Neîncredere generală
РУС. MOLD.
» » Neîncredere generală

Neîncredere generală

20-03-2018, 14:33
Viziuni: 989
  
Versiunea de tipar   
Neîncredere generalăComisia de la Veneția și-a confirmat concluziile juridice pe marginea modificării sistemului electoral în Moldova
 
În cadrul ședinței plenare a Comisiei de la Veneția (CV) și Biroul OSCE pentru instituții democratice și drepturile omului (OSCE/ODIHR), care s-a desfășurat pe 16 – 17 martie, s-a indicat univoc asupra ignorării recomandărilor acestor instituții de către autoritățile moldovenești.

„Recomandările formulate în 2017 rămîn în vigoare, iar Comisia de la Veneția și ODIHR regretă faptul că această recomandare fundamentală nu a fost respectată”, se menționează în concluzia reînnoită.

Pentru că de la publicarea recomandărilor CV a trecut ceva timp, ar fi cazul să împrospătăm în memorie evenimentele din perioada iunie-iulie a anului trecut.

* * *
Pe 16 iunie, Comisia de la Veneția a dat verdictul pe marginea proiectului de implementare a sistemului electoral mixt în Moldova.  Experții au constatat lipsa unui consens larg pe marginea acestei chestiuni în societatea moldovenească și și-au exprimat temerea că în condițiile sistemului electoral propus ”deputații vor fi vulnerabili și supuși influenței intereselor-business”. În afară de aceasta, experții au considerat că competențele Comisiei Electorale Centrale în sfera creării circumscripțiilor electorale uninominale au fost formulate vag, ceea ce induce riscul influenței politice asupra sa. S-a menționat și faptul că nu au fost prevăzute ”criteriile detaliate și atotcuprinzătoare pentru crearea circumscripțiilor electorale în Transnistria și pese hotare”.

Precum și despre faptul că ”modificările propuse nu vor contribui la rata de prezență a  femeilor și minorităților naționale în Parlament”. Totodată, CV l-a strunit și pe ”alesul de tot poporul” Dodon, criticînd inițiativa cu privire la extinderea competențelor prezidențiale.

Guvernarea a primit o palmă deloc glumeață. Cei de la putere scontau pe faptul că această Comisiei de la Veneția va aproba incontestabil modificarea sistemului electoral  - în lumina  ”istoriei de succes” al tendințelor de integrare europeană și tot felul de alte aiureli. Însă, membrii CV și-au scos la timp ochelarii roz și au văzut că în Moldova noastră prosperă se petrec lucruri care nici nu se încadrează în noțiunea de dezordine, poate doar dacă din considerente de bun simț.

* * *
După ce Comisia de la Veneția a criticat modificarea sistemului electoral, integratorii europeni de la noi au plecat amical la Bruxelles: poate că ne vor permite funcționarii de acolo să trecem pe lîngă ureche recomandările CV și, totuși, ne vor transfera cele 100 de milioane în calitate de ajutor macroeconomic...

Atunci, în capitala Belgiei au plecat spicherul Andrian Candu, premierul Pavel Filip și... Vladimir Plahotniuc. Punctele de suspensie în cazul dat exprimă nedumerirea absolută în legătură cu statutul lui Vladimir Plahotniuc în această deplasare. Or, spre deosebire de Filip și Candu, el nu ocupa nicio funcție oficială în stat – așa, doar un președinte al unui partiduț la periferia Europei. Se pare că din acest motiv figurile influente din Parlamentul European au evitat să se întîlnească cu liderul PDM.  

Cei ”trei bogatîri” au încercat să schimbe ”interzicerea propagandei rusești” pe ignorarea opiniei CV. Oficialii de la Bruxelles, însă, nu au cedat. Dimpotrivă, au insistat pe poziția lor. Președintele Consiliului Europei, Donald Tusk a subliniat că propunerile Comisie de la Veneția trebuie să fie satisfăcute în totalitate. El a fost susținut de Comisarul european pentru politică de vecinătate și extindere, Johannes Hahn.

Deci, nu le-a ieșit să ”sară cu ochii închiși”.  Dar asta nu însemna că democrații aveau de gînd să cedeze. La revenirea în Chișinău, Andrian Candu a confirmat poziția PDM de a nu renunța la modificarea sistemului electoral și a spus că vor fi respectate recomandările cu caracter juridic, dar nu și recomandările ce țin de consensul politic larg.  

”Niciodată, din momentul declarării independenței Republicii Moldova, nu a existat un consens politic larg. Societatea noastră este polarizată”, a declarat spicherul. Adică, niciodată nu am trăit bine și nu este cazul să începem acum.

Igor, Dodon, de asemenea, s-a grăbit să arunce ale lui trei copeici. Cu ardoarea unui iepure în hamei, el a declarat: ”Nimeni din afară nu este în drept să ne indice nouă, un stat suveran, ce trebuie să facem. Ceea ce se poate lua în calcul se va lua, dar noi vom insista pe aprobarea proiectului inițiat de partidul Socialiștilor la propunerea președintelui și vom vota pentru acest proiect”. Întîi de toate, uimește faptul că Dodon vorbește despre sine la persoana a treia, iar în al doilea rînd -  pe cît de ipocrit este, or, se știe foarte bine că în acest caz concret și PSRM, și însuși ”alesul de tot poporul” au fost doar uneltele Păpușarului.

* * *
Ignornd principala recomandare a CV cu privire la ne dorința schimbării fundamentale a Codului Electoral, așa numita ”majoritate parlamentară”, în număr de 74 de deputați, pe 20 iulie a votat pentru implementarea sistemului electoral mixt. Procesul de vot a durat exact patru minute. O atare alertă a i-a uluit pe reprezentanții celor mai importante partide europene, care au participat la ședință, iar peste o perioadă scurtă de timp – și Bruxelles-ul oficial. Căruia i s-a demonstrat clar că sistemul de guvernare în Republica Moldova își formează propriile decizii bazate pe interesele frauduloase oligarhice.

Parlamentarii europeni au fost șocați. Opinia generală s-a format rapid: ignorarea opiniei Comisiei de la Veneția și, în acest fel, condițiilor necesare pentru finanțare, pune la îndoială onestitatea elitei politice din Moldova, care declară despre dorința sa de a se apropia de UE.  Președintele Partidului Popular European,  Joseph Daul și președintele Alianței liberalilor și democraților din Europa (ALDE), Hans van Baalen au făcut o declarație comună.

În mod special, în declarație se spune: ”ALDE și PPE continuă să urmărească distrugerea statului de drept și standardelor democratice în Republica Moldova. În loc ca țara să se dezvolte și să prospere, Partidul Democrat (PDM), împreună cu PSRM, conduși de liderul lor – Plahotniuc, au decis să consolideze autocrația”. Unul dintre liderii Partidului Popular European,  Joseph Daul, a declarat: ”Este rușinos faptul că majoritatea parlamentară a Republicii Moldova a preferat pentru cetățenii săi – autoritarismul în loc de democrație, corupție în loc de transparență și haos în loc de stat de drept”. Pînă și ”fratele mai mare„ – deputat în Parlamentul European din partea României, Cristian Preda, a declara: ”Noi sîntem gata să oferim ajutor Republicii Moldova, dar nu să susținem regimul care schimbă sistemele electorale pentru a se menține la putere”. Ambasadorul SUA la Chișinău, James Pettit, a constatat că decizia Comisiei de la Veneția a fost destul de clară și sistemul electoral mixt nu se potrivește Moldovei. ”Faptul că sistemul funcționează bine într-o anumită țară, nu înseamnă că acesta va funcționa la fel de bine într-o altă țară”, a subliniat ambasadorul.

* * *
Pe 29 ianuarie, 2018, a avut loc întrevederea reprezentanților CV și OSCE/ ODIHR, care au vizitat Moldova, cu membrii fracțiunii PCRM în Parlamentul RM.
 
Deputatul Oleg Reidman  a atenționat membrii delegației asupra faptului că, în condițiile în care structura actualului Parlament nu corespunde voinței exprimate de alegători în cadrul alegerilor parlamentare din anul 2014; în care nu este soluționată problema integrității teritoriale a statului, ceea ce pune la îndoială posibilitatea desfășurării și legitimității alegerilor pe malul stîng al Nistrului; în care, pe calea unei presiuni fără precedent, a șantajului și coruperii organelor puterii locale și a colaboratorilor structurilor de stat, partidul de guvernare a obținut o resursă administrativă nelimitată, sistemul electoral mixt va conduce la extinderea spectrului de tehnologii electorale direcționate spre menținerea la putere a democraților și acoliților săi – socialiștii. Acest sistem, conform afirmațiilor lui Oleg Reidman, comportă în sine pericolul scăderii nivelului competițional al programelor politice, precum și al celui de reprezentare a deputaților aleși.

Deputata Maria Postoico a menționat că succesul oricărei reforme a legislației electorale e posibil doar în cazul în care ea include în sine trei elemente obligatorii, și anume:

1) o bază legislativă clară, care să corespundă legislației internaționale și interne și care să ia în considerație recomandările Comisiei de la Veneția (pe cînd, în cazul dat, la modificarea legislației electorale din Moldova, aceste recomandări nu au fost respectate);

2) existența unui larg consens (care în Moldova a fost doar imitat, la discuții participînd numai două partide ale guvernării din Moldova – democrații și socialiștii. Alegătorii au fost induși în eroare, făcîndu-li-se promisiuni populiste, care n-au intrat în conținutul legii: despre posibilitatea de a alege un deputat care va reprezenta regiunea dată; despre dreptul de a-l revoca pe acest deputat în cazul în care el nu-și va îndeplini promisiunile electorale; despre cota de reprezentanță a minorităților naționale, a locuitorilor de pe malul stîng al Nistrului și a diasporei);

3) concordanța  cu alte reforme efectuate în țară (ceea ce la fel nu există, și asta din cauza lipsei unor rezultate pozitive în reformarea justiției și în descentralizarea administrării publice).

După cum a subliniat Maria Postoico, din cele expuse reiese că, astăzi,  Moldova nu este pregătiră pentru schimbarea sistemului electoral.

Deputata  Elena Bodnarenco a adus exemple concrete de aplicare a tehnologiilor electorale în Moldova: presiuni asupra aleșilor locali în scopul de a-i impune să treacă în rîndurile partidului de la guvernare și astfel, să-i lărgească acestuia posibilitățile de folosire a resursei administrative; o mare nepotrivire în listele alegătorilor, care permite ca rezultatele alegerilor să fie falsificate; manipularea opiniei publice prin intermediul mass-media; lipsa unei concepții unice privind formarea circumscripțiilor electorale, ceea ce conduce la o reprezentativitate diferită a deputaților aleși, coruperea alegătorilor.

În temeiul celor expuse, Partidul Comuniștilor din Republica Moldova în mod categoric se pronunță  împotriva modificărilor legislației, modificări ce creează condiții speciale pentru victoria la alegeri a unor anumite partide, în cazul dat – a democraților și socialiștilor. Schimbarea puterii poate fi realizată doar în corespundere cu exprimarea voinței alegătorilor, ci nu ca rezultat al aplicării unor tehnologii electorale. Moldova poate fi readusă în cîmpul constituțional și în cel juridic doar prin anularea legii cu privire la introducerea sistemului electoral mixt și revenirea la alegerile conform listelor de partid.)

* * *
Dacă e să revenim la ședința din 16 – 17 martie 2018, în documentul său final s-a indicat: ”Recunoscînd dreptul suveran al deputaților moldoveni la schimbarea sistemului electoral, s-a recomandat, totuși, ca în condițiile actuale, să nu fie modificat sistemul electoral în Moldova. Urmează să clarificăm cum va fi implementat în practică sistemul electoral mixt în contextul viitoarelor alegeri parlamentare”.

Experții internaționali sînt sceptici în legătură cu independența CEC, care a fost abilitat de către Guvern să determine circumscripțiile electorale, de asemenea, în legătură cu faptul că nu este prevăzut sistemul de revizuire a granițelor circumscripțiilor electorale, determinarea procedurii împotriva deciziilor comisiilor electorale și împotriva candidaților.

Reprezentanții CV și OSCE remarcă că în cadrul vizitei lor la Chișinău, unii interlocutori au afirmat că delimitarea circumscripțiilor a fost rezultatul ”compromisului politic între partidele politice interesate, dar nu  rezultatul unui proces pur tehnic”. În document se indică categoric asupra necesității garanțiilor suplimentare pentru reprezentarea femeilor și minorităților naționale în organul legislativ.

Este foarte dubios faptul că autoritățile moldovenești vor lua în considerare, de această dată, recomandările reînnoite ale CV. Deoarece revenirea la sistemul proporțional presupune prăbușirea politică a acestei guvernări și atragerea la răspundere a reprezentanților săi. De altfel, cum a declarat optimist deputatul european din partea Lituaniei, Petras Auštrevičius: ”Niciodată nu este tîrziu pentru îndeplinirea recomandărilor Comisiei de la Veneția”.

Dmitri Crîmovскачать dle 10.6фильмы бесплатно
Рейтинг статьи: