Soluţionarea problemei consolidării statalităţii ţării este imposibilă în lipsa unui proiect unificator pentru Moldova
Şocurile
politice urmăresc Moldova, practic, din momentul în care ţara noastră a dobîndit independenţa. În această
regularitate se întrezăresc atît interesele jucătorilor geopolitici mari,
care-şi apără propriile interese în punctele geografice unde, istoric, se intersectează aşa numitele sfere de influenţă ale Estului şi Vestului, cît
şi necesitatea stringentă a poporului multinaţional al Moldovei de a identifica o idee comună, unificatoare şi naţională.
Atunci cînd puterea este pentru sine însăşi
Nu nou am compus
harta lumii, şi nici pe departe nu este vina noastră că noi, ca şi buneii,
străbunii şi stră-străbunii noştri, trăim la intersecţia geopolitică, pe unde
de milenii au trecut hoardele migraţiilor cuceritoare din adîncurile Asiei şi
Europei. Intersecţia la care s-au confruntat interesele Imperiilor Otoman,
Austro-ungar şi Rus şi teritoriu pe care au încercat să şi-l atribuie regii
austrieci şi magnaţii polonezi, hatmanii impetuoşi din Zaporojie şi, după cum
au demonstrat ultimele evenimente, oligarhii, care-şi imaginează că sunt
stăpînii lumii şi politicanii care au pierdut realitatea. Durerea noastră, dar
şi avantajul nostru — într-o abordare raţională, constă în faptul că această
intersecţie presupune în sine căi comerciale şi căi de schimb cultural între
Est şi Vest.
Orice răscruce, este locul unde se
intersectează vectorii de mişcare. Dacă la intersecţie nu există un
reglementator strict şi independent, atunci, rolul său este preluat de un
oarecare «preşedinţel» ales — cufundat în complexe de inferioritate sau un grup
de aventurieri politici, care habar nu au despre regulile de reglementare
raţională a intersecţiei şi care caută doar posibilităţi de a obţine
supraprofit personal şi clanurile lor. Cum n-ai da, însă, rădăcinile tuturor
şocurilor geopolitice de pe pămînturile noastre sunt ascunse în amplasarea
favorabilă a Moldovei pe harta Eurasiei.
Ar fi timpul ca
moldovenii să înveţe să reglementeze singuri mişcarea la propria lor
intersecţie, însă, din barei motive, noi mai degrabă părăsim plaiurile natale
şi ne avîntăm în goana după îndestulare departe de casă, în timp ce în curtea,
satul şi oraşul nostru, de ani de zile, se petrece numai Dumnezeu ştie ce!
Din păcate, dobîndirea independenţei nu a
atras după sine şi formarea automată a societăţii civile şi conştiinţei civice. Experienţa genetică a conştiinţei de masă i-a învăţat pe oamenii noştri să se
detaşeze de stat. De aceea, un grup restrîns de oameni din Moldova, care au
acaparat puterea, aşa numita «elita politică neoliberală», astăzi, se află la
un pol al vieţii sociale, iar sute de mii de cetăţeni, care trăiesc în munci şi
griji la ziua de mîine — se regăsesc la polul opus. Însă, a venit timpul să
încetăm a ne mai delimita de stat. Statul suntem noi. Şi atunci cînd delegăm
deputaţilor şi membrilor Guvernului dreptul de a guverna, trebuie să facem
acest lucru conştient, fără a ne încrede în promisiuni şi vorbe dulci, dar să
legăm clar interesele ţării de cei care o conduc şi cum o conduc. Interesul
Guvernului trebuie să reprezinte interesul fiecărui cetăţean, fiecărei familii.
Statalitatea nu poate fi operetă sau butaforică. Puterea — fie că reprezintă
interesele poporului, fie că slujeşte propriilor interese. De aceea, astăzi,
problema primordială este problema puterii şi statalităţii Moldovei.
Proiectul unificator
Este clar că soluţionarea problemei consolidării
statalităţii ţării este imposibilă în lipsa unui proiect unificator pentru
Moldova, anume în ceea ce priveşte depăşirea consecinţelor conflictului
transnistrean.
