Comuniştii, practic, au reuşit să facă un lucru aproape imposibil —
Moldova avînd o datorie externă în faţa creditorilor în volum de 65 procente,
în doar cîţiva ani, au achitat aceste vechi datorii, făcute de guvernările «democratice»
Moldova de
astăzi poate doar să viseze la o asemenea creştere economică. Şi cînd te
gîndeşti că am avut-o abia nu demult... Se construiau întreprinderi, se
realizau programe de stat de susţinere a business-ului, se aplica cota zero de
impozitare a veniturilor reinvestite, amnisitierea capitalului... PIB-ul creşetea chiar şi în anii
secetoşi, iar investitorii străini numeau Moldova «insulă a stabilităţii»,
investindu-şi cu plăcere capitalul în sectorul real al economiei moldave. Şi
oricîte s-ar spune astăzi, oricîte rele s-ar vorbi la adresa comuniştilor,
această insuă de stabilitate cu o economie într-o dinamică de dezvoltare a fost
creată în Moldova anume de guvenarea PCRM.
A face imposibilul
Ceea ce în 2001 i-a
rămas PCRM în urma «guvernării democratice» a fost o ruinare totală a tuturor
sferelor de activitate vitală, în primul rînd, a economiei. La acel timp,
Moldova a rămas fără industrie, iar de o agricultură intensivă nici nu putea fi
vorba. Privatizarea, apoi şi programul «Pămînt» au condus la degradarea
completă a domeniului care forma bugetul ţării, acesta fiind jefuit şi împărţit
bucată cu bucată. În comparaţie cu anul 1990, către anul 2001, PIB-ul s-a redus
cu două treimi. Datoria de stat a Moldovei a crescut cu 65 la sută faţă de PIB.
Pensiile şi
salariile mizere nu erau achitate cîte jumătate de an, pe cînd tarifele pentru
serviciile comunale creşteau ca pe drojdii. Sărăcia, şomajul şi lipsa unei
perspective a provocat o migraţie în masă a populaţiei din Moldova.
Ţara trebuia
ridicată în mod urgent din ruine. După venirea la guvernare a PCRM, întîi de
toate a fost elaborat programul de stat «Renaşterea economiei — renaşterea
ţării», planificat pentru perioada anilor 2001-2005.
Comuniştii
readuceau Moldova la viaţă fără ajutorul creditorilor străini, fără granturi,
la acel moment folosind oportunităţile pieţei interne, mai bine zis, a ceea ce
rămăsese din ea. Puţin cîte puţin, pas cu pas, era elaborată şi realizată
strategia de stimulare a sectoirului real al economiei, cu o alegere clară a
direcţiilor prioritare.
În anul 2005, a
fost elaborat al doilea program de stat, planificat pentru perioada de timp
pînă în anul 2009, şi anume «Modernizarea ţării — bunăstarea poporului». Iar
din anii 2008-2009 s-a procedat la programul de stat «Progres şi integrare».
Forţe mari au fost
mobilizate la realizarea proiectelor de infrastructură — de asigurare a
alimentării cu apă a populaţiei, de restabilire şi construire a infrastructurii
drumurilor şi a gospodăriilor, îndeosebi în localităţile săteşti.
A fost cu succes
realizat şi programul de stat de consolidare a terenurilor agricole.
Încă un proiect de
proporţii şi de succes a devenit construirea Portului Internaţional Giurgiuleşti
şi a căii ferate pînă la acesta. Pe parcursul celor
opt ani de guvernare a PCRM, au fost gazificate toate centrele raionale şi
majoritatea satelor — 921 de localităţi.
Taxa zero şi amnistia capitalului
Politica flexibilă
în domeniul impunerii fiscale a dat rezultate eficiente de acum peste cîţiva
ani. Agenţii economici moldoveni erau siguri de faptul că statul, în persoana
Parlamentului şi a Guvernului, promovează o politică previzibilă faţă de
business. Pe piaţă au apărut investitori locali, care, ceea ce este important,
nu-şi scoteau capitalul din ţară, ci îl investeau în dezvoltarea producţiei
interne. Au început să activeze întreprinderi în domeniile strategice — în
vinificaţie, în industria textilă şi cea de prelucrare. Pentru întîia oară din
anii ’90,
Moldova a ajuns să aibă un buget cu valoare deplină, acesta fiind executat în
volum deplin atît în partea de cheltuieli, cît şi în cea de venituri.
Comuniştii au
reuşit să facă, practic, un lucru imposibil — la o cotă de datorii externe faţă
de creditori în volum de 65 procente, timp de doar cîţiva ani au achitat toate
vechile datgorii, făcute înaintea lor de fostele guvernări «democratice».
Un partener regional cu drepturi
depline
Un adevărat salt
înainte în domeniul politicii fiscale, făcut în scopul scăderii poverii fiscale
în anul 2007, a fost stabilirea taxei zero a impozitului la venitul reinvestit
al întreprinderilor, precum şi punerea în aplicare a amnistiei capitalului.
Pentru comparaţie: în anul 2000, pînă la venirea la guvernare a comuniştilor,
impozitul pe venit constituia 32 de procente(!).
Respectivele măsuri
au condus la apariţia unei perspective de durată medie a unui aflux stabil pe
piaţa Moldovei de investiţii atît interne, cît şi investiţii directe externe.
Din anul 2001 pînă în 2008, volumul investiţiilor străine a crescut de patru
ori.
Pe parcursul a opt
ani de guvernare a PCRM, în ţară au fost create 327 mii de locuri de muncă.
Datorită programului naţional de lărgire a oportunităţilor economice pentru
tineret, tineri întreprinzători cu vîrsta de la 18 pînă la 30 de ani au deschis
în localităţile rurale mai mult de 1000 de întreprinderi. Programul oferea
credite pînă la 300 mii de lei, 40 la sută din volumul de investiţii îl alcătuiau
granturi nerambursabile.
După realizarea cu
succes a planului de trei ani de colaborare cu Uniunea Europeană, din 1 martie
2008, Republica Moldova a dobîndit dreptul la comerţ asimetric cu ţările UE. Şi
asta paralel cu păstrarea avantajelor comerţului liber cu ţările CSI. Astfel,
ţara noastră a început să aibă acces la exportul concomitent pe pieţele de est
şi de vest.
Investiţii în om
Odată cu
restabilirea, iar apoi şi creşterea economiei, statul a început să aibă
posibilităţi de a investi mai mult în sfera socială — pentru majorarea
salariului bugetarilor, pentru majorarea pensiilor, pentru acordarea de
indemnizaţii şi alte înlesniri păturilor nevoiaşe ale populaţiei.
Dacă în anul 2001,
practic, 80 la sută din cetăţenii Moldovei nu puteau să-şi permită nici cele
mai necesare lucruri — alimente şi îmbrăcăminte, nemaivorbind de cheltuielile
pentru servicii comunale, către anii 2005-2007, în ţară a apărut noţiunea
«clasa medie» cu un nivel de venituri ale familiei mai înalt decît cel mediu.
În anii 2001-2008,
veniturile bugetului de stat au crescut de 4,7 ori, inclusiv: bugetul de stat —
de 4,6 ori, bugetele unităţilor administrativ-teritoriale — de 2,1 ori, bugetul
asigurărilor sociale — de 4,2 ori, iar bugetul de asigurare obligatorie în
medicină din 2004 pînă în 2008 a crescut de 5 ori.
Salariul mediu s-a
mărit de şase ori. Salariul pedagogilor, în comparaţie cu anul 2001, a crescut
de şapte ori, iar a lucrătorilor din domeniul medicinei — de 9 ori. Pensia
medie, în comparaţie cu anul 2001, a fost majorată aproape de opt ori.
Sistemul bancar — lider în spaţiul CSI
În aceeaşi perioadă
se dezvoltă activ sistemul bancar, care în 2008 va fi recunoscut ca unul din
cele mai stabile la nivel regional. Procesele inflaţioniste, care inevitabil
influenţau capacitatea de cumpărare a populaţiei şi business-ul, datorită
politicii echilibrate de stăvilire şi contrapondere din partea statului, erau
compensate de programele de sprijin social. Spre sfîrşitul
anului 2008, activele de rezervă ale Băncii Naţionale a Moldovei au crescut de
7,5 ori (de la 222,6 milioane de dolari la sfîrşitul anului 2000 pînă la 1
miliard 672 milioane 400 mii de dolari).
* * *
Ceea ce am expus
mai sus, constituie doar o parte din cele realizate de echipa PCRM pentru ţară,
pentru întreaga societate moldavă. Pe scară statală, opt ani e un termen
relativ scurt. Dar suficient pentru a demonstra şi rezultate. PCRM a reuşit să
demonstreze rezultate. Pe seama realizărilor din perioada guvernării lor,
Moldova se mai ţine pe linia de plutire în ultimii, distrugători pentru ea,
ani.
Comentariu
În comentariul său pentru ziarul
«Comunistul», economistul Visarion Ceşuev, аnalizînd principalii indici ai
activităţii investiţionale în perioada din 2001 pînă în 2015, a menţionat că
acea creştere considerabilă a investiţiilor din bugetul de stat de la 150 mln
lei în 2004 pînă la 1,8 mlrd lei în 2008 se explică prin politica promovată de
guvern în acei ani, ea fiind direcţionată la gazificarea ţării. Cheltuielile
pentru acest program din bugetul de stat au fost mărite de la 7,9 mln lei în
2002 pînă 277 mln lei în anul 2007. În legătură cu realizarea treptată a
procesului de gazificare a ţării, în 2008 în acest scop au fost alocate 25 mln
lei, iar în 2009 — 51 mln lei. Odată cu venirea la guvernare a Alianţei pentru
Integrare Europeană, programul de gazificare a fost lăsat, cum se spune, în
voia soartei, la fel ca şi multe alte programe de stat în sectorul agricol şi
în alte domenii ale economiei naţionale, deşi un şir din respectivele programe
au ajuns să fie realizate la nivelul de 65-90 procente.
«Începînd cu anul 2009, sub conducerea
guvernelor anticomuniste, procesul investiţional a ajuns în Moldova la
stagnare.
Volumul de investiţii străine s-a micşorat pînă la nivelul la care se
afla cu zece ani în urmă. Economia în ansamblu a intrat într-un stadiu de
depresie. Ritmurile de creştere a ei în 2015 (pentru întîia oarîă în 17 ani)
sunt negative (-96,7%)», a subliniat economistul.
Pavel Marfin
скачать dle 10.6фильмы бесплатно