Inventarea poveștilor
РУС. MOLD.
» » Inventarea poveștilor

Inventarea poveștilor

6-04-2018, 12:40
Viziuni: 52
  
Versiunea de tipar   
Inventarea poveștilorPrim-ministrul Pavel Filip a prezentat o nouă porție a «istoriei de succes»
 
Într-un interviu pentru o publicație românească, «premierul nocturn» a relatat despre cum crește încrederea cetățenilor față de Guvernul Moldovei, or, anume acest Guvern implementează alert reforme menite să îmbunătățească calitatea vieții moldovenilor.

Se pare că el s-a rușinat să amintească despre «reforma» sistemului de pensii și a mutat accentul pe succesele care au fost, chipurile, obținute pe dimensiunea combaterii corupției. Un accent deosebit a fost pus pe sistemul judecătoresc. Chipurile, acum, judecătorii noștri sînt albi și pufoși, iar dacă se și mai nimeresc niște nori negre nesuferite... unde nu sînt.

«La început de mandat, în aprilie 2016, sondajele arătau că în justiție au încredere 7-8 la sută dintre cetățeni. Peste un an, acest indicator a constituit 24 la sută. Rata de încredere era foarte joasă, iar acum, a crescut de trei ori», a comunicat Pavel Filip. Interesant, oare el însuși crede în ceea ce spune?

Să luăm–1, 2…

Un premier, chiar și unul de factură nocturnă, trebuie să înțeleagă că arestarea a 14 judecători și 3 executori judiciari pe «cazul laundromat» nu înseamnă încă curățarea sistemului judecătoresc de rîia corupției. Pe acest dosar este real pus după gratii doar omul de afaceri Veaceslav Platon, iar în raport cu alții dosarul stă pe loc și să nu vă prea mire faptul dacă cauzele penale vor fi clasate.

Combaterea corupției în Moldova amintește despre pescuitul sportiv — și colo, și colo peștele este scos din apă pentru a fi demonstrat, iar după asta aruncat din nou în apă să înoate. Așa cum s-a întîmplat și cu fostul primar general de Chișinău, Dorin Chirtoacă, adjunctul acestuia Nistor Grozavu și subalternul său Igor Gamrețchi, fostul ministru al Transportului, Iurie Chirinciuc și mulți alții.

Deci, despre ce fel de «luptă împotriva corupției» poate fi vorba dacă cei care iau mite imense demonstrează fățiș că sînt invincibili și nu vor păți nimic pentru ilegalitățile comise. Cînd înșiși «luptătorii» din cadrul CNA, cu un salariu lunar de 20 de mii de lei, se plimbă în mașini de lux și locuiesc în case și apartamente de milioane.

Apropo, cum pot fi calificate eforturile Guvernului Filip de a împinge în Parlament legea cu privire la amnistia capitalului, menit să legalizeze averile obținute în mod dubios?

În schimb, nu trece nicio zi fără să auzim că a fost prins în flagrant cu mită de tocmai 200 de lei ba un profesor, ba un educator, ba o asistentă medicală, ba un biet polițist. Dar se știe foarte bine că nu în cadrul acestui contingent trebuie de căutat cel mai înalt nivel al corupției.

Despre ce fel de succese vorbește atunci Filip? Oh, da, potrivit indicelui de percepere a corupției, realizat de organizația internațională Transparency International, în 2017, în Moldova acesta s-a micșorat cu 31 de puncte. Respectiv, în lista celor 186 de stat, țara noastră s-a mutat de pe poziție 123 pe poziția... 122. Bravo, avem motiv de mîndrie!

În ochii lor

«Guvernanții» moldoveni adoră să-și manifeste devotamentul față de Occident și «europenitate». Dar ce se întîmplă cu feedback-ul? Se pare că cei de acolo, încep încetișor să se lumineze și să se trezească din anestezia «istoriei de succes».

În cercetarea lor, experții de la Centre for Eastern Studies scriu următoarele: «În forma sa actuală, Moldova este, de asemenea, un exemplu clasic de stat capturat, în care, activitatea instituțiilor cheie ale statului [...] este supusă în totalitate intereselor elitei înguste politice și de afaceri în frunte cu Plahotniuc. [...] Acum, Plahotniuc are o influență decisivă asupra Procuraturi Generale, Curții Supreme de Justiție, Consiliului Superior al Magistraturii, organelor pentru combaterea corupției... și, implicit, asupra majorității judecătorilor din Moldova».

Rata înaltă a corupției în sistemul judecătoresc și dependența acestuia față de elitele guvernatoare au fost remarcate și în rapoartele Comitetului ONU pentru drepturile omului, Consiliului Uniunii Europene, Transparency International și Freedom House. În mod special, Freedom House a ajuns la concluzia că pentru Moldova este caracteristic nivelul redus de pregătire al judecătorilor, sistemul netransparent al numirii în funcție al magistraților și motivarea insuficientă a deciziilor judecătorești.

«Imixtiunea politică în activitatea organelor judecătorești și de drept, pe care o observăm, reprezintă un impediment sistemic pentru dezvoltarea social-economică», declară Comisia Europeană în cadrul ultimului său raport pentru Moldova. «Există informații credibile despre faptul că procurorii și judecătorii locali au cerut mită în schimbul unor învinuiri sau condamnări mai blînde...», declară Departamentul de Stat al SUA.

Anul trecut, deputatul în Parlamentul European, Tomash Zdziechowski a informat Comisia Europeană despre faptul că Vladimir Plahotniuc exercită presiune asupra organelor de drept moldovenești cu scopul de a persecuta oponenții politici. «Această presiune include în sine mituirea judecătorilor, colaboratorilor de poliție și altor persoane», a menționat deputatul european.

Șeful Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova, Peter Michalko, a remarcat că în afară de corupția mică, în țara noastră mai există corupția la nivel extrem de înalt, abuzul de putere, utilizarea funcțiilor deținute în organele de stat sau administrație.

Ce-i adevăr nu-i minciună — exemplele de corupție la nivel de stat nici nu au cum fi numărate. Vom prezenta unul singur în calitate de ilustrație. În aprilie 2017, Parlamentul Moldovei a adoptat, în prima lectură, proiectul de lege care permite implicarea forțelor armate pentru combaterea acțiunilor de protest și «asigurarea ordinii publice». Asta înseamnă că autoritățile nu vor să accepte dialogul cu societatea și scontează că va putea riposta cu forța împotriva pornirilor protestatare, ignorînd propriile concepții referitoare la «integrarea europeană».

În ochii noștri

Însuși faptul obținerii veniturilor suplimentare neoficiale este perceput de către corupt drept un fel de protest împotriva subestimării «talentelor sale extraordinare», drept o compensare a venitului său oficial mizer — în profunda sa convingere, indiferent de mărimea salariului pe care-l ridică — 10 sau 10 mii de dolari pe lună.

Reducerea la minim a mitei este posibilă doar în condițiile în care există o dependență permanentă a potențialilor perceptori de mită de potențialii oferitori de mită. În Moldova, în pofida faptului că, formal, această dependență există, distribuitorii granturilor occidentale din partea celor de la guvernare nu depind în niciun fel de popor, de aceea măresc și măresc procentul mitei și costul proiectelor.

Noi sîntem condamnați la prezența permanentă în viața noastră a unor asemenea exemple, pînă cînd nu ne vom apăra drepturile. Noi trebuie să învățăm să-i alegem pe cei cărora le putem încredința să ne judece, cei care trebuie să stea la straja respectării stricte și exacte a legii.

Ivan Lecarevскачать dle 10.6фильмы бесплатно
Рейтинг статьи: