”Frumos” nu se primește la guvernanți
РУС. MOLD.
» » ”Frumos” nu se primește la guvernanți

”Frumos” nu se primește la guvernanți

6-07-2017, 18:24
Viziuni: 109
  
Versiunea de tipar   
”Frumos” nu se primește la guvernanțiFracțiunea PCRM: Autoritățile folosesc nesistematic sursele bugetare ale statului
 
Joi, 6 iulie, deputaților li s-a propus spre examinare un proiect de decizie  a Parlamentului cu privire la aprobarea raportului despre îndeplinirea bugetului de stat pentru anul 2016. Informația de rigoare a fost prezentată de la tribuna centrală a Legislativului de către ministrul Finanțelor, Octavian Armașu.

Armașu a raportat despre ”restabilirea economiei după declinul din anul 2015”, ”creșterea” – neînsemnată a veniturilor populației, ”reducerea” – neînsemnată a ratei șomajului ș.a.m.d. Pentru toate ”realizările” – chiar și neînsemnate – a îndemnat să mulțumim puterii executive și majorității parlamentare.
 
Cu toate acestea, în pofida unui debut atît de optimist, Armașu s-a plîns deputaților de problemele legate de îndeplinirea bugetului de stat. În special, în raportul prezentat se menționează un nivel redus de implementare a proiectelor finanțate din afară. Totodată, în bugetul de stat se înregistrează cheltuieli neexecutate – în sumă de 825,6 milioane de lei. Și totuși, așa cum a menționat raportorul, în perspectivă medie, Guvernul va continua implementarea reformelor în cadrul programului semnat cu FMI.

La sfîrșitul raportului, deputații au evaluat executarea bugetului pentru anul 2016. Fracțiunea partidului Comuniștilor a criticat și raportul și ministrul, dar și atitudinea guvernării față de executarea bugetului statului, amintind că bugetul pentru anul 2016 a fost adoptat cu o întîrziere de jumătate de an.

Deputatul din partea PCRM, Oleg Reidman a declarat, din numele fracțiunii, de la tribuna Parlamentului următoarele:  

”Este ușor să arunci cifre de la tribună. Însă, în spatele acestor cifre nu se vede calitatea lucrurilor pentru care a fost aprobat bugetul. Care sînt proporțiile bugetului: veniturile primite cu 1,5 procente mai puțin decît s-a planificat, iar cheltuielile – cu aproape 5 %. De ce așa ? Au fost mai puține necesități ? Noi constatăm că controlul executării surselor bugetare de stat este lipsit de sistem.   

Banii se alocă doar pe hîrtie, totul se uită. I nimeni nu verifică dacă s-a prezentat la timp documentația de proiect sau nu, au fost luați banii sau nu, au fost utilizate aceste surse sau nu.  

Criza financiară, așa cum a remarcat ministrul Finanțelor, a fost depășită. Scuzați, din contul a ce ? Din contul susținerii financiare externe generată de trădarea intereselor naționale.  Cu cît mai multe trădări, cu atît mai mulți bani de peste hotare. Creditele  au fost luate, iar granturile ratate. Pentru că nu au fost îndeplinite condițiile pentru accesarea granturilor.

Catastrofa constă în faptul că investițiile capitale de stat nu se controlează catastrofal. Asta înseamnă că viitorul nostru, viitorul Republicii Moldova nu este asigurat cu o bază materială.

Să revenim la proporțiile bugetului. Atunci cînd este adoptat bugetul, toți vorbesc despre ct de frumos vor sta lucrurile. Iar presa, ulterior, raportează că, chipurile, la noi totul va fi bine: cheltuielile sociale cresc, cheltuielile pentru medicină cresc și așa mai departe. Conform planului. Însă, aceste cheltuieli nu se realizează din contul ajutorului extern, ele se realizează din contul surselor bugetare interne. Apoi, are loc ratificarea prin asumarea răspunderii de către Guvern, în taină. Apoi, ni se demonstrează că am îndeplinit și supra-îndeplinit, iar în rezultat – în taină – cheltuielile care urmau să fie executate din contul surselor interne nu au fost”.

În pofida evaluării critice,  raportul cu privire la îndeplinirea bugetului de stat pentru anul 2016 a fost, totuși, aprobat cu voturile majorității parlamentare ...

Marina Țurcanскачать dle 10.6фильмы бесплатно
Рейтинг статьи: