Cu secera peste alegeri
РУС. MOLD.
» » Cu secera peste alegeri

Cu secera peste alegeri

23-06-2017, 15:03
Viziuni: 1 526
  
Versiunea de tipar   
Cu secera peste alegeriConcluziile Comisiei de la Veneția (CV) referitor la modificarea sistemului alegerilor parlamentare în Moldova, așa cum era și de așteptat, au fost critice
 
Călătoria fulger prin Elveția și Bruxelles, așa cum iubește orice democrat, s-a dovedit a fi zădarnică. Nici spicherul Candu, nici vicepreședintele Leancă nu au reușit să convingă Europa cu privire la avantajele sistemului electoral mixt.

Să dea din pumni după luptă a mers în Belgia premierul Pavel Filip, însă, este îndoielnic faptul că Bruxelles-ul se va distanța de recomandările CV de dragul puterii corupte moldovenești.

Serviciul European de acțiune externă a declarat deja: «Noi împărtășim opinia Comisiei de la Veneția și Biroului OSCE pentru instituții democratice și drepturile omului cu privire la faptul că schimbările propuse trezesc o îngrijorare serioasă în contextul politic actual... Asemenea modificări fundamentale, chiar dacă se referă la dreptul suveran al țării, sînt nepotrivite de această dată».

În ceea ce privește «dreptul suveran» — acesta este un semnal clar pentru «președintele» nostru gen păpușică: nu te mai încorda, să tot pălăvrăgești că te doare în cot de Consiliul Europei și în general — mai întîi încearcă să obții cîtuși de cît valoare politică. Deocamdată, însă, nivelul tău este de festivalul căpșunii și mierii la Sadova.

A zburat o piatră și în grădina Comisiei Electorale Centrale. Experții Comisiei de la Veneția consideră că obligațiile prin determinare a circumscripțiilor uninominale sînt formulate ambiguu ceea ce presupune riscul influenței politice. În traducere: încetați să tulburați apele cu circumscripțiile, să utilizați resursele administrative pentru a împinge în parlament deputații voștri. În acest fel, într-o formă puțin voalată, CV indică asupra extinderii corupției politice în Moldova, stimulent pentru care va și servi sistemul electoral mixt.

Argumente și fapte

Concluzia CV a fost ca o palmă asurzitoare pentru inițiatorii noului sistem electoral — PDM și Partidul Socialiștilor. Democrații s-au agitat la maxim și au început a flutura cu cele peste 850 de mii de semnături pe care ei, chipurile, le-au colectat (cum au fost colectate aceste semnături, toată lumea știe foarte bine) de la oamenii care nu pot trăi fără acest sistem electoral mixt.

Cu toate acestea, potrivit datelor ultimului sondaj al Barometrului opiniei publice, 37 % dintre respondenți pledează pentru păstrarea sistemului în baza listelor de partid, 29 % — pentru sistemul uninominal, iar 23 la sută — pentru sistemul mixt. Avînd în vedere caracterul tendențios al BOP, putem spune cu certitudine că majoritatea populației Moldovei pledează pentru păstrarea actualului sistem electoral.

CV a și demonstrat și democraților și socialiștilor că inițiativa lor nu a fost aprobată în baza unui consens larg. Este adevărat că nu a specificat parametrii «consensului larg», de asemenea, nu a specificat dacă acest consens trebuie să fie atins în Parlament sau în societate.

În opinia experților, sistemul electoral mixt va spori vulnerabilitatea deputaților în fața intereselor grupurilor de business. Și, deși termenul de «stat capturat» nu a fost rostit, cei care înțeleg nu au nevoie de multe.

Experții nu au înțeles nici cum are de gînd CEC-ul să creeze circumscripții uninominale în regiunea transnistreană și în diasporă. Unde mai pui că nici principiile organizării circumscripțiilor în interiorul Moldovei nu sînt clare. Nouă ni se spune că CEC va inventa ceva. Păi nu, scutiți-ne! Mai întîi inventați, înaintați și abia după asta puteți decide.

«Alesul de tot poporul» a fost șifonat

Și problema nu constă în avizul negativ al Comisiei de la Veneția (la urma urmei, aceasta este mai mult bătaia de cap a lui Plahotniuc). Și nici măcar în faptul că lui Dodon i s-a propus amabil să închidă gură la tema independenței statului moldovenesc și ignorarea recomandărilor Consiliului Europei. Important este că CV a adoptat o poziție critică referitor la extinderea competențelor președintelui țării. Adică a călcat în picioare cel mai rîvnit vis a lui Igor Dodon, pe care acesta îl cocolește și speră să-l transpună în realitate.

«Alesul de tot poporul» a luat și a declarat că referendumul planificat pentru 24 septembrie, oricum va avea loc: «Eu voi insista ca referendumul să fie organizat. Este vorba despre un referendum consultativ. Vom vedea care este părerea cetățenilor. Eu sînt convins că ea va fi pozitivă și atunci vom identifica cea mai bună soluție, pentru ca președintele să poată dizolva Parlamentul și să inițieze alegeri anticipate».

Noi știm foarte bine moftul lui Dodon. Însă, CV s-a exprimat univoc — propunerea cu privire la extinderea competențelor președintelui pentru dizolvarea parlamentului este nejustificată, întrucît acestea sînt consfințite în Constituție. Totodată, să arunci 75 de milioane de lei pentru un referendum fără sens cred că nu ne ține buzunarul.
 
Este clar că Dodon vrea să obțină competențe extinse pînă ca electoratul să se dezamăgească totalmente în el. Iar persoane dezamăgite sînt din ce în ce mai multe. Igor Nicolaevici nu poate fi salvat nici măcar de cartea pro-rusă pe care o pune regulat în joc. Pentru că la Forumul Economic Mondial din Sankt — Petersburg a fost clară atitudinea Kremlinului în raport cu Dodon — gluma lui Putin în adresa lui și zîmbetul larg a lui Dodon vorbesc de la sine.

Posibilitatea «gambitului de dreapta»

Din cîte se știe, democrații nu cedează. Mai ales atunci cînd este vorba despre interesele lor personale. În cazul dat, interesul major a subalternilor lui Plahotniuc este să rămînă la guvernare și după alegerile parlamentare din 2018. Și nu doar să rămînă, dar să conducă în continuare Moldova, ca pe propria moșie.

Dar pe de altă parte, democrații «proeuropeni» nicidecum nu pot ignora recomandările Comisiei de la Veneția. Acest lucru îi este permis doar unui asemenea clovn ca Dodon, dar și lui în formă verbală și pînă la un anumit moment. Din nou, 100 de milioane pentru Moldova, alocarea cărora depinde direct de respectarea sau nerespectarea recomandărilor Comisiei de la Veneția. Este asupra a ce de gîndit.

Se pare că PDM a decis să joace propriul gambit. Cine nu cunoaște arta jocului în șah: gambit este atunci cînd jertfești un pion sau o altă piesă pentru ca mai apoi să obții avantajul strategic pe tabla de șah.

Democrații s-au retras. Și cu amabilitatea funcționarului chinez, precum că studiază cu atenție fiecare recomandare pe care o conține documentul Comisiei de la Veneția și vor căuta deciziile necesare pentru adaptarea inițiativei cu privire la modificarea sistemului electoral la recomandările experților structurii respective. Adică, noi aici, deocamdată, ne vom scărpina la ceafă, dar în rezultat oricum vom modifica Codul Electoral în conformitate cu interesele noastre.

Doar că se vor îndeplini toate acestea într-o altă cheie. Cu îndeplinirea demonstrativă a renumitelor recomandări. Sînt destule indicii asupra faptului că PDM va încerca să corecteze maximal proiectul de lege cu privire la sistemul electoral mixt, pentru ca, cel puțin, să satisfacă parțial doleanțele Comisiei de la Veneția și, respectiv, a Uniunii Europene.

Respectiv, democrații pot realiza partea lor tehnică, plus ceea ce ține de competențele președintelui (Dodon este un nimeni și nu va întreba nimic), totodată, nu au de gînd să renunțe la ideea implementării sistemului electoral mixt. Iată și gambitul.

* * *
Așa cum a remarcat președintele Partidului Comuniștilor din Republica Moldova, Vladimir Voronin, regimul de la guvernarea Moldovei, care ignoră pînă și opinia partenerilor externi, în special a Consiliului Europei, trec de la uzurpare la dictatură. În legătură cu acest fapt, elaborarea noilor metode neordinare de luptă împotriva regimului de către forțele sănătoase ale țării, trebuie să devină agenda comună.

P. S. Apropo, în afară de Filip, la Bruxelles a plecat și Andrian Candu dar și Vladimir Plahotniuc. Conform informațiilor din presă, vizita a avut caracter oficial, însă, Plahotniuc nu ocupă nicio funcție oficială în stat. El este doar președintele unei formațiuni mărunte care uzurpează puterea în Moldova. Cu toate acestea, anume el poartă negocieri cu funcționarii europeni. Oare de ce?

Eugeniu Marianскачать dle 10.6фильмы бесплатно
Рейтинг статьи: