Cel mai important lucru, care s-a remarcat în cei opt ani de guvernare ai Partidului Comuniștilor, a fost orientarea spre scopuri importante pentru țară, importante pentru toată societatea moldovenească. Păstrarea, consolidarea suveranității și independenței statului, dezvoltarea progresivă pe toate domeniile cheie de importanță vitală.
Toate aceste scopuri au fost atinse datorită
abordării creative a guvernării statului. Nu a fost o abordare după alfabet sau indicații din exterior, ci o abordare
dictată de interesele naționale și interne ale Moldovei și a cetățenilor ei.
Se evidențiază clar două etape. Prima — din 2001 pînă în a doua jumătate
a anului 2003. Este perioada metodelor și deciziilor neordinare pentru a scoate
țara din prăpastia în care s-a pomenit către anul 2000.
A doua etapă —
eforturile depuse în vederea dezvoltării țării. Este vorba despre măsurile
economice și sociale întreprinse de comuniști. Nu putem spune că aceste
eforturi au fost de succes în proporție de sută la sută, însă, o dinamică de
creștere se înregistra.
Exact într-un an
și jumătate au fost soluționate cele mai acute probleme — datoria achitării
pensiilor și salariilor. Adică, oamenii au înviat, au primit posibilitatea de a
consuma, de a cumpăra, de a-și face planuri.
Ulterior, a urmat
etapa care presupunea ordinea în sistemul financiar: eliminarea schemelor de
creditare care nu sunt de piață, eliminarea a tot felul de afaceri barter și
alte fenomene de acest gen. În aceeași perioadă, s-a acordat o mare atenție
procesului de formare a bugetului, acumulările la buget, apariția de noi
posibilități pentru stat, pentru țară, participarea în procesul investițional.
Toate acestea s-au reușit către sfărșitul
anului 2002 — începutul anului 2003. În continuare, lucrurile se mișcau în
dinamică pozitivă, indicii erau în creștere.
Au fost două
momente complicate pentru economia țării — este vorba despre secetele din 2002
și 2007 și inundațiile puternice din 2008. Cu toate acestea, chiar și în acele
condiții foarte complicate, economia țării era în creștere. Mai moderată decît
de obicei, dar, totuși, în creștere. În medie, pe parcursul celor 8 ani de
guvernare a Moldovei de către Partidul Comuniștilor, creșterea economică a fost
asigurată la nivelul de 6,5 — 7 %, în anii de criză — acest indice era de circa
4 la sută. (Apropo, în comparație cu actuala putere, care în 2010 s-a
confruntat cu inundații puternice, iar în 2012 — cu secetă, pînă în prezent, nu
a depășit urmările acestor calamități).
* * *
De îndată ce au
fost soluționate sarcinile primordiale, au apărut probleme în raport cu bazale
dezvoltării statului. PCRM a utilizat metode care și-au demonstrat eficacitatea
încă în perioada sovietică, și anume — metode de program care presupuneau
dotarea și dezvoltarea programelor serioase pe scară națională.
Acest lucru se
referă și la programul «Satul Moldovenesc», și programul de combatere a
sărăciei. La acest capitol noi am propus o abordare creativă și partenerilor
externi. ONU a anunțat, atunci, programul de combatere a sărăciei, noi, însă,
am spus că asemenea programe sunt imposibile fără o dezvoltare economică
durabilă. În consecință, pentru prima dată în practica Băncii Mondiale și ONU,
documentul de program a fost denumit — «Programul dezvoltării economice
durabile și combaterea sărăciei».
Însă, dezvoltarea
economică durabilă nu putea să fie doar o lozincă. Ea trebuia să devină un scop
și acest scop era susținut și asigurat într-atît încît era capabilă Moldova în
condițiile în care lipseau, practic, în totalitate resursele materiale —
resurse naturale, resurse energetice ș.a.m.d.
În opinia mea,
culmea abordării creative a programelor de dezvoltare (în condițiile crizei
financiare și economice globale care urma să se producă și care dădea primele
semnale), a fost lupta pentru investiții.
Consider că acesta
este unul dintre cele mai proeminente momente în abordarea de către PCRM a
programelor de dezvoltare a țării. Implementarea curajoasă și decisivă a
pachetului liberal din trei legi — amnistia capitalului, amnistia fiscală, cota
zero de impozitare pentru profitul reinvestit — a generat cîteva efecte
importante.
Primul efect —
creșterea substanțială a veniturilor la buget din contul dezvoltării
activității investiționale.
Al doilea efect —
în opinia mea, nu pur și simplu o creștere, ci o sporire explozivă a volumului
de investiții, atît externe cît și interne.
Al treilea efect —
este vorba despre reducerea corupției, fapt ce a devenit posibil datorită
amnistiei fiscale. Noi am închis «imașul» pentru controlori și funcționari
corupți de tot nivelul pe care l-au folosit pînă în 2007.
Da, au fost
diferite opinii referitoare la introducerea amnistiei fiscale. Au fost multiple
controverse și confruntări de opinie. Și trebuie să spunem că, cu toate
dificultățile adoptării deciziei, voința politică și susceptibilitatea
conducerii țării față de noua abordare ne standard, au permis de a obține, pe
această dimensiune, succese considerabile. Iar investițiile au crescut pînă la
800 de milioane de dolari anual. În total, pe parcursul celor opt ani de
guvernare comunistă, veniturile la buget au crescut de cinci ori, iar în dolari
— de șase ori. Toate acestea au permis de a privi în viitor mai îndrăzneți și
încrezător pentru a construi viitorul Moldovei.
În această perioadă
au fost și dificultăți serioase. Conjunctura mondială și conformarea la aceasta
a furnizorilor de resurse energetice, au determinat explozia prețurilor
acestora. În aceste condiții au existat tensiuni serioase în cadrul
parteneriatului nostru și în cadrul CSI, și pe dimensiune bilaterală. Am fost
nevoiți să ne adaptăm acestor condiții. Mai ales că au fost întreprinse diverse
măsuri și împotriva economiei noastre, mai ales pe domeniile sensibile, cum ar
fi, de exemplu, industria vinului. Repet, în pofida tuturor acestor crize, noi
ne-am adaptat, am rezistat, ne-am angajat pentru o dezvoltare durabilă.
S-au produs
progrese majore și în sfera socială. Prin lege a fost stabilită regula în baza
căreia, anual, se indexau toate tipurile de pensii. Dacă la începutul perioadei
de guvernare comunistă, pensia medie asigura minimul de existență în proporție
de doar 19 la sută, atunci, la sfîrșitul perioadei de guvernare a PCRM, acest
indice, acoperea aproape jumătate din minimul de existență cu tendință de
creștere. Același lucru se atesta și în ceea ce privește salariile, care
depășeau considerabil nivelul minimului de existență, iar veniturile
disponibile pe cap de locuitor se apropiau de nivelul minimului de existență,
care, apropo, crescuse considerabil.
* * *
Existau chestiuni
principiale pe marginea cărora ne confruntam cu comunitatea internațională de
donatori. De exemplu, în ceea ce privește inflația — trebuie ea oare menținută
la un nivel foarte scăzut, așa cum se face acum, sau pot fi admise anumite
relaxări în acest sens. Noi consideram, și acesta era principiul nostru de
bază, că inflația, evident, trebuie să fie sub control, însă, nu inflația este
scopul nostru de bază. Scopul nostru de bază era încadrarea populației în
cîmpul munci, pentru a oferi cetățenilor posibilitatea de a răspunde inflației
prin veniturile pe care le obțin. Și acest lucru ne reușea. În această perioadă
au fost create peste 300 de mii de locuri de muncă. Asta nu înseamnă că aria de
angajare a sporit cu mai mult de 300 de
mii de locuri de muncă, pentru că, din motive obiective, se închideau anumite
întreprinderi. Aceste sute de mii de locuri de muncă au atenuat considerabil
problemele legate de restructurarea economiei, atunci cînd într-un anumit
sector al economiei locurile de muncă erau lichidate, în alt sector — apăreau
noi locuri vacante.
Știți, în 2001,
cînd PCRM a acces la guvernare și cînd Vladimir Voronin a fost ales în calitate
de președinte, el ridicîndu-se pe acoperișul Președinției, s-a uitat peste oraș
și a văzut numai două macarale de construcție, însă, nici acelea nu lucrau. El,
atunci, le-a spus colegilor săi apropiați că va fi fericit cînd va vedea o
pădure de macarale de construcție în toată țara.
Evident,
construcțiile alcătuiesc locomotiva creșterii economice. Pe toată perioada
guvernării Hartidului Comuniștilor, Moldova a cunoscut un adevărat boom în
construcții. Acest fapt a oferit, în primul rînd, aplicarea practică, inclusiv
a surselor primite de către cetățenii noștri de peste hotare, iar în al doilea
rînd — a asigurat dezvoltarea industriei de construcții, majorarea veniturilor
la buget ș.a.m.d.
Un asemenea sector
social important cum este ocrotirea sănătății, care, întotdeauna, a fost dotat
în baza principiului din ceea ce rămîne, iar aceste «resturi» erau din ce în ce
mai puține, a primit un nou impuls de finanțare. A fost introdusă asigurarea
medicală obligatorie — o măsură revoluționară care nu este exclusiv comunistă,
așa cum se consideră. Cu toate acestea, implementarea acestui proces a fost sub
controlul strict al partidului. Această măsură a permis asigurarea unei
creșteri serioase a volumului de finanțare în sfera sănătății.
Ce este cel mai
important? Cel mai important este că a fost schimbată abordarea. Acest fapt a
vizat nu doar domeniul sănătății dar și, în special, educația. Abordarea
noastră a constat în faptul de a trata sferele respective nu ca pe o parte a
cheltuielilor bugetare, ci ca pe o parte a investițiilor în resursele umane,
într-o nouă calitate a vieții oamenilor.
A apărut
posibilitatea reconstrucției și dotării instituțiilor medicale. În fiecare
raion au fost deschise centre specializate pentru acordarea serviciilor și
ajutor oamenilor cu posibilități limitate — invalizi, persoane în etate.
Toate aceste
lucruri nu au putut să rămînă neobservate de populație, iar oamenii au oferit
susținere pentru PCRM. În mod special, merită de remarcat faptul că a fost
redusă practic la zero crima organizată.
Repet, cel mai
important lucru care a distins cei opt ani de guvernare partidului Comuniștilor
din Republica Moldova este orientarea spre scopuri, importante pentru țară,
importante pentru toată societatea moldovenească.
Este oare posibilă
repetare a ceva de genul acesta în istoria Moldovei? Nimeni nu poate răspunde
clar la această întrebare.
Însă, cu siguranță se poate spune în ce condiții acest
lucru este imposibil: dacă puterea nu va avea în centrul atenției sale scopuri
de importanță socială, statală, dacă guvernarea va continua să urmărească doar
scopurile de auto-menținere la putere, dacă guvernarea va păstra aceleași
metode de executare oarbă a sfaturilor din exterior, care nicidecum și
niciodată nu vor fi orientate spre interesele noastre naționale și comunitare
din Moldova.
Oleg Reidman, deputat, ex-consilier pe probleme economici al președintelui țării
скачать dle 10.6фильмы бесплатно