Resursele IT — «forţa vitală» a unui stat modern
РУС. MOLD.
» » Resursele IT — «forţa vitală» a unui stat modern

Resursele IT — «forţa vitală» a unui stat modern

8-03-2016, 16:03
Viziuni: 1 406
  
Versiunea de tipar   
Resursele IT — «forţa vitală»  a unui stat modern În cazul în care schema contabilă şi de control, elaborată în timpul guvernării comuniste, era aplicată şi de noile autorităţi liberal-democrate, Moldova rămînea un stat stabil, demn, în dezvoltare armonioasă


Bazele formării comunităţii informaţionale sunt resursele informaţionale — «forţa vitală» a organismului statal modern, fără de care acesta, pur şi simplu, nu poate exista.

 

Resursele informaţionale de stat — o parte esenţială a resurselor naţionale şi patrimoniul naţional a oricărei ţări. O pagină aparte a dezvoltării informaţionale în perioada guvernării PCRM se referă la activitatea Întreprinderii de Stat Registru.


Oficial

 

În 2001, Guvernul aprobă o decizie cu privire la crearea unui departament independent al tehnologiilor informaţionale din Republica Moldova, care a inclus ÎS Registru. În 2005, instituţia a fuzionat în componenţa Ministerului Dezvoltării Informaţionale al Republicii Moldova. Începînd cu luna mai 2008, ÎS Registru a primit statutul de Centru al resurselor informaţionale de stat Registru pe lîngă Ministerul Dezvoltării Informaţionale. Scopul formării întreprinderii cu un nou statut a fost de a asigura structurarea activităţii Registru pentru soluţionarea sarcinilor statele de importanţă primordială — informatizarea ţării şi formarea comunităţii informaţionale în cadrul realizării strategiei naţionale «Moldova Electronică». Unul dintre principiile de activitate a PCRM — controlul şi contabilitatea strictă — în mare măsură se realiza anume prin intermediul întreprinderii respective.

 

Despre importanţa documentaţiei

 

Majoritatea cetăţenilor noştri consideră eronat că ÎS Registru se preocupă doar de documentarea populaţiei, eliberarea certificatelor şi permiselor de conducere. În realitate, lista sistemelor informaţionale implementate de această întreprindere este mult mai largă. De altfel, documentarea populaţiei rămînea cea mai de amploare activitate a acestei structuri. În perioada guvernării PCRM, ÎS Registru a creat o reţea puternică de oficii teritoriale în toată republica şi o întreprindere fiică peste hotare. Graţie celor 96 de oficii se puteau perfecta cu uşurinţă tot felul de documente. Actualitatea documentării populaţiei era confirmată prin faptul că mulţi cetăţeni ai Moldovei, în general, nu aveau paşapoarte şi, respectiv, nu puteau beneficia de indemnizaţiile sociale care le reveneau. În mare parte, acest lucru se referea la persoanele în etate din localităţile rurale.

 

La începutul noului mileniu, guvernele din toată lumea au început implementarea biometriei pentru protecţia reală a cetăţenilor săi, lupta împotriva terorismului, migraţiei ilegale, dar şi pentru monitorizarea proceselor migraţionale. Nici Moldova nu a rămas de o parte. Începînd cu anul 2008, ÎS Registru a început eliberarea paşapoartelor biometrice.

 

Acest proiect se baza şi se implementa în conformitate cu anumite principii. Paşaportul cu date biometrice nu era obligatoriu şi se elibera doar la dorinţa cetăţeanului. Cu timpul, oamenii au înţeles că paşaportul de acest fel este important. Încă acum 8 ani, deţinătorii de paşapoarte biometrice puteau trece controlul vamal prin «coridorul verde». Însă, mai tîrziu, autorităţile liberal-democrate vor spune că implementarea paşapoartelor biometrice este, exclusiv, meritul lor.

 

Încă o treaptă — sistemul informaţional «Registrul de Stat al conducătorilor auto» — un sistem informaţional automatizat unic de evidenţă a conducătorilor auto, a persoanelor care şi-au perfectat permisele de conducere, agenţilor economici care asigură pregătirea şi recalificarea şoferilor, care le eliberează documente, de asemenea, alţi factori ce contribuie la siguranţa în trafic şi pedepsirea pentru încălcarea legislaţiei de profil în vigoare.

 

Registrul de Stat al unităţilor de transport reprezintă în sine o bază de date sistematizată despre unităţile de transport, tractoare, autospeciale de construcţie a drumurilor, de irigare, maşini şi mecanizatoare agricole, remorcile acestora, bărcile, agregatele staţionare şi mobile dotate cu motoare cu ardere internă, şi agregate numerotate separat, de asemenea, şi informaţii despre proprietarii acestora. Adică, se ştia cîte unităţi de tehnică sunt pe teritoriul republicii, în ce stare se află şi în ce scopuri se utilizează ş.a.m.d.

