Primarul de
Chişinău îşi camuflează afacerile sale dubioase cu acorduri internaţionale
În ultima
vreme, Dorin Chirtoacă, primarul capitalei noastre, a hotărît să ia exemplu de la primarul de Bălţi. Probabil, s-a gîndit că nu-i ruşine să înveţi ceva chiar şi de la un
neprieten.
După cum se
ştie, Renato Usatîi se află în pericolul de a fi concediat pentru absenţă
nemotivată de la serviciu. Primarul capitalei de asemenea ignoră şedinţele
Consiliului Municipal ori se prezintă la ele spre sfîrşitul lor, ca un
kynder-surpriză. El nici pînă acum nu prea era la curent cu situaţia din oraş,
iar acum se creează impresia că nu ştie şi nici nu prea vrea să ştie.
La ultima şedinţă,
primarul nu a putut să răspundă în mod explicit la întrebările consilierilor
municipali privind cazuri concrete de construire a unor staţii de alimentare cu
carburanţi neautorizate. Deşi în luna februarie Consiliul Municipal a stabilit
un moratoriu asupra construcţiei acestora, ele continuă să fie construite, iar
actele permisive prezentate de cei care le construiesc sunt împodobite de
semnpătura lui Dorin Chirtoacă.
Primarul general
consideră că problema benzinăriilor neautorizate trebuie să fie închisă,
deoarece «partenerii de dezvoltare ne-au construit portul de la Giurgiuleşti,
iar în schimb au primit de la Guvern permisiunea de a construi un anumit număr
de benzinării». Iată tocmai aici nu e cazul să fie încurcate interesele proprii
cu cele ale statului.
Cine, cînd şi de ce
a construit portul Giurgiuleşti, semidoctul Chirtoacă, cel care încurcă
capitalele Slovaciei şi Sloveniei, te-i mira de ştie. Iată de ce aici e nevoie
de o mică explicaţie.
Ideea terminalului
(nu portului!) petrolier Giurgiuleşti a apărut pe la începutul anilor ’90 ai
secolului trecut. Şi doar în anul 1997 Banca Europeană de Reconstrucţie şi
Dezvoltare a oferit un credit în acest scop.
Dar ideea nu a fost
pe placul României, care în apropiere are propriul port Galaţi, şi nici al
Ucrainei, pentru care Giurgiuleşti ar fi devenit un concurent pentru portul
Reni. Din acest motiv, s-a apăsat pe pîrghiile respective şi, peste un an, BERD
a încetat finanţarea proiectului «pînă la descîlcirea gîlcevei».
Şi ar fi stat mult
şi bine neterminată construcţia terminalului, dacă, în urma alegerilor din
2001, la conducerea ţării nu ar fi venit Partidul Comuniştilor.
În februarie 2002,
problemele teritoriale abordate de partea ucraineană au fost soluţionate,
lucrările de construcţie fiind reluate.
În anul 2005, faţă
de respectivul obiect a manifestat interes compania Azpetrol din Azerbaidjan.
La 21 ianuarie, această companie, Guvernul republicii, BERD şi SA «Terminal» au
încheiat un acord în care era vorba nu doar despre terminalul petrolier, ci şi
despre construirea unui port pentru încărcături şi a unuia pentru pasageri. În
felul acesta, Moldova a obţinut posibilitatea de a avea un adevărat port cu mai
multe profiluri.
Construind în anul
2007 linia secundară de cale ferată Cahul-Giurgiuleşti cu lungimea de 52 de
kilometri, am luat-o astfel înaintea proiectului ucrainean de construcţie a
unei linii secundare de cale ferată Izmail-Reni. Investitotii nu au avut nimic
comun cu linia noastră, ea a fost construită pe mijloacele statului cu o
cheltuială de 500 milioane de lei.
Cît priveşte
construirea unui anumit număr de benzinării, le voi explica celor născuţi la
Coloniţa: aici cuvintele-cheie sunt «un anumit număr». Şi acest un anumit număr
este egal cu cincizeci de unităţi. Despre aceasta a vorbit Tomas Moser,
director general al Danube Logistics, care în prezent e responsabilă de
complexul portuar, dar şi Bemol Retail, şi Bemol Refinery. Cincizeci — şi în
teritoriul întregii republci — dar nu cîte 15 la fiecare trei kilometri pe o
singură stradă chişinăuiană!
Iar cît priveşte
gaşca delapidatorilor de fonduri publice şi corupţilor care guvernează Moldova
din anul 2009 (şi din care face parte şi Partidul Liberal, al cărui
prim-vicepreşedinte este Dorin Chirtoacă), ea, desigur, are unele «merite de
luptă» în raionul Giurgiuleşti. Şi asta pentru că portul este încă o
posibilitate pentru dînşii de a se căpătui cu un cîştig, furînd şi vînzînd
cuiva acest port.
La sigur, îl vor
cumpăra cu plăcere chiar şi românii, pentru care terminalele Giurgiuleştilor,
cele mai moderne în Europa, de care nu prea găseşti pe Dunăre, sunt ca un os în
gît.
Cît priveşte linia
de cale ferată Cahul-Giurgiuleşti, de ea cu multă rîvnă s-a apucat liberalul şi
ministrul de atunci al Transportului (acum — al Apărării), Anatol Şalaru.
Iniţial, Ministerul
Transportului a declarat că linia de cale ferată «Cahul-Giurgiuleşti» cu
lungimea de 10 kilometri a ieşit din funcţiune şi reparaţia ei va necesita
circa 350 milioane de lei. Se naşte întrebarea în baza căror factori a fost
indicată respectiva sumă, ştiindu-se că pentru construirea întregii căi ferate
au fost cheltuiţi 500 milioane de lei? Da, totul e clar, s-a luat din gura lui
Şalaru...
Pe ascuns, a
început să fie căutat un cumpărător al acestei linii de cale ferată. Într-un
timp insistent circulau zvonuri că vrea s-o cumpere milionarul român Gruia
Stoica. Ceea ce ar fi însemnat că o companie privată străină va controla
principala arteră de cale ferată a portului. La ce va conduce respectiva
situaţie, nu este greu să pricepem, ţinînd cont de faptul că portul
Giurgiuleşti e ca un spin în ochii românilor.
Există şi o altă variantă, destul de actuală în lumina acţiunilor
unioniştilor ce s-au înviorat şi a faimosului «plan Peiu». Acest plan prevede
fuziunea unor asemenea structuri moldoveneşti şi române cum sunt Curtea
Constituţională, Consiliul pentru Concurenţă, ANRE, Compania Naţională de
Asigurări în Medicină, Compania Naţională de Pensionare etc. Şi dacă-i aşa, de
ce să nu se treacă şi la o administrare consolidată a portului Giurgiuleşti?!
Aşa sau altfel, intenţia clicii care guvernează Moldova e destul de clară: să
transmită portul sub controlul unor forţe din exterior şi prin aceasta să
slăbească potenţialul economic al Moldovei.
Eugeniu Marian
скачать dle 10.6фильмы бесплатно