Restabilirea şi
dezvoltarea sectorului agrar în
perioada anilor 2001-2009 a
constituit un rezultat al grijii nu în
vorbă, ci în faptă faţă de soarta
acestui domeniu din partea guvernării din acea perioadă. Şi mai multe se preconizau
să fie făcute în anii următori
La momentul venirii în 2001
la guvernare a Partidului Comuniştilor, agricultura Moldovei se afla — fără nici o exagerare — într-o
situaţie tragică. Şi doar guvernarea PCRM a schimbat radical vectorul de dezvoltare a
sferei agrare din ţară, direcţionînd-o spre calea
dezvoltării.
Stabilirea priorităţilor
La fiecare etapă istorică,
aspectele financiare şi economice ale domeniului agricol au avut specificul
lor, acestea fiind determinate de caracterul proprietăţii, în primul rînd
asupra pămîntului, de sistemul de asigurare a sectorului cu materie primă şi
materiale, cu forţă calificată de muncă, de organizarea comerţului cu ridicata
a produselor agricoile şi de politica de preţuri promovată de stat.
Schimbările organizatorice şi
instituţionale extreme, făcute în agricultura Moldovei la începutul anilor ’90,
au condus la faptul că, la începutul anului 2000, în comparaţie cu indicele din
1991,volumul produsului global în agricultură a atins nivelul doar de 55 la
sută.
În pofida faptului că guvernarea
moştenise o povară grea de datorii externe, în bugetul de stat al anului 2002,
pentru întîia oară în ultimii ani, 11 milioane de lei au fost planificate în
calitate de subvenţii pentru sectorul agricol. Pe parcursul întregii perioade a
guvernării comuniştilor, suma subvenţiilor a crescut considerabil de la an la
an, în anul 2008 atingînd nivelul de 658 mulioane de lei.
În anul 2004 a fost creat Fondul de
susţinere a agriculturii, în care din bugetul de stat au fost transferate
primele 30 milioane de lei, iar către anul 2008 volumul acestui ajutor a fost
mărit aproape de 8 ori.
Pînă în anul 2005, statul a
sprijinit, în principal, procesul de creare a staţiilor de maşini şi tractoare.
După care, pe măsură întăririi disciplinei financiare în economie şi a
creşterii veniturilor bugetare, de către stat au început să fie finanţate cele
mai importante direcţii de revitalizare a sectorului agrar, cum ar fi sădirea
de vii şi livezi, îmbunătăţirea muncii de selecţie a animalelor, asigurarea
riscurilor agricultorilor din cauza calamităţilor, compensarea TVA la producţia
realizată pe piaţa internă, producerea zahărului şi a tutunului.
Din anul 2007, au fost stabilite
două direcţii prioritare de subvenţionare:
— creşterea unei producţii
ecologic pure, stimularea reutilării tehnice şi extinderea plantării nucarilor;
—modernizarea mecanismelor şi a
echipamentului, dezvoltarea serviciilor agricole, îndeosebi în business-ul mic
şi mijlociu. Volumele de sibvenţionare ce
s-au mărit de zeci de ori plus politica de consolodare a terenurilor, promovată
în această perioadă, au permis ca, spre anul 2009, în întreg teritoriul ţării
să fie create 242 staţii de maşini şi tractoare, sădite 4200 hectare de
viţă-de-vie, 6100
hectare de livezi, inclusiv plantaţii de nucari — 1200 hectare.
Suprafaţa totală a serelor a crescut cu 18 hectare. Au fost
achiziţionate 800 de capete de vite de rasă, date în exploatare sute de
frigidere pentru păstrarea legumelor şi fructelor, uscătorii pentru uscarea
fructelor, întreprinderi de prelucrare a cărnii de vită şi de pasăre. În anul
2009, au fost certificare ca produse ecologice pure culturile crescute pe o
suprafaţă de 2900 de hectare, inclusiv 3500 tone de cereale, 1700 tone de
seminţe de floarea-soarelui, 950 tone de orz, 600 tone de cartofi, cultură care
pînă în 2004 în general nu era crescută.
În anul 2008, producţia globală
a cerealelor a crescut pînă la 3,2 milioane tone, a porumbului — pînă la 1,5
milioane tone (în comparaţie cu 1,1 milioane tone recoltate în 2001), a
floarei-soarelui — pînă la 370 mii tone (în comparaţie cu 255 mii tone în
2001).
Ca rezultat al realizării unui
program de mari proporţii de gazificare a ţării, cota localităţilor gazificate
de la 12% în 2001 a
crescut pînă la 55% în 2005. În cadrul programului «Satul moldovenesc», din
contul statului au fost reparate şi construite zeci de şcoli, obiecte de
asistenţă medicală şi de cultură.
Toate acestea au constituit
rezultate ale grijii nu în vorbe, ci în fapte a guvernării din acea perioadă
faţă de soarta sectorului agrar.