Rădăcinile adînci
ale acestui conflict şi ambiguitatea actuală sunt evidente. La începutul anilor
90 ai secolului trecut, în Moldova a fost testat scenariul care, mai tîrziu, a
explodat şi a însîngerat republicile fostei Iugoslavia. Scenariu care, mai
tîrziu, a fost regîndit în teorie şi practică a «revoluţiilor orange»,
«primăveri arabe» şi alte sintagme. Însă, acest subiect necesită o abordare
aparte. Dar, vorbind despre concepţii unificatoare pentru Moldova, trebuie să
atragem atenţia asupra simetriei stranii, la prima vedere, între adepţii aşa
numitei noţiuni «unionism-românism» şi apologeţii zeloşi exclusiv al
«vectorului occidental de dezvoltare», care alcătuiesc astăzi nucleul activ al
forţelor politice «stradale» şi «de piaţă» ale ţării. În esenţă, acestea sunt
două feţe ale aceleiaşi medalii sau două tendinţe politice care se exclud reciproc
şi care ameninţă cu distrugerea proiectului statalităţii Moldovei. În viaţa
comunitară din Moldova, logica războiului politic, aţîţat din afară, determină
două tendinţe simetrice, care-şi construiesc ideologiile în baza mitologiei
istorice. Un număr considerabil de cetăţeni cu vîrsta înaintată, pentru muţi
dintre care limba rusă este de bază, sunt concentraţi pe trecutul sovietic şi,
într-un fel sau altul, pledează pentru vectorul pro-rus. Aşa numita «elită»
liberal-democrată de la putere, visează la trecutul «măreţ românesc» şi
promovează activ orientarea pro-occidentală. Adepţii celor două concepţii sunt
destul de agresivi şi reprezintă în sine material gata pentru un conflict
civil. Însă, în ultimii ani, grupul de bază al cetăţenilor noştri există în
afara acestor două tabere şi sunt preocupaţi exclusiv de viaţa lor personală,
detaşînsu-se de procesul electoral şi alte manifestări ale vieţii comunitare.
În rezultat avem o societate scindată aflată într-o stare de tensiune
permanentă. Orice încercare de a dezvolta şi consolida una dintre cele două
tendinţe trezeşte reacţii puternice din partea adversă, care recurge la măsuri
exagerate de apărare.
În acest fel,
problema cea mai acută la ziua de astăzi este soluţionarea chestiunii cu
privire echilibrarea celor două tendinţe şi reducerea perceperii lor severe
atît de o parte cît şi de alta.
Pentru că dezvoltarea economică în condiţii de
instabilitate este imposibilă, devine actuală şi problema adoptării unui model
de dezvoltare a Moldovei unite, reciproc acceptabil de Chişinău, Tiraspol şi
Comrat.
Însă, problema cheie care poate explica
unicitatea situaţiei noastre, este problema identitară. În acest fel,
întrebarea fundamentală: «Cine suntem noi?» este aplicabilă nu doar pentru
societatea formată în SUA şi descrisă de sociologul american Samuel Huntington,
dar poate, în mare măsură, este pentru situaţia noastră. Acum trebuie să ne
gîndim la cum putem armoniza aceste diferenţe pentru a nu admite conflicte
inutile în societate. Pentru că concentrarea permanentă a atenţiei asupra
denumirii limbii sau entităţii, provoacă conflicte inutile. Trebuie să
recunoaştem că parcurgînd calea existenţei dramatice, şi, respectiv, avînd,
spre deosebire de fraţii români, mentalitate şi conştiinţă colectivă, poporul
Republicii Moldova are, în mod obiectiv, propria identitate specifică. În
concepţia europeană şi democratică, toţi cetăţenii Moldovei sunt moldoveni.
În
acest caz, termenul «moldovean» nu poartă conotaţie etnică. Este un politonim
caracteristic oricărei societăţi civile. Toţi cetăţenii ţării noastre sunt
moldoveni, dar de diferită provenienţă etnică. Autoidentificarea culturală şi
etnică este dreptul individual al fiecărui om în parte, iar statul nu este în
drept să indice cetăţeanului care este identitatea sau apartenenţa lui
naţională.
Mihail Lupașco
скачать dle 10.6фильмы бесплатно