«Bunătatea
domnitorilor consolidează țara, cruzimea și, mai ales, lăcomia lor — o distrug». (Miron Costin,
Marele Logofăt al Moldovei, «Letopisețul Țării Moldovei»)
Este imposibil
de a înțelege problematica prezentului fără a arunca o privire în trecut.
Un lucru este rău — trecutul care a rămas în urma noastră cu cîteva secole,
poate fi distorsionat în favoarea conjuncturii politice ale prezentului.
Lecțiile
istoriei sunt tratate diferit în actuala Moldovă. Însă, cum nu s-ar strădui cei
care încearcă să transforme materialul istoric într-o parodie urîtă a
evenimentelor adevărate, Slava Domnului, există dovezi neprețuite pe care
nimeni nu va mai reuși să le falsifice.
Un asemenea document istoric este cronica vieții politice și sociale din cnezatul Moldovei pe
parcursul secolului XVII, scrisă de fiul remarcabil al acestui pămînt,
funcționar de stat și diplomatul Miron Costin. Trebuie de spus că secolul XVII
în istoria Moldovei a fost aproape că cel mai abundent în evenimente tragice,
care au determinat soarta ulterioară a cnezatului. S-a remarcat, deja, că după
«lovitura constituțională a lui Alexandru Lăpușneanu», în jurul tronului
Moldovei s-a dat o batjocură sîngeroasă, comploturi, omoruri, trădări. Într-un
cuvînt, tot ceea ce poate fi caracterizat pe scurt într-un singur cuvînt —
tulburare.
Timpurile
tulburi
Anume acest secol poartă pentru Moldova pecetea
sîngeroasă a schimbării foarte frecvente a domnitorilor. Totodată, toate
acestea aveau loc pe fundalul războaielor sângeroase, intrarea pe teritoriul
țării noastre a armatelor străine și detașamentelor de mercenari, execuții și
pustiirea periodică a orașelor și satelor în rezultatul atacurilor tătarilor
din Crimeea.
Numai în
conformitate cu mărturiile letopisețelor din 1595 pînă în 1697, pe tronul
cnezatului au urcat 32 de conducători. Fiți de acord, chiar dacă nu intrăm în
detaliile conducătorilor, o asemenea statistică provoacă o oarecare înspăimîntare.
Anume în această perioadă, ducele Wallenstein a descoperit lumii axioma
nemuritoare pe care «marilor puteri ale lumii» nu le prea place s-o afișeze.
«Războiul alimentează război»! Războaiele din Moldova «alimentau» și magnații
polonezi, și hanii din Crimeea, și barbarii turci, și pur și simplu bandele de
dezertori și mercenari. Urgia se abătea peste sate și orașe. Distrugeri și
incendii, epidemii și lăcuste. Lăcustele lacome și fără principii — clanurile
valaho-tătare, magnații polonezi, boierimea locală, cu adevărat, «au băut
sîngele Moldovei», sîngele și aurul!
Prezintă interes și faptul istoric: fondatorul
Siciului Zaporojea, cneazul Dimitri Baida-Vișnevețki, de asemenea, s-a făcut
«remarcat» în Moldova. Împreună cu magnatul polonez Lasskim, ei au acaparat
Iașiul și aproape că l-au urcat pe tron pe protejatul lor. Dar, la această
etapă au intervenit otomanii și, în consecință, Lasskim a fugit, iar Vișnevețki
a fost fiert de viu într-un butoi de cupru la Istanbul.
De facto, în această perioadă, cunoscută cîndva
pentru victoriile glorioase ale marilor săi domnitori, Moldova a devenit
dependentă de capriciile și ambițiile vecinilor puternici. Și anume în Moldova,
oamenii de rînd trăiau cel mai greu comparativ cu oamenii de pe alte teritorii
aflate sub sfera intervenției militare ale Imperiului Otoman. Anume în această
perioadă se atestă exodul în masă a țăranilor moldoveni de pe locurile de
baștină pe malul stîng al Nistrului unde nu-i putea ajunge mîna cruntă a
domnitorului — temporar și nici extorcările impuse de boieri. Exista riscul de
a pieri în timpul raidurilor tătarilor și bandelor războinice ale dezertorilor
— mercenari, însă, raidurile relativ frecvente erau în ochii țăranilor o mai
mică primejdie decît lăcomia exorbitantă și cruzimea favoriților vremelnici
care acaparau tronul cnezatului, inclusiv, agenți din Valahia vecină.