O perioadă sumbră
Pentru anii următori se
planifica să se facă şi mai mult. Era vorba despre gazificarea tuturor
localităţilor din ţară, continuarea politicii întemeiate din punct de vedere
economic de consolidare a pămînturilor, majorarea sprijinului acordat
producerii unei producţii ecologice pure cu o valoare adăugată înaltă,
organizarea unei verigi de comerţ cu ridicata şi cu mica ridicată a producţiei
agricole, stimularea stabilirii specialiştilor la sate.
Dar venirea în 2009 la putere a
Alianţei pentru Integrare Europeană a condus la o profanare totală a acelei
relaţii a statului cu domeniul agricol, care s-a constituit în perioada
guvernării ţării de către PCRM.
Întîi de toate, «au fost date
uitării» documentele normative aprobate în 2008 cu privire la reglementarea
subvenţionării agriculturii. Regulamentul de subvenţionare aprobat în martie 2010 a birocratizat pînă la
extremă respectivul proces şi a creat condiţii prielnice pentru dezvoltarea
corupţiei. Din acel moment, cel ce avea nevoie de finanţare, trebuia să
demonstreze necesitatea de a fi subvenţionat, să convingă că el corespunde unor
criterii inventate de nişte funcţionari de la Ministerul Agriculturii,
al căror nivel de calificare nu era cunoscut.
Astfel,
dacă, pînă în 2009, acces la subvenţii au avut mai mult de o sută de mii de
agricultori şi asociaţii agricole, în timpul guvernării ţării de către alianţă
numărul acestora nu a fost mai mare de 4-5 mii. Dacă cheltuielile totale ale
bugetului de stat pentru necesităţile nemijlocite ale procesului de producere în
agricultură au crescut de la 86 milioane de lei în 2001 pînă la 1148 milioane
de lei în 2008, începînd cu anul 2009, în acest sens, s-a stabilit o tendinţă
negativă — de la 1020 milioane de lei în 2009, aceste cheltuieli au fost reduse
pînă la 781 milioane de lei în 2012, 712 milioane lei în 2013 şi aşa mai
departe. Totodată, domeniul agriculturii a început să fie finanţat din bugetul
de stat doar parţial.
În Moldova cu ritmuri accelerate
este redusă suprafaţa pămînturilor arabile. În perioada anilor 2001-2008, acest
indice era stabil, timp de opt ani schimbîndu-se nesemnificativ –de la 1,57
milioane pînă la 1,5 milioane hectare. Iar potrivit totalurilor anului 2012,
respectiva suprafaţă s-a micşorat cu 100 mii hectare, adică pînă la 1,4
milioane hectare.
Şi asta s-a întîmplat nici pe
departe din cauza că ţăranii au încetat să-şi lucreze terenurile sale, deşi
unii de bună seamă au încetat să le lucreze, însă din lipsă cronică de mijloace
financiare necesare. După cum ne demonstrează analizele, fenomenul a fost
cauzat de neglijarea de către guvernanţi a intereselor strategice ale ţării. În
2010, în Moldova se înregistrează o legalizare iraţională în masă a excluderii
din rotaţie a pămînturilor cu destinaţie agricolă. Statistica oficială evită cu
precaţie se dea publicităţii proporţiile acestui periculos fenomen. Despre
aceste proporţii putem trage concluzii în baza transferurilor în bugetul de
stat în rezultatul procedurilor de scoatere definitivă din sfera producţiei a
celor mai fertile pămînturi de la noi. Dacă în 2009 suma respectivelor
transferuri în bugetul de stat a fost de 9 milioane de lei, în 2010 ea a ajuns
la 45 milioane, în 2012 — la 18,4 milioane, şi aşa mai departe. Cu alte
cuvinte, puterea liberal-democratică nici nu are de gînd să stopeze
distrugătorul proces de reducere definitivă a suprafeţei pămînturilor arabile —
principala bogăţie a Moldovei.
Pe acest
fundal au scăzut, practic, pînă la zero fondurile de finanţare a business-ului
mic şi mijlociu în sate şi comune, de compensare a riscurilor economice, de
creditare preferenţială a tinerilor specialişti care doresc să se stabilească în
sate, precum şi cele destinate efectuării lucrărilor în cîmp în sezonul de
primăvară şi toamnă etc.
Începînd cu anul 2012, ţara
noastră a încetat să fie una independentă în ceea ce priveşte asigurarea
securităţii alimentare, după mai multe decenii, volumele de produse alimentare
importate au început să le depăşească pe cele destinate exportului acestui tip
de produse.
Concluzia generală
În Moldova are loc o nimicire
premeditată şi accelerată a bazelor materiale şi sociale care ar putea
contribui la revenirea acestui domeniu la un nivel de activitate ce i-ar
permite să obţină — atît în ceea ce priveşte calitatea produselor, cît şi
eficienţa lor — la înaltele rezultate obţinute în trecut.
După cum ne demonstrează cifrele
impasibile, prejudiciul adus în ultimii ani acestui domeniu de frunte din ţara
noastră este comparabil cu rezultatele înăbuşirii lui intenţionate şi
sistematice în perioada ocupaţiei romвne din anii 1918-1940.
Visarion Ceșuev, economist
скачать dle 10.6фильмы бесплатно