În
cazul în care schema contabilă
şi de control, elaborată în timpul guvernării
comuniste, era aplicată şi de noile autorităţi liberal-democrate, Moldova rămînea un stat stabil, demn, în dezvoltare armonioasă
Bazele formării comunităţii informaţionale sunt resursele informaţionale
— «forţa vitală» a organismului statal modern, fără de care acesta, pur şi simplu, nu poate
exista.
Resursele informaţionale de stat — o parte esenţială a resurselor naţionale şi patrimoniul naţional a oricărei ţări. O pagină aparte
a dezvoltării informaţionale în
perioada guvernării PCRM se referă la activitatea Întreprinderii de Stat Registru.
Oficial
În 2001,
Guvernul aprobă o decizie cu privire la crearea unui departament independent al
tehnologiilor informaţionale din Republica Moldova, care a inclus ÎS Registru. În
2005, instituţia a fuzionat în componenţa Ministerului Dezvoltării
Informaţionale al Republicii Moldova. Începînd cu luna mai 2008, ÎS Registru a
primit statutul de Centru al resurselor informaţionale de stat Registru pe lîngă
Ministerul Dezvoltării Informaţionale. Scopul formării întreprinderii cu un nou
statut a fost de a asigura structurarea activităţii Registru pentru
soluţionarea sarcinilor statele de importanţă primordială — informatizarea
ţării şi formarea comunităţii informaţionale în cadrul realizării strategiei
naţionale «Moldova Electronică». Unul dintre principiile de activitate a PCRM —
controlul şi contabilitatea strictă — în mare măsură se realiza anume prin
intermediul întreprinderii respective.
Despre importanţa
documentaţiei
Majoritatea
cetăţenilor noştri consideră eronat că ÎS Registru se preocupă doar de
documentarea populaţiei, eliberarea certificatelor şi permiselor de conducere. În
realitate, lista sistemelor informaţionale implementate de această întreprindere
este mult mai largă. De altfel, documentarea populaţiei rămînea cea mai de
amploare activitate a acestei structuri. În perioada guvernării PCRM, ÎS Registru
a creat o reţea puternică de oficii teritoriale în toată republica şi o întreprindere
fiică peste hotare. Graţie celor 96 de oficii se puteau perfecta cu uşurinţă
tot felul de documente. Actualitatea documentării populaţiei era confirmată
prin faptul că mulţi cetăţeni ai Moldovei, în general, nu aveau paşapoarte şi,
respectiv, nu puteau beneficia de indemnizaţiile sociale care le reveneau. În
mare parte, acest lucru se referea la persoanele în etate din localităţile
rurale.
La începutul
noului mileniu, guvernele din toată lumea au început implementarea biometriei
pentru protecţia reală a cetăţenilor săi, lupta împotriva terorismului,
migraţiei ilegale, dar şi pentru monitorizarea proceselor migraţionale. Nici
Moldova nu a rămas de o parte. Începînd cu anul 2008, ÎS Registru a început
eliberarea paşapoartelor biometrice.
Acest
proiect se baza şi se implementa în conformitate cu anumite principii.
Paşaportul cu date biometrice nu era obligatoriu şi se elibera doar la dorinţa
cetăţeanului. Cu timpul, oamenii au înţeles că paşaportul de acest fel este
important. Încă acum 8 ani, deţinătorii de paşapoarte biometrice puteau trece
controlul vamal prin «coridorul verde». Însă, mai tîrziu, autorităţile
liberal-democrate vor spune că implementarea paşapoartelor biometrice este,
exclusiv, meritul lor.
Încă o
treaptă — sistemul informaţional «Registrul de Stat al conducătorilor auto»
— un sistem informaţional automatizat unic de evidenţă a conducătorilor auto, a
persoanelor care şi-au perfectat permisele de conducere, agenţilor economici
care asigură pregătirea şi recalificarea şoferilor, care le eliberează
documente, de asemenea, alţi factori ce contribuie la siguranţa în trafic şi
pedepsirea pentru încălcarea legislaţiei de profil în vigoare.
Registrul de
Stat al unităţilor de transport reprezintă în sine o bază de date
sistematizată despre unităţile de transport, tractoare, autospeciale de
construcţie a drumurilor, de irigare, maşini şi mecanizatoare agricole,
remorcile acestora, bărcile, agregatele staţionare şi mobile dotate cu motoare
cu ardere internă, şi agregate numerotate separat, de asemenea, şi informaţii
despre proprietarii acestora. Adică, se ştia cîte unităţi de tehnică sunt pe
teritoriul republicii, în ce stare se află şi în ce scopuri se utilizează ş.a.m.d.
Sistemului
Informaţional Integrat Automatizat, «Migraţie şi Azil» — reprezintă un set de sisteme informaţionale
automatizate de importanţă statală, care asigură evidenţa şi controlul
imigranţilor de diferite categorii (cu excepţia migranţilor din interior),
integrarea resurselor informaţionale ministeriale în domeniul migraţiei şi
azil, de asemenea, pregătirea şi prezentarea informaţiei analitice şi
statistice necesare.
Sistemul de
control al regimului de tranzit Control-GT Tranzit — se baza pe tehnologiile de apărare împotriva
deschiderii nesancţionate a unităţilor de transport ce utilizează Smart-plomba,
ce conţine un cip. La intrarea în vamă, colaboratorul vamal citea informaţia de
pe toate plombele electronice şi etichetele Smart cu ajutorul unui dispozitiv
mobil. Confruntarea datelor se realiza în mod automat. Una dintre avantajele
acestei tehnologii consta în faptul că verificările puteau fi efectuate doar de
colaboratorii împuterniciţi să o facă, dotaţi cu echipament special. Pentru
ceilalţi, informaţia înscrisă pe cip era inaccesibilă. Tehnologia de verificare
a unităţilor de transport era aplicată la toate punctele vamale ale Republicii Moldova prin care trecea transportul internaţional de mărfuri. Cîte ceva din
inovaţiile implementate în timpul guvernării PCRM continuă să funcţioneze şi
astăzi, însă, nici pe departe în varianta în care au fost gîndite.
Despre accesibilitatea
medicamentelor
La momentul în
care PCRM a acces la guvernare, în Moldova înflorea importul ilicit de medicamente, inclusiv, a produselor
contrafăcute. Înflorea majorarea artificială a preţurilor la achiziţionarea
medicamentelor pentru necesităţile statului, comercializarea ilegală a
medicamentelor personalului medical, încălcarea disciplinei financiare
(contabilitate dublă, eliberarea medicamentelor din farmacii fără eliberarea
cecului şi altele).
Toate aceste lucruri au impus necesitatea de a asigura
contabilitatea şi controlul producţiei farmaceutice. În acest scop a fost luată
decizia cu privire la crearea sistemului informaţional automatizat existent.
Sistemul
informaţional automatizat «Registrul de stat al medicamentelor» permitea
de a ţine la evidenţă toate medicamentele produse, importate sau exportate.
Sistema a fost gîndită pentru monitorizarea circuitului de medicamente în ţară
şi depistarea producţiei contrafăcute sau necalitative (care nu a trecut
testele de laborator) şi era parte componentă al sistemului informaţional
medical integrat. Sistemul controla procesele legate de circuitul
medicamentelor, achiziţionarea, păstrarea şi comercializarea acestora. Procesul
începea la vamă şi se încheia odată cu eliberarea preparatului din farmacii.
Agenţia, creată pe timpul guvernării comuniştilor, realiza înregistrarea,
analiza preparatelor, înregistrarea partidelor de preparate, formarea
registrului medicamentelor, marcarea cu etichete, eliberarea etichetelor pentru
angrosişti şi producători autohtoni. A fost creat Registrul de stat al
medicamentelor.
Farmaciile
asigurau dotarea cu un dispozitiv special, care era instalat în sala de
deservire a populaţiei, într-un loc accesibil, cu ajutorul acestui dispozitiv,
cumpărătorii puteau să verifice înscrisurile de pe etichetă şi banda latentă.
Iar numărul unic de pe eticheta susmenţionată permitea de a verifica
autenticitatea medicamentului prin Internet sau telefonie mobilă. Adică,
cumpărătorul putea să afle toate informaţia necesară despre preparatul
medicamentos care-l interesa. Graţie sistemului informaţional «Registrul de
stat al medicamentelor», pe piaţa farmaceutică s-a făcut regulă.
Odată cu
venirea la putere a forţelor liberal-democrate, benzile latente au fost
anulate. Actualilor guvernanţi, oligarhii care au acaparat piaţa farmaceutică
şi alte structuri din sistemul de ocrotire a sănătăţii, nu au nevoie de ordine,
nu au nevoie de evidenţă şi control. În schemele corupte au fost implicaţi şi
unii colaboratori ai Agenţiei Medicamentului şi alte structuri guvernamentale
din sistemul sănătăţii. Anume din aceste considerente, astăzi, achităm sume
exorbitante pentru medicamente şi nu putem să fim siguri de faptul că nu
procurăm un produs contrafăcut.
Toate sferele vieţii
Datorită
sistemului informaţional, evidenţa şi controlul strict erau asigurate în toate
sferele economiei naţionale şi dezvoltare socială.
Lista registrelor de stat, sistemelor informaţionale automatizate şi
serviciilor oferite, elaborate de Registru în anii de guvernare a PCRM, erau de
ordinul sutelor. Dacă schema de evidenţă şi control, elaborată în timpul
comuniştilor, era funcţională şi în timpul noii guvernări liberal-democrate, nu
ar fi fost hoţite băncile, nu ar fi fost posibil furtul miliardului, pierderea
creditelor ş.a.m.d. Moldova ar fi rămas un stat stabil, demn şi în proces de
dezvoltare armonioasă.
Natalia Lujina
скачать dle 10.6фильмы бесплатно