Potrivit
mărturiilor letopisețului, Sultanul turc cerea de la domnitorii Moldovei doar
plata la timp a birului, adică sumă prestabilită cu Cnezatul. Istanbulul nu
prea-și făcea probleme referitoare la cine și cum va colecta această plata, or,
asemenea executori se găseau întotdeauna și, de regulă, din rîndurile
aristocrației corupte, clanurilor boierești gata să alunge în lume propriul
popor, și propria țară adăugînd la birul turcesc asupriri insuportabile de
stoarceri și umilințe.
Colectări și
umilință
Ce timpuri s-au abătut peste capul nostru, cînd
ne petrecem zilele nu cu scrisori și liniște, dar în griji, necazuri și lacrimi
— scrie diplomatul și învățătorul Miron Costin chiar în primele rînduri ale
lucrării sale, fără a se limita în cadrul canonic al cronicii istorice, ci
evoluînd în textele sale, pînă la dimensiunea publicisticii geniale remarcabilă
prin responsabilitatea civică sporită a autorului.
Pe balanță se măsoară
activitățile omului; și cad case mari, și domnii și bine a spus un înțelept că
și soarta războaielor este șubredă, — spune cititorului omul care a văzut și
domnii strălucite și războaie devastatoare și «înțelegeri pe vecie», și
trădări, și execuții. Așa s-a întămplat că și străbunicul lui Miron Costin —
Miron Barnovschi, de asemenea, a reușit să se remarce la tronul cnezatului.
Miron I Barnovschi
— Movilă a fost domnitor al Moldovei (din 1626 pînă în 1629 și de la începutul
lui 1633 pînă în luna iulie a aceluiași an), dar a fost răsturnat după care a
fugit la Istanbul, încercînd să obțină susținerea sultanului, însă, în loc de
susținere i-a fost tăiat capul.
Posibil anume
pentru faptul că strămoșul lor s-a ridicat atît de sus în «tabelul de ranguri»,
cel de-al doilea fiu din dinastia Costin-Movilă a fost numit Miron. De altfel
dacă e să ne conducem după teoria moștenirii numelui și a sorții, aici găsim
confirmarea acesteia, or, învățătorul Miron Costin, de asemenea, și-a găsit
sfîrșitul pe eșafod devenind victima intrigilor camarilei tătaro-valahe.
Probabil, trebuie să considerăm că din fericire
această soartă nu l-a așteptat mult mai înainte, pentru că asemenea finalități
erau ceva obișnuit în acea perioadă.
Este interesant și acel fapt pe care-l menționează Miron Costin în
cronica sa. Atunci cînd magnatul Barnovski a fost întrebat de însoțitori,
chipurile, la ce-i trebuie lui proprietar de pămînt în Polonia, unde nu știe de
pericole și necazuri, tronul Moldovei, el a răspuns: «Pentru că este foarte dulce
să fii domn al Moldovei».
Acest dulce se
explică în două feluri. Pe de o parte, potrivit legilor locale, domnitorul
conducea practic necontrolat, dînd formal darea de seamă doar Sultanului,
precum că achită cu regularitate tributul, care în anii de bun augur se
strîngea cu ușurință. Pe de altă parte, toate colectările de la comercianții
care treceau prin Moldova, de la sud la nord și de la vest la est, ajungeau în
trezoreria domnitorului. Un venit bun se obținea și din sarea adusă cu
caravanele de către comercianții ucraineni din Crimeea și recomercializat
monopolist în Moldova de către colectorii de la curtea domnească. Putem spune
că deja în secolul XVII, de altfel, ca și astăzi, cei care dețineau puterea în
Moldova puteau elabora scheme de îmbogățire rapidă.
Remarcabil este faptul că atît în vremea lui
Miron Costin, actualii «curatori» europeni ai Moldovei, declară despre
activitățile lor în numele bunăstării țării. Acest specific «modest» al
«binevoitorilor» Moldovei în exemplul secolului XVII este remarcat de Miron
Costin, nu doar o singură dată, în letopisețele sale. Adevărat că «binefacerea»
nu a adus bunăstare și pace poporului din Moldova.
Anume dominația în Moldova a fost piatra de
poticnire în relațiile Uniunii statale polono-lituaniană și Imperiul Otoman. În
1621, pe parcursul unei luni de zile, cu armatele lor de mii de soldați,
jucătorii geopolitici și-au întrecut puterile sub Hotin. Deja în timpul domniei
lui Vasile Lupu, în anii 40 ai secolului XVI, războiul prelungit sub conducerea
hatmanului Hmelnițki a cufundat în ruină și Polonia, și teritoriile din jurul
ei.
Între timp, sleită de puteri în războaiele
pentru influența în Moldova, Polonia și Imperiul Otoman nu au reușit să observe
apariția noului jucător în regiune. Împărăția Moscovei, care s-a consolidat
după o perioadă de tulburări în secolul XVII, în secolul XVIII, răsunător, sub
conducerea armelor imperiale și baionetelor diviziilor Minih, Rumeanțev și
Suvorov au proclamat rolul lor dominant în regiunea de est a Mării Negre.
Este clar că precaritatea și instabilitatea
tronului, fără îndoială, în acea perioadă, au fost factori dominanți în viața
politică a Moldovei. Mai este adevărat și faptul că, în anumite circumstanțe,
favoriții temporari schimbau cu ușurință titlul nobil de jupan pe turban
turcesc.
În cronica lui Miron Costin sunt multe exemple
cînd după ce au suferit înfrîngere în lupta pentru acapararea tronului
cnezatului, reprezentanții unui clan boieresc sau altuia fugeau la Istanbul se
converteau la islam și serveau administrației imperiale otomane. Însă, de
îndată de vectorul politic își schimba direcția, aceeași oameni, lăsau cu
ușurință straiele otomane și, promițînd să jertfească mănăstirile creștine, se
întorceau în Moldova și erau, din nou, ortodocși.
Se pare că această tradiție a fost implementată
în codul genetic al «elitei» liberal-democrate din Moldova. Altfel cum pot fi
explicate actualele «jurăminte de credință» față de Bruxelles, față de
Washington, față de București! Unde mai pui că la fel ca și în acel secol, în
timpurile noastre, reprezentanții neo-liberali renunță la fel de ușor la aceste
jurăminte. Codul genetic blestemat de factură valahă! Cît de des capturau ei,
în acele vreme, tronul Moldovei.
Tronul
Moldovei
Secretul vitalității moldovenilor și Pămîntului
Moldovenesc dăinuiesc în scrierile lui Miron Costin într-o observație destul de
subtilă.
Ca și fiecare floare sau sămânță ca și toate
verdețurile pămîntului par să fie sub zăpadă ofilite și stinse. Dar mîngîiate
de razele soarelui și căldura lui reînfloresc, la fel ca ți țara (Moldova) după
toate suferințele și greutățile, fără răsuflare și-a venit în fire și timp de
un an s-a umplut cu tot felul de beneficii și popor.
Secolul
XVII — acum mai bine de 300 de ani. O perioadă grea și tulbure. Dar și aceasta
a trecut. Și toată tulburarea trece, important este să păstrăm forțele vii ale
poporului. Plus la asta, de a-i oferi o conducere înțeleaptă și responsabilă. Acestea
sunt lecțiile istoriei.
Mihail Lupașco
скачать dle 10.6фильмы бесплатно