 

Sistemului Informaţional Integrat Automatizat, «Migraţie şi Azil» — reprezintă un set de sisteme informaţionale automatizate de importanţă statală, care asigură evidenţa şi controlul imigranţilor de diferite categorii (cu excepţia migranţilor din interior), integrarea resurselor informaţionale ministeriale în domeniul migraţiei şi azil, de asemenea, pregătirea şi prezentarea informaţiei analitice şi statistice necesare.

 

Sistemul de control al regimului de tranzit Con­trol-GT Tranzit — se baza pe tehnologiile de apărare împotriva deschiderii nesancţionate a unităţilor de transport ce utilizează Smart-plomba, ce conţine un cip. La intrarea în vamă, colaboratorul vamal citea informaţia de pe toate plombele electronice şi etichetele Smart cu ajutorul unui dispozitiv mobil. Confruntarea datelor se realiza în mod automat. Una dintre avantajele acestei tehnologii consta în faptul că verificările puteau fi efectuate doar de colaboratorii împuterniciţi să o facă, dotaţi cu echipament special. Pentru ceilalţi, informaţia înscrisă pe cip era inaccesibilă. Tehnologia de verificare a unităţilor de transport era aplicată la toate punctele vamale ale Republicii Moldova prin care trecea transportul internaţional de mărfuri. Cîte ceva din inovaţiile implementate în timpul guvernării PCRM continuă să funcţioneze şi astăzi, însă, nici pe departe în varianta în care au fost gîndite.

 

Despre accesibilitatea medicamentelor


La momentul în care PCRM a acces la guvernare, în Moldova înflorea importul ilicit de medicamente, inclusiv, a produselor contrafăcute. Înflorea majorarea artificială a preţurilor la achiziţionarea medicamentelor pentru necesităţile statului, comercializarea ilegală a medicamentelor personalului medical, încălcarea disciplinei financiare (contabilitate dublă, eliberarea medicamentelor din farmacii fără eliberarea cecului şi altele).


Toate aceste lucruri au impus necesitatea de a asigura contabilitatea şi controlul producţiei farmaceutice. În acest scop a fost luată decizia cu privire la crearea sistemului informaţional automatizat existent.

 

Sistemul informaţional automatizat «Registrul de stat al medicamentelor» permitea de a ţine la evidenţă toate medicamentele produse, importate sau exportate. Sistema a fost gîndită pentru monitorizarea circuitului de medicamente în ţară şi depistarea producţiei contrafăcute sau necalitative (care nu a trecut testele de laborator) şi era parte componentă al sistemului informaţional medical integrat. Sistemul controla procesele legate de circuitul medicamentelor, achiziţionarea, păstrarea şi comercializarea acestora. Procesul începea la vamă şi se încheia odată cu eliberarea preparatului din farmacii. Agenţia, creată pe timpul guvernării comuniştilor, realiza înregistrarea, analiza preparatelor, înregistrarea partidelor de preparate, formarea registrului medicamentelor, marcarea cu etichete, eliberarea etichetelor pentru angrosişti şi producători autohtoni. A fost creat Registrul de stat al medicamentelor.

 

Farmaciile asigurau dotarea cu un dispozitiv special, care era instalat în sala de deservire a populaţiei, într-un loc accesibil, cu ajutorul acestui dispozitiv, cumpărătorii puteau să verifice înscrisurile de pe etichetă şi banda latentă. Iar numărul unic de pe eticheta susmenţionată permitea de a verifica autenticitatea medicamentului prin Internet sau telefonie mobilă. Adică, cumpărătorul putea să afle toate informaţia necesară despre preparatul medicamentos care-l interesa. Graţie sistemului informaţional «Registrul de stat al medicamentelor», pe piaţa farmaceutică s-a făcut regulă.

 

Odată cu venirea la putere a forţelor liberal-democrate, benzile latente au fost anulate. Actualilor guvernanţi, oligarhii care au acaparat piaţa farmaceutică şi alte structuri din sistemul de ocrotire a sănătăţii, nu au nevoie de ordine, nu au nevoie de evidenţă şi control. În schemele corupte au fost implicaţi şi unii colaboratori ai Agenţiei Medicamentului şi alte structuri guvernamentale din sistemul sănătăţii. Anume din aceste considerente, astăzi, achităm sume exorbitante pentru medicamente şi nu putem să fim siguri de faptul că nu procurăm un produs contrafăcut.

 

Toate sferele vieţii

 

Datorită sistemului informaţional, evidenţa şi controlul strict erau asigurate în toate sferele economiei naţionale şi dezvoltare socială.

 

Lista registrelor de stat, sistemelor informaţionale automatizate şi serviciilor oferite, elaborate de Registru în anii de guvernare a PCRM, erau de ordinul sutelor. Dacă schema de evidenţă şi control, elaborată în timpul comuniştilor, era funcţională şi în timpul noii guvernări liberal-democrate, nu ar fi fost hoţite băncile, nu ar fi fost posibil furtul miliardului, pierderea creditelor ş.a.m.d. Moldova ar fi rămas un stat stabil, demn şi în proces de dezvoltare armonioasă.

 

Natalia Lujina

 

скачать dle 10.6фильмы бесплатно
Рейтинг статьи: