a țării, regiunii sau uniunii
statale. Cunoștințele și abilitățile, nivelul de cultură, caracteristicile
generale ale personalității, în mare parte, se formează în sfera educației și
vor deveni factori decisivi în procesul de dezvoltare. Dezvoltarea se produce
alert!
Dezvoltare sau declin
Rămase
în urmă la capitolul educației, să zicem din cauza lipsei anumitor tradiții istorice
și elementului necesar de infrastructură, multe țări africane așa și vor
rămîne, în viitor, doar o anexă a procesului mondial de schimbare economică,
politică și socială. Mulțimea de tineri, care va evada din savane și jungle, se
vor grăbi să ajungă «în Nord», în Europa, în speranța să găsească acolo o viață
îndestulată și confortabilă. Cu ce riscă să culmineze acest proces noi, deja,
observăm, însă, cel mai «interesant» încă urmează. Așa că sfera educației nu
este doar un segment, sau, așa cum presupune concepția individualismului
liberal «împovărarea sferei bugetare demnă de tot felul de reduceri și
limitări». În actuala epocă, educația este fie garantul dezvoltării, fie
garantul declinului total al statului.
Pentru informație: Singapore — un stat mic,
lipsit de orice fel de resurse, inclusiv, pămînt arabil, de aceea și este un
stat prosper pentru că, decenii la rînd, sfera educației reprezintă o
prioritate în politica guvernării. Nici premierul Singapore și niciun oricare
alt ministru nu este deținătorul celui mai mare salariu, cea mai mare leafă o
ridică profesorul claselor primare! Aspiranții, savanții tineri оn sfera
inovațiilor, talentele tinere în domeniul culturii se întrețin din contul
bugetului în așa fel ca să nu ducă lipsă de absolut nimic. Miliardarii locali
nu investesc în proiecte dubioase, ci în dezvoltarea institutelor care
corelează cercetarea științifică cu implementarea practică. Programele
educaționale sînt accesibile pentru persoanele de vîrstă medie și оnaintată.
Așa stau lucrurile în Singapore, unde îndemnurile de unire cu Malaiezia sau
acțiunile de suprimare a statului se pedepsesc foarte dur în conformitate cu
legile locale.
În Moldova, profesorii ies la proteste, deși, anterior, ei înșiși au
susținut venirea la guvernare a celor care i-au condamnat la sărăcia în care
supraviețuiesc astăzi. Înainte de a protesta ar fi bine de inclus creierii,
atunci nici rezultatele nu vor întîrzia să apară. Iar actualele proteste ale
profesorilor din capitala Moldovei nu vor duce nicăieri.
Mihail Lupașco
скачать dle 10.6фильмы бесплатно